Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Forum clubje zwanger zijn OVERGEWICHT en ZWANGER?

OVERGEWICHT en ZWANGER?
Noor2009

Member

Topics: 15
29-12-2009 20:45
Dag Dames,

Ik ben erg benieuwd hoe dat nou zit.
Schijnbaar als je te zwaar weegt wordt je moeilijk zwanger of helemaal niet.

Zijn hier dames die zwanger zijn maar wel een overgewicht hebben?

Ik zelf weeg ruim 30 kilo te veel en probeer zwanger te worden.
toch maar wat afvallen?
:?

groetjes
Noor
Pixxie

Posting Freak

Topics: 16
29-12-2009 21:14
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij sowieso beter om wat kilo's kwijt te raken om zodoende in een betere lichamelijke conditie te komen voor een zwangerschap.
Bambi80

Posting Freak

Topics: 34
29-12-2009 21:31
ik was zo'n 25 kilo zwaarder dan gezond toen ik zwanger werd. Dus je kunt echt wel zwanger worden. Alleen is het gezonder om op gezond gewicht te zijn ivm hoge bloeddruk en diabeters e.d.
Noor2009

Member

29-12-2009 21:32
Dat geloof ik ook.
Vind het alleen moeilijk om af te vallen. Maar dat is een ander verhaal.

dank je wel.

Noor
Noor2009

Member

29-12-2009 21:34
Mariekepiek schreef:ik was zo'n 25 kilo zwaarder dan gezond toen ik zwanger werd. Dus je kunt echt wel zwanger worden. Alleen is het gezonder om op gezond gewicht te zijn ivm hoge bloeddruk en diabeters e.d.

Ja het kan dus wel.
Maar het is inderdaad gezonder om op je gewicht te zitten.

Hoeveel kilo raak je eigenlijk kwijt nadat je bent bevallen?

groetjes
Noor
b0llie

Unregistered

29-12-2009 21:47
ik ben ook wel n kilo of 15/20 te zwaar
ben aant proberen, nog niet gelukt
Noor2009

Member

29-12-2009 21:54
Succes!
ik ook. maar goed het kan aan van alles liggen. alleen ik ben toch echt veel te zwaar voor mijn gevoel.
Dus moet die kilos wel kwijt. Zou ook veel gezonder moeten eten.

Ben gestopt met koffie drinken. Kerst is voorbij dus het is weer minder eten.

2010, moet lukken.
Tongue

groetjes
Nora
b0llie

Unregistered

29-12-2009 23:06
ja, ik eet ook n stuk gezonder
meer water drinken,minder snoepen
ben benieuwd
Janbre

Unregistered

29-12-2009 23:17
Ik heb ook een behoorlijk overgewicht, maar daar lichamelijk nog nooit problemen door ondervonden. Ik heb er ruim negen maanden over gedaan om zwanger te raken. Maar het is gewoon gelukt hoor! Ik heb een BMI van +40 oftwel zware obesitas.
Ik werdt wel gelijk doorgestuurd naar de gyneacoloog ivm m'n bmi. Kreeg allerlei doomsenario's te horen. Kans op bloedingen, hoge bloeddruk, suiker, enz enz. ik zou meer controle's moeten hebben, en meer echo's. En ook mocht ik niet meer dan 5 kilo aankomen tijdens mijn zwangerschap en anders moest ik me melden bij een dieëtist.

Nou ik heb nieuws voor jullie en ook voor alle gyn. in Nederland. Ik heb tot nu toe geen bloedingen gehad. M'n bloeddruk is steeds aan de lage kant, 100/70 gemiddeld. Ik ben ondertussen ruim 2 kilo afgevallen zonder er iets aan te doen. Heb geen last van obstipatie. M'n suiker controle was 4.5 dus ook tiptop. Heb net zoveel controle's gehad en bij sommige nog minder dan meiden die bij de verloskundige lopen. En de echo's is puur luiheid van de gyn. vinden ze makkelijker dan voelen en hartje luisteren. Verder ben ik nog geen dag misselijk geweest, en tijdens de griep was m'n koorts goed onder controle te houden met paracetamol. Heb dan ook geen mex. griepprik gehaald, terwijl dit ook geadviseerd werdt ivm m'n gewicht. Heb alleen wat last van m'n heupen en m'n rug. Maar ook dat is normaal in deze periode van de zwangerschap. Het enige waar ik last van heb ik enorm veel maagzuur. Maar daar hebben we tabletjes voor.

Dus laat je gewicht je niet geestelijk in de weg staan, want zoals je kan lezen hoeft dit er helemaal niets mee te maken te hebben.
Sanel

Posting Freak

Topics: 39
29-12-2009 23:19
Janbre schreef:Ik heb ook een behoorlijk overgewicht, maar daar lichamelijk nog nooit problemen door ondervonden. Ik heb er ruim negen maanden over gedaan om zwanger te raken. Maar het is gewoon gelukt hoor! Ik heb een BMI van +40 oftwel zware obesitas.
Ik werdt wel gelijk doorgestuurd naar de gyneacoloog ivm m'n bmi. Kreeg allerlei doomsenario's te horen. Kans op bloedingen, hoge bloeddruk, suiker, enz enz. ik zou meer controle's moeten hebben, en meer echo's. En ook mocht ik niet meer dan 5 kilo aankomen tijdens mijn zwangerschap en anders moest ik me melden bij een dieëtist.

Nou ik heb nieuws voor jullie en ook voor alle gyn. in Nederland. Ik heb tot nu toe geen bloedingen gehad. M'n bloeddruk is steeds aan de lage kant, 100/70 gemiddeld. Ik ben ondertussen ruim 2 kilo afgevallen zonder er iets aan te doen. Heb geen last van obstipatie. M'n suiker controle was 4.5 dus ook tiptop. Heb net zoveel controle's gehad en bij sommige nog minder dan meiden die bij de verloskundige lopen. En de echo's is puur luiheid van de gyn. vinden ze makkelijker dan voelen en hartje luisteren. Verder ben ik nog geen dag misselijk geweest, en tijdens de griep was m'n koorts goed onder controle te houden met paracetamol. Heb dan ook geen mex. griepprik gehaald, terwijl dit ook geadviseerd werdt ivm m'n gewicht. Heb alleen wat last van m'n heupen en m'n rug. Maar ook dat is normaal in deze periode van de zwangerschap. Het enige waar ik last van heb ik enorm veel maagzuur. Maar daar hebben we tabletjes voor.

Dus laat je gewicht je niet geestelijk in de weg staan, want zoals je kan lezen hoeft dit er helemaal niets mee te maken te hebben.

Amen!!!!! Big Grin
Sanel

Posting Freak

Topics: 39
29-12-2009 23:29
Ik woog voor mijn zwangerschap zon 15 kilo te veel. Toch was ik binnen een half jaar zwanger. Nu gaan we voor een 2e en weeg ik volgens bmi 20 kilo te zwaar maar het weerhoudt me er niet van om zwanger te worden. Het kan wel gewoon!! En ik ga ook niet afvallen. Heeft toch geen nut meer vindt ik zelf. Komt na me zwangerschap wel weer. Ik ben zon 25 kilo aangekomen met mijn zwangerschap.
Succes!!
Ladyfrog

Unregistered

30-12-2009 08:53
Ik woog al t zwaar bij de 1ste zwangerschap...toen 20 kg aangekomen. Helaas maar 10 kg kwijft geraakt,nu dus naar 5 maanden proberen weer zwanger. Ik vind t wel spannend,want ik wil deze keer echt niet zoveel aankomen. Probeer er dus wel op te letten. Hopelijk voel ik me fit genoeg om te blijven bewegen. Enig nadeel toen al was dat mijn buikje het voelen en echo's maken wel wat tegenhoudt,maar ja.
linny84

Posting Freak

Topics: 3
30-12-2009 08:55
Hoi hoi ik had hier ook al een topic over gestart, maar dat geeft niet, ik ben ook veel te zwaar (weet niet precies hoeveel ik weeg want ik heb geen weegschaal) maar zal zo aan het begin van mijn zwangerschap 100 kilo geweest zijn met een lengte van 1.62. toch was ik in de 1e maand gelijk zwanger! tot nu toe is mijn bloeddruk prima en loop ik gewoon bij een verloskundige en niet bij een gyn. (hij weegt me ook niet) Tot nu toe heb ik niet meer of minder klachten dan een zwangere met een normaal gewicht. dus ik zou zeggen go for it! natuurlijk is een gezond gewicht beter maar dat is het ook als je niet zwanger bent of wilt worden. Als je de tijd hebt zou ik proberen af te vallen maar als je graag nu wilt proberen zwanger te worden zou ik je gewicht je kinderwens niet in de weg laten staan!

succes!
Noor2009

Member

30-12-2009 11:35
:lol:
Nou goed om te horen Janbre!
Zo te horen is alles helemaal op en top bij je gegaan en ben je volgens mij helemaal gezond.

bedankt voor je verhaal.

groetjes
Noor
Noor2009

Member

30-12-2009 11:40
Nou zo te horen kan je dus prima zwanger worden ook al ben je een beetje of te veel aan de zware kant.
Dit geeft mij een goed gevoel.
Ik heb zeker geen tijd en wil zo snel mogelijk zwanger worden! Wink
In de tussentijd wil ik wel gezonder worden en kijk wel of ik wat afval in het process.

Alleen wat meer rust in mijn hoofd creeeren en niet te obsessief bezig zijn ermee.

Bedankt!

groet
Noor
vlinders

Unregistered

30-12-2009 12:15
Hallo!!

Ik wil toch nog even een aanvulling doen.. (niet om heel negatief te zijn ofzo..)
Ik weet dat het gevoelig kan liggen misschien, maar ik hoop juist hiermee ook iemand te kunnen helpen..

Overgewicht kan wel degelijk van invloed zijn op je vruchtbaarheid.
Natuurlijk hoeft het niet altijd zo te zijn (dat bewijzen de vorige schrijvers wel)
Maar als je overgewicht hebt en je raakt NIET zwanger, dan kan het zo zijn dat je overgewicht hierbij een rol speelt.
Voorbeelden zijn:

- Overgewicht kan je cyclus ontregelen.
- een verminderd aantal eisprongen veroorzaken (waardoor minder kans op zwangerschap)
- onregelmatige menstruaties, een verminderd aantal menstruaties of helemaal geen menstruatie.
- en helaas ook als je een regelmatige cyclus hebt kan de kans verminderen op zwangerschap.

-De kans op slagen van een vruchtbaarheidsbehandeling kan vermindert zijn je overgewicht hebt.

Verder sluit ik mij aan bij wat de rest zegt, een gezonder gewicht is beter voor je eigen gezondheid en dat van van je kindje..
Ik wil hiermee dus niet zeggen dat het niet kan: zwanger worden met over gewicht, maar dat het dus wel invloed kan hebben.
Hier is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, al zegt dat natuurlijk niet altijd alles..
Ik hoop dat iemand hier wat mee kan..

Smile
b0llie

Unregistered

30-12-2009 12:23
wil ik weer ff n reactie geven op t stukje van vlinders
ik weeg 90 kilo, ben 1,70m :oops: echt wel te zwaar dus
ben nu ruim 4 maanden van de pil af en heb n hele nette cyclus namelijk, 31,28,25,27
ook heb ik afgelopen maanden ovu testen gedaan en kreeg knalposi testen, dus n eisprong heb ik ook Big Grin
tot nu toe is t idd nog niet gelukt, maar 4 maanden is natuurlijk nog niet zolang
we wachten rustig af
Ynni

Unregistered

30-12-2009 12:27
Hoeveel ik weeg weet ik niet. Ik ga expres niet op de weegschaal staan omdat ik er anders van de schrik afdonder! Bij iedere zwangerschap zijn er minstens 10 kilo blijven plakken. Ik kom van de 68 kilo voor 1m 72 maar tel daar nog maar minimaal 30 bij op nu denk ik.
Het enige waar ik nu wel bang voor ben zijn bloedingen. Maar ik ben makkelijk zwanger geworden. Eigenlijk bij alle 5 zwangerschappen!
Ik heb wel veel last van spataderen en dat schuif ik echt op mn gewicht want zo zwaar als nu ben ik nog nooit geweest en nu komen ze pas. Ook zwellen mn ledematen wat sneller op. Maar ik eet nog steeds gezond (ik kan de kroketten nog steeds laten staan Confusedhock: ) veel fruit en ik drink ongeveer 2,5 liter water per dag. Iedere dag probeer ik een flink eind te gaan wandelen en ik gebruik praktisch alleen de fiets om overal te geraken. Meer kan je niet doen lijkt mij.
Ik doe dit overigens niet voor mezelf want ik weet dat als ik bevallen ben ik toch weer lekker kan gaan hardlopen en fitnessen en daardoor de kilo's wel weer kwijt zal raken. Tgaat mij echt om mn ukje die ik al het beste gun wat ik kan bieden!
Dus ladies als jullie je goed voelen dan staat niets je in de weg!
vlinders

Unregistered

30-12-2009 12:29
@b0llie: 4 maanden is zeker nog niet lang!! Ik hoop voor je dat je snel positief test! Smile
b0llie

Unregistered

30-12-2009 12:33
nee toch, valt best wel mee
maar je hebt idd wel gelijk, dat t wel allemaal zou kunnen wat je typt door overgewicht
mara31

Unregistered

30-12-2009 15:07
Hey hallo!

Ik weet dat overgewicht invloed kan hebben enzo, maar toch ook hier een positief verhaaltje, weeg echt ruim 15-20 kilo te zwaar (zag gisteren dat mijn bmi 29 is bij de vk), maar toch zwanger (in ronde 3/4)! Had me net voorgenomen eerst maar eens wat te gaan afvallen (door alle verhalen dat het toch beter is om wat af te vallen) toen er een positieve test langskwam! Haha, nou ja, probeer nu het aankomen te beperken, ga natuurlijk niet lijnen als ik zwanger ben, maar eet een stuk gezonder (alhoewel dat ook komt doordat ik echt niets van zoetigheid moet hebben nu....) en ga proberen niet overdreven veel te snoepen....

en 4 rondes is idd nog niet zo lang hoor!
Beebie_Wish

Posting Freak

Topics: 31
30-12-2009 15:41
Wat vlindertje schreef zit ook wel degelijk een kern van waarheid in...Want ik ben er daar wel eigenlijk een van

In sept 2006 was ik gestopt met de pil en in nov 2006 begonnen we voor het echie te klussen de eerste 8 maanden menstrueerde ik gewoon heel netjes en was regelmatig maar daarna, brak de hel los en kreeg ik menstruaties die extreem onregelmatig werden etc...

In dec 2008 zijn we bij gynaecoloog terecht gekomen en daar werd een heleboel toen duidelijk ik bleek PCOS te hebben, dit houd in dat ik ruimschoots aan eiblaasjes heb zitten maar geen enkele daarvan die grote sprongen durfde te wagen waardoor ik nauwelijks tot geen eisprong kreeg dus...

En ik heb ook ruim overgewicht voor mijn zwangerschap woog ik ook iets van 115 en dat voor iemand die maar 1.76 is.

Maar mede dankzij de Clomid zijn wij in de 3e ronde met Clomid 100mg ZWANGER geworden, en gaat alles ontzettend goed heb nog gewoon een keurige en normale bloeddruk en suiker is ook nog steeds prima in orde...Heb alleen ook ontzettend veel last van maagzuur maar goed daar heb ik de vanille vla wel voor haha...

En nu in de zwangerschap ben ik nog maar 4.5 kilo aangekomen...

b0llie

Unregistered

30-12-2009 16:00
heb net us ffies mn bmi berekend, 31 :oops: :?
moet dus zo;n 18 kilo kwijt zien te raken
nou, ga mn best doen iig
Ingrid82

Unregistered

31-12-2009 12:52
Ik ga ook maar even reageren Big Grin want ik hoor ook bij de club.

Ik ben 1.70 en woog aan het begin van mijn zwangerschap 104 kilo. Veel te zwaar dat weet ik ook wel, ik woog 91 toen ik met de pil begon. Toen ik in begin juni 09 met de pil stopte was mijn bedoeling om eerst af te vallen want ik ging ervan uit dat het ontpillen wel een maand of 3 ging duren en daarna toch wel even kon duren voordat ik zwanger was om mijn overgewicht. Het ontpillen klopte wel ongeveer maar dat ik eind september ook gelijk een positieve test in mijn handen had terwijl ik nog helemaal niet ongesteld was geweest was toch eigenlijk best schrikken Big Grin
Ik was ontzettend verbaasd. De test gaf aan 2-3 weken zwanger dus dat betekende dat ik op dat moment 4a 5 weken zwanger was!
Bij ongeveer 11 weken is er een echo gemaakt die ook bevestigde dat het 11 weken was. Nu op dit moment ben ik 18 weken en 5 dagen.

Door mijn bmi van 35 ben ik verplicht om in het ziekenhuis te bevallen en krijg ik 2 extra groeiecho's omdat ze niet goed kunnen voelen hoe het kindje groeit. Tot nu toe gaat het prima en kunnen ze wel goed voelen hoe het groeit maar dat zal misschien straks anders worden.

Gezond eten deed ik altijd al dus dat was voor mij geen enorme omslag. Ik ben nu bijna op de helft en ben 4 kilo aangekomen. Afvallen heb ik helemaal niet gedaan, ben ook totaal niet misselijk geweest. Als de 2e helft ook zo verloopt dan ben ik enorm blij.

Dus ook al heb je overgewicht, je kan gewoon zwanger worden. Ik zou zeggen ga ervoor!

Groetjes
Ladyfrog

Unregistered

02-01-2010 17:47
Ow ben benieuwd hoe of wat bij mij dan. Ben 1.69 en weeg 100 kg. Dus ook een flinke BMI. Zal t wel horen als ik bij de vk ben langs geweest.
Nancke

Posting Freak

02-01-2010 19:49
Hallo dames,
ik kan mij ook aansluiten bij dit groepje. op dit moment zit ik nog in ronde 1. heb momenteel nog geen eisprong kunnen vinden ondanks de ovulatietesten dus ik heb ook geen idee hoe lang mijn cyclus duurt.
ik heb redelijk wat overgewicht dus ik verwacht dat het de eerste paar maanden nog niet raak zal zijn, maar een kleine hoop heb ik wel. vooral na het lezen van de voorgaande berichten.

Mijn zus had ook aardig wat overgewicht en is bij zowel haar 1ste als 2de snel zwanger geworden. (hoop dus dat dit een beetje in onze genen zit, haha)
Een vriendin van mij heeft heel veel overgewicht en is al zo'n 2 jaar bezig. zij zijn bij de dokter geweest en in het ziekenhuis, maar daar wilde ze haar niet helpen, vanwegen haar extreme overgewicht. ondanks dat is ze nog niet echt aan het afvallen en hoopt ze nu op wat geluk. Ikzelf zou dan allang de knop om hebben gezet, maar goed, dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

De feestdagen zijn voorbij en ik ga vanaf maandag weer heel goed op mijn eten letten. ik loop momenteel al bij een dietiste, dus ik heb een stok achter de deur. sinds kort sport en daardoor merk ik dat ik beter afval. (ja duh natuurlijk, maar heb altijd een hekel gehad aan sporten. nu heb ik mijn sport gevonden en inderdaad het is echt fijn!!!!)
Ik hoop in ieder geval op een nieuw gezond en zeer vruchtbaar jaar. Dit wens ik jullie uiteraard ook allemaal toe!!!!
De_knapste

Unregistered

04-01-2010 20:48
Dag dames,

Ook ik mag me aansluiten bij de overgewicht club Wink
ik ben 1.60 en weeg 93 kilo.

Ik ben nu bijna 11 weken zwanger. Het heeft wel meer dan een jaar geduurt voordat we zwanger waren, ik heb altijd een regelmatige cyclus gehad maar het wilde gewoon niet lukken. Ik was er veel te veel mee bezig, ik maakte me veel zorgen over mijn gewicht en het zwanger worden. Toen ik dit echter los liet ging het zwanger worden vanzelf.

Ik moet zeggen dat het overgewicht is gekomen door bepaalde medicijnen die ik moet nemen. Nu ik zwanger ben mag ik die medicijnen niet meer gebruiken en val ik heel erg af, ik ben echt al kilo's afgevallen sinds mijn zwangerschap. Ik hoop dat dit verder geen gevolgen heeft.

Ik zal in het ziekenhuis moeten bevallen en heb ook wel wat hoge bloeddruk. Als dit de komende afspraak nog zo is dan zal ik worden doorverwezen naar een gyn.

Ik ben trouwens niet zo tevreden over de verloskundige zorg die ik (niet) krijg. Ik kwam er vandaag achter dat ze me straal zijn vergeten in te plannen voor een echo en de resultaten van mijn bloedonderzoek kwijt zijn. Ik heb alles op zijn kop moeten zetten om nog een echo te kunnen krijgen deze maand en ik moet er nog een dag vrij voor nemen ook omdat ik op mijn werk nog niet wil vertellen dat ik zwanger ben aangezien ik de echo eerst wil afwachten.
Het is dat ik weinig last heb van mijn zwangerschap (ik twijfel nog steeds of het allemaal wel echt is) en ze nog niet heb hoeven lastigvallen.
Kortom ik vind het best wel eng allemaal en heb niet het gevoel dat ik goed wordt ondersteund maar dat heeft niets met mijn gewicht te maken natuurlijk.
limburgs maedje

Senior Member

07-01-2010 13:43
ook ik heb overgewicht, helaas door onaanwijsbare reden. BMI36. Al jaren aan het doktereren maar blijkbaar is het iets wat bij mij hoort. hormonale onderzoeken en cholesterol onderzoek hebben uitgewezen dat ik de boel (en mezelf) ook niet bedonder. de rest van verhaal zal ik besparen. Lastig is dat je steeds door veel vooroordelen heen moet.

Een zwangerschap is een behoorlijke aanslag op je lichaam. met of zonder overgewicht. Iemand met overgewicht valt statistisch gezien in een risicogroep. Echter, wanneer je na het stoppen met de pil een regelmatige cyclus hebt heb je weer meer kans als bij een onregelmatige cyclus. Maar dat geldt ook voor de lagere BMI's en het kan ook gelden voor mensen met een perfect BMI.

Mijn cyclus was op de minuut af 28 dgn en eens in het half jaar wijzigt dat een paar dagen. Redelijk regelmatig dus en wonder boven wonder ook in ronde 5 zwanger geworden.

Statistieken zijn op zich goed, de onderzoeken die er zijn ook. maar vergelijk jezelf nooit met anderen. Of je nu te dik of te dun bent (wat misschien nog wel risicovoller kan zijn) of je nu rookt, stress hebt of een risicovolle baan. Zorg dat je voor jezelf gezond bezig bent. uiteindelijk valt een groep personen in een statistiek, maar het individu niet. Het individu heeft gewoon 2 opties. óf je ervaart wel consequenties van het hoge BMI óf niet.

Ik heb trouwens tot op dit moment een zwangerschap zonder al te veel ongemakken. Er is van te voren aangegeven dat ik in een risicogroep val (maar dat weet ik ook wel) en dat de VK het daardoor in de gaten houdt. Niks mis mee. Als zij het nodig acht moet ik voor een extra onderzoek naar de gyn. Vooralsnog niet nodig. Bloeddruk perfect, suiker perfect, kindje op gemiddelde groeicurve.... dus.... :lol:
Ik zou graag een lager BMI hebben gehad omdat ik dat ook gezonder vind, maar het is niet zo. Nu zit ik nog aan de goede kant van alles en ik leef gezond. Meer kan ik niet doen. Een goed BMI geeft ook geen garanties. Die krijgt niemand helaas.

Afgelopen jaren heel veel fout zien gaan bij vriendinnen (met toevallig alleemaal een goed BMI) en soms voel ik me schuldig dat ik, als risicogeval zijnde, vooralsnog overal zo doorheen schijn te gaan. Zo zie je maar... ik ben er in ieder geval super dankbaar voor. Iedereen en ieder geval is uniek. Dus ga gewoon op je gevoel af. realiseer je alleen dat het niet vanzelfsprekend is.

Succes allemaal!
Sabbie

Unregistered

23-01-2010 09:35
Hier een BMI van 30! (1.69 en 89 kilo).
In de 1e ronde zwanger geraakt! Wel hield ik rekening met het feit dat ik misschien moeilijker zwanger kon raken, dit is nou eenmaal een feit. Gelukkig was dit niet het geval. Nu moet ik echter wel stoppen met Weight Watchers! Heb ik er wel voor over!
Sofia

Unregistered

26-01-2010 16:15
Ik heb een BMI van 33! In de 3e ronde zwanger geraakt en zwangerschap is probleemloos verlopen. Dus laat je gewicht en vooroordelen je er niet van weerhouden om zwanger te worden hoor!
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave