Zwanger Worden .NU forum [Archief] Mama zijn Forum clubje moeders alle borstvoedingsmama's

alle borstvoedingsmama's
canacat

Unregistered

27-02-2011 21:16
Hoi allemaal.
Morgen wordt mijn zoontje 6 maanden, een lief kereltje die op een paar hapjes van de laatste weken na borstvoeding heeft gehad en hopelijk nog lang zal verder gaan. Dit laatste half jaar heb ik veel kennis opgedaan, met heel veel vragen gezeten, en me heel vaak afgevraagd: is dit nu normaal voor BV-kindjes, hoe doen anderen dit, hoe lang houden anderen het vol, waar lopen we tegenaan, enz.
Ik heb vaak gezocht naar een gebruiksvriendelijk forum, maar tot op heden niet echt gevonden. Ik heb me ook vaak gestoord aan adviezen die werden gegeven die erop neerkwamen (gedeeltelijk) af te zien van BV, terwijl het ook anders kan.
Misschien dat deze ruimte de kansen kan bieden om ervaringen en tips te delen, elkaar te ondersteunen, opdat onze (b)engeltjes zo lang mogelijk van het beste kunnen genieten, en wij, moeders, het zo lang mogelijk volhouden en ervan kunnen genieten.
Groetjes,
Canacat
Friezinnetje

Member

Topics: 1
27-02-2011 21:35
Goed initiatief Canacat!

Ik geef ook al bijna zes maanden borstvoeding. Mijn zoontje is volgende week zes maandjes oud alweer. Ben jij al bezig met bijvoeding en lukt dat al een beetje of dat nog niet?

Groetjes Friezinnetje
canacat

Unregistered

27-02-2011 21:51
Ja, ik geef nog steeds BV en we zijn vorige week begonnen met hapjes.
Hij zit al wel een maand aan tafel in zijn stoel met een speeltje, en een lepeltje. De lepel bleek een hit: hij knabbelde steeds (wellicht omdat het fijn was voor zijn tandjes). De eerste hapjes zijn deze week echt naar binnen gegaan. Eerder hadden we hem al rijstbloem (met BV) gegeven, maar dat verteerde hij toen nog niet. Nu gaat dat beter. Hij eet sinds gisteren eigenlijk steeds meer vaste voeding. Nu krijg ik de indruk dat hij ook geïnteresseerd is in wat er op het lepeltje ligt, en het niet alleen wil om op te kauwen. Banaan ging niet lekker, hij heeft moeite met poepen sinds hij vaste voeding krijgt. Worteltjes ging heel goed, en peer ging erg goed naar binnen (was een potje), maar sinds 2 dagen nog niet alles wat erin ging eruit zien komen. Geraspt appeltje (1 partje) heeft hij ook opgegeten, vanavond krijgt hij weer een worteltje (geprakt). Zo doen we steeds meer hapjes.

Hoe gaat het bij jou met de eerste hapjes?

Hoe gaat het met nachtvoedingen
(ben ik nogal nieuwsgierig naar, gezien ik er wel ERG (soms elk uur, meestal om de 2.3/3 uur) veel uit moet, en dat nu wil gaan beperken. Als ik 9 uur slaap, wil ik best 1 of 2 keer opstaan, maar ik vind hem nu groot genoeg om dit te kunnen (tot nu toe heeft hij het hele ritme bepaald, maar nu begin ik wat aanpassing van zijn kant te vragen).

Hoe gingen de eerste weken?
Als ik toen geen hulp had gehad (we hadden een lactatiedeskundige) dan had ik het misschien niet gered tot nu, BV geven. Hij viel steeds in slaap aan de borst, om 5-10 minuten later huilend wakker te worden. Toen moesten we hem uitkleden voor de voeding (om hem wakker te houden) en wegleggen als hij in slaap viel. Dan voelde hij dat en werd wakker en ging verder met eten, zodat ik blij was een uurtje te kunnen slapen. Gelukkig gingen die eerste weken snel voorbij.

wil die van jou flesjes?
Sinds hij 3 weken is, kreeg hij een flesje afgekolfde melk, zodat ik ook eens 3 uur kon slapen (was een luxe, eigenlijk nog steeds). Maar toen hij 3 maanden werd, weigerde hij elk flesje (heeft eerder ook nooit een speentje gewild). Dus helemaal aan de borst 6 maand geworden)
Nien85

Posting Freak

Topics: 3
27-02-2011 21:55
Hoi, ik geef pas bijna 7 weken borstvoeding, maar al veel meegemaakt. Ik ga zeker meelezen, want ik ben van plan om zeker een half jaar bv te geven.
Tina

Posting Freak

27-02-2011 21:56
Leuk!

Ik geef ondertussen al ruim 8 maanden borstvoeding en hoop het ook nog even vol te houden. Er is ook een ander topic over borstvoeding, dus ik vermoed dat jullie door de moderators daarnaartoe worden doorverwezen... Volgens mij staat het onder 'algemeen'.

Als dit topic hier mag blijven staan blijf ik lekker meekletsen, ik vergeet steeds naar 'algemeen' te gaan...
Friezinnetje

Member

27-02-2011 22:26
Wij zijn eigenlijk pas sinds twee weken begonnen met iets te geven. Heb Max een keer geprakte worteltjes gegeven waarvan het meeste met zijn tongetje gelijk weer eruit ging. En een keer sperziebonen, ook geprakt. En gisteren heb ik hem een stukje banaan gegeven maar daar was ie geloof ik ook niet erg gecharmeerd van. Vandaag heeft ie een stukje komkommer gehad en daar probeerde hij wel echt aan te knagen (daarna kwam er een hele golf melk uit :?) maar die komkommer vindt hij waarschijnlijk wel lekker koud voor zijn aankomende tandjes. Mijn man gaat morgen ook de kinderstoel klaarzetten zodat hij daar in kan zitten. Ben benieuwd. Vind het wel spannend hoor, die hele bijvoeding. Er staat zoveel over op internet dat ik soms even niet meer weet met wat ik moet en kan beginnen. De ene geeft dit wel en de ander geeft dit weer niet. Zoveel informatie. Maar gaat vast wel goedkomen.

Nachtvoedingen tsja dat is hier echt heel erg wisselend. We hebben een hele poos gehad de eerste maand ofzo dat ie zelfs doorsliep. Maar nu komt hij alweer heel erg lang 2x per nacht ofzo. Maar ik vind het niet erg want het gaat allemaal echt op de automatische piloot. Hij wordt wakker, mijn man haalt 'm uit zijn bedje en legt 'm bij mij neer zodat ie vervolgens ongeveer tien minuten drinkt en weer in slaap valt. Dan leg ik Max weer terug in bed en dan val ik ook zo weer in slaap. Ik weet 's ochtends al niet eens meer om hoelaat hij is gekomen haha. Maar de afgelopen twee dagen heeft hij weer doorgeslapen, dus er is echt geen peil op te trekken hier.

Ik vertelde mijn man over jou en je borstvoeding en hij zei gelijk.. zo zij heeft er wel veel voor over! Knap hoor! Goed dat je door hebt gezet. Ik ben zo blij dat ik borstvoeding kan en mag geven, het is zo makkelijk en fijn.

Gelukkig drinkt Max ook uit flesjes. Hij gaat 2,5 dag naar het kdv dus dan krijgt hij afgekolfde melk mee. Soms op de maandag dat ie er wat moeite mee heeft, maar dan heeft hij het hele weekend weer aan de borst gezeten en dan moet ie weer even wennen denk ik.

Groetjes!
canacat

Unregistered

27-02-2011 22:38
Hoi Nien,
Nog een kleintje he!
Leuk dat je er ook bij komt.
hoi Tina, ik ben nog nooit op 'algemeen' terecht gekomen. Maar hopen dat we blijven Smile
8 maanden, zo, dat is een mooi voorbeeld!
Ja, Friezinnetje, het is inderdaad wel gemakkelijk. Als je de deur uitgaat voor een langere tijd, denk ik steeds: alles bij? luiers, ..., eten voor mezelf, ... , ... o ja, en Arthur heeft mij om te eten, handig!

Ik heb nu nog een half jaar verlof. (Dus slecht slapen is niet zo erg) Ik woon in Canada, en je kunt een jaar lang verlof krijgen met beperkte uitkering. Wel fijn en heel borstvoedingsvriendelijk! Veel moeders nemen dat jaar verlof, en er zijn centra waar je gratis kunt spelen (soort crèche), waar je zelf bij moet blijven natuurlijk. Daar zie je ook alle andere ouders, en mama's die hun kind van 4 of 12 maanden nog de borst geven. Een goed voorbeeld! Zien doen is ook bevorderlijk!
Friezinnetje

Member

28-02-2011 11:08
Hey Canacat..

Ja zien doen is inderdaad erg bevordelijk. Want ik denk dat heel veel dames borstvoeding geven in het openbaar te intiem vinden en daarom er snel mee stoppen, wat natuurlijk zonde is. En de ene vindt het niet fijn en de ander vindt het geweldig, dus het is ieder haar eigen keus! Maar het is wel fijn. Op hoeveel voedingen zit jij ongeveer op een dag.

Als ik thuis ben dan wordt Max meestal rond een uur of 8 wakker en dan voed ik hem. Daarna houden we er meestal drie uur tussen. Dus (meestal) 8, 11, 2, 5, 8, 11 uur. Dus nog wel 6 voedingen ongeveer. Maar volgens mij (wat ik overal lees) is het normale zo rond deze leeftijd 4 voedingen op een dag. Dus dat zou betekenen dat ik meer tijd ertussen zou kunnen laten. Wat doe jij?

Groetjes
canacat

Unregistered

28-02-2011 14:45
Hij begon zijn leven met 12 voedingsmomenten Smile (waarbij ik anderhalf uur aan de borst ook wel rekende als 1 moment Wink)
Ik kwam tot voor kort toch meestal uit op minstens 8 voedingen op een dag (24 uur), waaronder de helft tijdens ZIJN nacht. Zal mij een zorg wezen wat ze normaal vinden. Arthur drinkt maar 1 borst per keer, wil geen tweede, dus eet vaker. Kan maar gezond zijn. Toen hij nog een flesje wou rond 3 maanden, heeft hij ook nooit meer dan 80 ml gedronken.
Ik volg de Canadese richtlijnen, waarbij ze zeggen tot en met 9 maanden altijd eerst BV aan te bieden en daarna een hapje.
Als ik nadenk over gisteren: (hij ging gisteren voor het eerst minder clusteren 's avonds, anders kun je er makkelijk 2 eetmomenten bij optellen)

6 uur
9 uur
12 uur (met 2 theelepeltjes appel erna)
15 uur
18 uur (met een papje BV-rijstebloem)
19 uur (dan slapen, werd enkele keren wakker maar geen eten gegeven)
23 uur (wakker gemaakt)
2 uur
5 uur

Dus toch nog 9 eetmomenten. Ik vind het prima dat hij zo veel (kleinere) hapjes eet. Sterker nog, ik zou liever hebben dat hij overdag wat meer at. (wat in zijn geval vaker is, omdat hij niet meer tegelijk binnen krijgt)
Ik geef borstvoeding OP VERZOEK, dus volg ik hem. Met het BV geven heb ik ook meer honger dan vroeger, ik zou het ook niet fijn vinden dat ik al mijn eten in 1 keer moest opeten, zelfs mijn toetje eet ik eigenlijk liever een tijdje na mijn avondeten.
Maar ja, ik hoef geen 'advies' te slikken van goedbedoelende instanties. Integendeel. Na een paar dagen ziekenhuis bij de geboorte, werd ik naar huis gestuurd met de mededeling binnen 48 langs je huisarts te gaan om te wegen en dan op 1, 2, 4 en 6 maanden voor de prikjes, wegen en meten. Dat is alles wat gebeurt. Ik volg het advies van wat ik lees op borstvoeding.com en LLL, daar lees je ook geen 4 keer per dag. ik heb het elders wel al vaak gelezen, dat klopt, maar ik volg de Canadese richtlijn, omdat ik hen zo BV-vriendelijk vindt in hun BV-advies en -richtlijnen, en dat komt erop neer dat je bij bijvoeding ook nooit (tot 9 maanden) een BV- moment vervangt. Dat doen ze bij die 'maximaal 4 momenten' duidelijk wel, gebaseerd op het vervangen van flesvoeding door een vaste hap. Als hij 9 maanden is, krijgt hij voor (overdag) wel eerst vaste voeding, maar nu nog niet.

Zo... toch nog een heel verhaal geworden. Smile
canacat

Unregistered

28-02-2011 14:48
:oops::oops:au... wat erg... ik vind heeft een t teveel:oops:
Friezinnetje

Member

28-02-2011 20:39
Hi! Bedankt voor je verhaal! Je hebt ook helemaal gelijk. Max drinkt meestal ook maar 1 borst per keer, dus zal waarschijnlijk ook minder binnen krijgen. En hij krijgt/wil 's avonds ook altijd vaker drinken en dat vind ik ook helemaal geen probleem. Vind het juist fijn! Ik moet ook maar wat meer naar mijn eigen gevoel luisteren dan overal dingen te lezen en dan aan mijn eigen dingen te gaan twijfelen. :-)
canacat

Unregistered

28-02-2011 20:47
haha, ik ken het probleem van te veel lezen.
Ik heb mijn mening over 'helpen' doorslapen ook al tig keer veranderd. Heb gelukkig weer vertrouwen en laat het weer aan Arthur over. Geluk gehad vannacht, maar 2 keer gegeten.

Hoe zit het eigenlijk met menstruatie? Ik heb het 2 keer gehad (bij 3 en 4 maanden), ook eens ovultatietest gebruikt toen, en positief. Maar sinds hij vier maanden is, helemaal niets meer. Een ovulatietestje dat ik wel eens deed, negatiever dan negatief. Apart... Misschien eet hij MEER en daarom weer onderdrukking van ovulatie/menstruatie.
Tina

Posting Freak

28-02-2011 21:08
Zo, wat een lange verhalen!

Canacat, helemaal in Canada, zeg! Het klinkt wel alsof ze daar veel borstvoedingsvriendelijker zijn dan hier, wat goed zeg! En fijn dat je daar mooi van kan profiteren!

Hier heeft Simon ook de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding gehad. Ik heb ook nooit echt de behoefte gehad om hem eerder ander voedsel aan te bieden (ik lees vaak dat anderen dat hebben), want hij taalde er niet naar. Ook toen hij 6 maanden was, was hij niet erg enthousiast, dat is pas sinds een week of drie. Hij is ook een maand te vroeg geboren, dus eigenlijk zit hij precies op schema! Maar nu hij zo lekker aan het eten is, gaat de borstvoeding wel hard achteruit... Sad Ik zit nu nog maar op 3 voedingen! En ik denk zelfs dat ik de middelste voeding ook wel weg zou kunnen laten, want die doe ik als hij net brood op heeft. En de laatste eigenlijk ook, want die krijgt hij na zijn groentehapje. Maar ik houd het lekker nog even vol, want wil het nog helemaal niet missen!
Dat leek in het begin wel even anders... Ik heb de eerste drie maanden met pijn gevoed en heb toen pas de stap naar een lactatiekundige gemaakt. In eerste instantie dacht ik dat het helemaal niet geholpen had en vreesde ik dat ik niet lang zou kunnen voeden (wat ik zo graag wilde), maar na enkele dagen ging het toch al beter! En zie hier het resultaat: al ruim 8 maanden! Big Grin Ik wil hem zelf blijven voeden tot zijn eerste verjaardag en zoals het er nu naar uitziet gaat dat wel lukken.

Jullie zijn nu ook (bijna) voorbij die 6-maanden-grens, ik ben benieuwd wat jullie in jullie omgeving gaan ervaren. Ik begin hier nu toch wel te merken dat mensen er een beetje van opkijken dat ik zo lang voed. Of dat mensen zeggen: 'het eten gaat zo goed, dan kun je ook wel stoppen met borstvoeding'. Volgens mij wordt bv tot die 6 maanden wel als normaal gezien, maar daarna wordt het toch een beetje apart gevonden. Maar dat is in Canada dan ook vast heel anders! Geeft daar het merendeel van de vrouwen borstvoeding? Ik verbaas me soms over hoeveel mensen kiezen voor kunstvoeding...
Tina

Posting Freak

28-02-2011 21:10
Oh, wat betreft de menstruatie. Ik heb tot Simon 2,5 maand was niet gemenstrueerd, toen heb ik een spiraal laten plaatsen, dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen...
sofietje

Posting Freak

Topics: 9
28-02-2011 21:17
Hallo bv-mama's,

Even een tipje: er bestaat hier op het forum al langer een topic over borstvoeding: http://www.zwangerworden.nu/showthread.p...rstvoeding
canacat

Unregistered

01-03-2011 02:34
zo tina, wat een moeilijke eerste maanden. En nu al 8 maanden: hoera!
Ja hier is het anders. De cijfers van borstvoeding liggen hier veel hoger, en er wordt langer gevoed, ook normaal, want je kunt een jaar verlof nemen. En je ziet ook moeders met een kind van een jaar de borst geven, dus dat is wel fijn. Geen idee hoe mijn omgeving zal reageren, gezien die in Nederland/België zitten, en we meestal via skype over andere dingen praten. Ik hoor wel eens: je zal wel stoppen als de tandjes komen, maar dat weet ik nog niet, omdat ze er nog niet door zijn. Maar mijn broers kinderen in België hebben ook 6 maanden bv gekregen, en daar liggen de cijfers nog lager dan in NL. Hij staat er in elk geval positief tegenover.
Nien85

Posting Freak

01-03-2011 11:55
hoi hoi,

Wat een verhalen. Morgen is Lein 7 weken en we hebben wel een moeilijke start gehad. Nu gaat het met de borstvoeding wel goed. Behalve dat we weer spruw hebben.
Goh, zo lang voeden. Ik wil het wel gaan volhouden. Moet over 7 weken weer aan het werk dus hoop dat het lukt.
Friezinnetje

Member

01-03-2011 13:44
Menstruatie heb ik dus nog helemaal niet gehad :-? :-D

@Tina: jeetje 8 maanden, goed zeg! Geeft een fijn gevoel hé? In mijn omgeving ook veel mensen die zeggen van "goh, geef je nog steeds borstvoeding?!" of zo'n toon is dat niet veel te lang? "En hoe lang wil je d'r dan mee doorgaan". Erg vervelend. Ik zie wel hoe lang ik ermee doorga.. Ik vind het nu nog erg fijn. En ben er ook erg trots op dat ik het kan en al zo lang mag geven!

@Nien85: Ik vond het alleen maar leuker en leuker worden het borstvoeding geven. In het begin wel heftig omdat het zoveel en vaak was maar daar wen je aan en gaat het steeds fijner/knusser vinden. Vooral toen ik weer ging werken was ik weer blij dat ik 's avonds weer lekker borstvoeding kon geven.

Groetjes!
Steef

Posting Freak

01-03-2011 16:49
Hallo dames!!
Wat een leuk topic!!!
Hier ga ik ook zeker vaker komen en mee kletsen!!

Ik geef ook borstvoeding en dit loopt eigenlijk vanaf het begin erg goed.
Hoeveel voorlichting ik ook van te voren gehad heb ik vond het alsnog erg intensief, vooral omdat ik iedere 2,5u moest voeden, dag en nacht omdat Jessy niet aan kwam!
Ik doe al vanaf het begin voeden op verzoek, ik heb Jessy nog nooit wakker gemaakt voor een voeding.
Ik zit op gemiddeld 6 voedingen per dag en onze kleine man slaapt nu sinds 1,5 week van 21u tot een uurtje of 6 a 7 door en overdag slaapt hij daardoor niet erg veel meer maar dat maakt me niet uit.
canacat

Unregistered

01-03-2011 17:46
Hoi Nien,
inderdaad, na 2 maanden was het niet meer zo vermoeiend, en kon hij ook veel beter drinken. Hij was erg snel klaar (5 minuten), en ik moest ook niet meer opletten hoe ik hem aanlegde (eerst wel of het deed zeer), dat deed hij dan zelf wel. Bovendien kon ik tegen die tijd zonder voedingskussen voeden, dus echt overal. Toen hij 3 maanden was, zijn we een maand naar Nederland gegaan, het hele land doorkruist, en echt overal gevoed, ook in de bus/trein ergens op een bankje, enz. Van publiek geen negatieve reacties gehad (ik voed gewoon zonder bedekkingen of wat dan ook, vind het onzin, mensen die bv niet kunnen aanzien, zijn pervers, wij niet).
o ja, en het wordt zo schattig, als ze na een paar uur druk spelen lekker bij je uitrusten en in slaap vallen. Of als hij op zijn rug ligt, zich op zijn zij draait, met 2 handjes mijn borst vastpakt, en die in zijn mond stopt, gretig gaat drinken, en even stopt, je met een brede glimlach aankijkt, en dan verder drinkt, de borst weer aan je teruggeeft (met zijn handjes wegduwend), en dan zich weer omdraait om een speeltje te pakken Smile Smile

steef: intensief he!
Die van mij heeft minstens een maand een ritme van 2 uur gehad, dus om de 2 uur voeden, soms een uur lang. pfff. Maar het is het echt waard!
Wopper

Posting Freak

02-03-2011 12:01
Hoi meiden!

Er is inderdaad in een ander deel van het forum een topic over borstvoeding, maar ik kom hier ook gezellig even kletsen :-)

Hier dus ook een bv-mama! Ons meisje heeft tot precies 6 maanden alleen bv gehad, op de dag dat ze 6 maanden was zijn we 's avonds begonnen met bijvoeding. (Hoe officieel haha) Eerst kreeg ze worteltjes + aardappeltjes, daarna heeft ze bloemkool + aardappeltjes gehad. Omdat ze alles niet meteen 'lekker' vindt geven we het een aantal dagen achter elkaar, zo kan ze er wat aan wennen. Met zowel de worteltjes als bloemkool vond ze het eigenlijk pas op de 3e dag lekker om te eten. Ik maak alles (tot nu toe) zelf. Ik vind dat wel zo gemakkelijk want ik hoef alleen maar ons eten voor haar in porties in te vriezen! Ik was van plan om rapley te geven maar doe het nu toch in een combinatie. Ze krijgt deels gepureerd maar mag ook zelf eventueel met eten spelen.

Ik heb altijd volledig op verzoek gevoed! Meestal op haar verzoek, soms op de mijne :lol: :lol: De eerste maanden zaten we op 15-20 voedingen per dag, waar ik ook veel commentaar op kreeg. Maar ik heb me er nooit iets van aangetrokken en geef gewoon wanneer zij dat nodig heeft. Hetzelfde geldt voor nachtvoedingen. Dat gebeurt 's nachts niet vaak maar als het gebeurt krijgt ze ook gewoon een voeding. Tijdens regeldagen leg ik haar op haar zij naast me in bed, dan kan ze zelf bepalen wanneer ze wil eten. Door er snel aan toe te geven was mijn bv snel weer naar haar behoefte geregeld en hebben we dat soort nachten samen beperkt tot 2 nachten!
Voeden op mijn verzoek doe ik door haar soms even iets eerder dan verwacht aan te leggen. Bijvoorbeeld als we ergens heen moeten. Ook heb ik haar ca 2 weken eerder aangelegd dan ze zelf aangaf omdat het mij beter leek. Zo kon ze bijvoorbeeld wel 5 uren tussen een voeding laten, maar dan waren de uren daarop om de 2 uur. Door er max 3 uur tussen te laten, regelde ze de overige voedingen zelf weer heel mooi. Dat werkte dus voor ons heel goed. Na ca 2 weken liet ik het haar weer zelf 'bepalen' en toen kon er wel zo'n lange tijd tussen. Verder krijgt ze 's ochtends standaard tussen 06.00 en 07.00 haar eerste voeding. Ik laat haar nooit langer liggen, alhoewel ze best wel tot 09.00 kan slapen. Ik heb dat tijdens een vakantieweek eens gedaan en daarna wilde ze de eerste week niet meer op tijd op bed, zaten we om 23.00 nog in de woonkamer :lol: Na een week zat ze weer in haar eigen ritme en dus kies ik ervoor om haar ook op mijn vrije dagen heel vroeg een voeding te geven!

Inmiddels drinkt ze nog 4 a 5 keer per dag. Dat is rond 06.00 - 11.00 - 16.00 - 18.00 en 20.00 In de ochtend gaat ze op mijn werkdagen na de eerste voeding naar het kinderdagverblijf (3 dagen per week). Op mijn vrije dagen gaat ze na de eerste voeding op bed en slaapt ze nog eens tot ca 09.30. Daarna weer eten, even spelen en rond 12.00 gaat ze weer op bedje om vervolgens nog 3 uren te slapen. Om 18.00 krijgt ze eerst bv en daarna warm eten, rond 20.00 gaat ze op bedje.

Het maakt mij ook totaaaal niet uit wat anderen vinden!! Ik zie bv als vraag en aanbod, hoe meer vraag zij heeft hoe meer ik aanbied. En des te sneller voldoet mijn voeding weer aan haar behoefte!
Verder geef ik ook overal en nergens bv! Ik ben niet het type om mijn borst helemaal bloot te leggen maar ik voed wel gewoon in het openbaar. Ik draag meestal 2 laagjes. Doe de ene laag omhoog en de andere naar beneden zodat mijn tepel er net doorheen komt. En ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Wel meegemaakt dat mensen kijken, wegkijken en vervolgens nog eens goed kijken om dan een soort van vertederend te lachen. Vooral oudere vrouwen vinden het leuk naar mijn idee!

In mijn omgeving heb ik niet zoveel borstvoedende moeders, op 1 vriendin na dan. Wel heb ik een 'achterban' die voeden in het openbaar normaal vind en dat scheelt natuurlijk wel!! Daarnaast lees ik veel op het borstvoedingsforum, waar ook lactactiekundigen ed. zitten. Daar haal ik ook veel informatie vandaan. En natuurlijk van de website borstvoeding.com

@ Friezinnetje, toen Esmée zo oud was had ze nog 6 a 7 voedingen op een dag.

@ Canacat, volgens mij hebben wij samen ooit in het '1980 wil zwanger worden' topic geschreven, kan dat?
Wat menstruatie betreft: hier nog helemaal niets gezien!! Wel symptomen van 'vruchtbaarheid' gezien, zo'n 1.5 weken geleden. Naar mijn idee zou het dus over 0.5 weken zover kunnen zijn. Maar ik hou er ook rekening mee dat het nog wel even gaat duren!

@ Tina, ik heb (nog) niet het idee dat mensen er gek op reageren. Wel merk ik in mijn omgeving dat mensen nu zeggen 'wat goed dat je nog steeds bv geef' En dan denk ik 'hoezo nog steeds'... Alsof die 6 maanden inderdaad een grens is! Maar hier brengen mensen het positiever en niet zo negatief als jij het verwoord zeg maar!

@ Steef, ik vond het in het begin ook intensief hoor! Ik zat soms wel 45 minuten te voeden en als je dat dan om de 2 uur moet, is het net alsof je niets anders doet haha. Kon ook wel eens wat norsig reageren als iemand zei 'goh, ze heeft vast honger' hahaha.

Maar het is het voor mij ook allemaal waard hoor. En het is waar wat ze zeggen, op een gegeven moment wordt het makkelijker! Dan ga je opeens naar minder voedingen per dag en is alles veel beter te overzien. Nu ze hier wat minder vaak drinkt overdag kan ik bijvoorbeeld ook lekker te winkelen zonder om de paar uur uit te kijken naar een hoekje om te zitten :lol: Ik vond dat ook niet erg maar het is ook fijn wanneer die periode weer voorbij is!

En het wordt inderdaad ook zoooo schattig!! Hier pakt ze bijv mijn borst al terwijl ik haar nog niet eens in haar houding gelegd heb haha. Dan moet ik haar draaien terwijl ze de borst al in de mond heeft. Nu en dan die lachjes tussendoor, hoe haar teentjes tijdens het drinken wiebelen, hoe ze soms wil praten met de borst nog in de mond (Nee Esmée, je mag niet met volle mond praten haha), ga zo maar door. Heerlijke momentjes zijn dat! En niet te vergeten dat het zo fijn is als ze getroost wil worden, dat is ook zo fijn! En dan nog de werking van bv: een drupje in de oogjes bij ontsteking, een paar drukken in de neus bij verkoudheid (gebeurt hier zoooo vaak), een beetje in bad, wat op haar droge huidje, het werkt overal tegen!

Nee, we gaan hier nog wel even door hoor! Ik kolf nu nog 2x per dag op mijn werk en hoop dat dat tzt naar 1x per dag kan zodra mijn productie stabiel is. En mijn streven is om straks iig nog 's ochtends en 's avonds te voeden, naast haar gewone voeding.
Wopper

Posting Freak

02-03-2011 12:02
Ow... :oops: wat een verhaal zeg :-? Nou ja, weten jullie in ieder geval onze voorgeschiedenis en wie wij zijn :-D
Friezinnetje

Member

02-03-2011 13:38
Hoi Wopper,

Geweldig je verhaal, heb heerlijk zitten lezen! Smile

Ik geef Max nu ook elke dat iets. Of wat wortels, of wat fruit. Wel vers ook en ook soms een stuk en soms gepureerd. Maar krijg er nog niet echt iets in hoor. Hij kauwt wel maar slikt nog niet echt door is én erg snel afgeleid door andere dingen waardoor hij weer vergeet dat ie iets in zijn mond heeft en daarna zich weer verslikt en moet kokhalzen. Ziet er zo eng uit.. Maar goed 't is een kwestie van wennen natuurlijk en ik probeer hem gewoon iedere dag iets te geven (ook al sabbelt ie er alleen maar aan). Maar het is ook wel schattig om te zien. Dan heeft ie iets in zijn mond, kijkt ie heeeeel vies, lach ik naar hem.. krijg ik een big smile weer terug met als gevolg dat de helft weer uit zijn mond valt haha. Maken jullie ook nog ergens pap voor jullie kleine of niet? Of rijstebloem?

Ik voedde ook echt altijd op zijn verzoek, maar op een gegeven moment ging er soms zolang tussen zitten dat ik hem steeds maar om de drie uur ben gaan voeden. Nu doen we het echt weer op zijn verzoek. Gisteren was het om 07.00 uur (zelf), 10.30 uur (kdv), 14.30 uur (kdv), 18.00 uur (zelf), 20.30 uur (zelf), 23.00 uur (zelf).

Groetjes
Tina

Posting Freak

02-03-2011 15:31
Wopper, ik merk ook dat oudere dames inderdaad leuk vinden! Vooral in het begin heb ik meerdere keren van wildvreemde dames de vraag gehad of ik hem zelf voed. En als ik dat dan bevestigde zeiden ze 'goed zo'. Smile
En ik vind het inderdaad ook leuker worden nu hij ouder wordt. Precies zoals je zegt, hij pakt m'n borst al voor hij goed en wel klaarligt of begint al te zeuren als ik aanstalten maak.

Friezinnetje, hier ging er in het begin ook weinig naar binnen. Pas met een maand of 7 begon hij lekker te happen. En aangezien Simon een maand te vroeg was, was hij dus eigenlijk precies 6 maanden, dus het moment dat kindjes normaalgesproken interesse zouden moeten krijgen in eten.
snippie

Unregistered

02-03-2011 15:42
wopper wat leuk dit zo te lezenSmile!
lijkt me geweldigSmile

ik geef 4keer per dag bv.eigenlijk ook op zijn verzoek.
hij laat er namelijk automatisch 3 ,3,5 of 4uur tussen.dus komt voor mij en hem mooi uit.
canacat

Unregistered

02-03-2011 16:05
Ja klopt Wopper, wij zaten samen op het andere forum!
Fijn zo'n verhaal!

Ik voed ook niet open en bloot, maar zit ook niet zo te draaien dat niemand een stukje borst ziet. Inderdaad de oudere dames willen wel eens erg lief glimlachen, en ook andere moeders. Helaas vindt Arthur de buitenwereld te spannend om te eten, en wil hij alleen maar een (nood) slokje als we uit zijn, net genoeg om zijn acute honger te stillen. De grote hoeveelheden zijn ook voor thuis. Op bed, op zijn zij liggend, dan kan ik zijn spartelende benen en armen ook een beetje in bedwang houden door me eromheen te krullen, anders eet hij ook dan niet...

Friezinnetje: ja, hier ook. De eerste hapjes is de hoeveelheid van 2 ijsblokjes (als ik het heb ingevroren), alleen als het ECHT lekker blijkt, gaat er meer in. Eens een potje peertjes gegeven (smaakte afschuwelijk) maar hij vond het heerlijk en at het halve potje op.
Ook erg veel moeite met geraspte appel: kokhalzen tot het er aan zijn neus uit komt. Hij oefende gisteren wel goed met een babycrackertje (zo iets met rijst en heel veel lucht, wat knabbelbaar is, maar de afgebroken stukjes lossen op in zijn mond). En dan zie je hem oefenen met zijn tong, om het weg te krijgen, gelukkig zonder kokhalzen.
Bevroren broodkorst ging echt goed! Het is lekker koud (tandjes), en WAT eraf gesabbeld wordt, is papperig, dus geen gekokhals.
Ja, hier af en toe, om de dag of zo, BV met rijstebloem, dat wordt een lekker papje. Hij vindt het heerlijk. Dus dat gaat ook goed naar binnen.
Er werd hier trouwens op gewezen nooit BV op te warmen in de magnetron, niet zozeer voor de ongelijke opwarming, maar de positieve elementen van BV (veel van die anti-virale, bacteriële stoffen, etc kunnen er niet tegen) worden geneutraliseerd. Zonde van de BV.
snippie

Unregistered

02-03-2011 16:08
met hoeveel maanden zijn jullie begonnen eigenlijk?
echt met 6 maanden?
ik ga waarschijnlijk binnen kort al beginnen met bijvoeden.
hij kijkt het eten al van me bord bewijzen van en heb ik een lepel in me hand wil hij die pakken.
of hou ik een lepel voor hem houd hij al zijn mondje open
Wopper

Posting Freak

02-03-2011 17:07
@ Canacat, hier wordt de borstvoeding ook niet opgewarmd in de magnetron, vanwege dezelfde redenen als wat jij zegt. Het gaat netjes in de flessenwarmer!

Wat goed trouwens dat ze in Canada zo pro-borstvoeding zijn!! Ik merk dat hier in NL men wel graag pro-borstvoeding wil zijn maar er nog steeds veel onduidelijke informatie gegeven wordt. Bijvoorbeeld: de nachtvoeding afleren, met 6 maanden nog maximaal 4 voedingen per dag, bij de 6mnd-dip (dus iets minder groei, wat normaal is bij borstvoeding) gaan bijvoeden en een voeding laten vallen en ook voeden op verzoek wordt niet altijd aangeraden. Dat zou hier echt veel beter kunnen.... Want heel veel mama's worden daar ontzettend onzeker door.

@ Snippie, bij ons was het precies 6 maanden! Vond het wel een leuke datum ;-) We hebben tot minstens 6 maanden gewacht omdat dan de darmpjes zo goed mogelijk klaar zijn voor vast voedsel. Ik las op borstvoeding.com dat bijvoeding voor die tijd betekent dat de beschermlaag die borstvoeding in de darmpjes maakt weer aangetast wordt. Dus vandaar dat we gewacht hebben.

Drinken in het openbaar gaat hier wel goed. We hebben een periode gehad dat alles interessant was. Zat ik weer met mijn tepel bloot :lol: :lol: maar dat doet ze niet zo ontzettend vaak meer gelukkig! Maar tja, daarnaast gebeurt het ook niet zo vaak meer. Want moest ze voorheen nog meteen eten, tegenwoordig kan ze ook wel een half uurtje wachten. Da's wel fijn!
Nien85

Posting Freak

02-03-2011 18:07
@ Wopper: ik voed ook op verzoek, maar ze heeft steeds keurig drie a 4 uur er tussen.
canacat

Unregistered

02-03-2011 20:24
snippie: hier zijn we met 4 maanden heel voorzichtig BV met rijstbloem beginnen geven, maar kwam er onverteerd uit, en hij had veel moeite het er weer uit te poepen, dus voor hem was dat te vroeg. Met 6 maanden (enkele dagen ervoor) zijn we begonnen met heel kleine hapjes. Niet eerder, hij kwam goed bij. Hij had ook veel interesse voor de dingen aan tafel, en de lepel, maar hij heeft al die maanden met een lege lepel aan tafel gezeten. DAAR ging de interesse bij hem naar uit, of er iets op lag, interesseerde hem niet.

Wopper, echt waar, dat ze tegen nachtvoedingen zijn? Komt wellicht ook door die instanties die je kind checken. Hier worden ze niet geëvalueerd, tenzij ze qua gewicht afwijken. Eerst vond ik dat vervelend, nu lekker handig. En als ik in het Centrum kom waar ik met hem ga spelen, (waar ook allerlei professionals zitten), als ze me vragen hoe vaak ik er 's nachts uit moet om te voeden (meestal 2-3 keer, op 6 maanden), zeggen ze: "Valt mee, of Redelijk".
haha , dat ken ik, heb je net discreet dat mondje om die tepel gekregen, draait hij zich met borst en al om, mond open, gaapt naar iets anders, en daar hangt ie! haha Smile
Wij hebben die van ons het woordje: Wachten! geleerd. En hij lijkt het te snappen. Als we het zeggen, gaat hij veel minder snel pruttelen als hij moet wachten dan als we niets zeggen. En als hij dan stil is: Goed, zo, dat is goed WACHTEN. Jeetje, het lijkt soms op een puppy training. Proest

Hoe vaak er gevraagd wordt om een voeding hangt denk ik erg af hoeveel ze drinken. Arthur dronk in het begin tot 12 keer, als ik alle momenten tel, de eerste weken misschien wel 20 keer per dag. Nu nog steeds vaak. Maar nooit veel of lang tegelijk. Hij heeft nooit meer dan 1 borst gewild.
Steef

Posting Freak

02-03-2011 20:44
Hee dames ik heb wellicht een luke tip voor jullie, originele kraamkadootjes of voor jezelf en niet duur!!!

www.borduurcadeautjes.nl

Kan je hele leuke kraamkadootjes bestellen!!
Ik heb er al aardig wat besteld en krijg daar hele leuke reacties op, ik heb ook rompertjes en een shirtje voor Jessy besteld.
Vooral de badcape met naam en geboortedatum vind ik erg leuk!!
Steef

Posting Freak

02-03-2011 21:15
Hallo dames!!
Ik heb even een vraagje over het kolfen!!
Ik kolf nu sinds een week of 3 a 4, zodat wij bijna iedere dag 1 flesje kunnen geven (lees mijn vriend kan het flesje geven)
Nu kolf ik als ik smorgens wakker word aangezien mijn borsten dan op knappen staan, dan haal ik er makkelijk een hele voeding uit.
Daarnaast kolf ik op het moment dat mijn vriend een flesje geeft, ik zorg dat er dan genoeg tijd tussen de laatste voeding en het kolf moment zit maar ik haal er
dan max 80cc uit en dit is niet genoeg voor een voeding!!
Ik vraag me af of jullie dit herkennen want ik maak me een beetje zorgen of ik als ik straks ga werken wel genoeg kolf!!

Hoe is jullie ervaring hiermee?
Wopper

Posting Freak

02-03-2011 22:24
@ Canacat, ik denk ook dat het te maken heeft met de hoeveelheid voeding die een baby drinkt. Esmée wilde eerst maar één borst per keer en dronk soms wel 20 keer per dag. Toen ze 2 borsten per keer ging drinken had ze ook minder vaak een voeding nodig. Maar misschien heeft het ook met de hoeveelheid melk in je borst te maken... Ik bedoel, ik heb 's ochtends altijd de neiging om met mijn rechterborst te beginnen en daardoor is mijn rechterborst tegenwoordig meer gevuld dan de linker. Begin ik met links, dan wil ze rechts ook. Begin ik met rechts, dan heeft ze aan die kant genoeg.

Ik denk dat het hier niet altijd een kwestie is van bewust verkeerde informatie geven maar dat ze gewoon niet beter weten. Op een gegeven moment wordt door sommige consultatiebureaus gewoon gezegd dat een kindje moet kunnen doorslapen of langer zonder voeding moet kunnen. Eigenlijk wordt heel veel gebaseerd op flesvoeding.

@ Steef, gaat hier precies hetzelfde hoor! In de ochtend kan ik ook veel meer kolven dan in de middag of avond. Esmée drinkt 2x 180 cc op een dag als ze bij papa is of naar het kinderdagverblijf gaat. Ik kolf eigenlijk altijd precies ca 360 cc waarvan ongeveer 250 's ochtends en 110 's middags. Groot verschil ook!
Overigens hebben de meeste vrouwen 's ochtends meer melkproductie. Naarmate de dag vordert wordt er steeds minder melk aangemaakt. Daardoor clusteren baby 's avonds ook vaak!

Vanmiddag toevallig nog een keer extra gekolfd. De afgelopen dagen kwam ze 's avonds een paar keer waardoor mijn productie weer aanpaste. Waarschijnlijk omdat ze niet helemaal fit was. Dat deed ze gisteren niet en dus stond ik vanochtend op knappen! Ik heb vanmiddag gewoon 230 cc kunnen kolven. Goed voor de vriezer :-)
Wopper

Posting Freak

02-03-2011 22:35
@ Steef, nog even ter aanvulling op je stukje over het niet genoeg kolven: Kolf je wel helemaal je borsten leeg of hou je op zodra je één voeding heb? Want dan zou ik je aanraden om nog door te kolven.
En heb je wel eens borstcompressie geprobeerd? Daardoor haal ik er bijvoorbeeld 's middags zo nog wel 50 cc extra uit!

Ik zou me er nog niet al te druk over maken hoor! Toen ik net ging werken kolfde ik net zo vaak als ze dronk (ook op dezelfde tijdstippen). Wat ik kolfde verdeelde ik dan over dat aantal voedingen. En ik heb nog 2x 100 cc in de vriezer van het kdv gedaan voor het geval ze weer honger kreeg.

Een troost is misschien dat het heel vaak voorkomt dat kindjes overdag minder drinken om het dan 's avonds live bij mama in te gaan halen!
Steef

Posting Freak

03-03-2011 07:58
@ Wopper, bedankt voor je reactie!!!
Wel herkenbaar wat je schrijft, ik kolf overdag echt tot er geen melk komt.
Ik ga het wel zien, ik zal wel langzaam een voorraadje maken in de vriezer om het starten met het kolfen als ik ga werken
goed te laten lopen wil natuurlijk niet dat hij bij de oppas bijgevoed moet worden met kv.
canacat

Unregistered

03-03-2011 15:38
hoi steef,
kan je niet echt helpen met kolven, ik heb nog steeds verlof, dus alles gaat live, maar ik kolf wel bijna elke dag om van de melk hapjes te maken, of om hem te laten oefenen met zijn beker. Ik kolf per keer ook maximaal 80 cc uit 1 borst (de volle, de andere is dan meestal leeg gedronken). Ik sta trouwens NOOIT op knappen, denk dat vraag aanbod hier goed is afgestemd.
Maar net als wopper zei, als ze overdag te weinig drinken, halen ze dat later wel in. Ik heb een maand gehad waarop hij 's ochtends niet wou drinken (alles te spannend). Dat liet hij tot 6 uur tussen de voedingen. En daarna maar drinken!
Steef

Posting Freak

05-03-2011 10:27
Ik kolf nu best wel veel af, wil dat gaan invriezen, maar met 3 maanden heb je weer die regeldagen er is mij geadviseerd om dat niet de 'oude' ingevroren melk te geven omdat dit anders van samenstelling kan zijn.

Houden jullie hier ook rekening mee??
Ik wou voor me werk vast opsparen.
Wopper

Posting Freak

05-03-2011 10:48
@ Steef, wat ik altijd doe is zoveel mogelijk vers te geven. Ons meisje gaat op dinsdag & donderdag naar het kinderdagverblijf, op maandag is papa vrij.
Maandag krijgt ze dan iets uit de vriezer. Dinsdag krijgt ze de gekolfde melk van maandag, donderdag krijgt ze de gekolfde melk van dinsdag en de melk die ik donderdag kolf gaat de vriezer in.
Er ligt dus best veel 'oude melk' in de vriezer en alleen op maandag krijgt ze die!

Ik rekening houden met wat je schrijft doe ik niet in die zin dat ik wel na regeldagen nog melk van voor die tijd meegegeven heb. Mijn man pakt gewoon uit de vriezer wat hij nodig heeft.... als ik het eruit haal, haal ik de oudste eruit. Maar ook niet altijd... ligt eraan hoeveel ik nodig heb ;-) Zolang het maar niet langer dan 6 mnd oud is.

Laatst zei toevallig een vriendin hetzelfde als jij en toen heb ik dus wel bewust 'oudere melk' eruit gehaald. Maar daar heb ik niets van gemerkt hoor... denk eerlijk gezegd dat het wel wat meevalt!
canacat

Unregistered

07-03-2011 02:04
Vraagje:
Hoe ging het eigenlijk met steeds langere blokken slapen 's nachts. Die van mij laat er eigenlijk nooit meer dan 3 uur tussen, een speen of fles wil hij niet. Ik vertrouw er tot nu toe wel op dat hij langer gaat slapen, maar ik zie het niet vermeerderen...
Wie moest er bij 6 maanden nog steeds 2 keer uit 's nachts en veranderde dat later? Hoeveel later? Of bleef dat een patroon?
Ik ga ervan uit dat hij neemt wat hij nodig heeft, maar zou dus graag weten wanneer ik eens 4 uur aan een stuk (en liefst langer) zou kunnen slapen.
De eerste hapjes gaan er ook moeilijk in. Het is dat het papje (fruit, groenten, rijst) op een lepel zit, dat het erin gaat, maar het mondje blijft dicht. Niets van : mondje open en er iets in stoppen. Hoe ging dat bij jullie? (Hier wordt geadviseerd tot 9 maanden eerst BV aan te bieden, en dan bijvoeding, maar hij vindt alleen BV prima, blijkbaar (hij is 6 maanden en een week). Ik probeer hem elke dag iets van groenten/fruit of pap te geven, maar meer dan een eetlepel, soms 2, gaat er niet in. (pap is verrijkt met ijzer, dus dat krijgt hij wel een beetje binnen), maar of dat genoeg is? Graag jullie mening.

p.s.: Ik ga ook bij het 'grote' BV-forum kletsen.
canacat

Unregistered

07-03-2011 02:05
p.ps: wopper, ik las dat ik dezelfde kinderwagen heb. We hebben hem in het rood. Helemaal hiernaartoe verscheept Smile
Nien85

Posting Freak

08-03-2011 21:13
Ik kolf op dit moment niet, omdat we nog met spruw kampen. Als ik kolf lijkt het ook minder dan als Marjolein drinkt. Misschien ga ik bij de huisarts voor op mijn werk oxytosinespray vragen. Dan kan ik halverwege het kolven nog een extra toeschietreflex opwekken.

Welke tips hebben jullie om spruw te bespreiden?
Wopper

Posting Freak

09-03-2011 23:18
@ canacat, ook zo blij met de wagen als wij zijn? Ze kan nu in de inzet van de buggy, super fijn dat 'ie ook andersom kan (zodat ze naar ons kan zien) en de buggy kan liggen!

Wat het 'grote blokken slapen' betreft, dat doet ze sinds een tijdje zomaar opeens. Eerst liet ze er wel eens langere tijd tussen maar dan kwam ze later vaker. Sinds enkele tijd laat ze er opeens veel meer tijd tussen en kan ik daar ook op inplannen zeg maar. Zoals toen ik vandaag weg moest, dan weet ik dat ik haar rond 10.30 kan geven en ze dan pas weer rond 16.00 hoeft. Heerlijk is dat hoor. Maar dat was eerst ook niet zo.

Met nachtvoedingen hebben wij gelukkig weinig gezeten. Na enkele weken sliep ze van 00.00 tot 05.00 en dat werd langzaam steeds langer. Kwam ze 's nachts, dan kreeg ze wel gewoon hoor. Alhoewel ze tegenwoordig met troosten ook gewoon lekker verder slaapt en niet meer hoeft te eten.

Wat volledige bv betreft, ik meen gelezen te hebben dat tot de 9e maand volledige bv voldoende is. MAar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen hoor. Wat ik wel weet, is dat fleskindjes met 6 mnd bijvoeden MOETEN hebben omdat de melk niet voldoende biedt. Voor bv-kindjes is het juist makkelijker omdat ze langer volledig op mama's melk kunnen!

Dat er niet genoeg ijzer in moedermelk zit heb ik ook wel gehoord maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb op borstvoeding.com laatst gelezen dat er sowieso genoeg ijzer in zit en in flesvoeding zelfs teveel ijzer wordt toegevoegd zodat men zeker weet dat er genoeg is. Overigens, ik kan me sowieso niet voorstellen dat mijn melk niet de voedingsstoffen bevat die mijn kindje nodig heeft, juist omdat het precies voor haar gemaakt is! Zelf maak ik me daar ook helemaal niet druk om hoor!

Sterker nog, we doen het hier super rustig aan met de introductie van bijvoeding! Ze heeft tot nu toe worteltjes, bloemkool en brocoli gehad. Worteltjes gingen er eerst matig in, na een paar keer vond ze het wel lekker. maar toch ging het mondje nog niet echt ver open. Bloemkool vond ze niet lekker, ging niet echt van harte. Daarna kreeg ze een paar dagen 'rust' om haar darmpjes wat rust te gunnen (voelde voor ons even goed, bloemkool was wat zwaar gevallen naar mijn idee). Deze week heeft ze brocoli gehad en dat vond ze super lekker. Toen deed ze ook pas echt haar mondje open, daarvoor deed ze dat ook nog niet echt! Het moet ook wennen denk ik.

Verder krijgt ze hier nog geen andere dingen, zoals bijvoorbeeld brood of fruithap. We willen haar echt laten wennen aan smaakjes en niet zomaar iets aan haar geven (bijvoorbeeld een likje slagroom van onze taart, een slokje van ons drinken, een likje vla, etc) Ze moet straks smaken kunnen 'herkennen' en weten wat iets is. Daarom geven we ook zelf gemaakt en vers.

Maar dat is onze visie hoor, iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier!!

@ Nien, gelukkig geen ervaring met spruw dus daarbij kan ik je niet helpen!! Sterkte meis...
snippie

Unregistered

10-03-2011 00:24
Hier krijgt de kleine al fruithap. Nog niet veel maar hij zou zo het hele potje al op kunnen
Hij vind het heerlijk.nu krijgt hij banaan!dat wil ik nog even gaan geven daarna ga ik denk een andere fruit soort proberen.
canacat

Unregistered

10-03-2011 21:38
Ja, wopper, helemaal blij. Hij zit al in de buggy sinds hij 3 maanden was (kon goed zitten, en haatte de ligbak). Hij is helemaal Canada-proof, buiten gewandeld met -20 graden, zonder koude handjes. Alleen erg moeilijk met veel sneeuw, maar ja, dat heeft elke buggy. Ik heb hier maanden moeilijk buiten gekund. Nu dooit het gelukkig overdag Smile Vooral fijn inderdaad dat je elkaar kunt aankijken.

ja, ik lees borstvoeding.com ook. Voorlopig maak ik me geen zorgen, maar ik wil wel vooruitgang zien in het eten. Hij lijkt eten met een lepel niet echt te snappen. Dat is om op te kauwen, en niet om eten mee in je mond te schuiven. Dat ik dat niet begrijp, is blijkbaar iets van grote mensen Wink. Zelf stukjes eten gaat beter. Broodkorstjes zijn heerlijk om op te knagen, en banaan gaat er ook al een beetje in, jammer dat het zo glibberig is. Rijstcrackertjes zijn ook fijn, dat knispert blijkbaar gezellig. We moeten maar eens groenten eten die hij goed kan vasthouden, broccoli of boontje of zo. Want als het lepeltje komt, gaat die mond niet open...

Nien, he, vervelend spruw, nee, kan je ook niet helpen, nog nooit gehad.
Wopper

Posting Freak

10-03-2011 22:39
Hier begon ze de kinderwagenbak ook al snel niet meer zo leuk te vinden! En nu begint ze er langzamerhand ook niet meer in te passen :lol:

Je hebt overigens ook speciale 'lepels' van nuby om het eten van een lepeltje anders aan te leren. Dat is de nuby softflex infafeeder
Nien85

Posting Freak

12-03-2011 21:37
Spruwupdate: meisje heeft Nystatine en ik pillen. Hopelijk nu snel beter, want ik ben de spruw goed zat.
Moet wel zeggen dat superhard groeit op de borstvoeding 900 gram in 3 weken!
snippie

Unregistered

12-03-2011 21:47
Nien Giovanni groeit ook kei hard op mijn bv!
Hij weegt al ruim 10kilo en is 73cm en is vandaag 18weken!
nana

Member

Topics: 0
12-03-2011 22:53
Hier ook een bv-mama. Mijn dochter drinkt al bijna 2 jr bv (op naar het WHO-advies :-)) en daar genieten we beide nog steeds van! Het wordt idd steeds leuker en makkelijker! Vooral 's nachts; nu ze last heeft van doorkomende tanden/kiezen word ze vaak wakker 's nachts. Even een slokje bv en ze slaapt weer. Ideaal! Je zult toch naar beneden moeten voor een fles oid, ik moet er niet aan denken!
Wat betreft bijvoeding: mijn dochter heeft via de rapley-methode leren eten (hele stukken en dus niet gepureerd of geprakt) In bv zitten alle stofjes die ze nodig hebben, dus ook al eet je kindje met 7-8-9 mnd nog niet zoveel BIJvoeding, geen probleem. Mijn dochter ging pas rond haar eerste verjaardag echt goed eten. En nu? Nu eet ze alles! Baby's kunnen heel goed zelf aangeven wat ze nodig hebben is mijn ervaring. Vertrouw op je kindje!
Wopper

Posting Freak

13-03-2011 10:23
Nien, super dat jullie er wat voor gekregen hebben! Hopelijk is het snel voorbij.

Nana, welkom!! En wat goed dat jullie al zo lekker lang BV geven! Hoe vaak geef je nog nu per dag?

Haha, hier een kindje wat minder snel groeit op bv ;-) Ons meisje woog de laatste keer iets meer dan 6 kg met zo'n 6 maanden. Nog wel in het gemmiddelde en ze doet het super goed! Ze is een slank meiske en ook nog lang, maar wel met een lekkere bolle toet
Ben blij dat ik bv geef want nu weet ik zeker dat ze genoeg krijg. Denk dat ik met fv al snel had gedacht dat ze te weinig dronk!

Hier vannacht een lekkere lange nacht gehad. Gisteravond op visite geweest, waar ze na een paar goede slokken heerlijk in haar campingbedje heeft geslapen. Deze mama heeft wel een paar drankjes gehad maar ons meisje besloot tot 08.00 te blijven slapen, dus kon ik toch mooi zelf voeden. Heerlijk :-) Nu ligt ze weer lekker te slapen, net als papa trouwens hahaha.
Janne26

Posting Freak

Topics: 4
14-03-2011 10:23
Hoi meiden. Ik kom me ook aansluiten bij jullie. Ik heb een dochtertje, Ilse, nu 13 weken oud en vanaf dag 1 krijgt ze bv.
Ik heb ook al veel met vragen en onzekerheid gezeten, dus ik vind het fijn om hier wat mee te lezen en te kletsen natuurlijk Wink

Meteen maar een vraag op jullie afvuren:
Ilse mag eigenlijk al een hele tijd na de 5 voedingen, maar dat redden we niet. We zitten nog op 6, ze vraagt ongeveer om de 3 uur. Maar na de voeding van +/- 19.00 uur/ 19.30 uur valt ze in slaap, dus gaat ze dan naar bed. Nu is het zo dat ik haar dan om 23.00 uur wakker maak voor nog een voeding. Ze is dan erg suf, drinkt dan niet of heel weinig en slaapt weer vrolijk door tot 's ochtends 7.00 uur/ 7.30 uur. Gisteren was ze de hele dag wat huilerig en erg moe. Dus heb ik besloten om haar gister avond lekker te laten slapen. Ze had om 20.00 uur de laatste voeding en heeft daarna geslapen tot vanmorgen 7.30 uur. Weten jullie of dit wel mag? Ooit hebben ze tegen mij gezegd dat de laatste voeding niet voor 22.30 uur gegeven mag worden. Maar ze is nu 3 maanden, dus ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Wie kan mij helpen?? Alvast bedankt!
Nien85

Posting Freak

15-03-2011 00:19
Janne: als je voedt op verzoek is het toch geen probleem. Daarnaast, als ze voldoende volle luiers heeft (6 op een dag geloof ik) dan is er geen probleem. Elk mens is anders en eet anders.

Spruw gaat steeds beter. Ze heeft vanacht van 00.00 u tot 7.00 u doorgeslapen. Heel lekker!
Janne26

Posting Freak

15-03-2011 08:01
Gisteren toch maar even met het cb gebeld. Zij adviseren wel om haar 's avonds tussen 22.00 en 23.00 nog even wakker te maken voor een voeding. Anders ligt de spijsvertering te lang stil. Dus dat doen we dan maar.

Nien, lastig die spruw. Hebben we hier ook gehad en is lastig om er vanaf te komen. Succes ermee.
Steef

Posting Freak

15-03-2011 09:46
Hee Janne!
Wat grappig ik heb dezelfde vraag vorrige week aan het cb gesteld, mijn zoon krijgt tussen 20 en 21 laatste voeding en komt vervolgens dan pas weer tussen 7 en 8.
Zij vertelde mij dat dit geen kwaat kon, mits hij gewoon helder en allert wakker werd.

Het cb weet het volgens mij zelf niet!
Janne26

Posting Freak

15-03-2011 09:53
nee, haha....die mensen op het cb af en toe Wink
Ik moest 2 weken terug met Ilse naar de arts. Ilse was nogal veel gegroeid (in de lengte) in 3 weken tijd, volgens hun. Gaan ze mij de vraag stellen hoe dat dat kan...??? Ik moest daar wel even om lachen, zelf ben ik ook niet de kleinste, dus zal ze daarom wel wat groter zijn dan gemiddeld. Maar die grafiekjes van hun ook! Volgens hun grafiek is ze dus te licht voor haar lengte, maar als je kijkt naar haar leeftijd dan is haar gewicht precies goed, maar is ze wat groter dan gemiddeld. Ze kunnen daar zo om zeuren dat ik maar heb gezegd dat ze dan die grafiek aan moeten passen Wink
Elk kind is tenslotte anders, dat zouden ze daar toch moeten snappen, maar oh....wat kunnen ze toch zeuren om de kleinste dingen!! Big Grin Maarja...we zullen er maar gewoon om lachen Big Grin
Steef

Posting Freak

15-03-2011 10:42
En hun grafiek is ook gebaseerd op kunstvoeding daar stappen ze ook niet vanaf.
Ze hebben bij mij nog niet zulke opmerkingen gemaakt en als ze dat wel doen dan kunnen ze het krijgen ook, laat de kaas niet van me brood eten haha.
Zo lang die kleine blijft groeien, goed eet,genoeg poept en plast, allert en vrolijk is vind ik het goed, en of dat nou wel of niet volgens hun boekje gaat kan me echt niets schelen hahaha.

Maar jij blijft je dochter wakker maken of niet??
Nien85

Posting Freak

15-03-2011 12:30
Tsja, alsof jij weet waarom je kind groeit? Nou, omdat het de beste voeding krijgt wat het zich kan wensen. Hier lijkt ze soms wel per dag groter te worden!
Ze heeft weer van 00.00 u tot 6.45 u geslapen. Ben zo blij dat ze dit ineens gaat doen. Ik slaap zelf nu ook heel diep daardoor.
Janne26

Posting Freak

15-03-2011 14:03
Nien, fijn he, als ze doorslapen Wink

Steef, Ik maak haar nog wel wakker ja, maar soms slaapt ze zo vast dat ik haar bijna niet wakker krijg en dan laat ik haar dus ook gewoon lekker slapen hoor.
Jij geeft je zoontje dus ook bv? Hoe doe jij dat als je bijv. een avond je weg wilt/moet. Wij hebben het probleem dat Ilse niet uit het flesje wil drinken. We hebben echt al van alles geprobeerd!
Dus misschien hier iemand die nog tip(s) voor me heeft? Wink
Steef

Posting Freak

15-03-2011 16:23
He Nien, zou lekker zijn als Marjolein dat thuis ook gaat doen!!

Janne, wij zijn bij onze zoon met een week of 4 gaan beginnen met een flesje, hij drinkt heel goed aan de fles had soms eerder het idee dat hij aan de borst gaat rommelen omdat het dan wat langer duurt, maar daar blijft hij ook goed uit drinken.

Ik kwam dit op internet tegen een tijdje geleden, toen las ik ook ergens dat ze dit gebruiken bij kindjes die niet uit een fles willen drinken, het is niet duur, de moeite waard lijkt me dan.
http://www.prettymum.nl/review/w/7110/nu...infafeeder+
canacat

Unregistered

15-03-2011 17:28
Jeetje, snippie, die van jou groeit hard! Hier 2 weken geleden maar 64 cm en 6,6 kg. Wij hebben een kleintje! Zo komen we samen toch nog aan gemiddelde statistieken he! Ha, ik lees net dat Wopper ook niet meedoet met de 'lange Nederlandse kindjes' (mijne heeft ook Vlaams bloed, dus dat laat zich al meteen meten)
wopper: tja, ik ga maar eens een andere lepel proberen, als hij het toch zelf wil doen. Hoewel het 'zelf' eten toch erg moeizaam gaat. Ik hoop dat hij binnenkort toch wat meer gaat eten... Maar nu eigenlijk wil hij alleen melk.
O nana, fijn dat je dat even schrijft, dat het een tijd kan duren. Hij knabbelt wel aan eten, maar echt: hap- slik- weg, nee, dat niet. Gelukkig ben ik nog een tijdje thuis.
Hoi Janne, Fijn voor jouw slaap, zo'n slapertje. Hier zouden ze er geen probleem van maken (Hier = Canada). Zolang je kindje overdag onbeperkt mag drinken krijgt ze genoeg. Op die leeftijd dronk mijn zoontje overdag nog om de 2 uur!
Hier met 3 maanden ook fles weigering, ook alles geprobeerd. Geen oplossing voor gevonden (mama blijkt best te zijn). Niet meer weggaan, of hem meenemen (hij was makkelijk mee te nemen, sliep niet, maar was ook niet vervelend of huilerig). Dat was de oplossing dus.
Hier gaat hij ook een blok van 4 uur slapen, EINDELIJK ! Hoera! En als we overdag dan nog even samen slapen, dan kom ik misschien eindelijk van die wallen onder mijn ogen af Wink
Wopper

Posting Freak

15-03-2011 19:23
@ Nien en Steef, ik deed het altijd op eigen gevoel hoor! Heb even gekeken hoe dat toen ook alweer ging :-) Toen Esmée
1 mnd oud was sliep ze 7 uur achter elkaar, met 2 maanden was dat ongeveer 8 uur achter elkaar maar zat er 9 uur tussen de voedingen, toen ze 3 maanden oud was zat er 10 uur tussen de voedingen. Ook best veel dus!

Lekker naar je eigen gevoel luisteren en goed naar je kindje kijken. Is je kindje alert, niet duf, helder, etc. en heeft het goede plasluiers, is het niet te warm/te koud, ga zo maar door? Dan is alles goed!

@ Janne, wat erg he hahaha. Een collega van mij kreeg ook te horen dat haar kindje te lang was, dat kon echt niet hoor. Heeft ze gevraagd wat ze dan moest doen om haar zoontje te laten krimpen hahaha. Daar hadden ze natuurlijk geen antwoord op!

Misschien kun je proberen uit een bekertje/cupje te laten drinken? En anders een andere fles proberen? Bij ons is de Nuby fles favoriet omdat ze daar net als met de borst meer moeite voor moet doen.

@ Canacat, hier ook een kleintje hoor! Laatste keer was 68 cm en 6.1 kg! Ook totaaaaal niet volgens het lijntje van het CB maarreh 'Whatever' ;-)

Wat een verschil in kindjes he!! Als ik dat zo lees ben ik blij dat bv bestaat. Stel je eens voor dat je kv zou geven, dan moet je de tijden oprekken omdat ze niet te vaak mogen drinken. Naar mijn idee komen kindjes zo vaak als dat hun maagje aan kan. Zou je de tijden oprekken, dan rek je toch ook het maagje op?
Wopper

Posting Freak

15-03-2011 19:23
Wij hebben overigens deze fles van Nuby

http://www.prettymum.nl/zoeken/1/nuby%3a...rser+240ml
canacat

Unregistered

18-03-2011 14:00
haha, iets grappigs gisteren. Ik ging bij de drogist multivitaminen halen. Het zijn prenatal-postpartum (zolang je bv geeft dus). Ik reken af. Verkoper zegt iets aardigs over mijn zoontje. En dan: een tweede onderweg? Moest hem even uitleggen dat de vitaminen ook (in kleinere letters) postpartum zeggen.
Friend

Unregistered

18-03-2011 15:37
Hier nog een borstvoedingsmama Big Grin

Ik geef nu 5 voedingen op een dag met een flesje kunstvoeding na de laatste borstvoeding.
Onze kleine meid zakte namelijk qua gewicht in de grafiek en dat was niet verontrustend volgens het cb, want ze is gewoon een tenger, fijn poppetje.
Het feit dat ze te weinig plasluiers had per dag, dat baarde me zorgen, al ben ik dit vergeten te melden bij het cb.
Ze kwam ook weer een paar weken veel vroeger dan normaal, tussen 4 en 5 uur.
Nu gaat het prima, ik kan toch alle borstvoedingen geven en 's avonds krijgt ze nog 100ml flesvoeding Smile
Nu slaapt ze tot 7 á 8 uur en heeft ze goeie plasluiers en ze was afgelopen dinsdag 220 gram aangekomen en dat in nog geen twee weken tijd.
Tevreden baby, tevreden mama Smile
Friend

Unregistered

18-03-2011 15:37
Ik geef dus wel gewoon 5 borstvoedingen Wink
Nien85

Posting Freak

18-03-2011 16:52
Willen julie stemmen op Marjolein voor baby van het jaar?

http://www.babyvanhetjaar.nl/deelnemers/stemcode/11265
canacat

Unregistered

20-03-2011 03:35
Hoi Friend,
Ja, tevreden baby, tevreden mama.
Denk dat die van ons heeeeeeel erg last heeft van tandjes (alweer en nog steeds), hij huilt veel als we thuis zijn, buiten is het gelukkig interessant en dan vergeet je de tandjes weer even.

Hier zakt hij ook in gewicht, ten opzichte van zijn lengte dan. De dokter zei dat het nog goed was, hij zit nog in het 40 ste percentiel. Maar ik maak me er toch ook een beetje zorgen om. Zeker omdat hij aan vaste voeding toe is, maar dat eigenlijk zelf niet door heeft. En ik ben ook toe aan een beetje nachtrust.

Dit zijn zijn curves, van borstvoeding.com. Ziet dat er een beetje normaal uit?
[Afbeelding: 5289574.png]
[Afbeelding: 5289576.png]
Beebie_Wish

Posting Freak

Topics: 31
20-03-2011 08:16
Hier ook nog een borstvoedings mama en alweer 10 maanden en nog geen behoefte heeft aan het afbouwen ervan Big Grin Ik zit zo op een dag aan 6 voedingen los daarvan de tussen momenten wanneer mijn ventje gewoon dorst heeft niet bij mee geteld maar heb hem dus ook tussendoor aan de borst zitten voor te drinken.
canacat

Unregistered

20-03-2011 18:29
Hoi BW,
Die van mij drinkt ook veel hoor. Nog maar 6.5 maand, maar zit vaak nog aan 10 eet/drinkmomenten op een dag.
snippie

Unregistered

20-03-2011 18:41
Wow schrik soms toch als ik die curver zo zie!!
mijn mannetje zit ver boven de bovenste lijn! bij gewicht en lengte
Wopper

Posting Freak

20-03-2011 22:37
@ Canacat, Esmée zit op dezelfde lijn hoor! Zij begon bij het lijntje daarboven, is naar hetzelfde lijntje als Arthur gezakt en blijft die nu netjes volgen.
Qua lengte is ze van de middelste lijn naar de lijn daarboven gestegen.

Ik maak me er totaal niet druk om! Kijk lekker naar je kindje, hoe hij het doet, plasluiers, etc. Overigens zei de arts hier op het CB dat ze gewoon haar eigen lijntje heeft gezocht en die nu gaat volgen. Heb er dus ook nog nooit commentaar op gehad.
Ana

Posting Freak

22-03-2011 09:52
dag bv mama's, ook ik geef bv,
Joela is nu een maand oud en sinds afgelopen vrijdag lukt het eindelijk om haar volledig 'normaal' te voeden, zonder afgekolfde melk.

Het is dus bijna vier weken moeilijk geweest, ze kon in het begin de borst niet pakken (afgevlakte tepels, grote borsten, en zij iets te vroeg geboren en te klein en te zwak)
Het eerste aanleggen ging dus totaal niet, de hele eerste dag in het ziekenhuis niet, totdat we een tepelhoedje gingen gebruiken. Daar ben ik op de derde dag mee gestopt, en toch maar steeds proberen aan te leggen. Gelukkig had ik goede hulp van een vk/lactatiekundige.
In de weken erna alleen maar een gevecht met mijn meisje geleverd! en door de kraamtranen regelmatig opgegeven, volledig op gekolfde melk gevoed, dag en nacht kolven en ik had zelfs tot drie weken alleen maar een handkolfje haha. Heb het vaak op willen geven, maar gelukkig heel veel hulp van die lactatiekundige gehad.
Als die kwam, dan dronk Joela overigens voorbeeldig! want na een week of twee kon ze het prima aan. Maar zodra ik alleen met haar was, ging ze krijsen zodra ik haar dichtbij mijn borst legde om te drinken.
we hebben bijna drie weken met een injectiespuitje gevoed! Toen zijn we overgestapt op een flesje, ook om aan haar zuigbehoefte te voldoen.
Afgelopen vrijdag heb ik doorgezet, geen flesje meer geboden, geen gekolfde melk meer achter de hand, en eindelijk het gevecht gewonnen! Wat een rust Smile

Nou ja rust... ik weet niet precies hoe of wat, maar zaterdag, zondag en maandag heeft ze alleen maar gehuild! Eerst dachten we dat ze krampjes had. Toen dacht ik dat het haar eerste sprongetje was. En toen dacht ik regeldagen. Of een combinatie, weet het echt niet! maar ik hoop dat het het vandaag beter gaat want dit uitputtend.
Enige wat meezit is, dat ze 's nachts 1x komt en dat is eigenlijk al weken zo. Dus ik krijg wel best veel slaap.

leuk om al jullie verhalen te horen, van de mama's die er al zoveel maanden ervaring op hebben zitten. Hoop van jullie te leren!

groetjes Ana
Ana

Posting Freak

22-03-2011 09:55
ow en ik ben nu dus pas aan het leren wat voeden op verzoek is... met afgekolfde melk ga je toch een beetje de regels van kunstvoeding volgen qua hoeveelheden en tijden.
gisteren was ze onstuitbaar, ze wilde elk uur aan de borst, en alleen maar bij mij liggen.
Nien85

Posting Freak

22-03-2011 09:58
@ Ana: oh wat een bekend verhaal. Het kan nu best zijn dat ze de hoeveelheid aan het regelen is, omdat je eerst op tijd hebt gevoed.
Janne26

Posting Freak

22-03-2011 10:02
Hoi ana. Welkom bij de club en nog van harte proficiat met je meisje!
Wat vervelend dat de eerste weken zo knudde waren met de bv. Kan er over meepraten, maar bij ons duurde het maar 2 weken. Ilse is ook wat vroeg geboren. met 38w5d. De bevalling is ingeleid en ilse was nog niet ingedaald, dus eigenlijk ook nog niet klaar om geboren te worden. Kindjes zijn dan inderdaad zwakker en kunnen moeilijker aan de borst drinken. Wij hebben ook met een spuitje gevoed de eerste dagen en daarna aan de borst met tepelhoedje. Ik heb nog 6 weken met tepelhoedje gevoed, dat gaf mij en onze dochter meer rust en dan dronk ze tenminste goed. Op een gegeven moment was ze het zelf zat en wilde ze alleen nog maar zonder tepelhoedje drinken. Misschien een tip voor jou?
Je moet gewoon veel uitproberen en geduld hebben. Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven, want onrust bij moeder voelen ze aan en dan worden ze zelf ook onrustig. Wel fijn dat ze 's nachts maar 1x komt! Kun jij tenminste nog behoorlijk wat slapen.

Als je vragen hebt of ff wil kletsen dan horen we het wel Wink (horen is in dit geval lezen!) Big Grin
Ik wens jullie heel veel geluk samen en succes met alles.
snippie

Unregistered

22-03-2011 11:00
Welkom nieuwe meiden klets gezellig meeSmile!
snippie

Unregistered

22-03-2011 11:01
Ana heftige periode dus.hopelijk Gaat het snel beter ! Liefs
Ana

Posting Freak

22-03-2011 11:36
Dank! het aanleggen gaat nu in elk geval prima.
ik heb even twee vragen.

1. voeden op verzoek = niet wakker maken toch. ik merk dat ik onzeker word als ze langer slaapt - ben ook niks gewend. vanochtend heeft ze gedronken, naar mijn idee niet heel erg veel maar dat kan ik niet bepalen. maar als ze nu toch slaapt (al 2,5 uur) dan is het vast goed? ze is zelf in slaap gevallen nadat ze een uur wakker was geweest van 8 tot 9.

2. hoe ga je om met kolven als je voed op verzoek. verstoor je daarmee niet het evenwicht? hoe doe je dat dan op de juiste manier?
Janne26

Posting Freak

22-03-2011 12:19
Voeden op verzoek is dus ook niet wakker maken. Tenzij er meer dan 4 uur tussen zit. Geloof dat er niet meer dan 4 uur tussen de voedingen mag zitten.
En met het kolven kan ik je niet helpen, daar heb ik geen ervaring mee.
vj

Posting Freak

Topics: 35
22-03-2011 12:23
ana wat goed zeg!! ik had ook mega startproblemen o.a een afsgescheurde tepel. ik heb doorgzet en geef nu al bijna 1,5 jaar bv!!
als ze 1,5 is stop ik hoor.

Maar als je kindje slaapt lekker laten slapen! na ong 4 uurtjes zou ik wel kijken of ze een beetje wakker is.
snachts zelfs 6 uurtjes.
mijn dochtertje kwam zelfs om het 1,5 uur. gewoon gevoed.
Ana

Posting Freak

22-03-2011 12:52
dank jullie voor het antwoord, ze kwam idd na 3 uurtjes en heeft net lekker gedronken. ik heb vandaag zomaar ineens een heel tevreden baby, ik kan mijn geluk niet op. en ze is ook nog eens echt aan het lachen nu!
We gaan nu snel lekker wandelen samen!

wauw vj dat is al lang... en dus over twee weken stoppen? dat zal dan wel moeilijk zijn voor je! hopelijk gaat je kindje ermee akkoord Wink
canacat

Unregistered

22-03-2011 13:12
Ja, wopper, inderdaad, ik heb het ook bij borstvoedingsforum gepost, en iemand van het cb heeft gereageerd dat de curve er prima uit ziet. Wel fijn om even te horen Smile

zo, Ana, wat een strijd heb je geleverd! Jeetje, dag en nacht kolven, moet er niet aan denken! Maar jij slaapt dan wel, dat scheelt! (ik moet er een keer of 3 uit, maar gelukkig heb ik intussen een ervaren drinker die binnen 5 minuten klaar is en beiden slapen meteen verder). Ik vond BV eigenlijk pas na een week of 6-8 makkelijk gaan, in die zin dat het niet veel tijd meer vroeg en ik niet meer moest kijken of hij wel goed aangelegd was en zo. Hij had in het begin ook moeite met drinken, viel steeds in slaap (38weken 5 dagen). Hij dronk wel krachtig (maandenlang van die blaartjes op zijn lippen gehad). Maar toch een lactatiedeskundige nodig gehad omdat hij maar heeeeeeele korte stukjes achter elkaar sliep (half uurtje), omdat hij steeds honger had, omdat hij in slaap viel tijdens het drinken.
Dat steeds bij mij willen zijn, heeft hij ook heel erg gehad, maanden lang eigenlijk. Ik kon hem niet eens weg leggen om naar de wc te gaan. Nu gaat het iets beter, maar nog steeds het liefst dicht bij mama. Op verzoek voeden heeft ook de eigenschap om steeds van 'routine' te veranderen. Denk je net dat er een beetje regelmaat in zit, gaat het weer een totaal andere kant op. En elk uur aan de borst: ook gehad. Als ze beter worden in het drinken, mindert dat wel. Wacht maar tot ze interesse krijgt in de omgeving, misschien ga je dan wel smeken of ze nog even komt, of wat langer drinkt Wink
Ana, hangt er ook vanaf hoe veel ze drinkt. Het valt heel moeilijk te vergelijken met anderen, hoe vaak ze drinkt, hoe veel. Die van mij is in een paar minuten klaar, vanaf hij een week of 4-6? was. Maar hij drinkt dan maar 1 borst en komt makkelijk (nu nog bij 6.5 maand) 10 keer per 24 uur. Je hoort ook het tegenovergestelde, kinderen die heel lang drinken, meerdere borsten (tot 4 of zelfs 6) achter elkaar, en er lange tijd tussen laten, enz. (alle combinaties). Het belangrijkste is dat ze genoeg plast en goed groeit. Voor de rest weet je dochter wel hoe het moet.
Over dat kolven, doe ik amper, misschien 1 flesje 60 ml om de paar dagen. Maar kolven is voor je borsten alsof je kindje extra drinkt op de tijd dat je kolft, en niet drinkt als ze het flesje krijgt. Meer ervaring heb ik er niet mee. Wij hebben het geluk dat bijna alles live kan.
vj

Posting Freak

22-03-2011 18:32
oja over het kolven, ik kolfde smorgens na de ochtendvoeding, half uur a 3 kwartier erna. en savonds half uurtje na voeden.
vj

Posting Freak

22-03-2011 18:33
die voorraad deed ik in de vriezer en heb ik lang profijt van gehad!
Ana

Posting Freak

22-03-2011 21:04
dank jullie wel voor jullie antwoorden, wat fijn om hier al mijn vragen te stellen. ik lees ook op het borstvoedingsforum mee maar om me daar nou helemaal te registeren enzo...

even kijken of dit iemand bekend voorkomt, Joela heeft overdag elke keer (voor mijn idee) kort aan de borst gedronken, regelmatig maar ook weer niet te vaak, veel geslapen. maar nu vanavond is het alsof ze aan het inhalen is. Ze drinkt heel lang en wel elke anderhalf uur weer. Is dat clusteren of is dat haar manier?

Gek hoor, ik realiseerde me vandaag dat ik gewoon echt moet vertrouwen, voor het eerst vertrouwen moet hebben in mijn kleine meisje. Dat zij weet wat ze wil en wanneer en hoeveel.
en bijzonder dat ik nu echt een hele nieuwe manier van voeden ontdek zo! en dat pas na een maand...
Susanna

Posting Freak

Topics: 28
22-03-2011 21:20
Gewoon lekker mee doorgaan Wink Hier ging ik pas met drie maanden live voeden, dus op verzoek voeden is er hier helemaal bij ingeschoten (realiseer ik me achteraf) en naarmate mijn dochter ouder werd, ging ik ook in andere houdingen voeden en ontdek je soms handige dingen die je wel eens eerder had willen weten (zoals je eigen houding vinden bij liggend voeden, of een voedingskussen (of het kussen van je man Wink ) wat héél handig kan zijn als hulp om je arm te ondersteunen, of niet gewoon op de bank gaan zitten maar met je schouder tegen de rugleuning, ook weer voor extra steun etc. etc.)
cindy85

Posting Freak

Topics: 7
22-03-2011 22:57
hey, dit topic had ik nog niet gezien Smile dus bij deze een berichtje om dit topic morgen nog terug te vinden, want het is al laat op de avond om nu nog bij te lezen, dus dat hou ik voor morgen Smile

ff wat over mezelf alvast: Ik geef al bijna 6md en 3wk borstvoeding en ga er nog wel ff mee door. Nu geef ik enkel nog 's nachts, 's morgens en 's avonds live voedingen omdat ik over een week weer aan het werk moet en ik op mn werk niet ga kolven. Maar ik heb in de vriezer maar liefst 13.5L voorraad (oudste dateert van 1dec), dus zelfs zonder kolven op het werk kan hij ook nog een tijdje voort Smile. Lucas weigert echter resoluut om flesjes te drinken dus hebben we de dagindeling daar maar naar aangepast. Tegenwoordig krijgt hij bv rond volgende tijdstippen: 4u - 6u - 18u - 20u30. Alles wat tussen 7u en 18u zit dus niet. Om 9u krijgt hij broodpap met 100cc mm (of soms mm met koekjesmeel), om 12u groentepap, om 16u fruitpap en 60cc mm uit bekertje. Kort samengevat dus 4 livevoedingen, 1x bp met mm, 1x gp, 1x fp en dan nog zo'n 60cc mm.

Ik was eerst helemaal niet van plan bv te geven, zag ik echt niet zitten, maar dan tijdens de zwangerschap toch beginnen twijfelen + rekening houdend met mn vriend die toch vond dat puur natuur beter was voor zijn kindje, wou ik het dan toch proberen. En ik moet zeggen, het moment dat lucas bij mij gelegd werd direct na zijn geboorte vond ik bv meteen zo duidelijk de logische stap voor mij, ik kon mij op dat moment niet inbeelden dat ik hem een flesje in de mond zou stoppen, ik wou hem gewoon heel dicht bij mij Smile. Maar auwie wat deed dat pijn de eerste weken! Lucas die zoog echt zooo hard en in het begin ook wel vaak verkeerd met de nodige tepelpijn tot gevolg, wat heb ik vaak huilend zitten voeden. Daarbij dronk hij echt heel veel en heel lang wat mijn slechte rug nog eens extra belastte. De eerste 2mnd ofzo had ik toch zo'n 12 voedingen per dag die toch telkens 1u à 1.5u duurden, dus daar ben je wel een tijdje mee bezig. Maar bon, iedereen zei 'volhouden het wordt echt wel beter' dus dan doe je dat maar (gelukkig!). Maar hij is wel een klein veelvraatje gebleven hoor. Tot ik met vaste voeding begon aan 6mnd kreeg hij nog steeds 8 voedingen per dag, die meestal een half uur duurden behalve 1 ochtendvoeding en de avondvoedingen waar hij nog steeds een uur over doet, maar dat zijn intussen voor mij ook relaxmomentjes geworden languit in de zetel terwijl hij wegdommelt tijdens het drinken en dan bovenop mij in slaap valt....zalig gewoon Smile.
Ik wou eerst volledig stoppen met bv wanneer ik weer aan het werk moest, maar nu het zover is, krijg ik het niet over mijn hart. Hij is toch zó heel erg blij als hij na een ganse dag om 18u weer aan de borst mag, dan wil ik hem dat niet afnemen. + omdat hij geen flesjes wil, heb ik dan toch grote miserie om hem dat aan te leren dus we gaan nog maar ff verder Smile.
Voorlopig is voor mij de enige reden om straks te stoppen met bv als mijn cyclus niet vlug weer op gang komt. Wij willen in augustus namelijk weer serieus gaan klussen voor ukje nummer 2 maar dan moet ik wel eens eitjes gaan produceren he Wink. Dus als ik tegen juni nog niet ongesteld ben, dan stop ik er wel mee. Dan heeft hij toch 9mnd gehad, dus mag ook niet klagen. Komt alles wel nog op gang de komende 2mnd, dan ga ik waarschijnlijk door met bv tot 1 jaar, maar dan is het voor mij ook genoeg geweest...

oh ik zag hier trouwens enkele groeicurves voorbij passeren, dus ik plaats die van lucas ook maar eens (als het lukt want ik weet niet goed hoe): de eerste curve is de gewichtscurve, de 2e de lengtecurve...
Zoals ik het zie is lucas dus lang en slank, maar blijft hij wel op dezelfde manier verder gaan dus zit dat wel goed, of zie ik dat verkeerd?

[ATTACH=CONFIG]1501[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]1503[/ATTACH]

Maar intussen is het weeral laat geworden, dus ik ga hier afsluiten en morgen es bijlezen en reageren. Nu duik ik mn bedje in want over 4 uurtjes heeft er waarschijnlijk weer eentje honger Smile
Wopper

Posting Freak

23-03-2011 10:12
Hej meiden! Een tijdje niet geschreven, druk druk druk... jullie kennen het wel ;-)

Nieuwe dames, welkom! :-)

@ Ana, wat super dat je het vol hebt kunnen houden. Respect hoor!
Ik denk dat ze inderdaad regeldag(en) had/heeft. Hebben we hier ook gehad! Wat ik deed was haar gewoon constant aanleggen, des te sneller is de productie weer op pijl.

Wat je vraag over voeden op verzoek betreft: ik voed op haar verzoek maar soms ook op de mijne! ;-) Op een gegeven moment kon ze bijvoorbeeld 's ochtends erg lang tussen de voedingen laten maar kwam ze daardoor 's middags om de 1.5 a 2 uur alweer voor een voeding. Als je dan beseft dat ik toen nog ca 45 minuten per keer voedde, kun je je voorstellen dat ik bijna de hele middag met haar zat haha. Toen heb ik haar 's ochtends gewoon eerder aangelegd, waardoor ze automatisch de tijd 's middags weer anders regelde. Ik maakte haar niet wakker als ze lekker lag te slapen hoor. Ik keek eerst hoe diep ze sliep. Werd ze wakker wanneer ik bij haar bedje stond, dan legde ik haar aan en stopte ik haar daarna meteen weer in.

Tijdens de nacht heb ik een paar keer droomvoedingen gegeven rond 03.00 uur. Ze kwam al een week standaard rond die tijd en dus ben ik toen de wekker gaan zetten en haar gaan voeden terwijl ze sliep. Dat werkte echt fijn! Droomvoeden is heel goed mogelijk omdat er een hele goede zuigreflex is. Na een tijdje merkte ik dat ze nog maar een paar slokjes dronk en toen ik haar liet liggen bleek dat ze doorsliep tot 06.00 uur. Dus dat regelde ze ook vanzelf.

Wat kolven betreft, ik ben 's ochtends meteen na de ochtendvoeding gaan kolven. Toen ze de voeding van 03.00 niet meer vroeg, dronk ze 's ochtends mijn borsten niet meer helemaal leeg en dus kolfde ik de rest af. Toen ze ook de voeding van 12.00 liet vallen was het helemaal veel. Daarmee heb ik een mooie voorraad kunnen opbouwen in de vriezer.
Het evenwicht verstoren valt naar mijn idee wel mee tenzij je net voor een voeding gaat kolven. Alhoewel dat op een gegeven moment ook weer anders wordt omdat er op latere leeftijd melk aangemaakt wordt zodra je kleintje drinkt. Dan is je productie stabiel(er) dan in het begin omdat er dan op elkaar afgestemd moet worden.

@ vj, kijk je ook op tegen het stoppen? Zal vast wennen zijn nadat je zo goed hebt doorgezet en zo lang hebt gevoed!

@ ana, zie nu ook je andere berichtje! Veel kindjes clusteren 's avonds. Het is heel normaal dat je als mama 's avonds minder melk hebt dan 's ochtends. En ook 's middags is er iets minder. De meeste mama's hebben 's ochtends de meeste melk. Ik ook ;-)
Overigens doen we dit 's avonds nog veel! Rond 18.00 drinkt ze standaard bij me (ook als ze bijv op het kdv nog om 16.30 een flesje heeft gehad). Vaak begint ze dan wat te dommelen en drinkt nu en dan een paar slokken. Ze is dan echt een luie drinker, wacht op een toeschietreflex en doet zelf minder moeite. Dit duurt tot ca 20.00 uur en dan begint ze echt weer effectief te drinken. Rond 20.30 is ze klaar, dan speelt ze nog even en rond 21.00 gaat ze op bed.

Wat de 'voedtijd' hier betreft: de ene keer is ze in 15 minuten klaar maar meestal doen we er toch nog wel 20-30 minuten over hoor!

@ Canacat, ik heb daar de groeicurve ook al eens geplaatst en na enkele vragen kreeg ik ook te horen dat het allemaal goed is! Eigenlijk weet je het dan zelf ook wel maar bevestiging is toch fijn!

@ Susanna, zo ging het hier ook wat betreft de houdingen! Zo voed ik nu 's ochtends liggend in bed, heeeerlijk vind ik dat. Ook een kussen achter mijn rug scheelt hier veel.

@ Cindy, welkom hier!! Ziet er volgens mij goed uit hoor, die groeicurve! Hij volgt netjes zijn eigen lijntje.

Las nog dat iemand schreef dat ze een hele andere manier van voeden heeft ontdekt! Lekker is dat he!! Zo gaat dat hier ook... ik vind het heerlijk en oh wat vind ik het allemaal makkelijk. Zeker nu ze wat ouder is wordt het allemaal zo makkelijk. Kan me nog zo goed herinneren dat ik elk uur weer aan het voeden was. En nu is het 's ochtends 2x, 's middags 1x, rond 18.00 1x en 's avonds lekker clusteren. En die avonden vind ik zoooo gezellig :-) Lekker met zijn tweetjes heerlijk warm op de bank, ondertussen tv aan. Echt een rustmoment na een drukke dag!
Nien85

Posting Freak

23-03-2011 18:17
hoi hoi,

Zozo, wat een verhalen allemaal.
@ Ana: ik kan nu nog niet voorraad opbouwen vanwege de spruw. Nog 2 weken tot de kuur over is en dan ga ik veel invriezen voor als ik weer moet werken. Ik kolf nu wel flesjes voor als ik even wegga, want na 12 weken thuis komen de muren op me af. Dan kan mijn man flesje geven. Ik kolf ook een uur na de ochtendvoeding dus rond 7 of 8 uur.

Hier ook zo'n lange weg gehad. Marjolein is geboren met 38+1 weken en was totaal niet geïnteresseerd in de borst. De dag daarna lukte het aanleggen en niet en gingen we aan de tepelhoedjes. Met veel kolven en alles kregen we de voeding op gang en kon Marjolein bij mij drinken. Dat heeft wel bijna een week geduurd. Daarna kreeg ik borstontsteking en daarna nog een. Toen met een lactatiekundige geleerd om zonder hoedjes te voeden en dat lukte na 3 weken. Tussendoor moest ik wel kolven, maar ik had niet genoeg om haar alleen maar bv te geven dus hebben we bijgevoed met kunstvoeding (niet mijn eerste idee, maar ja ze moest toch eten).
Vervolgens kregen we ook nog een hardnekkige spruw doordat ik antibiotica heb geslikt. Deze is nu nog niet helemaal weg, maar het voeden gaat nu wel helemaal goed en bijna zonder pijn. Maar goed, we zijn nu wel al in week 10.
De spruw is nog niet helemaal weg. We hebben nog steeds fluconazol (voor mij) en Marjolein heeft een derde kuur Nystatine. Het gaat er steeds beter uitzien bij haar en ik heb een vrolijk meisje ervoor terug.
Ana

Posting Freak

23-03-2011 18:42
Wauw Nien, dat is inderdaad een lange weg! en met zoveel pijn ook nog, wat onwijs super dat je nog steeds volhoudt!

en Cindy jij ook, en dat terwijl je het niet eens van plan was vooraf!

dank voor jullie antwoorden, ik probeer nu te kolven zoals gezegd na de ochtend en avondvoeding. maar ik haal er niet meer zoveel uit voor mijn idee. komt vast wel weer op peil dan.

leuk om van sommigen te lezen dat borstvoeding echt gezellig en relax-momentjes wordt. ik zie ernaar uit! ik ga nu ook steeds vaker gewoon lekker in bed liggen voeden, eerst lukte liggend nooit maar de laatste dagen gelukkig wel. En aangezien ze vooral 's avonds heel lang en vaak wil drinken, komt dat mooi uit.

gisteren was ze voorbeeldig, vandaag weer een mindere dag, tenminste, ze huilt dan wel niet constant maar wil wel de hele dag bij me zijn en drinken. Dus dat doe ik dan maar want dan huilt ze niet. behalve vanmiddag toen ze duidelijk last had van krampjes.

alles bij elkaar had ik niet verwacht dat bv zoveel tijd en energie zou kosten! maar ja dat had ik sowieso niet verwacht van het hebben van een kindje! Wink eerste kindje.. .alles nieuw.
Wopper

Posting Freak

23-03-2011 18:55
Liggend voeden wordt ook steeds makkelijker hoor.. tenminste, dat gebeurde hier wel :-)

Eerst moest ik haar echt goed neerleggen en dat vond ik soms best lastig! Tegenwoordig hoeft ze maar op haar rug naast me in bed te liggen en de rest doet ze zelf :lol: Ze draait zich dan op haar zij en zoekt al happend zelf naar de borst! Ideaal :-)
cindy85

Posting Freak

23-03-2011 19:10
ja idd hoe ouder ze worden hoe makkelijker de posities om te borstvoeden. In de zetel lig ik altijd gewoon om mijn rug en ligt hij bovenop me ze te drinken tot hij indommelt. In bed lig ik op mijn rug of zij en dan kan wisselt het wat hoe hij ligt of zit, soms ligt hij gewoon naast me, soms zit hij neer naast me en soms zit hij zelfs op zijn knietjes naast me haha. Maar dat laatste houdt hij nooit lang vol want dan is hij altijd afgeleid en begint dan te spelen ipv te drinken Smile

pff nien klinkt echt wel als een zware periode dat je achter de rug hebt hoor. Respect dat je toch volgehouden hebt meis!
Nien85

Posting Freak

23-03-2011 22:30
Inderdaad, het wordt steeds makkelijker. Maar alles kost inderdaad tijd. Per keer dat ze wakker is, ben ik zo een uur verder. Vanavond had ik ook een heel boos meisje hier...pfff
canacat

Unregistered

24-03-2011 01:07
haha, ana, dat ken ik, ik had ook geen idee dat je de HELE dag bezig was, is het niet met voeden, dan wel met wassen, verschonen (extra kleren wassen van je kindje, maar vooral ook van mezelf, omdat we een echt spugertje hadden), overdag zelf bijslapen, omdat je de halve nacht bezig was, enz. O ja, en nu ook bijvoeding geven. Wat is dat een extra werk! In plaats van lekker liggend wachten tot je kleintje klaar is, moet ik hier voor elk hapje bedelen en kijken dat hij zich niet verslikt.

Wij voeden hier standaard liggend op bed. Ik leg hem op zijn rug, en hij draait zich dan naar me om, pakt borst met beide handjes en: njam njam njam. Hij draait terug als hij klaar is. JA, precies zoals je zegt, Wopper!

Nien, sterkte! Het wordt inderdaad beter! Ze worden snel heel vaardig in het drinken.

Ik zit hier vandaag opgesloten in huis: sneeuwstorm...
canacat

Unregistered

24-03-2011 01:42
o ja, ik heb vandaag het eerste tandje gezien, en vroeg me af hoe het zat met nachtvoedingen en zo. Blijkt helemaal geen probleem, en ik vond een interessant stuk op een LLL site. Hierbij de link:

http://www.lalecheleague.nl/Oudere-baby-...etsen.html
Friend

Unregistered

24-03-2011 13:55
Even een vraag!
E. is nu bijna 4 maanden (volgende week woensdag) en sinds een poosje drinkt ze naar mijn idee onrustiger.
Nu is ze sowieso een ontzettend bewegelijke baby, al vanaf de geboorte.
Ze drinkt even en laat dan de tepel los, gaat met haar wang helemaal langs mijn borst, pakt de tepel weer, laat weer los en zo gaat het door.
Als ik haar dan de andere borst aanbiedt gaat dit op dezelfde manier, eerst drinken en dan loslaten, etc.
Ik kan geen spruw ontdekken en ze huilt niet aan de borst, ik heb zelf ook nergens last van.
Ik heb wel het idee dat ze sneller drinkt, het kon soms een half uur tot drie kwartier duren en nu zo'n 15 minuten ongeveer.
Als ze dan zo "raar" gaat doen, ga ik gewoon naar de andere borst en doet ze het daar dan stop ik.
Dat is wat haar betreft best en gaat gewoon lachen, dus ze hoeft dan geen drinken meer.
Kan het zijn dat ze op die manier aangeeft dat ze de andere borst wil hebben en daarna klaar is?
Ondanks dat ze de tepel wel gewoon blijft pakken?
Ze zit naar mijn idee ook middenin een sprong.

Wie herkent dit?
cindy85

Posting Freak

24-03-2011 14:03
@ friend: dat deed lucas hier ook een tijdje, ook zo rond de 4mnd, en vaak werd hij werd dan heel driftig erbij, maar even vaak ook niet en was het gewoon voortdurend aanhappen en loslaten. Bij mij hielp het als ik hem dan gewoon ff van de borst haalde en hem in de zetel naast mij legde tot hij uitgeraasd was, was dan wild aan het schoppen en slaan en vaak ook gillen erbij. Toen hij kalmeerde kon hij weer aan de borst en dronk toen gewoon rustig verder. Dat heeft toch wel een aantal weken geduurd, maar is nu weer volledig over. Ik heb geen idee waarom hij dat deed, want hij had nog niet genoeg en mn borst was niet leeg...
Friend

Unregistered

24-03-2011 14:10
Ze is wel wild, maar is niet driftig en als ik haar er, na het aanbieden van de tweede borst, afhaal is het ook best.
Ze drinkt overigens in het begin redelijk rustig door en gaat pas na een aantal minuten zo doen.
Daarna slaapt ze ook gewoon weer 4 uren achter elkaar, dus ik krijg niet de indruk dat ze dan te weinig heeft gehad.
Misschien drinkt ze nu wel even minder, dat schijnt ook bij die sprong te horen, we wachten het wel af Smile
Dankjewel voor je antwoord!
canacat

Unregistered

25-03-2011 02:25
Ja, ik herken het ook. Nog steeds eigenlijk (hij is bijna 7 maanden). Het begon rond die leeftijd, vier maanden, dat hij niet meer op schoot of zo wou drinken. Slokje, loslaten, wegkijken, soms een likje, of nog een slokje, maar dan niets meer. Aandringen of smeken pikte hij niet: brullen. Pas toen het t-shirt weer omlaag ging, lachte hij weer. We zijn toen steeds vaker op bed gaan voeden, liggend. Eerst was hij zo ongedurig dat ik rond hem heen ging liggen, met mijn been over zijn beentjes heen, en met mijn hand moest ik zijn handjes rustig houden. Dan pas wou hij drinken. Nu drinkt hij nog steeds liggend, gelukkig met minder onrust. Maar nu (laatste dagen) drinkt hij weer erg slecht: een paar slokjes en het is weer over (wat resulteert in zeer frequente nachtvoedingen, pfff).
O ja, Friend, hij is tussen maand 3 en nu ook steeds beter geworden in het drinken. Hij kan in een paar minuten een borst leegdrinken, terwijl hij heel in het begin ook een half uur nodig had! Ze wordt op deze leeftijd wel wakker als ze honger heeft, denk ik.
Susanna

Posting Freak

Topics: 28
25-03-2011 08:35
Ik vind het verrassend te lezen dat veel meiden opstartproblemen hadden en dat wijtten aan het 'te vroeg' geboren zijn (38 weken is in principe keurig, maar inhet geval van bv blijkbaar toch vaak 'te vroeg').
Mijn dochter is geboren met 38+3 en had dus ook enorme opstartproblemen. Bij een eventuele volgende zal ik nu eerder lekker met de spuit aan de slag gaan en na twee weken pas wat fanatieker proberen om aan te leggen. Het is mijn dochter ten slotte uiteindelijk ook gelukt.
Nien85

Posting Freak

25-03-2011 09:47
@ Susanna: ik denk ook dat het bij een tweede makkelijker is. Je weet zelf beter hoe het werkt en je lichaam heeft het ook al een keer meegemaakt.
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Pagina's (31): 1 2 3 4 5 ... 31 Volgende »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave