Zwanger Worden .NU forum [Archief] Mama zijn Forum clubje moeders ADHD en mama zijn...

ADHD en mama zijn...
Bien84

Senior Member

Topics: 6
17-08-2010 13:03
Toch maar een topic openen.

Ik weet sinds 3 weken dat ik ADHD heb. Afgelopen vrijdag ben ik begonnen met medicatie.
Daardoor merk ik dat het allemaal al een heel stuk makkelijker gaat. Maar ik blijf het echt lastig vinden om me een goede moeder te voelen. Ik weet het wel! Maar het gevoel is er ngo niet echt.
Tuurlijk moet ik nog een beetje leren om het te relativeren, dan zal het ook allemaal wel wat makkelijker gaan denk ik.

Ik ben heel erg benieuwd of hier nog mama's zijn met ADHD. Wat zijn jouw ervaringen, hoe ga je ermee om?

Ik heb heel lang getwijfeld of ik een topic hierover durfde te openen. Ik heb al veel onbegrip gemerkt over ADHD, mensen beseffen niet zo goed wat het nou inhoud. Begrijp ik: dat deed ik zelf niet eens! Maar tis dan wel lastig om met iemand erover te praten. Big Grin
Koekoek

Posting Freak

Topics: 1
17-08-2010 13:13
Knap Bien dat je er zelfs een topic voor opent.
Ik heb geen ADHD, maar hoop dat er mensen zijn die hierover met jou willen praten!!!!!
Nootje38

Posting Freak

Topics: 17
17-08-2010 13:14
Hey lieve meid.. ADHD is niet erg hoor meisi.. en je doet het toppie als moeder.. je merkte het een en ander aan je zelf en heb daar hulp in gezocht..
Klasse en een klasse mams dat ben je..
Knuffie
sofietje

Posting Freak

Topics: 9
17-08-2010 20:27
Hé Bien,
Heftig hoor, als je de diagnose krijgt. Maar ook wel weer fijn als dingen dan op z'n plek vallen, denk ik.
Hier heeft manlief ADHD, en geloof me: er is geen betere vader als hij :-D Dus ik weet zeker dat jij een geweldige moeder kunt zijn, daar doet die ADHD helemaal niets aan af!

Wat ik hier nog wel lastig vond, en waar jij misschien ook al wel aan gedacht hebt, is evt. erfelijkheid. Totnogtoe zien we geen kenmerken, maar het is wel iets waar we alert op blijven.

Veel sterkte gewenst met het vinden van je weggetje hierin!
Bien84

Senior Member

18-08-2010 10:16
Hey! Bedankt voor jullie lieve reacties Big Grin
Ik weet ook wel dat ik wel een goede moeder kan zijn, maar het gevoel is soms echt weg...
Erfelijkheid heb ik inderdaad wel al aan gedacht. Vind ik ook wel lastig, maar weet nu ook wat kenmerken zijn. In elk geval zal bij haar eerder ingegrepen worden dan bij mij, mocht het nodig zijn.

Wat ik zelf vooral lastig vind, is de structuur vinden en daar me ook aan houden. Ook heb ik soms heeel veel aandacht voor haar, soms kan ik het gewoon niet opbrengen. Zo wil ik ook graag het huishouden goed op orde hebben, maar dat lukt ook niet altijd. Nu met de medicatie lukt dat wel beter trouwens! Dus uiteindelijk komt het wel goed, dat weet ik zeker. En de positieve kanten moet ik me weer wat meer op focussen, zo kan bij mij erg veel, ik ben erg flexibel en impulsief!

Mijn man vind mij een leuker mens als ik mijn pilletje heb genomen Big Grin Haha... Hij merkt ook direct als hij uitwerkt. En dan heb ik nog niet eens de goede dosis!! Ben benieuwd wat de toekomst brengt! En natuurlijk of er nog mama's zijn met ADHD!

In ieder geval bedankt!Big Grin
Nootje38

Posting Freak

Topics: 17
18-08-2010 10:43
Meisi je hebt de diagnose gekregen.. en je ziet heel goed wat het bij jou inhoud.. je merkt het verschil met medicatie en wat adhd met je doet zonder medicatie.. meisi komt goed met jou als moeder.. je kan dingen heel goed inschatten.. en mocht het idd zo zijn dat jullie kleine meid het ook heeft.. een betere hulpverlening heeft ze niet dat ben jij dus als haar eigen moeder..
ik had je na het bericht je gemaild.. ik heb zelf een zoon met behoorlijke ernistige beperking.. wat heb ik toen gedaan omdat ik veel onbegrip kreeg van mensen maar ook van de hulpverlening zij werken vaak volgens het boekje.. en dat gaat in het echte leven dus niet altijd zo.. hier gaven ze me ook gelijk in.. ik heb dus contact gezocht met ouders van kinderen die de beperkingen ook hadden van me zoon... maar ook met mensen die het zelf hadden..
zo leerde ik het leventje kennen van mijn zoon.. het gevoel wat ze wel en niet fijn vonden als steun..
Een ding meisi.. je hebt je zelf in bescherming genomen.. en zo ook jullie kleine meid en jou manneke.. door in actie te komen. met wat er met jou is.. en de weg zal niet altijd makkelijk zijn bien.. maar je bent al op een goeie weg..
De beperkingen van mijn ventje zijn pdd-nos- ..iets autistis.. en hij mist zijn neurohypovise dat is een klein deeltje wat bij de hypovise zit in de hersenen.. en nu is hij bijna 15 en is op de goeie weg.. daarnaast is het ook mijn dochter in de gaten houden.. zij toont soms extreem druk gedrag.
maar buiten dat 2 heerlijke boefjes.. en wat ik denk als moeder als ik ze maar bergrijp.. hoe andere over ze denken laat mij totaal koud.. ze zijn nog jong.. en hebben de juiste weg.. en jij als mams.. bent net zo toppie....
Tinkerbell79

