Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger worden Vruchtbaarheidshandelingen Slecht zaad, wat nu?

Slecht zaad, wat nu?
ananda

Member

Topics: 2
13-12-2010 21:21
Beste mensen,

Ik zal me even voorstellen: ben 36 jaar, al bijna een jaar bezig en vandaag te horen gekregen dat het sperma van mijn vriend onder de maat is. Woensdag gaan we naar de huisarts en horen we meer. Ik vraag me af wat me allemaal te wachten staat. Bang en verdrietig. Is er iemand die me vast iets wil en kan vertellen over wat me te wachten staat.

Ik zie op tegen morgen, dat ik met dikke ogen naar mn werk moet. Ik zie op tegen het kerstdiner van mn werk, waar ik bang ben voor vragen over wanneer en of ik nou nog eens ga beginnen.

Shitzooi
Echt niet leuk allemaal.
Noor

Posting Freak

Topics: 11
13-12-2010 22:42
Hoi Ananda, welkom hier op het forum.

Wat is onder de maat? Mijn man had ook een verminderde werking van zijn zaadcellen, ik geloof de helft ongeveer tov 'normaal'. We konden via de natuurlijke weg zwanger worden, maar het zou alleen langer kunnen duren. We mochten een afspraak maken voor hulp, maar daar was ik zelf nog niet aan toe. Elke maand voelde als een teveel en de teleurstellingen werden steeds groter, maar gelukkig kunnen we zeggen dat het na 13 rondes eindelijk raak was en hebben we afgelopen september een gezonde dochter op de wereld mogen zetten. Achteraf ben ik erg blij dat het na ruim een jaar al gelukt is, het kan ook anders helaas.

Ik wens je heel veel succes en hopelijk worden jullie woensdag een stuk wijzer. Minder zaad, al weet ik natuurlijk niet hoe het zaad precies is van je vriend, wil niet meteen zeggen dat het allemaal niet meer kan en dat er medische hulp noodzakelijk is. Probeer je rust te vinden en probeer het gesprek met de arts af te wachten. Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan......

Dikke knuffel...
Madelief1980

Posting Freak

Topics: 10
14-12-2010 10:57
Ananda, want ontzettend naar voor jullie. Ik zou als ik jullie bij de huisarts aandringen op doorverwijzen naar de gyn. Die kunnen een goede inschatting maken van je kansen. Wat Noor ook verteld, in veel gevallen kan het wel, maar duurt het langer. En het hangt er maar helemaal vanaf hoe onder de maat het is.

In ons geval is het heel erg onder de maat en is de kans om natuurlijk zwanger te worden heel erg klein. Toch ben ik dat geweest, na 9 rondes was het raak. Ons kindje overleed helaas na 16 weken zwangerschap, een oorzaak is niet gevonden. Nu gaan we in januari het IUI traject in. Omdat we dus een kans van ongeveer 1% hebben en de kans statistisch dat het dan 2 keer gebeurd wel erg klein is. Ik kijk er naar uit om wel weer kansen te hebben. En die rust geeft het ziekenhuis traject wel.

Zo zie je, twee heel verschillende verhalen. Het is belangrijk jullie kansen goed duidelijk te krijgen voor je beslissingen neemt. Heel veel sterkte.

x Madelief
ananda

Member

14-12-2010 17:54
Bedankt voor je reactie Noortje, heel fijn dat het bij jullie toch nog op de gewone manier is gelukt.

Madelief, jij ook bedankt voor je reactie en voor je advies direct te laten doorsturen naar de gyn. Ik denk dat het bij ons zeker van belang is, gezien mijn leeftijd. In maart word ik al 37...

Wat spannend dat je IUI gaat beginnen. Weet je een beetje wat je te wachten staat? Ik las op het internet dat er bij IUI maar 15 % kans is op bevruchting, maar k weet niet hoe betrouwbaar die info is.

Ik hoop niet dat het een lange weg te gaan is. Op zich ben ik wel positief (zou je niet zeggen als je me zou zien vandaag met mn, heb dikke rode ogen) maar toch denk ik dat het wel komt. Alleen de vraag is wanneer.

Volgens mij gaan ze mij ook eerst testen. Ik wil eigenlijk gewoon dat ze over twee weken als ik mn ei heb meteen de beste zaadjes van mn lief er even goed inzetten. K ben bang dat k eerst nog een hoop dingen moet doorstaan. Geduld, afwachten, onzekerheid, ziekenhuizen. Helaas zijn dat nou net niet de dingen waar ik van hou.

Morgen gaan we naar de huisarts en horen we meer over de kwaliteit van zijn zaad en waarschijnlijk ook over hoe nu verder.

Ik ben er benieuwd naar wat er komen gaat en naar ervaringen van anderen met het prille begin in deze toestand.

Noortje en Madelief, het deed me goed om jullie berichten te lezen, het steunt me. Fijn om te merken dat er mensen zijn die begrijpen wat je doormaakt en met wie je je verhaal kan delen.

Voor nu denk ik: stap voor stap. Eerst maar eens horen wat de dokter zegt. Dan moet ik me waarschijnlijk laten onderzoeken (weet iemand hoe dat in zn werk gaat, wat ze precies doen en hoe snel ze dat doen?).

Dag lieve dames
Madelief1980

Posting Freak

14-12-2010 18:15
Je klinkt inderdaad wel wat rustiger. Neem het inderdaad stap voor stap. Mbt onderzoeken bij jou, hebben ze bij mij een inwendige echo gemaakt. Vind ik een fluitje van een cent. Dit om jouw baarmoeder, eileiders ed te bekijken. Daarnaast hebben ze bloed geprikt om hormoonwaarden te bekijken. Wat ze ook weleens doen, maar in ons geval niet omdat ik zwanger ben geweest is het doorspuiten van je eileiders.

Ik vrees voor je dat ze niet al over 2 weken beginnen met IUI.... Ik hoop dat je in ieder geval binnenkort naar de gyn kunt en dat het daarna niet meer al te lang duurt.

Sterkte!
snippie

Unregistered

14-12-2010 18:28
ananda dat is schrikken!

ik weet nog toen wij dat hoorde van onze huisarts.
Mijn mans zaad is ook onder de maat! en op een of andere manier verslechterd het heel snel.
wij zijn toen direct naar de gyn door verwezen daar kwam uit eindelijk uit dat de kans op natuurlijke blijvende zw heeeeeeeeeel klein zou zijn.
mijn mans zaad is zo slecht dat we meteen ICSI moesten doen(de aller laatste stap verder dan IVF).
Ik ben door middel van onze 2poging zwanger geraakt en 6november van een kern gezonde zoon bevallen.
Wij hebben vanaf stoppen met de pil er precies 2 jaar over gedaan.maar relatief nog snel.we hoorde in Oktober dat het definitief ICSI werd toen konden we 2 weken later(omdat ik 2 weken later ongi moest worden)al beginnen met medicatie en in november me eerste terug plaatsing gehad.
die liep helaas uit op een vmk.(had positief getest).Toen december rust.toen in januari zouden we voor ene cryo terug plaatsing gaan(ingevroren bevruchte eitjes uit de eerste poging) in eigen cyclus(zonder medicatie dus) helaas ontdooide die niet goed dus geen terugplaatsing.Toen dus intotaal 2 maanden rust gehad(december ,januari)Toen in februari weer gaat stimuleren en een verse terugplaatsing gehad en daar ben ik dus zwanger van geraakt.
Dus relatief best snel is het bij ons gegaan uit eindelijk.en oja was dus in mei naar het ziekenhuis gegaan.maar daar zat dus ook nog zomer vakantie tussen.
maar wil wel zeggen wij hadden mazzel dat er geen wachtlijsten waren bij ons ziekenhuis voor ICSI.Je hoort vaak dat er wacht lijsten zijn .
dus dan duurt het vaak wel langer dan dat het bij ons heeft geduurt.

maar meid ze kunnen tegen woordig zoveel!

succes,

liefs
ananda

Member

15-12-2010 17:28
Terug van de huisarts,
en eigenlijk ben ik er geen steek wijzer van geworden...

Zijn zaad is onder de maat, maar dat wisten we al.

We kregen een blaadje met allerlei getallen. De huisarts kon ons niet veel vertellen over wat de getallen betekenen.

Behalve dat het cijfer achter ' sperma functionele concentratie' belangrijk was. Die had de waarde: kleiner dan 3. Kleiner dan 3 betekent slecht zaad. Tussen 3 en 13 matig en groter dan 13 goed.
Maar wat betekent slecht? Betekent dat dat we meteen ivf moeten? of betekent dat .. Weet ik veel wat dat betekent.

Ik snap ook wel dat het gecompliceerd is en dat het met meer dan dat ene cijfertje te maken heeft. Maar hoe het precies zit? Echt jammer dat ze daar geen uitleg over kon geven.

Het aantal spermatozoieen zit op 15.8 miljoen. Dat is volgens mijn nog niet dramatisch, want volgens mij is dat vanaf 20 miljoen ok. Maar wat betekenen al die mortaliteitsklassen? Weet iemand welke waarde je bij mortaliteitsklasse je moet hebben voordat het goed is?

Wat ik verontrustend vond, was dat ze zei dat de uitslag 3 op functionele klasse zo slecht is, dat weer testen geen zin heeft. Volgens mij doen ze dat toch altijd na 3 maanden? Wat bedoelt ze hiermee. Maar goed, volgens mij snapt die HA er zelf ook niet veel van.

k heb een afspraak gemaakt in het diaconessen ziekenhuis in Voorburg. We kunnen in januari terecht. Hoop dat ik eerder meer duidelijkheid zal hebben over kwaliteit van het zaad. Hoe ging dat bij jullie? Kregen jullie wel meer tekst en uitleg? Of weet iemand hoe ik aan meer info kan komen?

Vrouw die ik aan de telefoon kreeg van t ziekenhuis was aardig. Ze zei dat er wel een half jaar overheen kan gaan voordat ze echt iets gaan doen...
Maar goed. Misschien wordt ik in de tussentijd wel zwanger. Zal mn liefje goed te eten geven en hopen dat hij minder gaat drinken. En goed voor mn eigen lijf en geest zorgen.

Heb de site http://www.ivf.nl bekeken en vind dat wel een goede site. Weten jullie nog meer goede, betrouwbare of handige sites?

Groetjes en dank aan de mensen die reageren
Madelief1980

Posting Freak

15-12-2010 18:13
He meid,

Nou lekker is dat zo'n huisarts. Als ze het niet weet, hoeft ze er toch ook niet over te gaan praten! Dan is doorsturen de enige optie.... Goed dat jullie in januari naar het ziekenhuis gaan.

Ik zou me ook nog niet helemaal in gaan lezen in allerlei behandelingen als je nog niet weet hoe het er voor staat. Wellicht is het toch anders als een deskundige er naar heeft gekeken.

Ik moet zeggen dat dat aantal me prima in de oren klinkt, bij mijn man was en de eerste keer 5 mln en 2e keer 2,4 mln. Dus vele malen slechter. Die andere waarden zeggen me niet zo veel.

Nogmaals, en ik weet dat dat heel lastig is, probeer af te wachten wat ze in het ziekenhuis zeggen. De huisarts is hier helemaal niet bedreven in. In het ziekenhuis kunnen ze je kansen aangeven.

Sterkte meid!

x
snippie

Unregistered

15-12-2010 18:25
ananda ben het met madelief eens wat is dat nou soort huisarts ze zorgt zo alleen maar voor meer stress.
en inderdaad nog niet teveel gaan inlezen en wacht het ziekenhuis af hoe moeilijk ook.
sterkte met wachten meid,
liefs
henriette

Senior Member

Topics: 13
15-12-2010 20:14
hoi ananda. ik meng me er ook even in...

al die cijfertjes op zo'n resultaatblad zijn ook niet te ontcijferen, ik vind ook niet dat dit een taak is van een arts die daar eigenlijk verder niets over kan vertellen.
wat ik je wel kan vertellen is dat 15,8 miljoen best nog een goed aantal is volgens mij. bij mijn man is dit 1 miljoen. "normaal" is volgens mij 20 miljoen of zo.
maar wat ook belangrijk is is de beweegbaarheid van het zaad en de vorm. dat zullen die andere getallen wel zijn...maar ik kan je niet vertellen wat precies wat is.

je vroeg naar een goede website. ik lees veel op freija.nl. echt een goede site met hele duidelijke maar ook goede informatie.
ga niet teveel ronddwarrelen op internet. dat heb ik ook gedaan toen wij net begonnen en geloof me...je wordt er knettergek en ontzettend bang van.

veel sterkte meid. schrijf alle vragen op die je hebt voor het gesprek zodat je niet thuis komt en dan denkt: o, dat had ik nog moeten vragen.

gr. henriette
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave