Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Algemeen Zwanger en alcohol

Zwanger en alcohol
nluiten

Unregistered

01-06-2010 12:02
Nu weten we allemaal wel zo een beetje hoe iedereen denkt over roken tijdens de zwangerschap, of zelfs in de maanden er voor.
(ik ben er overigens tegen, en heb zelf voor de zwangerschap jaren gerookt maar op tijd gestopt)

Ik wil nu wel eens weten hoe jullie denken over alcohol tijdens de zwangerschap.
Ook dat heb ik nooit gedaan. Best wel eens zin in gehad, maar gewoon niet gedaan.
Het is niet goed voor je ongeboren kindje. Punt.

Hoe staan jullie daarin?
Mirena0110

Senior Member

Topics: 6
01-06-2010 13:08
Ik lust best graag een glaasje, maar het gewoon laten staan als ik straks zwanger ben, lijkt me nog wel het gemákkelijkste wat ik kan doen om zelf voor een gezonde (zo gezond mogelijke) zwangerschap te zorgen.

Maar, zolang ik nog geen positieve test in handen heb, heb ik besloten geen geheelonthouder te zijn. Ik doe wel wat rustiger aan, drink vrijwel alleen alcohol buiten de deur (dus niet standaard een wijntje bij het eten), en let er vooral de dagen tussen ovulatie en menstruatie op om het bij één glaasje en niet dagelijks te laten. Maar om helemáál te leven alsof ik al zwanger ben, dat vind ik wat ver gaan als het sowieso nog wel een jaar of langer kan duren voordat ik het echt ben.
annemieke1980

Posting Freak

Topics: 18
01-06-2010 13:10
Ik drink zoieso erg weinig, meer als zo nu en dan een wijntje bij een etentje of tijdens een avondje stappen drink ik niet, maar sinds we bezig zijn om zwanger te worden drink ik al helemaal niet meer en als ik zwanger ben ga ik dat ook zeer zeker niet doen, ik ben zelf ook tegen drinken en roken tijdens de zwangerschap maar ik heb makkelijk praten want roken doe ik ook al niet en heb ik nooit gedaan!
Liefs Annemieke
nluiten

Unregistered

01-06-2010 13:29
Dat vind ik ook wel hoor, mirena.
Ik heb zelfs de avond voordat ik de test deed nog een glaasje gedronken.

Ik heb deze topic geopend omdat ik soms het idee krijg dat er vrouwen zijn die toch iets te makkelijk over roken denken tijdens de zwangerschap. Kunnen niet stoppen omdat het bijvoorbeeld te veel stress zou geven. Ik heb zelfs een keer iemand gehoord die zei dat 2 peukies op een dag geen kwaad kan. :o
Ik vraag me af of ze ook zo over acohol denken. Het is toch net zo slecht?
marij

Unregistered

02-06-2010 20:28
net zo als roken ben ik er erg op tegen om dat te gebruiken..(mijn mening hoor meiden).
als iemand het wel doet moet je helemaal zelf weten.
alleen doe ik het niet voor mijn kindje..

ik drink eigelijk bijna nooit dus voor mij al helemaal niet moeilijk,
maar kan wel begrijpen dat als iemand het heerlijk vind om een wijntje te nemen na een drukke dag dat wel moeilijk kan zijn.

gr
Vickypreg

Posting Freak

Topics: 18
02-06-2010 20:35
Ik drink sowieso zelden maar in mijn zwangerschap al helemaal niet en ben daar ook op tegen ja..en in de tijd dat we zwanger wilden worden ook niet na mijn ei.
sonja2009

Unregistered

04-06-2010 11:21
ik drink ook echt niet tijdens me zwangerschap wat zijn nou 9 maanden

Ik vind het altijd wel lekker als het zo warm is een koud biertje maar daar heb ik wat op gevonden van bavaria heb je nu ook wit bier met 0,0% alcohol is echt lekker
nluiten

Unregistered

04-06-2010 11:28
Ja, balen he. Zat vorig jaar met 27 weken in portugal ! Heerlijk weer en geen bier..
Afzien Wink
Maar heb toch wel bier gedronken, malt. En dat was best lekker moet ik zeggen!

Neuh, heb het niet moeilijk gehad. Maar was wel blij dat ik weer na de zwangerschap en bv een drankje kon nemen.
Joya

Posting Freak

Topics: 21
04-06-2010 16:09
ik ben het helemaal met je eens nluiten.. ik vind ook dat roken en drinken niet kan in de zwangerschap.. een collega van mij is net zo ver als ik en die rookt gewoon door.. probeert niet eens te minderen.. laatst had ze hele dunne sigaretten dus ik vraag waarom ze dat opeens rookt.. zegt ze: dan proef ik het niet.. ik zeg waarom rook je dan.. ja de nicotine blablabla.. ik denk nou dan kan je dus net zo goed normale sigaretten roken dan proef je het tenminste nog.. slecht is het toch wel.. ik heb gerookt toen ik nog niet wist dat ik zwanger was.. ik heb jaren geleden gerookt en ben toen gestopt maar vlak voordat ik zwanger was heb ik een hele moeilijke periode gehad en toen rookte ik nog weleens.. niet vaak hoor.. misschien 1 of 2 per dag.. op het moment dat ik wist dat ik zwanger was heb ik geen sigaret meer aangeraakt.. moet ook zeggen dat ik absoluut niet verwacht had dat ik zwanger zou zijn..
drinken vind ik ook echt niet kunnen.. vind het nog erger dan roken.. van roken is het idd zo dat minderen vaak beter is dan stoppen ivm stress maar die collega waar ik het net over had die drinkt nog wel eens een wijntje.. niet vaak maar toch.. elk wijntje is er 1 teveel vind ik en daarbij heb je tegenwoordig naast alcoholvrij bier ook alcoholvrije wijn te koop (ja gewoon in de supermarkt)

nog zo'n ding vind ik red bull.. ik hoor vaak van zwangere vrouwen dat ze dat gewoon drinken want ja je drinkt toch ook gewoon koffie.. nou is het zo dat ik sinds ik zwanger ben alles goed kan laten staan (filet americain, alcohol, dat soort dingen allemaal) maar red bull heb ik echt heel veel moeite mee.. toch drink ik het niet omdat in red bull niet alleen enorm veel cafeïne zit maar ook allemaal andere dingen die heel slecht zijn.. voor ons al laat staan voor een ongeboren baby.. ik heb een keer een mail gehad waar in stond wat er precies in zat en heb het toen zeker een jaar helemaal niet meer gedronken.. hoe denken jullie daarover dan??
Mirena0110

Senior Member

04-06-2010 19:08
Red Bull en dat soort energy drinks zijn eigenlijk het enige wat ik tussen mijn ei en mijn menstruatie helemáál laat staan. Er zit gewoon zo'n grote dosis van allerlei troep in dat ik het niet aandurf, voor het geval dat ik zwanger ben.

Sowieso ben ik erg gehecht aan mijn kopje koffie (liefst vier of vijf koppen per dag). Daar doe ik nu al een tijdje rustiger aan mee om er alvast aan te wennen. Maar twee koppen koffie én een blikje energy drink lijkt me wel een enorme overdosis.
Joya

Posting Freak

04-06-2010 19:56
ik drink ook graag koffie.. sinds ik zwanger ben drink ik nog maar 1 kopje koffie per dag maar alleen als ik moet werken.. thuis drink ik sowieso nooit koffie.. vraag me niet waarom niet hahaha Tongue

ik heb wel redbull gedronken toen ik nog niet wist dat ik zwanger was.. maar da's hetzelfde verhaal.. ik wist het niet en had het ook echt niet verwacht..

moet wel zeggen dat ik nu al zeg dat er minimaal 1 blikje mee gaat naar het ziekenhuis als ik moet bevallen..
Simoon

Posting Freak

Topics: 15
05-06-2010 11:58
ik vind alcohol not done, want als je een gezelligheids drinker bent kun je er gewoon vanaf blijven, anders ben je in mijn ogen alcoholist (sorry dames) maar zo denk ik er over, vind het belachelijk dat je alcohol voor de gezondheid van jezelf en je bloed eigen wondertje gaat.

Roken net zo, ik rook zelf dan wel en mocht ik op dit moment zwanger zijn (mijn NOD is 7 juni) dan vind ik dat best rot voor mijn kindje die heeft daar niet om gevraagd. Ik ben slecht in stoppen. Mocht ik zwanger zijn dan ga ik sowieso minderen. elke sigaret minder is beter voor het kindje. Heb op vakantie (hoe uber slecht ook) sigaretten gehaald. En mocht in nu zwanger zijn dan is het wel zo als die op zjin (en ik ga er voor dat ze er na mijn eventuele zwanger er nog allemaal liggen) dan stop ik gewoon. dan mag ik gewoon niet meer kopen.

Red bull vond ik echt heerlijk maar de afgelopen week kan ik het niet meer luchten of zien. echt zo raar. Maar ook dat vind ik not done net als cola en koffie caffeine is gewoon slecht vind ik.

(en nee ik ben geen gezondheidsgoeroe heb me van de vakantie volgestopt met hamburgers met kaas en bacon kon er gewoon niet vanaf blijven. en het gekke is normaal houd ik hier echt niet van).

maar goed dat is mijn mening.

Liefs
nluiten

Unregistered

06-06-2010 08:20
Koffie en cola lijkt me toch geen probleem. Red bull weet ik echt niet. Vind dat spul ook echt niet lekker. Veul te zoet.
Je moet niet een liter per dag wegwerken..
Ik at bijvoorbeeld best chocola. Dat is ook slecht, vol met troep en vooral suiker! Algehele onthouding vind ik ook niet nodig hoor. Smeerworst mag je ook niet te veel hebben, maar best een boterhammetje.

Maar dat er vrouwen zijn die er bewust voor kiezen een wijntje, biertje oid te nemen vind ik echt zo raar.
Egoistisch is het eigenlijk. Zo ook het roken. Als je kindje straks geboren is, ga je dan binnen roken, ook al is het onder de afzuigkap? Geef je het dan ook een theelepeltje wijn bij de melk?
marij

Unregistered

06-06-2010 08:36
maarree redbull koffie en cola is ook niet goed..ivm de suiker en cafaine maar in red bull zit al helemaal veel zooi in.
ik raak dat allemaal niet aan...nooit gedaan hoor..kan er helemaal niet tegen omdat er zooo veel suiker in zit.en ik eet bijna geen suiker..(ivm dieet maagband).

maar las net over dat als je drank echt moet je dan gewoon verslaafd bent,maar je rook ook en jij kan er ook niet mee stoppen dan is dat toch het zelfde.ook een slechte gewoonte.

waar een wil is is een weg..(spreek uit ervaring.)

liefs
Simoon

Posting Freak

06-06-2010 09:05
ik zal nooit ontkennen dat ik verslaafd ben aan sigaretten. want dat ben ik wel. Gelukkig ben ik er ook bewust van dat het mega slecht is.

daarom ga ik ook zeker proberen te minderen. Maar dit dan wel in overleg met de ha of verloskundige (als ik zwanger ben dan) om te kijken wat het beste is.

Een vriendin van mij rookte ook tijdens haar zwangerschap. Haar was verteld dat stress die ze ondervond door het stoppen erger was dan het afbouwen van haar verslaving. Aan gezien ik niets aanneem op medisch gebied van iemand die niet medisch geschoold is zal ik dit sowieso even na gaan. En voor de beste oplossing zoeken.

Maar mijn doel is wel om zo snel mogelijk te stoppen. En nee als ik een kindje heb dan word er zeker niet binnen gerookt.

liefs
snippie

Unregistered

06-06-2010 09:10
Ik lees al een tijdje mee!

Wij hebben er 2jaar over gedaan om
zwanger te worden!
Wij hebben toen we hoorde dat het icsi werd geen moeite meer gedaan om dingen te laten staan!voor heen lied mijn man zijn alchole staan ,maar
ook dat haalde niks uit voor de kwaliteit van zijn sperma!hij drinkt sowieso alleen in het weekd maar 2biertjes!
En zo dronk ik ook gerust in het weekend. Een vlasje wijn,maar zodra punctie er aan kwam stopte ik.

Maar ik vind roken en drinken tijdens de zwangerschap ook heel erg !

Ik was eerst verslaafd aan de enrgie drankjes dronk er 3a4 perdag en nee was net aan het stuiteren vond het gewoon lekker!maar toen we hoorde dat het icsi werd ben ik in 1keer gestopt!van 3 à 4 per dag naar 0 per dag!
Ik had er ook helemaal
geen trek in tijdens de hormonen spuiten enzo!
Geen behoefte aan!

En eerlijk is eerlijk mijn man koop soms voor zich zelf nog een blikje!en hoe slecht jullie het ook vinden!heel aventoe neem ik 1slokje!
En dan zou je denken dat worden er meer nee het blijft er bij 1!!

Koffie lust ik niet ! En de wijn bij uit eten
mis ik soms maar kan best zonder wijn!verse jus is ook lekker!!!

Dus nuttig nu op dat ene slokje (wat nu2 keer is voor gekomen) niks wat niet mag!
snippie

Unregistered

06-06-2010 09:11
Oja en roken doe ik al jaren niet meer en dronk in het weekend vroeger max 1glasje
dus ook niet veel
sonja2009

Unregistered

06-06-2010 14:40
ik drink gewoon cola hoor soms best wel veel de vk zei dat dat ook geen kwaad kon
Liminous

Posting Freak

Topics: 9
07-06-2010 08:49
Ik ben zelf ook absoluut tegen alcohol tijdens de zwangerschap.. Ik drink sowieso al heel erg weinig, maar na mn eisprong raak ik helemaal geen druppel meer aan.. Alhoewel ik dat afgelopen ronde wel heb gedaan, maar dat was ook omdat we te horen hebben gekregen dat de kans dat we zwanger raken op de natuurlijke manier erg klein is..

Ik kan ook geen begrip opbrengen voor mensen die WEL drinken tijdens de zwangerschap.. Je hoort ook zoveel onzin verhalen, dat het goed zou zijn voor de bloedsomloop en bla bla bla..

Maar de allergrootste reden dat ik niet drink tijdens een eventuele zwangerschap.. Is dat mijn broertje het levende bewijs is van de schade wat alcohol aan kan richten.. Mijn moeder (=alcoholist) heeft tijdens de zwangerschap wel gewoon gedronken en daardoor heb ik nu een verstandelijk gehandicapt broertje
snippie

Unregistered

07-06-2010 09:09
Liminous schreef:Ik ben zelf ook absoluut tegen alcohol tijdens de zwangerschap.. Ik drink sowieso al heel erg weinig, maar na mn eisprong raak ik helemaal geen druppel meer aan.. Alhoewel ik dat afgelopen ronde wel heb gedaan, maar dat was ook omdat we te horen hebben gekregen dat de kans dat we zwanger raken op de natuurlijke manier erg klein is..

Ik kan ook geen begrip opbrengen voor mensen die WEL drinken tijdens de zwangerschap.. Je hoort ook zoveel onzin verhalen, dat het goed zou zijn voor de bloedsomloop en bla bla bla..

Maar de allergrootste reden dat ik niet drink tijdens een eventuele zwangerschap.. Is dat mijn broertje het levende bewijs is van de schade wat alcohol aan kan richten.. Mijn moeder (=alcoholist) heeft tijdens de zwangerschap wel gewoon gedronken en daardoor heb ik nu een verstandelijk gehandicapt broertje

heftig meissie!
en ben het helemaal met je eens hoor alchole ook uit den boze
trisha

Unregistered

07-06-2010 10:16
ik ben zelf nog nie zwanger maar ben nu al gestopt
nluiten

Unregistered

07-06-2010 10:45
Is wel goed van je trisha! Ik heb dat niet gedaan.. Had geen idee wanneer het zo ver zou zijn.
De avond voordat ik ging testen heb ik nog 3 biertjes gedronken.
Alcohol kan geen kwaad aangezien het vruchtje nog niet verbonden is met jou.
De dag van de positieve test heb ik echter geen druppel aangeraakt. Mijn vriend heeft samen met zijn broer een fles champagne open getrokken. Vrouw van zijn broer was toen ook zwanger Big Grin.
snippie

Unregistered

07-06-2010 11:24
met roken of drinken?
als je nog niet zwanger bent kan alcohol op zijn tijd.
stel je voor straks doe je er net als ik 2jaar over of als andere dames nog veel langer.
Joya

Posting Freak

07-06-2010 16:13
ik vind ook dat als je nog niet zwanger bent je best wat mag drinken of evt roken.. zolang je maar heel goed weet hoe slecht het is als je eenmaal wel zwanger bent.. en wat nluiten al zei in het begin, echt voor het moment dat je test is het vruchtje nog niet verbonden met jou.. het enige zou kunnen zijn dat je (maar da's volgens mij alleen als je echt veel drinkt) minder vruchtbaar wordt door alcohol..

@snippie ik vind dat goed van je dat je na 1 slokje zegt oke nu is het genoeg.. als je het zo vol kan houden kan je best zo af en toe een slokje nemen denk ik.. het lijkt me niet dat dat kwaad kan.. maar ik weet van mezelf dat als ik 1 slokje neem dat ik dan niet kan stoppen en dat is de rede dat ik het zelf niet doe..
kimmiek

Unregistered

09-06-2010 08:38
Alcohol en roken tijdens de zwangerschap zijn voor mij echt NOT-DONE! Ik hou zelf ook wel van een wijntje, maar ik heb tijdens deze 7 maanden geen druppel gedronken (ben benieuwd als ik straks mijn eerste wijntje neem Wink ). Ik was altijd echt een flinke roker, maar toen ik een roze stip zag op de test, ben ik gestopt.

Roken en drinken voor dat je zwanger bent, kan toch gewoon? Heb ik wel gedaan hoor!
Wij hadden zelfs een feest waar ik flink had gerookt en gedronken (veel wijntjes op), een paar dagen later gaf een test aan dat ik 2-3 weken zwanger was.. Maar goed, als je op dat moment niet weet dat je zwanger bent.....................
Mirena0110

Senior Member

09-06-2010 09:35
Roken en drinken kan je vruchtbaarheid verminderen (van zowel mannen of vrouwen!) vandaar dat er stellen zijn die met (één van) beide stoppen zodra ze zwanger willen worden.

Ik meen van beide gelezen te hebben dat ze inderdaad geen blijvende negatieve effecten hebben als de vrouw stopt zodra ze weet dat ze zwanger is (aangenomen dat ze het niet pas na drie maanden weet natuurlijk!).

Ze verhogen wel het risico van een vroege miskraam (dus nog voordat je overtijd bent) iets. Daarom zijn er ook vrouwen die bijvoorbeeld geen alcohol drinken tussen hun ovulatie en menstruatie (of positieve test natuurlijk).

Maar de schade voor het vruchtje is in die periode inderdaad heel beperkt, omdat het vruchtje dan nog niet met jouw lichaam verbonden is. De kritieke periode begint ongeveer in de vijfde week (meestal het moment van de positieve test): dan is het vruchtje ingenesteld, zich in hoog tempo aan het ontwikkelen, en wordt het dooierzakje gevormd.
Saskia1977

Member

Topics: 3
09-06-2010 09:39
http://www.jellinek.nl/themas/zwangerschap/
kimmiek

Unregistered

09-06-2010 10:33
"Roken en drinken kan je vruchtbaarheid verminderen (van zowel mannen of vrouwen!) vandaar dat er stellen zijn die met (één van) beide stoppen zodra ze zwanger willen worden "

Nou, dat geldt niet voor ons, haha! Heb heb gewoon door gerookt en gedronken toen ik gestopt was met de pil. 6 weken later bleek ik al zwanger te zijn Wink
snippie

Unregistered

09-06-2010 10:34
Mama2b schreef:ik vind ook dat als je nog niet zwanger bent je best wat mag drinken of evt roken.. zolang je maar heel goed weet hoe slecht het is als je eenmaal wel zwanger bent.. en wat nluiten al zei in het begin, echt voor het moment dat je test is het vruchtje nog niet verbonden met jou.. het enige zou kunnen zijn dat je (maar da's volgens mij alleen als je echt veel drinkt) minder vruchtbaar wordt door alcohol..

@snippie ik vind dat goed van je dat je na 1 slokje zegt oke nu is het genoeg.. als je het zo vol kan houden kan je best zo af en toe een slokje nemen denk ik.. het lijkt me niet dat dat kwaad kan.. maar ik weet van mezelf dat als ik 1 slokje neem dat ik dan niet kan stoppen en dat is de rede dat ik het zelf niet doe..

Kan het prima vol houden en soms zelfs als me man een blikje heeft gekocht neem ik helemaal geen slok.
dus kan het prima vol houden.
mis het niet.Nee kan geen kwaad heb ik al gevraagd aan me gyn toen der tijd.
knuf
Joya

Posting Freak

09-06-2010 16:54
@snippie nee precies daarom.. af en toe een slokje kan geen kwaad.. ik zou dat niet kunnen want dan wil ik gelijk een heel blikje Wink dan is het natuurlijk al een heel ander verhaal..
snippie

Unregistered

09-06-2010 16:57
Mama2b schreef:@snippie nee precies daarom.. af en toe een slokje kan geen kwaad.. ik zou dat niet kunnen want dan wil ik gelijk een heel blikje Wink dan is het natuurlijk al een heel ander verhaal..

dan zou ik het ook niet doen meissie!
Juudje81

Senior Member

Topics: 0
15-06-2010 10:11
Wat is jullie eigenlijk verteld over alcohol drinken door de gyn of VK?

Mij is namelijk van alle kanten verteld dat het effect van een enkel glaasje alcohol op het ongeboren kind niet is aangetoond. Er zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat (1 glaasje) alcohol kwaad kan voor het ongeboren kind. Máár, omdat de effecten dus niet wetenschappelijk zijn bewezen en alcohol toch een gif is, werd drinken mij afgeraden.
(van caffeïne, nicotine, drugs e.d. is het trouwens wél wetenschappelijk bewezen dat dit een nadelige invloed heeft op het ongeboren kind.)

Kijk, elke dag meerdere glazen alcohol is het effect van bewezen. Daarvoor hoef je niet zwanger te zijn om het een slecht effect op je te laten hebben.... Wink

De meesten van jullie zijn erg stellig over alcohol. Ik vraag me dan ook af of jullie ook ze stellig omgaan met caffeïne, zoetstoffen, E-nummers in kant-en-klaar-producten etc. etc. Zijn immers ook vormen van gif. En ook verzadigde vetten zijn ontzettend slecht.
En hoe gaan jullie om met zoutgebruik? Met de normale voeding krijgen we immers al meer dan genoeg zou binnen en als zwangere heb je sneller kans op een hoge bloeddruk...

Ik ben geen gezondheidsfreak of juist een ongezondheidsjunk.... ik vind alleen sommigen hier zó hard in hun oordeel. Gelukkig mag iedereen een mening hebben. Maar ik vroeg me even af hoe jullie met andere 'giffen voor je lichaam' omgaan.

Zoals wellicht duidelijk mag zijn ben ik zelf dus iets genuanceerder in mijn mening. Zelf drink ik niet (al vanaf dat we hebben besloten zwanger te willen worden), rook ik al jaren niet meer en drink ik hooguit 2 kleine kopjes koffie per dag. Maar ik sluit niet uit dat ik tijdens mijn zwangerschap wellicht 1 of 2x een biertje zal drinken (of champagne). En voel ik mij daar dan slecht over? Nee. Ik denk dat als je sommige dingen met mate doet (zoals zoutgebruik e.d.) je je daar niet schuldig over hoeft te voelen.

Maar goed, is ook maar mijn bescheiden mening :mrgreen: Was alleen geschrokken van de hardheid in jullie berichtjes (maar kan ook door de hormonen komen Wink )
snippie

Unregistered

15-06-2010 10:15
Juudje81 schreef:Wat is jullie eigenlijk verteld over alcohol drinken door de gyn of VK?

Mij is namelijk van alle kanten verteld dat het effect van een enkel glaasje alcohol op het ongeboren kind niet is aangetoond. Er zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat (1 glaasje) alcohol kwaad kan voor het ongeboren kind. Máár, omdat de effecten dus niet wetenschappelijk zijn bewezen en alcohol toch een gif is, werd drinken mij afgeraden.
(van caffeïne, nicotine, drugs e.d. is het trouwens wél wetenschappelijk bewezen dat dit een nadelige invloed heeft op het ongeboren kind.)

Kijk, elke dag meerdere glazen alcohol is het effect van bewezen. Daarvoor hoef je niet zwanger te zijn om het een slecht effect op je te laten hebben.... Wink

De meesten van jullie zijn erg stellig over alcohol. Ik vraag me dan ook af of jullie ook ze stellig omgaan met caffeïne, zoetstoffen, E-nummers in kant-en-klaar-producten etc. etc. Zijn immers ook vormen van gif. En ook verzadigde vetten zijn ontzettend slecht.
En hoe gaan jullie om met zoutgebruik? Met de normale voeding krijgen we immers al meer dan genoeg zou binnen en als zwangere heb je sneller kans op een hoge bloeddruk...

Ik ben geen gezondheidsfreak of juist een ongezondheidsjunk.... ik vind alleen sommigen hier zó hard in hun oordeel. Gelukkig mag iedereen een mening hebben. Maar ik vroeg me even af hoe jullie met andere 'giffen voor je lichaam' omgaan.

Zoals wellicht duidelijk mag zijn ben ik zelf dus iets genuanceerder in mijn mening. Zelf drink ik niet (al vanaf dat we hebben besloten zwanger te willen worden), rook ik al jaren niet meer en drink ik hooguit 2 kleine kopjes koffie per dag. Maar ik sluit niet uit dat ik tijdens mijn zwangerschap wellicht 1 of 2x een biertje zal drinken (of champagne). En voel ik mij daar dan slecht over? Nee. Ik denk dat als je sommige dingen met mate doet (zoals zoutgebruik e.d.) je je daar niet schuldig over hoeft te voelen.

Maar goed, is ook maar mijn bescheiden mening :mrgreen: Was alleen geschrokken van de hardheid in jullie berichtjes (maar kan ook door de hormonen komen Wink )

ik let sowiezo op me eten.
ook voor me gewicht dus neem niet teveel van die dingen tot me
snippie

Unregistered

15-06-2010 10:16
en oja overal waar te voor zet is niet goed.
koffie mag gewoon hoor.
maar met maten.
ik drink sowiezo geen koffie,geen prik .
ik drink vooral water dus dat scheeld.
Monalisa

Posting Freak

Topics: 10
15-06-2010 10:25
ik drink niet meer, nog wel 2 tot 4 koppen koffie per dag, en ik pak nu de witte alcoholvrije biertjes van Bavaria lekker hoor en niks slechts aan! Zo red ik het wel tot november!
sonja2009

Unregistered

15-06-2010 10:27
Monalisa schreef:ik drink niet meer, nog wel 2 tot 4 koppen koffie per dag, en ik pak nu de witte alcoholvrije biertjes van Bavaria lekker hoor en niks slechts aan! Zo red ik het wel tot november!

die zijn echt lekker he van bavaria die neem ik ook die lust ik ook best wel na me zwangerschap

ik drink geen alcohol en geen koffie maar drink wel heel veel cola heerlijk moest alleen van de vk opletten ivm de suikers erin dus drink nu cola zero
Monalisa

Posting Freak

15-06-2010 10:32
ja cola vind ik ook lekker ineens haha maar misschien drink ik maar 1 glas gewoon voor de lekker Tongue verder drink ik veel Roos Vice 50/50 die zijn ook erg lekker en als ik werk veel water en thee drink ik ook veel!!!
Mirena0110

Senior Member

15-06-2010 10:49
Juudje81 schreef:Mij is namelijk van alle kanten verteld dat het effect van een enkel glaasje alcohol op het ongeboren kind niet is aangetoond. Er zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat (1 glaasje) alcohol kwaad kan voor het ongeboren kind. Máár, omdat de effecten dus niet wetenschappelijk zijn bewezen en alcohol toch een gif is, werd drinken mij afgeraden.

Zo kun je de onderzoeken interpreteren. Maar het klinkt toch wel iets anders als je het preciezer bekijkt: Het effect van alcohol op het ongeboren kind ís aangetoond. Maar anders dan bij bijvoorbeeld caffeïne is niet bekend of er ook een dosis alcohol is die wel veilig is, daarom is het advies om helemaal niet te drinken.

[/quote]De meesten van jullie zijn erg stellig over alcohol. Ik vraag me dan ook af of jullie ook ze stellig omgaan met caffeïne, zoetstoffen, E-nummers in kant-en-klaar-producten etc. etc. Zijn immers ook vormen van gif. En ook verzadigde vetten zijn ontzettend slecht. [/quote]

Van caffeïne is bekend welke dosis nog veilig is. Ik ben nog niet zwanger, maar let nu al op dat ik niet (ver) boven die dosis komt. Dit vooral omdat ik een echte koffiejunk ben, dus ben ik nu vast aan het afkicken zodat ik daar straks minder moeite mee zal hebben.

Zoetstoffen en E-nummers zijn een apart verhaal. Je hoort wel vaker dat dat vormen van gif zouden zijn, vooral vanuit alternatieve hoek is er een enorme hetze tegen. Zoetstoffen zijn zéér uitgebreid onderzocht, juist vanwege de verhalen die de ronde doen. De gevolgen die het volgens de verhalen zou hebben, zijn in al die onderzoeken niet aangetoond.

En E-nummer hebben zo'n nummer niet gekregen omdat het vormen van gif zouden zijn. In tegendeel, een E-nummer geeft aan dat de bewuste toevoeging is onderzocht en veilig bevonden in de doses waarin het gebruikt wordt. Vitamine C is bijvoorbeeld zo'n veilig bevonden toevoeging met een E-nummer.

Ik gebruik overigens niet veel zoetstoffen en eet niet veel kant-en-klaarmaaltijden, maar ik wil even aangeven dat het niet nodig is om hier heel erg panisch over te doen.

Wat betreft verzadigde vetten: ik heb altijd begrepen dat die (in hoge doses) vooral slecht zijn voor jezélf, niet zozeer voor je ongeboren kind. Nu zit dat sowieso bij mij wel goed, als vegetariër krijg ik veel minder verzadigde vetten binnen dan gemiddeld.

Citaat:En hoe gaan jullie om met zoutgebruik? Met de normale voeding krijgen we immers al meer dan genoeg zou binnen en als zwangere heb je sneller kans op een hoge bloeddruk...

Hier let ik altijd al op, ik eet minder zout dan de gemiddelde Nederlander.

Citaat:Zoals wellicht duidelijk mag zijn ben ik zelf dus iets genuanceerder in mijn mening. Zelf drink ik niet (al vanaf dat we hebben besloten zwanger te willen worden), rook ik al jaren niet meer en drink ik hooguit 2 kleine kopjes koffie per dag. Maar ik sluit niet uit dat ik tijdens mijn zwangerschap wellicht 1 of 2x een biertje zal drinken (of champagne). En voel ik mij daar dan slecht over? Nee. Ik denk dat als je sommige dingen met mate doet (zoals zoutgebruik e.d.) je je daar niet schuldig over hoeft te voelen.

Als jij dat aandurft, zal ik je er niet voor veroordelen.
Simoon

Posting Freak

15-06-2010 11:00
wat een mooie discussie is dit, vind ik echt hoor!!!

Zelf eet ik alleen zout op mijn patat, voor de rest voeg ik nergens zout aan toe, niet tijdens koken, etc. dus eet alleen het zout wat al ergens in zit verwerkt.

Verder moet ik al erg uitkijken met mijn voeding omdat ik snel moe ben, dus de kant en klaar maaltijden moet ik altijd al laten staan. vind de meeste trouwens niet eens lekker.

Verder ben ik afgekickt van de redbull drankjes, daar dronk ik er 2 tot 3 van op een dag. Maar ben daar nu vrijwel mee gestopt.

Ik drink geen koffie, ik drink zelde cola (lees: hoogstens 1 glas in de maand) en eet veel verse groenten en fruit.

Ik drink alleen in het weekend maar dat doe ik nu ik nog niet zwanger ben. Mijn moeder heeft gedronken toen ze zwanger was van mij. (en denk nu niet dat ze gelijk hele flessen wegtikte gewoon netjes een glaasje bij het eten maar dan wel alleen in het weekend) en ik heb er niets aan overgehouden. Aan het roken wel. Ben nu zelf verslaafd en heb last van een lichte vorm van astma.

Maar goed dat roken daar moet ik alleen nog vanaf en dan komt het wel goed.

liefs
sonja2009

Unregistered

15-06-2010 11:07
mijn moeder heeft gedronken en als een ketter gerookt toen ze zwanger was van mij omdat niemand het mocht weten en ik rook niet hoor heb er helemaal niets aan over gehouden
Simoon

Posting Freak

15-06-2010 11:10
dat kan, het hoeft ook zeker niet dat je er iets aan overhoudt bij mij was dit helaas wel zo.

Al zei mijn moeder altijd nee hoor dat komt niet door dat ik gerookt heb dat komt gewoon door jullie genen wahaha moest altijd wel lachen om deze uitspraak.

liefs/
nluiten

Unregistered

15-06-2010 11:30
Mijn moeder heeft gerookt bij al haar kinderen (5).
De eerste is dood geboren. De derde is 3 maanden te vroeg gekomen en de 4e (dat ben ik Big Grin) wist ze de eerste 4 en halve maanden niet dat ze zwanger was.
Kwam wel iets aan en voelde niet echt lekker. Alle tests wezen uit dat ze niet zwanger was.
Uiteindelijk ben ik wel een ruime 8 ponder geworden.
Maar goed, ze zegt 'jullie zijn toch gezond?'

Ben het er absoluut over eens dat je ook op voeding moet letten tijdens de zwangerschap.
Nu denk ik dat de gemiddelde zwangere dat ook wel doet.
Een zwangere vrouw die een glaasje alcohol drinkt is een beetje te vergelijken met iemand die zwaar overgewicht heeft en een supersize menu bij de mac donalds ziet bestellen.

een beetje dan he Wink
roosje

Unregistered

16-06-2010 13:34
Hier geen alcohol meer gebruikt vanaf dat we begonnen zijn om zwanger te raken. Eén of twee keer wel gedronken, maar dat was dan altijd voor m'n eisprong. Tijdens m'n zwangerschap geen druppel op. Om dezelfde reden die Mirena noemde, het is niet bewezen waar de veilige grens ligt bij alcohol. Dus dan maar niet drinken, geen probleem mee gehad.

Cola was ik al eerder mee gestopt omdat onderzoeken uitwezen dat een hele hoop meiden die 'onverklaarbaar' onvruchtbaar waren vaak veel cola dronken. Dus uit voorzorg daarmee gestopt. (dronk toen bijna niks anders dan alleen maar cola!) Drink nu nog steeds geen cola, ben er nooit meer mee begonnen. Tijdens m'n zwangerschap veel water en sinaasappelsap gedronken. Koffie en redbull lust ik niet, dus caffeine vermijden/minderen was geen probleem.

Zout gebruiken wij nauwelijks, zo'n klein busje zout doen wij maandenlang mee. (misschien wel 6-12 mnd) en bij de friettent bestellen we ook altijd friet zonder zout.

Verzadigde vetten zal ik vast wel gegeten hebben, maar niet overdreven veel. Af en toe een keer naar de mac, maar dat is minder dan 5x tijdens mijn hele zwangerschap geweest. En we eten zelf 1x per week/2 wkn friet met een snack. Verder gewoon gezond: aardappels/rijst/pasta met (verse) groente en vlees/vis.

E-nr zijn idd goedgekeurde hulpstoffen en dus geen gevaar tijdens je zwangerschap.
Ik heb zelf wel mijn twijfels bij zoetstoffen (voornamelijk aspartaam), kan er zelf ook heel slecht tegen, dus hier geen light-producten in huis.
Pixxie

Posting Freak

Topics: 16
16-06-2010 13:44
Leuk topic!

Toen ik zwanger werd van Liam was ik al een half jaar gestopt met roken. De sigaretten gingen samen met de pil de prullenbak in Wink

Alcohol, nicotine, en overmatig caffiene zijn ''not done'' tijdens de zwangerschap vind ik. Dames die niet kunnen stoppen vind ik zelfzuchtig. Ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen, maar een gezond kindje moet voor iedereen een goede stok achter de deur zijn.

De eerste 4 maanden heb ik geen koffie gedronken omdat het me totaal niet smaakte. Wel af en toe een glaasje frisdrank (hooguit 1 per dag).

Ik drink bijna nooit, dus daar heb ik ook geen moeite mee gehad. Wij beginnen over een maand met klussen voor een 2e kindje. Dan houd ik weer rekening met wat ik eet. Voldoende vitamines e.d.
Rian-kippie

Posting Freak

16-06-2010 14:05
interessant topic!

ikzelf rook niet, nooit gedaan..
en drinken deed ik al jaren niet meer... dus ook nu tijdens mijn zwangerschap niet!

koffie en thee drink ik sowieso niet, maar een energie drankje zo af en toe wel... als een gemiddelde zou moeten noemen denk ik zo ongeveer 1 drankje per 2 weken.... volgens mij kan dat niet zo heel erg veel kwaad! cola drink ik zo nu en dan een glas...

een vriendin van me heeft gewoon gerookt en zo nu en dan een glaasje wijn gedronken tijdens haar beide zwangerschappen, ik zou het nooit doen.... maar veroordeel haar er ook niet om!
Joya

Posting Freak

16-06-2010 15:26
het enige wat ik doe is cola drinken.. maar da's ook het enige.. daarbij is cola vooral in het begin van de zwangerschap slecht en toen dronk ik het niet.. later is het wat slechter ivm suiker.. daarbij heeft volgens mij elke zwangere vrouw wel iets waar ze echt even niet vanaf kan blijven in de zwangerschap.. zolang het met mate is kan het volgens mij weinig kwaad.. ik vind alcohol echt not done in de zwangerschap.. helemaal als je het weet.. ik vind het eerlijk gezegd heel erg als je dan toch tegen beter weten in gewoon drinkt.. ook al is het maar 1 glas.. roken vind ik dan nog iets anders als je maar je best doet om zo min mogelijk te roken.. dit meer omdat het vaak meer stress geeft om helemaal te stoppen.. maar alcohol komt er bij mij echt niet in.. no way..
Monalisa

Posting Freak

16-06-2010 15:31
ik maak het met de kerstdagen wel weer goed hoor Big Grin Tongue
sonja2009

Unregistered

16-06-2010 15:33
ik denk dat ik hierna bijna nooit meer ga drinken heb nu toch al alle feestdagen gehad waarbij ik wel een drankje had gelust sinterklaas kerst oud en nieuw carnaval koninginnedag hemelvaart pasen pinksteren en nu het wk
Joya

Posting Freak

16-06-2010 15:58
hahaha ja sonja maar je noemt wel alle feestdagen die elk jaar weer terug komen hoor Wink (behalve het wk dan)
wat monalisa al zegt maak het met kerst wel goed Big Grin
sonja2009

Unregistered

16-06-2010 17:02
ze komen wel weer terug elke jaar maar toch het gaat om het idee he hahahha
Pixxie

Posting Freak

16-06-2010 18:19
Voor dat Liam er was dronk ik wel wat meer. Helemaal zat zuipen doe ik nu echt niet meer, heb de verantwoording voor mn kleine man.
nluiten

Unregistered

17-06-2010 08:11
Mama2b schreef:het enige wat ik doe is cola drinken.. maar da's ook het enige.. daarbij is cola vooral in het begin van de zwangerschap slecht en toen dronk ik het niet.. later is het wat slechter ivm suiker.. daarbij heeft volgens mij elke zwangere vrouw wel iets waar ze echt even niet vanaf kan blijven in de zwangerschap.. zolang het met mate is kan het volgens mij weinig kwaad.. ik vind alcohol echt not done in de zwangerschap.. helemaal als je het weet.. ik vind het eerlijk gezegd heel erg als je dan toch tegen beter weten in gewoon drinkt.. ook al is het maar 1 glas.. roken vind ik dan nog iets anders als je maar je best doet om zo min mogelijk te roken.. dit meer omdat het vaak meer stress geeft om helemaal te stoppen.. maar alcohol komt er bij mij echt niet in.. no way..

Euhm.. roken is anders dan alcohol? Ik vond het soms ook moeilijk dat ik niet mocht drinken. Een hele zomer inclusief vakantie lekker met ze allen in het zonnetje en allemaal een drankje erbij. Toch heb ik het niet gedaan.
Stoppen met roken geeft echt niet zoveel stress als je weet waar je het voor doet. Een kind lijkt mij toch een hele goede reden. Nee hoor, roken is naar mijn idee net zo slecht als alcohol. Misschien nog wel erger omdat het meer een verslaving is. Maar goed, ik weet niet alle ins en outs over de stofjes ed.
Pixxie

Posting Freak

17-06-2010 08:40
Als je eerst stopt met roken en dan zwanger probeert te raken, krijgt niemand behalve jezelf (en je vriend/manTongue) last van de stress! Wink :mrgreen:
Saskia1977

Member

17-06-2010 09:16
Ik ben zelf ruim voordat ik stopte met de pil gestopt met roken omdat ik het ook echt not done vind om te roken terwijl je zwanger bent. Zelfs al ben ik nog niet zwanger, alcohol drink ik ook niet meer sinds ik gestopt ben met de pil. Natuurlijk let ik ook op wat ik eet en neem ik iedere dag een foliumzuurtabletje. Tot slot drink ik geen cola meer maar water of vruchtensap. En het mooie is dat het me totaal geen moeite kost, omdat het voor een heel goed doel is. Better safe than sorry!
Juudje81

Senior Member

17-06-2010 09:24
Jenta87 schreef:Als je eerst stopt met roken en dan zwanger probeert te raken, krijgt niemand behalve jezelf (en je vriend/manTongue) last van de stress! Wink :mrgreen:

Totaal mee eens! De meeste mensen "plannen" een zwangerschap (in de zin van: je stopt bewust met anticonceptie). In die gevallen vind ik dat je al op voorhand zou 'moeten' stoppen met roken. Heb je ook geen 'stress' tijdens de zwangerschap.
Overigens: ben zelf jaren geleden gestopt met roken en kan me niet heugen dat ik zo'n stresskip toen was/werd. Natuurlijk is stoppen lastig, maar als je weet waarvoor je het doet, kan dat wel behoorlijk schelen. En tegenwoordig is er een hoop hulp verkrijgbaar wbt stoppen met roken. Je hoeft het niet alleen te doen.
Ik vind het dan ook goed stom van mensen als ze blijven roken tijdens de zwangerschap, maar het is hun keuze.

Las iets over aspartaam: voor veel zoetstoffen geldt een ADI (Acceptabele Dagelijkse Inname). Nu ligt de grens hiervoor erg hoog. Wat betreft aspartaam 40 mg per kilo lichaamsgewicht per dag. Dit komt bij een gemiddeld persoon neer op zo'n 150 zoetjes (bron: voedingscentrum). Toch wordt door datzelfde voedingscentrum beweerd dat cola light drinken tijdens de zwangerschap slecht is, mede door de hoeveelheid aspartaam die erin zit..... (citaat: "Ook aspartaam, de zoetstof in cola light, verstoort mogelijk de ontwikkeling van het ongeboren kind") En zo kan je nog meer artikelen op internet terug vinden die dubbel uit te leggen zijn.
Zoetstoffen worden vooral het laatste decenium meer en meer toegepast. We krijgen er dus ook steeds meer van binnen (en minder suikers, wat op zich natuurlijk ook goed is, want suiker is ook slecht voor je) Vroegah was over roken bijvoorbeeld ook niet bekend dat het schadelijk was. Ook dat kwam pas later naar voren. Wat betreft zoetstoffen geldt hetzelfde als bij medicijnen: er zijn een hoop bedrijven ,en dus belangen, bij betrokken. Wat dat betreft is het dus soms een behoorlijk politiek spelletje.
Juist vanwege de gekleurdheid omtrent zoetstoffen, probeer ik er toch terughoudend in te zijn. Maar dat is uiteraard mijn bescheiden mening.

Ik las laatst mijn berichtje eens terug en zag dat ik een beetje provocerend ben. Zal dat door de hormonen komen? Zo ben ik anders helemaal niet, hahaha :mrgreen: Maar vind het wel leuk eens over dit soort zaken te discussiëren
Suuzje

Unregistered

17-06-2010 15:28
Toen we bezig waren met zwanger worden heb ik ook gelet op het alcohol en cafeïne drinken. Maar ik heb het niet gelaten, wie weet hoe lang het duurt eer het is gelukt! Wel heb ik na mijn eisprong de alcohol achterwege gelaten op een etentje na. Dus niet meer thuis bij het eten, maar wel op een terrasje of uit eten. En ook niet meer dan twee koppen koffie per dag. Maar dat is zowieso gezonder! Wink Eigenlijk, gewoon gezond leven is het beste.

De eerste drie maanden van mijn zwangerschap lustte ik geen koffie, dus dat scheelt. Nu drink ik af en toe eens een cappuchino. Alcohol helemaal niet, dat is echt not-done. Ik mis het zeker! Maar ik ben heel blij met de alcoholvrije biertjes van bavaria! Ik mis niet de alcohol, maar na een glas cola, ice-tee, oid heb ik het wel gezien op een terrasje. Wink Ik vind het een kleine moeite om geen alcohol te drinken voor meer kans op een gezond kindje. Ook dat ene glaasje.

Ik haal uberhaubt geen light producten in huis, daar zit alleen maar extra rotzooi in. Ook als ik niet zwanger ben zou ik het niet hoeven. Gewoon een beetje suiker in de thee is ook prima. Cola drink ik ook gewoon af en toe (is ook ongezond als je niet zwanger bent! Wink ) En sja, de zoetstoffen enzo... het zit nou eenmaal in veel producten dus dat zal wel loslopen.

Ik heb 15 jaar gerookt, dik een pakje per dag. Op een gegeven moment ben ik gestopt omdat ik me toch realiseerde dat ik stonk, dat het eigenlijk heel dom is en dat het een hoop geld kost. En laat staan welke enge ziektes je ervan kan krijgen. Van de een op andere dag gestopt en er nooit meer een aangeraakt. Dat is nu 5 jaar geleden. En stress? Echt geen last van gehad. Ja, het is lichamelijk een paar dagen lastig, maar dan is je verslaving weg hoor! De rest zit allemaal tussen de oren. Je moet het wel écht willen. Mijn nichtje is gestopt toen ze zwanger wilde worden, maar ze wil na de geboorte meteen weer gaan roken. :o Daar hoef ik mijn kindje dus straks écht niet mee naartoe te nemen. Bah. De mensen die zwanger worden en dan gaan "minderen" of gewoon doorroken kan ik geen sympathie voor opbrengen. Sorry! Ik vind het ook vreselijk irritant als ik op een terrasje zit of buiten sta en er zitten mensen naast me te paffen. Of als er bij iemand anders wel binnen gerookt wordt. Ga dan echt bijna over mijn nek.
Joya

Posting Freak

18-06-2010 14:19
het grootste gedeelte van de verhalen hoe het hier staat over roken ben ik het mee eens.. ik rook zelf niet meer.. ik vind dus wel dat als je weet dat je zwanger bent dat je gewoon geen alcohol of sigaretten meer aan moet raken!!
wat ik nu bedoel te zeggen is dat ik vind dat je moet stoppen met alcohol EN roken als je (weet dat je) zwanger bent.. ik zeg alleen dat voor sommige mensen het veel meer stress oplevert om te stoppen met roken en dat het aangetoond is dat veel stress heel slecht is voor het ongeboren kind.. dat is de reden dat vk's soms adviseren om te minderen ipv te stoppen met roken.. als het aan mij ligt is stoppen natuurlijk ook de beste optie maar ik snap het wel dat het soms beter is om te minderen..

pff zo dat was een heel verhaal maar ik hoop dat jullie snappen hoe ik het bedoel..
nluiten

Unregistered

18-06-2010 15:22
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Sorry.
Dat het stress zal geven zal een uitzonderlijk geval zijn denk ik.
Moet zeggen dat ik die 'smoes' wel echt te vaak hoor van vrouwen die zwanger willen worden of zijn..
Simoon

Posting Freak

18-06-2010 15:33
@nluiten,

soms is het een smoes soms ook niet. Ik ben zelf een keer gestopt met roken, heb dit een half jaar volgehouden. In die tijd werd ik alsmaar agressiever. Weet dan niet wat erger is. Agressief zijn (terwijl je zwanger bent, en later tegen je kindje) en stress hebben (zo erg dat alles je te veel is en je zo opgefokt bent dat je bij alles ontploft) of als het echt niet gaat dan maar een sigaretje.

Ik ben nu weer bezig met een poging om in ieder geval te minderen en dat ik uiteindelijk kan stoppen als ik een positieve test in handen heb. Daar ga ik wel voor maar weet nog niet of het lukt.

Met alcohol is dat net zo, maar omdat er maar weinig mensen echt alcoholist zijn en dus een drankje wel kunnen laten staan denkt iedereen daar vrijwel hetzelfde over.
Je kunt ook niet drinken als je autorijd of op je werk bent o.i.d. dat is meer geaccepteerd denk ik door de mensen dat dat niet altijd kan. Ik drink zelf overigens 1x in de maand in het weekend een paar glaasjes (nu dan nu ik nog niet zwanger ben).

Bij roken ligt dat volgens mij toch iets anders. Zou niet zo moeten zijn maar toch het ligt wel anders. Op je werk mag je namelijk wel een sigaretje gaan roken maar geen wijntje drinken.

(ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is).

Liefs.
Joya

Posting Freak

18-06-2010 15:54
nluiten schreef:Dan heb ik je verkeerd begrepen. Sorry.
Dat het stress zal geven zal een uitzonderlijk geval zijn denk ik.
Moet zeggen dat ik die 'smoes' wel echt te vaak hoor van vrouwen die zwanger willen worden of zijn..

dat ben ik met je eens.. je hoort het steeds vaker tegenwoordig.. een beetje te vaak idd..

@simoon ik vind het in ieder geval al 1 ding dat je nu al zegt dat je ervoor wilt gaan om uiteindelijk te stoppen.. vaak wordt het als smoes gebruikt door vrouwen die eigenlijk niet willen stoppen maar zichzelf en anderen voor houden dat dat wel zo is terwijl ze zelf heel goed weten dat ze toch niet willen stoppen.. ik vind als je iig maar heel goed je best doet en als blijkt dat het echt te veel stress oplevert is minderen een goede optie..
Femke1970

Senior Member

Topics: 5
18-06-2010 16:08
De 'smoes' van teveel stress als je zou moeten stoppen met roken tijdens een zwangerschap vind ik persoonlijk te zot voor woorden. Roken (en alcohol) is bewezen zó ontzettend slecht voor je ongeboren kind, dus daar stop je mee, hoe dan ook! Wat mij betreft is hier dan ook geen discussie over mogelijk...
Ik ben er echt ontzettend fel op en kan ook mijn mond niet houden als ik een zwangere vrouw zie roken of in het bijzijn van een baby of klein kind. Ik heb geen goed woord over voor iemand die willens en wetens risico's neemt met de gezondheid van haar kind! :evil: Dan maar een beetje meer stress; groei je ook wel weer overheen...
Saskia1977

Member

18-06-2010 21:39
Simoon schreef:@nluiten,

Bij roken ligt dat volgens mij toch iets anders. Zou niet zo moeten zijn maar toch het ligt wel anders. Op je werk mag je namelijk wel een sigaretje gaan roken maar geen wijntje drinken.

En jij denkt dat dat is omdat roken gezonder voor je is??? Confusedhock:
Juudje81

Senior Member

19-06-2010 08:24
Hahahaha, het onderwerp gaat over alcohol en we hebben het nu vooral over roken :mrgreen:

"Stress van het stoppen", "een enkele sigaret kan geen kwaad", "mijn moeder heeft ook gerookt tijdens de zwangerschap" => het is de verslaving die spreekt!!!! Echt, hoeveel smoesjes rokers weten te verzinnen.... ('je moet ergens dood aan", "mijn opa heeft zijn hele leven gerookt en is toch 92 geworden" etc etc)

Roken tijdens de zwangerschap is zó slecht. Niet alleen direct voor je kind (die overigens na de geboorte moet afkicken van de nicotine.... wil je dat je kind aandoen), ook indirect voor je kind. De placenta vertoont immers eerder infarcten, met alle gevolgen van dien.
Én, tijdens je zwangerschap is je bloed al iets 'dikker'. Roken zorgt eerder voor bloedklonters. En trust me, een herseninfarct wil je echt niet meemaken.

Over alcohol: ik sta er echt van te kijken dat ik iets genuanceerder ben voorgelicht door zowel de gyn, als de huisarts, als de diëtiste. Van alle 3 heb ik te horen gekregen dat het effect van een enkel glaasje alcohol niet bekend is. En ze daarom afraden om te drinken. Dus geen stellige zaken dat een enkel glaasje alcohol zo slecht is voor je kind. Nu kan ik me wel in jullie mening vinden. En ik drink ook al niet meer sinds we hebben besloten voor kinderen te gaan. Maar vind het zo apart dat er vanuit de medische wereld dus anders mee om wordt gegaan. In mijn geval iig wel.
Monalisa

Posting Freak

19-06-2010 09:42
Femke1970 schreef:De 'smoes' van teveel stress als je zou moeten stoppen met roken tijdens een zwangerschap vind ik persoonlijk te zot voor woorden. Roken (en alcohol) is bewezen zó ontzettend slecht voor je ongeboren kind, dus daar stop je mee, hoe dan ook! Wat mij betreft is hier dan ook geen discussie over mogelijk...
Ik ben er echt ontzettend fel op en kan ook mijn mond niet houden als ik een zwangere vrouw zie roken of in het bijzijn van een baby of klein kind. Ik heb geen goed woord over voor iemand die willens en wetens risico's neemt met de gezondheid van haar kind! :evil: Dan maar een beetje meer stress; groei je ook wel weer overheen...

OH God wat ben ik het toch ontzettend met jou eens!!!!!!!!!!!!
Toch nog iemand die zoals mij denkt op deze wereld heerlijk!
Simoon

Posting Freak

20-06-2010 23:42
Saskia1977 schreef:
Simoon schreef:@nluiten,

En jij denkt dat dat is omdat roken gezonder voor je is??? Confusedhock:

Nee ik het is niet gezonder, absoluut niet zijn mijn woorden ook niet. Alleen een verslaving van roken is meer geaccepteerd dan een verslaving aan alcohol.

Moet wel zeggen, ben zelf roker en was dus van het weekend in een kroeg waar nog gerookt word. Vond ik super smerig, vandaag amper gerookt omdat ik zo'n last had van mijn keel van gisteren. Mijn vriend rookte wel en ik vond het stinken.
maar dat terzijde want dat is niet een antwoord op je vraag.

Nee ik denk echt niet dat het gezonder is. Wat ik meer bedoel is dat mensen er meer ophef over maken als je op je werk gaat drinken dan als jij tijdens je pauze een sigaret rookt. Het is allebei ongezond, en roken naar mijn mening ongezonder. Maar goed weet niet echt hoe ik mijn antwoord duidelijker uit een kan zetten.

Maar dat het ongezond is staat als een paal boven water.
nluiten

Unregistered

21-06-2010 06:59
Misschien omdat alcohol het denkmogen aantast, motoriek, prestatie e.d. Roken niet. Wink

En ik denk dat daarom roken over het algemeen meer geaccepteerd word dan alcohol.
Simoon

Posting Freak

21-06-2010 09:23
nluiten schreef:Misschien omdat alcohol het denkmogen aantast, motoriek, prestatie e.d. Roken niet. Wink

En ik denk dat daarom roken over het algemeen meer geaccepteerd word dan alcohol.

Ja dat bedoelde ik te zeggen :oops: kom soms zo slecht uit mijn woorden en ik drink amper pfff. hihihihi.
Suuzje

Unregistered

21-06-2010 09:43
:lol:
nluiten

Unregistered

21-06-2010 10:06
haha, heb het ook regelmatig hoor
Saskia1977

Member

21-06-2010 14:55
@Simoon: Haha..Ik snap het...Kon me ook bijna niet voorstellen dat je dat dacht :oops: . Vind het ook altijd moeilijk om mijn gedachten op papier te zetten.

Dat stoppen met roken moeilijk is weet ik uit ervaring. Nu na een jaar heb ik nog steeds af en toe trek in een "peukie", maar ik hou in mijn achterhoofd waar ik het voor doe. Het gekke is, is dat ik het nog steeds lekker vind ruiken (de rook zelf dan, want als er iemand naast me staat die net gerookt heeft, dan vind ik het wel stinken).
Monalisa

Posting Freak

23-06-2010 14:36
mijn moeder heeft de hele zwangerschap gerookt en dankzij haar heb ik een vreselijk droge huid.,als ik mijn benen niet insmeer zijn ze helemaal wit en vol met schubben. Er zijn mensen die bewerden dat dat helemaal niet kan, maar dat kan dus wel.
en bedankt mam......
Sparkje

Posting Freak

Topics: 1
23-06-2010 14:51
Sinds dat we besloten om de pil op vakantie te sturen heb ik sowieso mijn levenswijze iets aangepast.
Ik moet zeggen dat ik iets bewuster eet en drink. Niet dat ik alles laat staan, maar ik zorg wel dat het allemaal net iets gezonder is.

Roken heb ik al helemaal nooit gedaan en drinken doe ik nu ook niet. Pas als ik zeker weet dat ik in deze maand niet zwanger ben (als ik ongi ben) zal ik misschien een wijntje nemen. Maar zolang er kans is dat ik misschien wel zwanger ben zal ik geen alcohol nemen.
Ik heb er totaal geen moeite mee en het is niet alleen goed voor mijn toekomstige kindje, maar ook voor mij!
Simoon

Posting Freak

23-06-2010 15:16
@sparkje, wat knap zeg!! haha moet zelf zeggen het niet drinken lukt me aardig. want vind het de laatste tijd ook niet echt meer een toevoeging hebben.
Het roken vind ik nog steeds lastig maar ben al goed op weg met minderen.

@ monalisa, kan inderdaad dat je er last van krijgt. Heb zelf dan lichte vorm astma aan over gehouden en ja heel dom rook zelf ook. Maar was ook zeker een huilbaby. kwam waarschijnlijk omdat ik aan het afkicken was van het roken. want ja wel 9 maanden lang nicotine binnengekregen natuurlijk.

Maar goed weet dus wat het doet en zal er ook zeker voor proberen te zorgen dat ik uiteindelijk helemaal niet rook.

Liefs.
Sparkje

Posting Freak

23-06-2010 15:20
@ simoon, ach je moet er iets voor over hebben zeggen ze Tongue En ik heb makkelijk praten. Ik dronk al niet zo vaak en ik at ook al veelal gezond omdat ik een chronische siekte aan mijn darmen heb. Smile
Simoon

Posting Freak

23-06-2010 15:21
@sparkje,

haha ja dat gezond eten ken ik wel moet ik ook wel anders val ik om van vermoeidheid.
en alleen dat roken is zo moeilijk maar goed het gaat me lukken!!!
En zonder drank kan ik best heel erg lang.

Liefs.
Monalisa

Posting Freak

25-06-2010 15:31
Ik let ook erg op mn eten.Normaal was ik een erg luie fruit eter, maar nu koop ik regelmatig appels, mandarijnen, bananen en aardbeien. En het voelt goed als ik het eet ! Tongue
dani70

Unregistered

25-06-2010 16:20
Ik vind dat er veel teveel nadruk wordt gelegd op wat we allemaal niet mogen tijdens de zwangerschap. Ik dronk alcohol voor ik zwanger werd en rookte. Nadat ik erachter kwam dat ik zwanger was ben ik met beiden meteen gestopt, ik eet geen rauw vlees meer (of iets dat er ook maar een beetje op lijkt) eet geen brie meer, wandel op de loopband in plaats van rennen omdat dat ook slecht zou zijn (heb ik gelezen) en probeer niet teveel vette dingen te eten om niet teveel aan te komen. Ik doe het graag maar soms heel soms word ik weleens een beetje gek van mezelf en de dingen die ik lees op internet. Ik vraag me af of sommige dingen nou echt zo slecht zijn. Roken ja dat weet ik, maar een glaasje wijn op zijn tijd? Er zijn landen waar dat heel normaal is ook als je zwanger bent. Rauw vlees? Hebben we allemaal die bacterie niet allang een keer gehad en zijn we resistent? Geen idee. Maar zolang ik niks zeker weet doe ik het allemaal maar niet maar wel met in mijn achterhoofd de vraag "hoe deden ze dat vroeger in godsnaam?" Gelukkig hebben wij nu internet! Wink

Sorry moest het even kwijt, neem me niet kwalijk ik ben zwanger dus chronisch ontoerekeningsvatbaar Smile)
Monalisa

Posting Freak

25-06-2010 17:08
hihihihi als ik hier zeg dat ik geen biefstuk of voorverpakte vis eet wordt ik maf aangekeken door mijn vorige generatie en die daarvoor. en krijg ik als antwoord: hoe deden ze dat in godsnaam vroeger dan?
ach ja als ik er zelf maar achter sta dan maakt het me geen reet uit wat anderen denken. het is MIJN zwangerschap en MIJN verantwoording en als ik die shit niet eet dan doe ik het niet klaar.
oh ja en brie uit de supermarkt mag je gewoon hebben hoor! Zolang er maar geen Au lait Cru op de verpakking staat Smile
Simoon

Posting Freak

25-06-2010 18:53
dani70 schreef:Rauw vlees? Hebben we allemaal die bacterie niet allang een keer gehad en zijn we resistent? Geen idee. Maar zolang ik niks zeker weet doe ik het allemaal maar niet maar wel met in mijn achterhoofd de vraag "hoe deden ze dat vroeger in godsnaam?" Gelukkig hebben wij nu internet! Wink

Sorry moest het even kwijt, neem me niet kwalijk ik ben zwanger dus chronisch ontoerekeningsvatbaar Smile)

die bacterie is voor ons niet erg, want wij zijn resistent maar de beeb in je buik nog niet het afweersysteem van je beeb is nihil tot niet aanwezig. dus vandaar dat ze adviseren om het niet te eten. Maar het is geen verplichting hihihi.

Ik ben zelf nog niet zwanger dus weet niet hoe ik er op zou reageren. maar weet wel dat ik sowieso al geen rauwe melkproducten mag zoals brie en smeerkaas etc. dus daar hoef ik al niet op de letten, ik lust geen filet american dus daar hoef ik ook al niet op te letten. best makkelijk ik hoef alleen maar af te kicken van de nicotine dus maar dat gaat me wel lukken.

Liefs.
Sparkje

Posting Freak

25-06-2010 20:33
vroeger waren er dan ook meer baby's met aandoeningen of allergieën ofzo.

Het hoeft niet gelijk heel erg te zijn...
Ik wil er graag op letten want ik zou mezelf er niet lekker bij voelen als mijn kind iets heeft wat ik had kunnen voorkomen. En zoveel moeite vind ik het niet, eigenlijk ondervind ik alleen maar voordelen van mijn gezonde leventje! Ik heb er wel wat voor over, kan het kind nog niet gezond zijn maar dan weet ik wel dat ik er alles aan heb gedaan.

Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt! Stressen omdat je niet gezond genoeg eet en het niet lukt ofzo is evenmin goed voor de baby Big Grin
dani70

Unregistered

26-06-2010 08:24
Monalisa schreef:hihihihi als ik hier zeg dat ik geen biefstuk of voorverpakte vis eet wordt ik maf aangekeken door mijn vorige generatie en die daarvoor. en krijg ik als antwoord: hoe deden ze dat in godsnaam vroeger dan?
ach ja als ik er zelf maar achter sta dan maakt het me geen reet uit wat anderen denken. het is MIJN zwangerschap en MIJN verantwoording en als ik die shit niet eet dan doe ik het niet klaar.
oh ja en brie uit de supermarkt mag je gewoon hebben hoor! Zolang er maar geen Au lait Cru op de verpakking staat Smile

Ik had dat met mijn schoonmoeder toen ik vertelde dat we misschien een vruchtwaterpunctie zouden laten doen. Ze keek me aan alsof ik van een andere planeet kom! Alles is zo veranderd in de loop der jaren. Soms ten goede maar soms maakt het de keuzes die je moet maken ook wel moeilijker. Vroeger had je gewoon niets te kiezen, dan kreeg je wat je kreeg. Nu proberen we de natuur telkens een stapje voor te zijn met onze wetenschap.

Ik las ergens anders dat je de baby nu goed voelt! Super! Geniet er lekker van!

Liefs van een zeurpietje Smile
Monalisa

Posting Freak

26-06-2010 10:48
ja genieten doe ik er zeker van!!! echt een fijn gevoel!
onzekerheid blijft soms zo had ik gister weer een zeurend gevoel in mn buik en rug,maar dat zal denk ik van het groeien of van het werken geweest zijn....

liefs van een ander zeurpietje!
Joya

Posting Freak

26-06-2010 12:32
loop eens niet zo te zeuren hier stelletje zeurpieten :mrgreen: neeeeee geintje hoor Big Grin
heeeeeerlijk monalisa dat je de kleine nu zo goed voelt Big Grin is echt zo'n mooi geweldig gevoel!! en dat wordt steeeeds maar meer en meer Big Grin echt heerlijk Big Grin Geniet ervan meis!!
nluiten

Unregistered

28-06-2010 09:33
Brie mag wel hoor. Allen kazen die van rauwe melk zijn gemaakt (au lait cru) mag je niet hebben. Dat zijn meestal niet de kaasjes bij de supermarkten.

En ik dacht eigenlijk dat ze vroeger ook al geen rauw vlees aten.
Monalisa

Posting Freak

28-06-2010 13:11
vroeger aten ze bijna alles rauw.
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care