Zwanger Worden .NU forum [Archief] Mama zijn Forum clubje moeders zelf baby-voeding maken?

zelf baby-voeding maken?
chocola

Unregistered

16-07-2010 16:51
Hallo,

Ik vroeg me af wie geen of minimaal gebruik maken van potjes-voeding als olvarit?
En natuurlijk, wat maak je en hoe???
Tara28

Posting Freak

Topics: 12
17-07-2010 13:39
Het schijnt dat je heel veel van wat je zelf eet (avondeten) gewoon in de blender mag stoppen en aan je kindje kunt geven. Zolang het maar niet pittig is. En met fruit kan dat natuurlijk altijd. Heb er alleen nog geen ervaring mee, maar heb er een tv programma over gezien voordat ik bevallen was. Daarin werder de potjes olvarit en andere merken onder de loep genomen door top-koks. Die konden de potjes niet echt goedkeuren er vertelden over het in de blender doen van je eigen eten.
Jolijn is er nu nog te jong voor....
jannie

Posting Freak

Topics: 4
17-07-2010 14:15
Een goede tip: het boek Opperdepop van de Albert Heijn, volgens mij alleen nog via Marktplaats ed. te koop nu. Hier staan allemaal receptjes in, naar leeftijd.

In het begin kookte ik voor ons zoontje vaak wat groente en dan een aardappel of wat rijst, en dat blenderde ik dan. Zonder zout, en wij hebben ook, totdat ons zoontje zo'n 9 maanden was, geen vlees gegeven (hij kreeg wel t/m 8 maanden ook bv).
Op die manier kun je heel veel dingen geven. Ik maakte dan vaak wat meer en stopte een paar bakjes in de vriezer. Ons zoontje was bijv. erg dol op pompoen (bij AH ook ingevroren in stukjes te koop), erwtjes, wortel en tomaat, maar ook bruine bonen met een beetje appel. Ook zijn er sites waar je veel receptjes kunt vinden, weet even niet meer welke site ik gebruikte. Ook geordend naar leeftijd.

Succes!
brusje

Unregistered

17-07-2010 14:16
hier eet mn dochter ook met regelmal inderdaad gewoon wat wij eten hup even in de blender en smullen..maar als wij iets eten wat ze nog neti mag of te pittig is dan krijgt ze wel een potje hor en ook dat gaat er goed in...meestal als ik iets kook wat ze mag maak ik beetje extra en vries in een bakje in..

in het begin alleen aardappel met boontjes/wortel/bloemkool en al snel broccoli gaf ik ook..en nu doe ik ook een stukje vlees of vis erbij..doe dat niet speciaal bereiden hoor gewoon zoals wij t ook eten..dus gebakken..met wat kruiden..(als t teveel gekruid is geef ik allen t binnenste van t vlees.) gehakt kun je ook snel rullen in de pan..makkelijk en lekker.

van de week had ik rode kool hapje voor haar bewaard maar toch niet gegeven werd afgeraden tot 1 jaar..(koolsoort..) maar achteraf denk ik dat ze t best kan hebben..
Vickypreg

Posting Freak

Topics: 18
18-07-2010 20:40
Ik heb altijd alles zelf gemaakt vanf 4 maanden. Begonnen met alleen groente, later aardappels erbij en toen ook vlees. Ik heb ook het boek Opperdepop gebruikt van de AH en die is daar nog steeds te koop zag hem gister nog liggen. Ook heb ik via een site op internet veel recepten gebruikt. Ik maakte op 1 dag een heleboel tegelijk en vroor dat in zodat je altijd wat in huis hebt. Ik kookte dus een berg aardappels en later ook rijst of macaroni en maakte er groentes en vlees of vis naast en pureerde het en woog af wat er werd aangeraden. Erg leuk om te doen en gezond! Vanaf 1 jaar at hij gewoon met ons mee ook met kruiden e.d. Tot 1 jaar heb ik nooit zout gegeven. Tegen de 10 maanden af en toe wel kerriepoeder/nootmuskaat e.d. dat staat dan ook in de recepten omschreven.
chocola

Unregistered

19-07-2010 09:36
Bedankt iedereen!

Als ik zwanger ben ga ik gelijk opperdepop bestellen/kopen. :oops: Lijkt me handig.
ran83

Posting Freak

Topics: 23
19-07-2010 09:48
Ik maak ook altijd babyhapjes, ik vries ze dan in. Eens in de 2 weken sta ik een halve dag in de keuken te koken om zo hapjes te maken en in te vriezen. Ze krijgt nu wortelen, br.bonen, gr.bonen, bloemkool, brocolli, rode bieten, dit allemaal gecombineerd met aardappelen en een stukje kip of rundvlees. Ik geef alleen een potje als we een dagje weg gaan.

Ik kijk ook wel eens op www.keukenkikker.nl
Malou

Unregistered

19-07-2010 12:57
Jesse kreeg eerst potjes van Olvarit.
Dit omdat hij gevoelige darmpjes heeft, maar voorzichtig aan zijn we overgegaan op met de pot mee eten.
Hij krijgt hier nu worteltjes, rode bietjes, bloemkool, broccoli, spercieboontjes, witte boontjes in rode saus, en dat allemaal met gehakt of kip en hij vind t heerlijk.
zo lekker dat hij de potjes eigenlijk geeneens meer wil behalve die van olvarit 6+ groenten met kip haha Smile

Als we weggaan neem ik wel een potje mee, omdat je dan zelf toch makkelijk eet en voor een kleintje is ene potje dan zo opgewarmd.
Syl

Posting Freak

Topics: 50
19-07-2010 21:57
Ik gebruikte potjes en maakte zelf. De basis van mijn kookkunsten voor Tygo was het boek opperdepop van appie. Erg leuk boek!

Groetjes!
brusje

Unregistered

20-07-2010 06:58
ran en malou, ik dacht gelezen te hebben dat je bietjes beter niet kunt geven onder een jaar! zit teveel nitraat in ofzo wat ze niet kunnen verwerken..dus zou t niet te vaak geven.
maja dat zeggen ze ook van spinazie..en dat zit ook in een 8mnd potje van olvarit dacht ik te zien..
hier bruine bonen/doperwtjes/sperciebonen/bloemkool/broccoli/mais/worteltjes en pasta/tomaten enz
ran83

Posting Freak

20-07-2010 08:24
Brusje klopt inderdaad, met sommige groenten moet je uitkijken, zoals kolen, spinacie, rode bieten door de nitraat die hier in zit. Daarom wordt ook geadviseerd om nitraat groenten niet meer dan 1 keer in de week te geven.

Brusje die doperwten en mais heb je die gewoon uit een blikje/potje???
brusje

Unregistered

20-07-2010 09:31
nee uit de diepvries..want blijk blijt verwerkt te zijn met zout! Wink
brusje

Unregistered

20-07-2010 09:32
blik..blijkt..hahah moelijk he nederlands
ran83

Posting Freak

20-07-2010 09:42
Ok zal ik ook eens halen voor amy.
Susanna

Posting Freak

Topics: 28
20-07-2010 12:09
Jynthe eet met ons mee (meestal krijgt ze geen vlees), en voor de vis (bahbah) gebruik ik potjes. Idd, handig als je een keertje onderweg bent.
Nu ze 9 maanden is krijgt ze ook wel groenten uit pot. Zit idd wel zout bij, maar ik spoel het gewoon af, moet wel kunnen denk ik. Ze krijgt dat ook lang niet elke dag, meestal verse groenten. Ik moet nog eens op zoek naar diepvries, lijkt me ook wel handig.

Laatst een keer andijvie gegeven (mag hooguit 1 á 2 keer in de week), en dat was niet zo'n succes Smile Verder vindt ze alles lekker. Helaas ook alles wat opa voorschoteld (slagroom, vla, perzik op siroop...). Dus je snapt: liever niet onder etenstijd op bezoek bij opa Wink Ze heeft nog nooit krampjes gehad gelukkig, en ze is kerngezond ondanks opa Smile
sofietje

Posting Freak

Topics: 9
20-07-2010 23:35
Hier ook altijd zelfgemaakte prakjes, alleen bij uitzondering eens een potje. Inmiddels eet Sylke grotendeels met de pot mee, en als we eens iets eten wat voor haar niet zo geschikt is heb ik bakjes in de vriezer staan. Toen ze nog niet met de pot mee kon eten maakte ik eens in de zoveel tijd een heleboel, wat ik dan invroor. Vlees ben ik pas met 9 mnd mee begonnen, en eerst alleen kip en vis wat ik dan kookte, of een gekookt eitje erbij. Die zakken diepvriesgroenten zijn idd erg makkelijk, die heb ik hier ook veel gebruikt.
Ik vang trouwens altijd wat van het kookvocht op, zodat ik dit later evt. weer toe kan voegen als het hapje wat te droog is. (Kookvocht zitten erg veel vitamientjes in!) Oh ja, en een klontje boter (gewoon smeerboter) door het eten wordt ook aangeraden, zo krijgen ze voldoende goede vetten binnen.
Als je aardappels blendert moet je er rekening mee houden dat dit heel vies plakkerig wordt. Wat helpt is om het goed te vermengen met de groenten voordat je blendert, of puree maken met een stamper en dit later mengen met de geblenderde groenten.
brusje

Unregistered

21-07-2010 07:19
jaa plakt dan he..ik kan t nu ook prakken..ze eet al best grof..dat scheelt!
jannie

Posting Freak

Topics: 4
21-07-2010 09:56
Ja, die site gebruikte ik ook, keukenkikker.nl. Wist alleen nog dat het iets met een kikker was. Smile
chocola

Unregistered

21-07-2010 10:17
Susanna schreef:Dus je snapt: liever niet onder etenstijd op bezoek bij opa Wink

[Afbeelding: rofl.gif] :-D
brusje

Unregistered

21-07-2010 15:01
ja grappig..helaas is t bij onze opa altijd etenstijd..:S
chocola

Unregistered

22-07-2010 22:03
oh, die ken ik ja (mijn pa ook) :-D
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020