Posting Freak

Topics: 48
18-08-2010 11:00
Heb nog niet alles gelezen maar wil ook even wat schrijven. Ikzelf heb geen ADHD, maar mijn man wel. Dat is begin dit jaar gediagnoticeerd. En net als Sofietje schrijft, er is voor Mik geen betere papa dan mijn man. Hij krijgt ook medicatie ervoor en ik moet eerlijk zeggen dat ik hem juist leuker vind zonder, hahah. Hij is idd ook enorm impulsief en flexibel. (Overigens werk ik ook nog eens met ADHD-ers, dus heb wel mijn portie ervaring op dat gebied ;-))
Trouwens goed en leuk dat je een topic opent. kan me voorstellen dat je structuur mist door de chaos in je hoofd natuurlijk. Wat wij hebben is ene enorm groot white board in de keuken, waar opstaat wanneer we werken, Mik eventueel weg moet worden gebracht, wat wanneer gedaan moet worden, welke boodschappen we moeten hebben, wanneer Mik in badje moet etc etc etc. Voor mijn man werkt dat heeel goed. En Bien, wanneer dingen gewoon niet gedaan kunnen worden (zoals huishouden), dan is dat even zo...mits het hebben van wat rommel voor jou betekent dat je je nog onrustiger voelt.

Wat betreft erfelijkheid, daar hebben wij het natuurlijk ook al over gehad. Mijn meisje is pas 10 maanden en je kan er nu nog niets van zeggen, maar mijn schoonmoeder zegt dat Mik nu al net zo bewerkelijk is als mijn man op die leeftijd, hahah. We weten allebei wat de signalen en kenmerken zijn, en als het zo is, dan is het zo, dan weet ik zeker dat wij daar op een goede manier mee kunnen omgaan.

Hoor graag van je hoe alles gaat enzo..kunnen wat van elkaar leren denk ik ;-)
Femke1970

Senior Member

Topics: 5
18-08-2010 12:09
Hier nog een mama met hoogst waarschijnlijk een vorm van ADHD, al heb ik mezelf nog niet laten onderzoeken. (Ben ik overigens ook niet van plan)
Heb jarenlang lopen tobben met (dacht ik) depressieve klachten waarbij het met medicatie alleen maar slechter werd, en ik heb ook bij een psycholoog gelopen. Op een gegeven moment was ik het helemaal zat en heb alle medicijnen afgezworen en ben er van de één op de andere dag mee gestopt. Ik weet het nu zelf aardig in de hand te houden en voel feilloos aan wanneer het weer mis dreigt te gaan.
Nu is bij mijn oudste dochter (bijna 12) sinds vorig jaar ADHD geconstateerd, ook na jarenlang te hebben getobt met tempo- en concentratieproblemen. Zij bleek een modelvoorbeeld van iemand met ADHD te zijn, behalve de uiterlijke hyperaktiviteit; het 'drukke' speelde zich voornamelijk af in haar hoofd. Zij slikt nu medicatie (Ritalin) en gaat echt met sprongen vooruit, voornamelijk op school. Ze slikt het ook alleen op schooldagen.
Er is ons ook verteld dat ADHD meestal erfelijk is, en na mij verdiept te hebben in alle kenmerken en ik mijzelf daar ook heel erg in herkende is het sterke vermoeden dat mijn dochter het van mij geërfd moet hebben. Alles viel wel een beetje op z'n plek; dáárom deden die antidepressiva nooit iets voor mij! Ik heb hierover ook nog met mij dochter's arts bij het Jeugd-GGZ gesproken en hij stelde zelfs voor om mij ook wat van mijn dochters medicatie te laten slikken om te kijken of het voor mij ook wat deed.
Toch heb ik dit nog steeds niet willen doen, het voelt gewoon al goed dat ik weet wat er met mij aan de hand is en ik vind het eigenlijk wel leefbaar zo, zonder medicatie. Ik heb door alle nare ervaringen een enorme afkeer gekregen van medicijnen die 'iets' in je hoofd doen; ik vertrouw het niet meer.
Ik vind het wel vervelend dat mijn oudste dochter waarschijnlijk door mij met dezelfde klachten zit, maar tegelijkertijd vind ik het geweldig om te zien hoe ze opgeknapt is van de medicatie; het is heel goed te doen zo. Onze 3e dochter vertoont ook wat beginnende symptomen van ADHD, maar het is nog te doen en ik en haar leerkracht zien er nog niet de noodzaak van in om haar nu al te laten testen. (Zij is 7) We zien wel wat de toekomst ons brengt! Wink
sofietje

Posting Freak

19-08-2010 23:30
@Femke, misschien een tip: omega-vetzuren hebben ook een gunstige werking op de prikkeloverdracht in de hersenen. Manlief kon (helaas) niet tegen Ritalin, en slikt nu oa visoliecapsules wat ook echt merkbaar resultaat heeft. Dit is dus geen medicatie, maar gewoon een voedingssuplement.

@Tinkerbell, dat whiteboard vind ik wel een goeie, even bedenken waar ik zoiets zou kunnen hangen.
Bien84

Senior Member

21-08-2010 11:48
Tinkerbell, Zo;n whiteboard hebben wij ook, alleen dan een blackboard met krijt haha... Alleen vergeet ik hem te gebruiken. Dan gaat het 2 weken goed en dan verslonst het weer. Ik probeer nu wel alles in mijn agenda op te schrijven. En ik heb overal post-it boekjes met pennen liggen! Haha... Dan schrijf ik het direct op. Moet ik er wel aan denken dat ik wat opgeschreven heb... Hahha... Het kan soms zo klungelig en dom overkomen! Vind jouw man zichzelf wel leuker mét medicijnen? Ik vind mezelf een stuk geduldiger en rustiger. Er is nu ook tijd om lekker rustig te zitten.

Femke1970, wat goed dat je dochter zo goed reageert op de medicatie. Zal haar vast ook meer zelfvertrouwen geven! Goed dat jullie er best op tijd achter zijn gekomen! Bij mij heeft het als gevolg gehad dat ik op de middelbare school op VWO begon en uiteindelijk op mijn slofjes, maar met de hakken over de sloot, de MAVO gehaald. Is gewoon heel erg jammer. Ik heb het zelf ook nooit echt gehad op medicijnen die iets in je hoofd doen, maar vond de voordelen ervan waard om het in elk geval te proberen. Maar goed, ik snap ook heel goed dat je het liever niet hebt, helemaal als je het allemaal redelijk onder controle hebt, toch?

Sofietje, ik heb dat inderdaad gehoord ook van visolie, maar wist niet of het echt zou werken. Fijn omte horen dat het dus wel werkt! Mag ik vragen waarom hij niet tegen Ritalin kan? Had hij bijwerkingen, of werkte het niet goed (genoeg)?

Hier ben ik dus vandaag 1 week en 1 dag concreta aan het slikken. Overdag gaat het super! Ik heb mijn huishouden gedaan in een fluitje van een cent! En dan heb ik ook nog tijd over om leuke dingen te doen en daarvan te genieten! Rond half 6 werkt het uit, dan krijg ik een paniekje, heb ook het idee dat mijn hartslag dan anders wordt waardoor ik me eigenlijk een half uur superopgefokt voel. 's Avonds heb ik bedacht om niet te veel meer te doen aan verplichte dingen, zoals de was, of afwas oid. Dan gaat het goed en blijf ik aardig rustig!
Bijwerkingen heb ik ook wel last van, vooral een droge mond die ik echt niet fijn vind. Verder ben ik in deze tijd 2,5 kg afgevallen, gaat erg snel... Ik kan het wel missen hoor, maar het moet natuurlijk niet in sneltreinvaart zo doorgaan. Het komt vooral omdat ik bijna geen eetlust heb. Ik verbruik veel minder energie, ben ook minder moe, maar ik moet dus echt mijn eetpatroon daaraan aanpassen. Hoop dat dat snel een beetje stabiliseert. Ik probeer wel te eten hoor, maar dan neem ik ongeveer de helft van wat ik normaal eet, en dan ben ik voordat het op is al aan het kokhalzen. En dat vind ik echt zo'n rotgevoel! Bah, gister even erom lopen janken, ik hou zo van eten! Maar goed... Wat ik al een beetje zei, de voordelen wegen zeker op tegen de nadelen! En dit is natuurlijk het begin, dus ik moet het maar ff de tijd geven...

Zo fijn om ff mijn verhaal kwijt te kunnen! Wink
Tinkerbell79

Posting Freak

21-08-2010 12:19
Bien, je bent met concerta begonnen? Hoe laat neem je die dan in de ochtend, want dat zou toch 12 uur moeten werken. Logisch dat als hij is uitgewerkt dat je je drukker en opgefokter voelt, das de rebound die je krijgt en altijd flink aanwezig is Sad.
Mijn man vindt zichzelf niet per direct leuker als hij ritalin heeft gehad, maar hij voelt zich dan wel rustiger in zijn hoofd en krijgt dus meer gedaan. Als hij geen led heeft is hij veel impulsiever, gekker enzo, wat ik juist heel leuk aan hem vind. Ik stoor me niet aan de chaos, dingen vergeten, etc etc. Kan er prima mee leven en vindt het wel gezellig.

lekker idd om je verhaal te kunnen doen, kan ik me voorstellen!
raar trouwens dat je niet veel kan eten...nou ja, zijn bijwerkingen he, maar leuk lijkt het me niet.
Hoeveel concerte krijg je trouwens?

Grtss Tink
Bien84

Senior Member

21-08-2010 15:20
Haha inderdaad, concerta! Iets te snel getypt denk ik Big Grin Ik neem hem rond 9 uur, dus hij is echt snel uitgewerkt. Ik ben nu begonnen met 36mg, weeg 85 kg, dus ik mag nog wel wat meer volgens mij. Misschien dat het dan langer werkt? Ik hoop het wel! Ja die rebound is wel lastig, maar als je ongeveer weet wat het is en wanneer het is, kun je er ook rekening mee houden. Dat is wel fijn!
Hehe... ik vind mezelf ook wel leuk zonder med hoor, maar inderdaad, krijg meer gedaan, en krijg echt meer zelfvertrouwen en respect voor mezelf. Ik heb me zo ontzettend lang dom gevoeld! Maar nu weet ik dat ik niet dom ben, maar dat er een reden voor is...

Mijn omgeving ergert zich ook niet zo aan mij hoor. Denk dat zij het vooral merken doordat ik vaak verhalen vergeet, vraag ik voor de 10 keer hoe de vakantie was bijvoorbeeld Big Grin Te laat komen en afspraken niet goed nakomen. Maar ik erger mezelf er vooral aan. Dat ik niet gewoon kan onthouden dat die ene vriendin naar Kroatie is geweest en het heel erg naar haar zin heeft gehad, enzoverder!

Ik hoop dat die bijwerkingen een beetje snel bijtrekken, dan is er prima mee te leven!

Heeft jouw man trouwens ook dat het met sommige mensen heel erg klikt en bij anderen totaal niet en dat het dan ook nooit wat wordt? Of is dat niet zo duidelijk? Ik vind het nu achteraf gezien zo grappig dat ik of helemaal leuk gevonden wordt, of helemaal vervelend en irritant. Kan heel leuk zijn voor mijn man. Die zegt dan ook dat IK niets anders doe dan normaal Big Grin
Tinkerbell79

Posting Freak

21-08-2010 18:40
Hahahah, tuurlijk doe jij niets anders ;-)
Ik denk idd dat 36 mg echt veel te weinig is. Op de groep waar ik werk krijgen sommigen jongeren van zo'n 70 kilo zo'n 57 mg ongeveer. Dus ja logisch dat het zo snel is uitgewerkt bij je. Ik neem aan dat je binnenkort dan moet evalueren of de dosis omhoog moet?

Ja mijn man heeft dat dus heel erg, afspraken vergeten te laat komen...en met medicatie gaat dat een stuk beter. Ook luisteren gaat dan beter. Precies wat je zegt, veel vergeten....en een heleboel onzin onthouden en vertellen, hahahha.

Tuurlijk was je niet dom, wel erg dat je dat gevoel hebt gehad zeg, lijkt me erg naar!

Nee bij mijn man vind ik dat wel minder duidelijk met iemand mogen...

xxx
Bien84

Senior Member

23-08-2010 16:03
Ja, ik moet dit nu een maand uitproberen. Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik eerder zal bellen. Misschien is de inwerkperiode nog niet goed genoeg en wordt het dan toch nog niet aangepast. Maar voor mij is al wel duidelijk dat ik een hogere dosis zal gaan krijgen.

Is heel naar dat ik me zo lang dom en anders gevoeld heb! Ik vind het nog steeds moeilijk dat het nu 'pas' ontdekt is. Ik heb al heeel veel therapie gehad die nooit zijn doel raakte. Nu weet ik waarom! Maar goed, therapie is natuurlijk niet voor niets geweest. Het is echt gek, hoeveel puzzelstukjes op zijn plaats vallen! Het is gewoon een opluchting!! Big Grin

Nu maar alvast beginnen aan het eten, straks is mijn hoofd weer een chaos... Wink Hahaha!
Tinkerbell79

Posting Freak

23-08-2010 16:11
Ja ik kan me goed voorstellen dat je enorm blij bent dat je nu weet wat er aan de hand is. Mijn man had vroeger dat iedereen hem maar lastig en druk was. Terwijl hij gewoonweg een schat van een man is en een lieve jongen was. Maar reuze nieuwsgierig, druk en impulsief idd. Zijn ouders heeft ue trouwens niets verteld omdat hij dat niet wilt...Ook op het werk en prive weet niet iedereen het.

ja je zal vast een hogere dosis nodig hebben. Heb je trouwens eerst wel ritalin gehad??

Nou kook ze en zorg dat je hoofdje leeg is ;-) Ohja, doe jij thuis wel de administratie of krijg je dat niet geregeld? Mijn man kan dat dus echt niet en dat moet ik dan doen...
xxx
Bien84

Senior Member

23-08-2010 19:14
Sjonge, heel verhaal getypt: druk ik op een verkeerd knopje!

Maar het eten koken is weer gelukt. Wel een verhaal verteld in 30 delen ongeveer... Mijn man moest me elke keer vertellen waar ik was gebleven. Haha...

Ik vertel het ook niet iedereen (meer). Ik heb het in een impulsieve actie op hyves gezet, maar had maar weinig reacties daarop. Ik snap het wel, zou ook niet weten hoe ik moet reageren. Op mijn werk zal ik het ook niet vertellen, denk dat het de werkgever alleen maar meer zorgen zal geven. En je zet jezelf meteen een stempel op je hoofd. En niet iedereen heeft er begrip voor!

De psych heeft de keuze aan mij gelaten. Ik weet dat medicijnen bij mij snel en heftig werken, maar ook snel uitgewerkt zijn. Vooral daarom heb ik voor Concerta gekozen. Heb niet zoveel zin in 3 of 4 keer per dag een rebound. 1 keer is goed genoeg! Big Grin Daarbij weet ik niet of ik ritalin dan wel op tijd zal nemen. Daar kan ik dan echt stress om hebben. Ben er wel blij mee, maar het kost wel veel geld, omdat het eigen risico behoorlijk hoog is.

Haha... de administratie... Hmmm... Mijn man kan dat niet, heeft er echt geen overzicht in! Hij is ook niet zo goed met computers, dus een betaling doen via internet bankieren duurt een eeuwigheid! Dan heb ik het veel sneller gedaan. Maar het gaat regelmatig fout hoor! Toevallig vandaag net weer aangesloten op tv en telefoon... De automatische betaling wordt dan afgewezen en dan krijg je een acceptgiro. Die acceptgiro zit in mijn hoofd, ik weet dat het moet betalen, maar op de een of andere manier zie ik er zo tegen op. Terwijl het geld er dan wel is! Heel irritant Big Grin Verder gaat het behoorlijk goed. Ik heb bijna alles geautomatiseerd. Sparen net zo. Al komt dat soms ook niet helemaal goed uit. Ik ben al heel trots als ik bij de belastingkerel zit en ik kan alles zo vinden! Voor het opbergen heb ik nu wel een goed systeem Big Grin Nu het betalen nog, haha...

Zijn er nog meer dingen bij je man die hij niet voor elkaar krijgt? Of waar je aan kunt merken dat daar zijn ADHD bij naar boven komt? Ben ook wel benieuwd naar truckjes die jij of hij gebruikt om dingen in goede banen te leiden.
Tinkerbell79

Posting Freak

23-08-2010 19:33
hahahha, ik moest echt enorm lachen om je verhaal vertellen in 30 delen. dat doet mijn man ook. Of dat wilt hij ergens naar toe, wat hij eigenlijk al gezegd heeft, maar gaat daar dan via een enorme omweg naar toe, inclusief allerlei details. Dat is dus een van de dingen die zich uiten bij hem. Verder dat hij niet intensief lijkt te luisteren. We zitten allebei in hetzelfde werk en wanneer ik dan een verhaal vertel over mijn werk, wilt hij wel luisteren, maar dan komen er zoveel verhalen in zijn hoofd die hij dan kwijt wilt, dat hij dat dan ook doet. Dus moet ik hem soms echt zeggen dat ik aan het vertellen was.
Uhm verder, tja beetje persoonlijk, maar hij heeft vrij weinig zin in seks...doordat hij juist met zoveel in zijn hoofd bezig is, dat hij zich dus moeilijk kan concentreren op de seks...Dat vind ik zelf wel minder.

Truckjes verder...nee dat whiteboard dan, ik doe de administratie, ik beheer de agenda en maak afspraken..verder loopt alles wel moet ik zeggen.
Heeft jouw man last van jouw adhd en zo ja op wat voor manier?

Hahahha in een implusieve bui op hyves gezet....die is ook zo typisch adhd, geweldig Big Grin
Bien84

Senior Member

23-08-2010 21:29
Haha, wat leuk dat je dat herkent! Inderdaad: ik WIL wel luisteren, maar ben dan al bezig met hele andere verhalen. En dan wil ik ertussen door ff vertellen wat mijn verhaal dan is, dan kan ik weer (even Wink) luisteren. Ik heb er ook een hekel aan als mensen.... met tussen... pozen... praten... Dan word ik echt geirriteerd, hahaha... Kan ik hun zin afmaken in hun tussenpoze Wink

Inderdaad wel persoonlijk, maar wel herkenning van deze kant! Ik heb het hele huis al opgeruimd en al mijn afspraken doorgelopen en voorbereid nog voor de echte daad begint! Haha... Ik heb me er altijd heel schuldg onder gevoeld naar mijn man toe! Ik word dan ook gewoon niet opgewonden, dus elke keer geklier... Voor een man lijkt me trouwens nóg lastiger... Voor vrouwen kun je nog wat gebruiken als je begrijpt wat ik bedoel Big Grin

Mijn man merkt vooral dat ik weinig interesse lijk te hebben. Het is altijd een chaos als hij er met zijn hoofd een keer niet bij is. Maar hij gaat vooral met mij mee in mijn gedrag. Volgens mij is dat ook juist iets wat hem aantrok in mij. De impulsiviteit, het snelle! Nu bedenk ik dat het toch niet altijd handig is. Nu kan ik beter begrijpen dat het mijn gedachte is die fout is... Maar ik kon eerder woest (ja echt!) als hij ff boodschappen ging doen. Dan is hij dus serieus 1,5 uur weg! Nou we hebben er toch eens ruzie om gehad. Nu begrijp ik dat mijn tijdsplanning niet reeel is. Ik kan niet verwachten dat hij met een kwartiertje weer thuis is als hij boodschappen gaat doen. Dat kan ik zelf ook niet, ook al denk ik meestal van wel. Laatst hadden we een afspraak maar waren nog wat aan het klussen in huis, moesten schroeven hebben. Vind dat trouwens ook echt een heel vervelend iets, heb je een planning, mist er iets waardoor het weer anders moet. Maar goed... Ik zei tegen mijn man dat hij nog wel 5 minuten over had om ff die schroeven te halen, dan konden we weer verder als we terug waren. Nou... mijn man met tegensputteren naar de winkel. Nog zoiets: ik moet altijd mijn zin doordrukken, als het in mijn hoofd zit kan ik me er niet goed van af zetten. Was hij gewoon 20 minuten weg! Dus kwamen we te laat. Mijn man op de kop gegeven. Achteraf gezien is mijn man toen echt te lief geweest... Big Grin Haha... Tja, nu is het anders omdat ik weet dat ik een reeele tijdsplanning moet maken.

Verder weet ik het eigenlijk niet zo goed. Zijn vooral kleine dingetjes denk ik!

Ja dat op Hyves zetten was een minder goed idee Wink
sofietje

Posting Freak

23-08-2010 22:33
Mijn man kreeg een verhoogde bloeddruk van Ritalin, en moest dus stoppen van de psych. Daarom gebruikt ie nu visolie.
Die verminderde eetlust is (als ik het goed heb onthouden) een tijdelijke bijwerking toch?

Verder zijn die verhalen hier heel herkenbaar! Mijn man is niet echt een stuiterbal, maar vooral heel druk en ongecontroleerd in z'n hoofd. Dat geeft nogal wat onbegrip: mensen geloven niet dat hij ADHD heeft, want 'ADHDers kunnen niet stilzitten, en hij kan dat wel'. Ach ja, die psychiater heeft zomaar een etiketje uit de kast getrokken :geek:
Tinkerbell79

Posting Freak

24-08-2010 10:58
jamilah, ritalin voor mensen die geen adhd hebben lijkt me niet handig omdat het dan een soort van speed effect kan hebben....niet handig dus ;-)
Bien, ook ik lig helemaal dubbel van jouw verhalen....en weet je....je gaat ene verhaal schrijven om dus ook tijdens dat verhaal dingen nog op te schrijven die in je op komen. Ik vind dat helemaal geweldig. Ik ga in die mate mee met mijn man dat ik ook lekker druk en gek kan doen. Alleen zit ik hem wel echt achter de kont aan als we ergens op tijd moeten zijn. Hij denkt ook altijd, och dat halen we wel, dat redden we wel terwijl ik op hete kolen zit Tongue
Sofietje, een adhder hoeft idd niet perse druk te zijn en niet stil kunnen zitten idd. Verminderde eetlust? Was het maar zo, mijn man kan heeeel goed eten.

Hij dronk ook veel red bull ,maar dat mocht toch echt niet van de psych.
Bien84

Senior Member

27-08-2010 21:13
Hihi... wat grappig dat jullie zo moeten lachen om mijn verhalen Big Grin Dat vind ik leuk!!

Ritalin is vooral een voordeel omdat het wordt vergoed door het ziekenfonds... Concreta is best duur! Maar goed...

Verminderde eetlust nog steeds hier. Schrok me wild toen ik bij mijn moeder (heb zelf geen weegschaal uit principes Wink). In 2 weken tijd ben ik van 92 kg naar 85.5 kg gegaan. Mijn broeken zakken van mijn kont en mijn shirts lijken van een ander te zijn geweest Big Grin Vandaag mijn psych gebeld, omdat het nu dan toch best extreem wordt: werkt hij niet! Tsjonge... Maar hij belt me maandag terug. Normaal moet je zelf terugbellen maar heb nu gevraagd of hij mij wil bellen, anders vergeet ik het en het is toch best belangrijk.

Ik heb wel het idee dat de werking nu wat gaat stabileren. Mijn rebounds worden minder, al ben ik 's avonds toch echt een heel stuk drukker. Vandaag wel weer ff met de neus op de feiten gedrukt dat de dosis écht hoger moet. We hadden bedacht om vandaag kleren te kopen voor de bruiloft van mijn schoonpa volgende week (lekker optijd he?). Ik had bedacht dat we om 9 uur in Zwolle zouden zijn. Helemaal niet zo heel verkeerde planning, Nyna is toch rond 7 uur wel wakker en dan hebben we nog 1.5 uur voor we weg moeten. Toen regende het heel erg en stonden we te discussiëren of we wel zouden gaan. Blablabla... Uhm... Nou, uiteindelijk waren we om half 11 pas daar! Maar das helemaal niet handig want Nyna moet dan fruit en om 12.30 brood en dan gaat ze vaak ff slapen. Dus eigenlijk komt het er op neer dat we haar in een heel ander ritme hebben geduwd. Ze heeft helemaal niet geslapen en veel te weinig gegeten. Om 5 uur waren we thuis en haalde ik haar zo slap als een vaatdoek uit de auto. Lekker in bed gelegd en nog geprobeerd wat goed te maken na het avondeten. Dat vond ze ook wel lekker, ff wat aandacht en boekjes lezen Big Grin
Maar nu voel ik me dan weer zo ontzettend schuldig. Ik weet ook niet goed hoe ik dat dan beter kan doen. Mijn man laat haar eten en drinken een beetje aan mij over, en die vind het allemaal wel best met de tijden. Als ik van te voren vraag of hij de tijd in de gaten wil houden doettie het ook hoor, maar ik vergeet het dan te vragen of te zeggen... Pff, naja om het kort te houden Wink Ik voel me schuldig! Ik weet ook wel dat het best een keer voor kan komen dat een dag anders loopt, maar volgende week en dit weekend is alweer zo druk dat we vandaag beter thuis hadden kunnen blijven. Maar als ik iets in mijn hoofd heb....

Ohohoh... Ben benieuwd wat de psych maandag zegt!

Sofietje, ik ben ook niet echt een stuiterbal in mijn uiterlijke gedrag, alleen in mijn hoofd. Inderdaad mensen die zeggen: 'JIJ??? Dat kan helemaal niet...' Ahum... 'Neeeee, tuurlijk niet Big Grin die psych heeft een vooroordeel en wil graag mensen op het verkeerde pad zetten'.

Tinkerbell, ik heb ook een poosje heeel veel reddbull gedronken, was inderdaad niet heel goed voor me, hahaha.... Ennu, blij dat je zegt dat je man nu in ieder geval geen verminderde eetlust heeft! Dan kan het bij mij ook nog wel wegtrekken Big Grin Is wel fijn, ik hou zo van eten! Big Grin Herkenbaar hoor, het achter je kont aanzitten! Mijn vader deed dat ook altijd en spreekt nu standaard een kwartier eerder af, dan komt hij een kwartier later en sta ik al te wachten. Haha, sinds ik erachter ben dat hij dat doet, zorg ik er ook voor dat ik zo'n 10 minuten later ben dan de afspraak is, ik hou niet zo van wachten!

Jamilah, ik vind je lief! Binnenkort maar weer een bakkie doen dan Wink
Bien84

Senior Member

27-08-2010 21:29
ZOLANG??? Nah... misschien kan ik dat nog redden. Ik kan jou ook weleens bellen als ik ff bij jou in de buurt ben. Big Grin
Bien84

Senior Member

27-08-2010 21:35
Nu weer thuis, donderdag moet ze weer naar het ziekenhuis voor anastetie (ofzoiets, voor de verdovingen hahah) En dan moet ze geopereerd worden aan haar hernia. Pff... Ze heeft niet veel mensen om zich heen en probeert mij zo veel mogelijk te claimen. Dus ik sta op mijn strepen! Alleen zie ik ze nooit... Wink
Na de operatie mag ze 4 tot 6 weken niets in huis doen, alleen lopen en liggen in bed. Lastig, dus heb haar aangemoedigd om hulp in huis te vragen of via zo'n WMO ding. Dan heeft ze daar tenminste hulp mee! Als het te gek wordt moeten we voor een andere oplossing zoeken, maar ff zien hoe het gaat. Hoop dat ze zich snel weer goed voelt, want dit is voor haarzelf ook niet leuk.
Tinkerbell79

Posting Freak

27-08-2010 21:59
Vinden jullie mij ook lief??!?!??! ;-)

Bien, tjee meid dan ben je echt veel afgevallen in die korte tijd. Lijkt me ook niet zo goed hoor. Trouwens de Ritalin krijgt mijn man ook niet helemaal vergoed. Heb je al eens van equasym gehoord? Dat is ook een methylfenidaat, die duurt geloof ik 8 uur....maar ja, je hebt zoveel van die dingen.
Grappig dat jij ook zo veel red bull dronk, logisch dat dat niet goed is als je adhd hebt!
Ben jij trouwens ook een thrill seeker, altijd op zoek naar adrenaline?? Wat betreft je planningsverhaal. Ik zou nu ook zeggen dat je je niet schuldig hoeft te voelen. Ik vind namelijk dat je best kunt afwijken van een schema. Misschien dan wel handig om altijd iets van eten voor Nyna (leuke naam trouwens en erg leuk geschreven ook) mee te nemen.

Trouwens beterschap voor je moeder.
xxx
Bien84

Senior Member

28-08-2010 09:38
Tinkerbell, TUURLIJK! Ik vind jou ook lief Big Grin
Nog nooit van equasym gehoord eigenlijk. Wat is dat dan?
Ik kon toen makkelijk en goedkoop aan redbull komen, dronk er echt heel veel. Uiteindelijk kon ik niet meer slapen en was ik zo ontzettend druk! Dat was ook niet in een goede tijd hoor Big Grin
Ik zoek veel spanning ja... Probeer altijd de grens op te zoeken en er dan nét iets over heen te gaan. Heeft in het verleden best veel problemen opgeleverd. Vooral veel ruzie en onbegrip. Nog steeds trouwens hoor. Ik had laatst gehoord van die veiling site voor vakanties. Ik was wel nieuwsgierig en heb me aangemeld. Dat was op woensdag. Toen kwam ik een weekendje weg tegen, en had niets gekeken wanneer het was, waar het was en wat dan precies. Toch geboden in een impulsieve actie, vond het wel spannend. En toen zat ik eraan vast! Haha... Had ik een caravan gehuurd in Belgie, voor 6-8 personen, voor het volgende weekend!! We moesten dus die vrijdag al weg. Haha, gelukkig had mijn man niet zoveel afspraken, die konden allemaal verzet worden. Toen mijn moeder nog meegevraagd met haar vriend (jaja die heeft ze ook nog) en weggegaan. Was hartstikke leuk en we hebben ervan genoten! En dat is een voordeel van mijn thrillseeking! Haha, voor 22 euro weg Big Grin
Maar goed, ook weleens verkeerd afgelopen bij het stappen. Nog geen zin om naar huis te gaan en dus tot 7 uur 's ochtends blijven hangen. Ruzie maken en lief doen tegen de marktlui die dan fruit gaven om te ontnuchteren. Of 's nachts inbreken in het zwembad (buitenbad). Dat ging heel lang goed, tot ik een keer de tijd vergat en om half 8 opgehaald werd door het personeel! Hahaha... Ach je maakt wat mee op die manier. Achteraf gezien had ik in die tijd (zo'n 10 jaar geleden) ook vaak adhd vrienden die er leuk aan meededen, natuurlijk!
Dank je dat je haar naam zo leuk vind. We vonden Nina een beetje denken aan die meid van GTST, maar de naam vonden we wel leuk. Toen bedacht om met y te schrijven en dat staat toch anders. Ik ben nog steeds blij met haar naam. Dat was een goede keuze! Ik vind Mik trouwens ook een leuke naam! Ik had vroeger een meisje in mijn klas die Mik heette, was ook een heel leuk meisje.
Haha, ja inderdaad handig om eten voor haar mee te nemen Wink Gisteren hebben we gewoon wat gekocht, maar dan loop je met zo'n zak rozijntjes waarvan ze maar een paar opeet, haha...
Maar jouw man zoekt dus ook adrenaline op? Wat gek dat hij de Ritalin niet vergoed krijgt? Heeft dat te maken met het verzekeringspakket?
Ken jij trouwens een verkeerde reactie van deze medicijnen en alcohol? Ik had gisteravond 3 biertjes op en mijn lichaam stopte op de een of andere manier. Heeel gek, was er met mijn hoofd helemaal bij, maar mijn ogen werden zwaar en ik werd licht in mijn hoofd. Net alsof ik ging flauwvallen. Ga ik ook even bespreken met de psych hoor, maar misschien weet jij al wat dat was? Mijn man schrok zich helemaal het apezuur!

Jamilah, ja al zouden ze alleen maar ff alles schoonmaken. Dan kan ik wel 1 keer in de week wat boodschappen doen en kan ze zich aardig redden denk ik. Ik vind het wel leuk om bij haar te komen hoor, maar vooral voor de gezelligheid Big Grin
Bien84

Senior Member

28-08-2010 09:38
Hoe vaak krijg jij trouwens hulp in de week? En kunnen ze ook boodschappen doen als je het vraagt?
Tinkerbell79

Posting Freak

28-08-2010 10:00
Bien ff snel. Ja Concerta met alcohol is verre van een goede combinatie. dat zou ik dus even niet meer doen ;-)
Tinkerbell79

Posting Freak

28-08-2010 13:30
jamilah, tuurlijk vind ik jou lief Big Grin
Smurfinj21

Unregistered

06-09-2010 21:42
Weet niet of ik goed zit kwam hier namelijk per ongelijk terecht.
Ben alleenstaande mama (bijna 26 jaar) van zoontje van 7.
Heb in thuisgezin geschiedenis van paps adhd broertje en zusje ook adhd.Weet (met zekerheid pas ongeveer 3 jaar) dat ik ADD heb. En ik vind het echt heel moeilijk. Zeker omdat ik zie dat hij ook echt wel iets in de richting van adhd dan wel add heeft.School zegt t ook en hij zit sinds een jaar bij bodaert (dagbehandeling).Officieel staat er nog niets vast maar zie zoveel geliujkenissen met zowel mij als mijn broertje dat het voor mij zeker is. Vind het nogal moeilijk juist omdat ik t ook heb. Ben oa een ramp in structuren en dat is nou juist wat hij nodig heeft. Wil zoveel kwijt zoveel weten maar weet niet eens of ik goed zit hier dus laat t eventjes hierbij.
Dankk je als is t alleen om mijn ei kwijt te zijn.
liefs
Britje
Bien84

Senior Member

07-09-2010 09:36
Hehe, tuurlijk zit je hier goed! Leuk!

Klinkt zwaar, je verhaal... Kan je zoontje nog niet getest worden of zoiets? Heb je al weleens cursussen gevolgd voor tips&trucks?
En structuur geven als dat nodig is terwijl je niet eens structuur in je eigen leven kunt aanbrengen is wel bijna onmogelijk om zelf te doen. Maar vertel!
Even in het kort over mezelf: ik weet nu sinds heel kort (aantal weken) dat ik ADHD heb. Ik ben begonnen met Concerta, en donderdag begint mijn therapiegroep (noem het liever cursus Wink) voor ADHD'ers! Dus ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen enzo.

Jamilah, hoe is het met jou? Mijn moeder wordt morgen geopereerd, en dan pas krijgt ze toezegging welke en wat voor hulp ze krijgt! Heel vervelend, weet helemaal niet waar ik aan toe ben. Haha... Zij ook niet natuurlijk en das veel lastiger Big Grin

Tink, hoe is het met jou?
Tinkerbell79

Posting Freak

07-09-2010 16:22
Bien, ahh ga jij een groep volgen? ben erg benieuwd of jou dat wat brengt, laat je me weten hoe het was enzo...enne tips zijn welkom ;-)
Smurfin, welkom hier. Natuurlijk zit je hier goed (ik zit hier omdat mijn man adhd heeft en het handig is om hier wat te neuzen). Kan me voorstellen dat het lastig voor jou is als je adhd hebt en dan ook zit dat je zoontje dat heeft (add/adhd vind het erg hetzelfde ;-))Anyway. Wat bientje zegt, tips en trucks zijn er veel, dus als je ze wilt horen, geef maar een gil dan helpen we je heel graag!!!

Liefs Tink
Tinkerbell79

Posting Freak

07-09-2010 16:23
Bien, ohja met mij gaat het goed ;-)
Bien84

Senior Member

07-09-2010 19:00
Ja, ik ben na het onderzoek soort van automatisch ingeschreven. Ik ben zelf nooit zo van die groepen, maar goed... Algemene dingen, zoals wat is het precies, wat doe je dan anders en hoe je er wat aan doen zodat je (zoals de psych zei) met krukken gaat proberen te lopen in plaats van in de rolstoel te zitten terwijl je weet dat het anders kan. Dit zei hij trouwens om aan te geven dat het altijd merkbaar zal blijven.
Ff kijken of het me wat kan brengen. Het duurt wel lang hoor: 10 x een uur en 3 kwartier.... Mag wel een spraakrecorder gaan meenemen! Wink haha...
Ik geloof dat ik ook nog opgeroepen word voor een persoonlijke begeleiding.
Ik zal hier wel verslag komen doen! Ben zelf ook heel nieuwsgierig...
Heeft jouw man ooit zoiets gevolgd? Ennu.... kun je me uitleggen wat equasym is?

Vandaag weer een 'drama'dag. Ik was Nyna eten aan het geven om 13.00 en alles (écht alles) ging verkeerd. Sneed mezelf in mijn vingers, haalde brood uit de diepvries en liet het vallen. Eindelijk aan het eten en toen gooide ik mijn koffie om... Toen pas kwam het lichtje dat ik mijn pilletje niet had gehad... Toch maar genomen, maar weet eigenlijk niet goed of het wel mocht. Uiteindelijk dik aan het shaken en helemaal een soort paniekgevoel, bahbahbah... Naja, nu gaat het wel weer goed, maar het achtervolgt me al de hele dag omdat je toch achter de feiten aanloopt.

Verder gaat het goed. Ik ben nu in 1 week 1 kilo afgevallen, dus het lijkt dat het wat stabiliseert! Ik moet stabiliseren in gewicht, anders mag ik de medicijnen niet meer nemen. Gelukkig weet ik (van hier Wink)dat visolie ook erg goed kan helpen...
Bien84

Senior Member

09-09-2010 16:07
Wanneer kun je dat laten testen dan? Zal inderdaad fijn zijn als er wat uitkomt, dan kun je er tenminste wat aan doen! Kan me voorstellen dat dat met zo'n ventje niet fijn is! Heb je al een nieuwe kinderstoel Wink

Mijn moeder mocht vanmorgen alweer naar huis. Ze is goed opgeknapt en heeft nu al geen morfine meer nodig. Ze voelt het wel, maar vergeleken met wat het was te verwaarlozen... Ze krijgt 4,5 uur in de week voor 6 weken, dus ik ben benieuwd. Ik hoef dan in ieder geval niet bij te springen met huishouden. Ik ben blij! Wink

Ik ben vandaag niet naar de cursus... Auto is stuk en Nyna is ziek. Ik had er wel kunnen komen hoor, maar zoveel onrust voor Nyna (en mij, ik had er al over gedroomd, haha). Vind het wel heel jammer, maar goed... Het is niet anders!
Fiemo

Posting Freak

Topics: 3
20-09-2010 20:36
Hoi Bien

Ook ik heb ADHD. Bij mij is het bijna 4 jaar geleden dat ik de diagnose heb gekregen en heb toen ruim 1 jaar coaching gehad en ben begonnen met Ritalin. Tijdens de zwangerschap gestopt en ik moet zeggen dat het de rustigste 9 maanden van mijn leven zijn geweest. Net alsof mijn lichaam het oploste voor mij. Nu weer aan de ritalin maar het lijkt minder goed te werken dan voor de zwangerschap. Ik slaap slecht en pieker heel erg veel. Ik zit er af en toe aan de denken om er weer mee te stoppen maar daar ik (nu eindelijk!) nog studeer, wil ik er mee doorgaan totdat ik klaar ben.
Ik vind het heerlijk om mama te zijn. Ik moest de eerste weken/maanden heel erg wennen maar ik begin het steeds leuker te vinden.
Pip gaat turbo snel en ik heb het idee dat zij ook wel eens ADHD zou kunnen hebben, ook al kunnen ze dat nog lang niet zien geloof ik. Ik zou het voor haar heel vervelend vinden maar wel fijn dat ik haar daarbij zou kunnen steunen.
We geven haar totaal geen suiker, letten nu al erg op haar voeding. Ze zijn nog erg bezig met onderzoeken maar er lijkt een verband te zijn tussen voeding en ADHD.

Leuk om wat meer moeders en vaders met ADHD te ontmoeten.. bij ons van de januarimama's heeft nog een mama ADHD!

liefs, Fien
Tinkerbell79

Posting Freak

20-09-2010 20:56
@Fien, er is sowieso momenteel veel aan de gang wat betreft adhd! dat het de laatste jaren vervijfvoudigd is, het aantal adhd-ers en dat de stempel adhd nu zo snel wordt gegeven (mijn man heeft trouwens adhd). En of dat dan wel adhd is. Tja uiteraard moe je wel op voeding en drinken letten. Als adhder niet handig om red bull te drinken en je vol te proppen met suiker (zoals mijn man ook doet hahaha). Ons meisje is 11 maanden en uiteraard kun je dan nog lang niet vast stellen dat een kindje adhd heeft, maar net als jij houden wij het goed in de gaten. Ik zeg wel vaker dat Mik wel heel erg op haar vader lijkt...ach ja we zullen zien.
Trouwens leuke naam voor jouw meissie Pip, bij ons in de wijk is ook een hele tijd geleden een 'Pip' geboren, vond het zo'n vrolijke naam!
troetelbeertje85

Unregistered

05-10-2010 22:53
hoihoi

ik heb geen adhd maar mijn vent wel..als vanaf kleins af aan heeft hij het,,
hij is niet meer aan de medicatie maar heeft nog wel de nukken ervan...hij is bv een moeilijke jongen met eem gebruiksaanwijzing..en een binnenvetter...
de kans dat ons zoontje adhd krijgt is groot...want het komt voor in zijn famillie...neefjes hebben het.
maar hoop natuurlijk dat het niet zo hoeftte zijn
het lijkt mij best naar om het zelf te hebben vooral als je er pas later achter komt...
omdat het vooral een kinder kwaal is.
maar wel fijn dat we hier erover kunnen praten

gr samantha
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest