Zwanger Worden .NU forum [Archief] Mama zijn Forum clubje moeders mama van Dysmature baby

mama van Dysmature baby
pumi

Posting Freak

Topics: 2
09-11-2010 15:15
Hallo,

Ik ben met 37wk+1dg bevallen en Romy woog 2120gram en was 42cm lang. We wisten van te voren dat ze klein zou zijn, maar toch schrik je wel! Zeker omdat we nog in het ziekenhuis moesten blijven. Uiteindelijk mochten we na 8dagen naar huis. Eenmaal thuis merk ik toch dat het allemaal net even anders werkt dan met baby's die een normaal geboortegewicht hebben.

Zo is de voeding verhogen ook een ander verhaal.. Ik word er soms wat onzeker van. Iedereen zegt wat anders en daardoor kan ik niet altijd m'n eigen gevoel volgen.

Ik vraag me af of er meer dames zijn met dysmaturen kindjes. En hoe ervaren jullie dit soort dingen?
troetelbeertje85

Unregistered

10-11-2010 21:47
och meis

ik kan het niet echt met je delen een dysmaturen baby. ben wel eerder bevallen dan verwacht met 38 weken en 1 dag maar mijn ventje was erg op gewicht 4265 gram..

maar wel gedoe gehad met de voeding hij kreeg dus te weinig ivm zijn gewicht...maar ik raad je echt aan volg je eigen gevoel!!!je mama gevoel is het beste wat er is...
of probeer gewoon wat tips die je krijgt en dan kom je er gauw genoeg achter wat goed voelt en wat niet...
ik was ook erg onzeker hoor soms nog steeds..

gaat alles nu wel goed met haar en met jou??

xxx
pumi

Posting Freak

10-11-2010 21:52
ja ik ben er ook wel achter gekomen dat ik meer m'n gevoel moet volgen. En dan idd kijken wat ik doe met wat de kinderarts/cb zegt.
Met ons gaat het helemaal super! Ik ben al helemaal opgeknapt en Romy doet het ook goed. Ze komt goed aan en is eigenlijk een heel lief meisje (als ze geen last heeft van krampjes..)
leeuwinnetje

Posting Freak

Topics: 4
10-11-2010 22:07
Hoi, hier 2 meiden, prematuur en dysmatuur.
ze zijn met 32,5 week geboren en waren 1510 en 1400 gram
Toen we thuis kwamen kregen ze 7-8 voedingen van 45 ml
Een dysmatuur kindje is idd anders, het duurt vaak langer, voordat je ene voeding eraf haalt. wij hebben zeker de eerste 3-4 maanden 7 voedingen moeten geven ivm gewicht en daarna hebben ze ook nog heel lang 6 voedingen gehad. nu zijn ze inmiddels alweer 13 maanden en ze groeien goed, zijn nog steeds klein, als je leeftijdsgenootjes ziet (7,5 kg)
Maar idd je gevoel volgen en je kan natuurlijk altijd navragen bij kinderarts en consultatiebureau. en als ze je advies geven, waar jij je niet goed bij voel, dan neem je de middenweg of volg je het advies, waar jij je wel goed bij voelt. ik merk vaak bij het consultaiebureau, dat ze toch vaak kijken, na leeftijdsgenootjes, qua eten en ontwikkelijk, terwijl de kinderarts juist wel kijkt naar het prematuur en dysmatuur.
en onzekerheid hoort erbij, denk dat iedere moeder wel onzeker is, of je het allemaal wel goed doet en vooral bij een 1e kindje. maar gelukkig bestaan er forums, waar je advies kan vragen.Smile
troetelbeertje85

Unregistered

10-11-2010 22:13
jeetje dat is licht zeg dood eng lijkt me dat hoor....maar wat is nou het verschil tussen de 2 dysmatuur en prematuur..want heb nog nooit gehoord van dysmatuur?
pumi

Posting Freak

10-11-2010 22:15
Ik merk dus ook heel goed het verschil tussen het cb en de kinderarts. Heb soms het idee dat het cb niet snapt dat het met een dysmatuur anders zit dan met baby's met een normaal geboorte gewicht. Krijg dus van hun hele andere adviezen dan van de arts. En dat maakt me onzeker..
De kinderarts zei ook dat het 3/4 maanden kon duren voordat ze 's nachts doorslaapt, daar schrok ik wel van! Dat wist ik dus echt niet, maar jij hebt daar dus ook ervaring mee.
Al waren jou kindjes wel een stuk lichter..
pumi

Posting Freak

10-11-2010 22:16
prematuur is te vroeg geboren en laag geboortegewicht,
dysmatuur is op tijd geboren, maar een te laag geboortegewicht voor het aantal weken zwangerschap
troetelbeertje85

Unregistered

10-11-2010 22:28
ok haha dankjewel..
maar hier heeft het ook even geduurt voordat ie doorsliep hoor....hij slaapt denk ik nu sinds 2 weken echt door...maar er zitten ook nachten tussen dat ie gewoon nog om 3 uur komt hoor.en heb ook heel lang op 7 flessen gezeten en opeens ging die naar 6 en nu naar 5 flessen tenzij die dus om 3 uur komt dan heeft ie weer 6 flessen...
maak jeniet druk dat doorslapen komt vanzelf..

xxx
leeuwinnetje

Posting Freak

10-11-2010 22:36
dysmatuur: betekent niet dat het kindje op tijd is geboren. bij mij zijn ze ook dysmatuur.
Bij een dysmature baby is het geboortegewicht te laag voor de zwangerschapsduur

Hier heeft het ook idd 4 maanden geduurd, voordat ze doorsliepen. Maar is aan de ene kant ook niet gek, ze zijn ook begonnen met 12 voedingen per 24 uur, en zo is dat afgebouwd na 8 voedingen, omdat ze altijd gewend waren om om de 3 uur voeding te krijgen, werden ze lang nog midden in de nacht ook wakker.
Maar heb wel het geluk, dat ze nog steeds doorslapen. je hoort nl. ook dat dat ze snel doorslapen en dan na een aantal maanden, weer wel wakker worden 's nachts. dat is gelukkig hier niet zo.

troetelbeertje: het lijkt eng, maar je eigen kinderen zijn niet eng.
maar het is gewoon een hoop zorgen, maar gelukkig is alles goed gekomen.
troetelbeertje85

Unregistered

10-11-2010 22:39
ja tuurlijk je eigen kinderen zijn niet eng dat is zo haha...ben ook een flink kind gewent nu hihi...vind het ook best (eng) om een baby neet te houden die dus lichter weegt dan lucas zelf..
doe het wel maar ja bang dat ikwat verkeerd doe snap je...en ja je went eraan dat ze zo zijn je weet niet beter...

xxx
leeuwinnetje

Posting Freak

10-11-2010 22:42
ik zie dat lucas idd een flinke baby was met de geboorte.
haha, Hier wogen ze pas met de 7,5 maand, bijna 6 kg.
troetelbeertje85

Unregistered

10-11-2010 22:45
flinke jongen maar makkelijke bevalling gelukkig...

ja dat is echt een verschil jah...hihi hij zit al ruim over de 6 kilo nu..

xxx
brusje

Unregistered

13-11-2010 21:59
mn zusje had een dysmature baby, met 39 weken 2300 gram, t was een erg hongerig meisje..kreeg in eht begin echt veel voeding..toen ze eenmaal "bij"was met gewicht stabiliseerde dat weer..verder met slapen weet ik niet meer.
jot

Unregistered

13-11-2010 22:19
@Pumi; Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent, maar gelukkig is ze nu wel thuis. Heb helaas ook ervaring met premature en dysmature baby. Onze dochter Safi is met 29+5 weken geboren. Ze woog 956 gram bij geboorte en was 35 cm lang. Gelukkig is het een vechtertje gebleken en mocht ze na 7 weken al naar huis. Ze had toen een gewicht van 2160 gram, vergelijkbaar met het gewicht van jouw dochtertje. Wat het ophogen van de voeding betreft, vanuit het ziekenhuis hebben ze ons het 'gewone rekensommetje' meegegeven van 150 x lichaamsgewicht / aantal voedingen. Toen Safi thuis kwam zaten wij al op 6 voedingen en dat ging erg goed. Ik denk dat het ook heel erg per kindje verschilt hoe snel je het aantal voedingen kunt aanpassen. Die kleine van ons dronk, meteen vanaf het moment dat ze de fles kreeg, de fles heel goed leeg.
Ik doe ook veel op mijn gevoel en we zijn nu net overgestapt naar 5 voedingen, ze weegt nu ongeveer 3800 gram. Tot op heden gaat het goed!
Pumi, geniet van je kleine meisje en geef haar alle liefde die je hebt, daar groeien ze nog het beste van!!
pumi

Posting Freak

14-11-2010 21:35
ik heb het ook meegekregen over dat rekensommetje, gaat nu ook erg goed. Heb idd gemerkt dat ik veel meer op mn gevoel moet vertrouwen en dat doe ik nu ook. Dat gaat een stuk beter! Morgen ga ik d'r even wegen, zodat ik weet of we met de voeding goed zitten. Ze krijgt nu 7 (soms 8) x 70cc. Denk wel dat ze wat dat betreft goed zit, ze vraagt ook niet echt om meer. Ze drinkt wel elke fles die ze krijgt helemaal leeg, laat nooit iets staan.
jot

Unregistered

16-11-2010 11:33
Fijn dat je er nu een beter gevoel bij hebt! En.......is ze goed gegroeid? Ben erg benieuwd, ze drinkt in ieder geval prima.Toppertje hoor!
pumi

Posting Freak

19-11-2010 16:44
Ze was 160gram aangekomen in bijna 2weken tijd.. mocht meer zijn, maar niet verkeerd! We hebben nu d'r voeding met 10cc verhoogd. Gaat heel goed, ze slaapt 's nachts ook 5uur door.. Big Grin
leeuwinnetje

Posting Freak

19-11-2010 22:27
fijn dat ze goed is gegroeid en heerlijk hoor, dat ze nu 5 uur 's nachts slaapt.
jot

Unregistered

21-11-2010 21:10
Netjes gegroeid hoor, zolang er een stijgende lijn in zit is het prima toch! En wat kan je blij met 5 uur slaap zijn hè?
Yug

Unregistered

22-11-2010 20:15
Beste Pumi,

2 jaar terug bevallen van een prematuur jongetje met 37w+2 hij woog 2040 gram en mat 42 cm.

Hij hoefde gelukkig maar 5 dagen te blijven.

Die onzekerheid met voeding is heel normaal, ik vond het ook erg lastig. Hij kreeg krachtvoer in de vorm van Nenatal. Daarmee is hij erg goed gegroeid. Wij zaten dan in de nacht van 45 min tot een uur voeding te geven met verlichting van de kerstboom.

Ook hebben we lopen klooien met allerlei flessen, uiteindelijk Dr. Brown-fles en dat werkte perfect.

Ik ben net nieuw hier, heb mij eigenlijk aangemeld toen ik je vraag voorbij zag komen via Google.

Het komt allemaal goed, bedenk dat goed wanneer je je weer wat onzeker voelt.

Onze jongen is nu 2 jaar, meet bijna 85 cm en weegt om en nabij 10,5 kilo. Hij blijft ietwat kleiner, maar volgt zijn curve prima.
pumi

Posting Freak

23-11-2010 21:38
Ze hebben mij ook verteld dat ze waarschijnlijk aan de kleine kant zal blijven, maar mijn man en ik zijn beide niet groot.
Ze doet het nu super! Gisteren weer gewogen en ze weegt nu 3300 gram, dus gaat helemaal goed komen. Ik heb het nu ook beter in de hand qua voeding. Voel me een stuk zekerder nu we een aantal weken verder zijn en ik zie dat ze het goed doet.
En als ik dan lees dat jullie kindjes het goed doen, heb ik er alle vertrouwen in dat het bij ons ook zo zal gaan Big Grin
leeuwinnetje

Posting Freak

23-11-2010 21:46
yug: dat is je mannetje idd nog klein. wij hebben idd ook in het begin Nenatal gebruikt. en hebben ook met verschillende flessen lopen klooien, maar bij ons ging difrax goed.

pumi: fijn dat je je wat meer zekerder voelt, vergeet niet, dat jij het beste weet, wat goed is voor je kindje, en het komt allemaal goed.
Yug

Unregistered

23-11-2010 22:15
Pumi; wat fijn dat je meisje alweer op 3300 gram zit! Wij zijn allebei ook niet lang dus dat zal onze man ook niet worden. En die kleine grote meid van je zal het super doen en dat doet ze al! Na 9 dagen uit het ziekenhuis is heel vlot!! (meesten liggen er zeker 3 weken in) Laat je niks wijsmaken door andere mama's; die van mij kan al.... en die kan al... Lekker laten kletsen daar kom je zelf het verste mee.

Wat ik altijd moeilijk vond was dat mensen elke keer zeiden; oh pasgeboren zeker en hij was toen al 2 of 3 maanden op de wereld. Ach wat een kleintje en dergelijke. Het CB hier R'dam heeft vaker te maken met dysmature baby's en heb zelf daar geen hinder van ondervonden. Volg de KA die weet het het best.

Leeuwinnetje; vandaag bij het CB; 10,5 kilo en 80,6 cm (tja die centimeters he!) Hoe oud is jouw kleine en hoe zwaar en lang?

Een vriendinnetje van mij (lag naast mij in het ziekenhuis) heeft een dochter, maar is zeker een kop groter dan mijn jongetje. (zij was ook dysmatuur)

Ach ja, ik moet zeggen dat ik zo'n kleine jongen die dan al zoveel kan heel mooi en vertederend vind. En je kan je omgeving ook een beetje voor de gek houden, ja hij is echt 1 jaar en dan al praten, hahahaha....

Geniet van alle momenten, ze komen niet terug (behalve dat flesje midden in de nacht voorlopig). Zo cliche maar helemaal waar.

Enne; vraag maar raak. Het staat mij allemaal redelijk goed in mijn geheugen.
Yug

Unregistered

23-11-2010 22:20
Leeuwinnetje; sorry je hebt 2 meiden! Niet goed gelezen, excuses!

Ik weet nu ook hoe oud ze zijn door die ene banner. Ik moet nog veel leren over het forumgebruik ahum.

Maar hoe groot zijn je meiden?
leeuwinnetje

Posting Freak

23-11-2010 22:33
yug: dat weet ik idd nog wel, bij ons vroegen ze ook vaak hoe oude ze waren, als ik dat vertelde, dan keken ze me vaak verbaasd aan. of ze zeiden idd pas geboren, en dan zeg je dat ze al een paar maanden oud zijn, dan kijken ze je ook zo raar aan.
en idd ieder kind doet het op zijn eigen manier. kreeg ook een keer van een vriendin te horen, gaan ze nog niet staan. ja, nou en, ze zijn hardstikke vrolijk en nog eens te vroeg geboren. en dan ze ontwikkelen zich op hun eigen manier, ben hardstikke trots op ze.
Het gaat idd snel he, een jaar vliegt om. maar genieten is het zeker, het is ook druk met 2, maar ze hebben ook zoveel plezier aan elkaar. ben ik soms de ene aan het kietelen, lacht de ander net zo hard mee, zo schattig!!Smile

Ben gister toevallig ook bij het cb geweest (14 maanden), beide waren 68,5 cm lang en 7810 en 7815 gram.
Yug

Unregistered

23-11-2010 22:48
Leeuwinnetje; ik weet dat tweelingen vaak vroeger geboren worden, maar hing er bij jou nog wat aan vast? Te hoge bloeddruk of iets dergelijks?

Bij 33 weken vond de VK de kleine wat klein aanvoelen en wilde een groeiecho en dan 2 weken later nog 1. Gedaan en na de echografist moest ik bellen en op 3 punten de kleine te klein, dezelfde avond nog lag ik in het Sophia en mocht ik niet meer weg. De flow in de navelstreng liet het behoorlijk afweten. Gelukkig pas in een laat stadium opgelopen.

Ik moet zeggen elke keer (nu al 2 maal) wanneer zijn geboortedag aanbreekt herleef ik die hele periode opnieuw. Dat zal jij ook wel hebben gehad.

Pumi dat zal jij ook wel hebben (nu natuurlijk met de 'nasleep' en dan wanneer dat kleine moppie 1 jaar zal worden!)
leeuwinnetje

Posting Freak

23-11-2010 22:58
eigenlijk, ging het allemaal er goed met de zwangerschap, maar mijn vliezen braken met 32,5 week en toen naar het ziekenhuis. beide dames lagen dwars in de buik, normale bevalling was niet mogelijk en toen zijn ze met een keizersnede gehaald.
ik heb dat niet gehad, dat ik de periode opnieuw beleefde, missschien wil ik dat ook niet meer, vond de eerste periode best zwaar, omdat ze 5,5 week in het ziekenhuis hebben gelegen en alles allemaal zo onverwachts gebeurde. en de eerste dagen zijn eigenlijk als een roes aan me voorbij gegaan, beetje onwerkelijk allemaal. heb het idee, dat ik er eigenlijk maar half bij was. het is allemaal goed gekomen, 2 gezonden kids, dus kan me geluk niet op, wil die eerste periode juist liever achter me laten, het is gebeurt en genieten wat er nu gebeurt.
Yug

Unregistered

24-11-2010 20:00
Leeuwinnetje; knap dat je dat kan. Ik vind het soms heel fijn om alles nog even na te lopen. Meer in de trant van; dat hebben we maar weer mooi overwonnen. Ik kan mij ook wel voorstellen dat het voor jou een hele andere ervaring was aangezien met 32,5 week al het moment kwam.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij nooit zorgen heb gemaakt om onze jongen, want alles was goed en dik in orde (nou ja dik, eerder een beetje klein en smal)

We zijn ook wel op het ergste voorbereid, dus dan kan het enkel nog maar meevallen wanneer het moment daar is.

Nu kunnen we ons niet meer voorstellen dat hij echt zo klein was, laatst had ik zijn eerste kleertjes er nog even bijgepakt. Ongelooflijk dan, maat 44 was nog te groot. En hij had neonatal pampers aan voor die kleine billen.

Pumi hoe staat het met je kleine mop, een beetje meer achtereen kunnen slapen? (al is het maar een minuut)
leeuwinnetje

Posting Freak

24-11-2010 20:29
Hier wel zorgen gehad, maar dat komt natuurlijk dat ze naast dysmatuur ook nog een prematuur waren. dat was vooral beginperiode, nu niet meer. ze zijn klein, maar ze groeien goed, zijn vrolijk, goede ontwikkeling, dus nu gelukkig geen zorgen meer.
die kleertjes he, ja heb ook nog een pakje maat 44, zo klein. kan je je echt niet meer voorstellen. zat net met de meiden apart in bad en toen herinnerde ik me ook no de eerste maanden, dat ze veel kleiner en natuurlijk rustiger waren als ze in bad waren. wat gata het hard soms, als je ziet hoeveel ze nu bewegen en hoeveel ze nu al wegen, van 1,5 kg naar 7,8 kg. het gata echt heel snel allemaal.
pumi

Posting Freak

26-11-2010 19:44
haha dat van die kleertjes heb ik nu al! dr 1e pakje was 44, die hangt nog op dr kamertje en elke keer verbaasd het me dat ze echt zo klein was! Wat is ze dan al groot vergeleken met toen.. gaat echt hard!
En dat stomme gedoe met: ahhh die is zeker een paar dagen oud? dat vind ik zo irritant!!! Elke keer zeggen mensen dat en als ik dan nu zeg dat ze bijna 2mnd is, willen ze het liefst een hele uitleg waarom ze dan zo klein is.. Nou gewoon, omdat ze zo is!
Het gaat niet zzo super met dr, ze heeft sinds een dag of 5 diarree.. ben al bij de ha geweest en die zei dat het met een dag of 5 over zou zijn. Als ze koorts krijgt, niet goed drinkt of anders reageerd moet ik meteen bellen. Geef haar nu ook ORS. Hoop alleen wel dat het snel overgaat.. en woensdag moet ze dr 1e prikjes, dus dan moet ze wel beter zijn!
leeuwinnetje

Posting Freak

26-11-2010 20:04
pumi: wat vervelend dat je meisje ziek is, vind het altijd zo sneu, je zou het zo willen overnemen. beterschap, hopelijk knapt ze snel op.
Yug

Unregistered

26-11-2010 22:49
Wat akelig dat je meisje ziek is. Dat is meer dan vervelend.
Enne zo'n prikje kan ook later hoor, eerst moet die kleine meid weer op krachten komen. Het staat of valt gelukkig niet met een dag.

Ik dacht dat het allemaal in die ene maand moest, maar vele kinderen die ik ken hebben sommige prikken pas een half jaar later gekregen.

Maar je wilt alles natuurlijk doen zoals de afspraken met CB staan. Had ik ook, ik heb nog nooit afgebeld.

Wat je misschien kunt doen tegen de diarree, van vsm verkopen ze kindigest. Ik weet even niet vanaf welke leeftijd dat is (potje staat op de kamer van de kleine en die slaapt dus shhhh.) Dat werkt wel erg goed.

Die opmerkingen zijn soms wel lastig, ook nu kijken ze verbaasd naar mijn peuter (terrible two) van 2 jaar. Ach hij is zo klein.... Maar hij kan gillen, schreeuwen dat je oren ervan gaan suizen...

Veel sterkte met die kleine mop.
riannetje

Posting Freak

Topics: 10
26-11-2010 23:02
leeuwinnetje schreef:Hier wel zorgen gehad, maar dat komt natuurlijk dat ze naast dysmatuur ook nog een prematuur waren. dat was vooral beginperiode, nu niet meer. ze zijn klein, maar ze groeien goed, zijn vrolijk, goede ontwikkeling, dus nu gelukkig geen zorgen meer.
die kleertjes he, ja heb ook nog een pakje maat 44, zo klein. kan je je echt niet meer voorstellen. zat net met de meiden apart in bad en toen herinnerde ik me ook no de eerste maanden, dat ze veel kleiner en natuurlijk rustiger waren als ze in bad waren. wat gata het hard soms, als je ziet hoeveel ze nu bewegen en hoeveel ze nu al wegen, van 1,5 kg naar 7,8 kg. het gata echt heel snel allemaal.

*breek even in*

leeuwinnetje: Jou dames zijn ontzettende vrolijke en knappe meiden!!:-D

*breek weer uit*
leeuwinnetje

Posting Freak

27-11-2010 21:53
thanx riannetje
leeuwinnetje

Posting Freak

27-11-2010 21:54
pumi, hoe gaat het nu met Romy??
pumi

Posting Freak

29-11-2010 15:22
het gaat nu sinds vanmorgen weer goed! zaterdag ging het ook goed, maar gisteren opeens weer niet. dus ff aankijken..
ik geef het zowiezo aan bij cb woensdag. ze is trouwens wel aangekomen, heb thuis een weegschaal dus kan het goed in de gaten houden!
heb haar trouwens rijstwater gegeven.. werkt wel tot nu toe
leeuwinnetje

Posting Freak

02-12-2010 22:39
wat zei het cb en hoe gat het nu met je meisje?
pumi

Posting Freak

03-12-2010 13:40
Het gaat super! Ze weegt nu 3505gram Big Grin en ze is 50,5cm
van d'r prikjes heeft ze weinig last gehad, alleen koorts en veel geslapen, maar dat vond ik niet erg :mrgreen: en omdat ze veel last heeft van krampjes zeiden ze eerst dat we de omneo moesten proberen, toen ging ze dat overleggen met de arts, die zei misschien heeft ze koemelkallergie?? pfff.. nu moet ik het ff aankijken, want ja wie weet kwam het nog door de diarree...
We moeten binnenkort toch naar de kinderarts, dus vraag ik het daar wel aan. Ik vind dat ze wel erg snel over koemelkallergie beginnen hoor! Ik heb vroeger ook 4mnd lang krampjes gehad.. heb ook geen allergie! En verder gaat het gewoon super met haar, dus lijkt me beetje overdreven..
leeuwinnetje

Posting Freak

03-12-2010 14:51
Wat fijn, dat het zo super gaat!!
wel zielig van die krampjes, hier gelukkig niet veel last van gehad.
volgens mij kunnen ze idd wel tot een half jaar veel last van de krampjes blijven houden, dat ik wel eens heb gehoord.
of idd even aan de kinderarts vragen, vind hier persoonlijk de adviezen van de kinderarts vaak beter als van het cb.
hanse

Posting Freak

Topics: 3
29-12-2010 23:07
hier ook een mamma wat met 37 week+ 1 dag bevallen is en ons ukkie was 2630 gr
in het zh waren ze heel gebrand op haar hoeveelheid eten omdat ze niet teveel mocht afvallen en bij de cb ook.
ik heb zoiets van als ze maar groeid en goed alert is en er een stijgende lijn er in zit vind ik het wel goed, anders ga ik me alleen maar drukker maken dan nodig is, laat haar wel wekelijks wegen.
geef haar nu wel afgeklofde bv omdat ze moeite heeft aan de borst en daardoor van de week lichte uitdrogingsverschijnselen had.
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave