Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Forum clubje zwanger zijn Help!!

Help!!
bloemmie

Unregistered

29-10-2009 21:26
Aangezien ik een beetje radeloos aan het worden ben, vraag ik maar even jullie (eventuele) ervaring wat betreft werk en zwangerschap en de (arbo)wet.

Om een heeeeel lang verhaal kort samen te vatten:

Ik werk in een speelgoedwinkel en ja de drukke tijden komen er weer aan.
Heel leuk natuurlijk allemaal, maar ook erg vermoeiend als je 30 weken zwanger bent!
Ik sta nu al de afgelopen paar weken over de 40 uur ingepland. Tot vandaag heb ik al 39 uur gewerkt en dan moet ik morgen nog koopavond werken waardoor ik deze week 46.5 uur werk.
Gisteren heb ik van 9-21 gewerkt!
Ik heb al bij mijn baas aangegeven dat ik eigenlijk maximaal 30 uur wil werken per week. het wordt nu eenmaal steeds zwaarder en vermoeiender zeker omdat ik heel de dag sta.Maar nog stteds werk ik rond de 38-46 uur per week!
Mijn baas zegt steeds hetzelfde, ik kan niks beloven, is nog zoveel te doen druk blablabla.
Dinsdag heb ik bij de vk om een verklaring gevraagd dat ik minder moet werken, maar de vk mag zo een verklaring niet geven. Moet de arbodienst en bedrijfsarts doen zodat ik niet in conflict kan komen met me baas. Sure..
Heb ik de arbodienst gebeld, die zeggen alleen de standaard dingen zoals extra pauze etc(zelf die heb ik niet geen tijd voor) moet ik de bedrijfarts voor hebben *zucht*
Ik het hoofdkantoor gebeld, maar natuurlijk is er nooit een bedrijfarts!!! werd ik met de secretaresse van de secretaresse doorverbonden(of wat haar functie is), was ze zwaar geiiriteerd en dat ik het eigenlijk met me baas moest oplossen :roll: ik had heel me moed al verzameld om te bellen, want vond het al lullig om t achter mijn baas zijn rug om te doen.
Maar ze zou het navragen en terug bellen. Ondertussen is het donderdag en ben ik nog steeds niet terug gebeld!
Wat moet ik hier nu toch mee? Ik word er een beetje hopeloos van, maar vooral uitgeput. Krijg steeds meer kwaaltjes. Me bilspier die zeer doet, zo nu en dan rugpijn, zere voeten en benen harde buiken etc.
Iemand enig idee wat de arbeidsinspectie in zo een geval doet of kan doen?
brusje

Unregistered

29-10-2009 21:37
pff da balern meis..je meot idd officieel je voor een bepaald aantal uren ziek kunnen melden als je neit volhouden kunt..maarja ik weetneti hoe dat in kleinere zaken werkt..bij ons bedrijf is het goed geregeld..hoefde neti eens naar de arbo arts..

sterkte..maar ik zou er wel achter aan blijven zitten hoor...tegen je baas zeggen dat ie je beter in de spitsuren bv kan inzetten als dat je straks 4 weken niet meer komt!!
je kunt dat nu echt niet meer hoot van 9-21 uur!!!
hoop1970

Posting Freak

Topics: 29
29-10-2009 21:39
vervelend!

Heb je een contract voor een bepaald aantal uren?

Je kunt wel een afspraak maken bij de ARBO arts en hierin aangeven dat je het niet meer trekt... harde buiken hebt etc.
daar kan de arts niet omheen...
Sofia

Unregistered

29-10-2009 21:43
Voor hoeveel uren in de week heb je een contract dan? Als je voor 30 uur een contract hebt, ben je toch niet verplicht meer dan 30 uur te werken? En anders... gewoon ziekmelden!! Je trekt het niet en hebt het al meerdere malen aangegeven aan je baas en hij doet er niks mee! Je moet aan je kindje en jezelf denken hoor! Ik ben blij dat het bij ons ook heel anders geregeld is. Daar stelden ze zelf gelijk voor dat ik voor 50% in de ziektewet zou gaan en heb er geen arts voor hoeven te zien! Het is toch logisch dat je met 30 weken zwangerschap zo'n werkweek niet trekt??? Typisch weer een man die daar anders over denkt! :roll: Sterkte ermee!
Sofia

Unregistered

29-10-2009 21:45
O ja, en trouwens... als je gedeeltelijk in de ziektewet zit, krijgt je baas daar geld voor van het UWV en kan hij dus iemand anders inhuren voor die uren hoor! Dus het is niet zo dat het hem meer kost!
bloemmie

Unregistered

29-10-2009 21:50
heb een contract van 24-36 uur(ben de enige met een vast contract, heeft zelfs me baas niet)
Ik wil gewoon 4 weken voor de bevalling met verlof gaan, en als ik dan 30 uur pw werk moet dat te doen zijn(denk ik nu), Nadeel als ik me ziek meld is dat ik verplicht ben om met 6 weken voor de bevalling al met verlof te gaan en dat wil ik dus niet. Was 3 weken geleden thuis omdat ik van 2 kanten tegelijkertijd leeg liep. Kreeg ik een dag later meteen een brief voor ziekteverzuim Confusedhock:
Heb mijn teentje tijd geleden gebroken gehad dus toen was ik thuis en in februari 1 week, omdat de HA dacht dat ik een blindedarm ontsteking had. verder na mijn weten niet ziek geweest.

Vorige week mocht ik om 12 uur gaan omdat ik niet kon lopen van de rugpijn, moest eigenlijk paar dagen thuis blijven van de VK maar ja ben maar de volgende dag gaan werken. Wil in deze tijd niet graag me contract verliezen :|

Mijn collega's ook fulltimers werken dus alle minder uur dan dat ik doe.
Eentje is zelfs 2 dagen vrij deze week en ik dus zaterdag en zondag tel ik ff niet mee, want dan is de rest ook vrij.
Ik was toen ik zei dat ik 30 uur wilde werken, volgens mij baas de laatste tijd alleen maar aant zeuren over me zwangerschap. Kon niks positiefs meer zeggen Confusedhock: Ik zo gek he als ik alleen maar meer kwaaltjes krijg?!?!!? was zoo boos.
bloemmie

Unregistered

29-10-2009 21:55
nee weet ik en ook niet in die weken van verlof, maar daarna wel.
En ben bang als ik teveel zeur dat dit dus gaat gebeuren.
Sofia

Unregistered

29-10-2009 22:08
Je zegt dat je geen 6 weken van tevoren wilt stoppen en per se 4 voor wilt, maar als je last hebt van je gezondheid zul je wel moeten joh! Wat maakt dat nou uit, je kunt toch altijd vakantie opnemen na je verlof of ouderschapsverlof, als je toch 12 weken na wilt hebben? Ik zou me niet zo focussen op die 4 weken voor als ik jou was. Je gezondheid en die van je kindje gaan voor hoor! Ik ben zo blij dat ik 6 weken voor gestopt ben, had het niet meer getrokken tot 4 voor. En dan werk ik maar 28 uur en al halve dagen.
brusje

Unregistered

30-10-2009 08:51
als je contract 24-36 en is en jij tot 4 weken wil werken kan hij je dus makkelijk tot die tijd 36 uur in plannen!! je moet volledig blijven werken wil je 4 weken van te voren stoppen!
bloemmie

Unregistered

30-10-2009 09:08
ja dat dat makkelijk in te plannen is weet ik, maar het is m juist dat dat dus niet gedaan wordt...
en dat er geen oplossing voor komt. Ik kan steeds overal achteraan gaan wat ook een beetje vermoeiend aan het worden is.
kleinepukkie

Unregistered

30-10-2009 09:15
vervelend zeg....
zou dan toch gaan denken over ziekmelden.... Ook al betekend dit 6 weken vooraf stoppen.
desnoods kan je 2 weken vakantie of ouderschapsverlof achter je verlof aanplakken.

moet wel echt om jezelf en je kleintje denken hoor!
bloemmie

Unregistered

30-10-2009 10:17
i know, maar helaas zit ik zo in mekaar dat ik me collega's dat ook niet aan kan doen.
En sinterklaas vind ik zelf de leukste periode om te werken al die blije kindergezichtjes.

Maar het probleem zou geen probleem zijn als ik gewoon minder werd ingepland door me baas.
En overal waar ik het aangeef ik niks opschiet. Bij de vk niet bij de arbo niet en het hoofdkantoor reageerd niet op mijn klacht als ik bel.

niemand kan, mag of doet iets.

Denk dat ik me idd woensdag maar ga ziek melden, heb dan 2 koopavonden gehad achter elkaar en een collega is de volgende dag vrij en ik moet weer om 9 uur werken. :roll:

wbt dat ouderschapsverlof, nou moet eerst eens zien of dat gaat gebeuren.
Ik krijg geen vaste uren mee in een, jaar wij moeten die opbouwen door te werken zeg maar.
Heb er nu nog 86 die wel gewoon meemogen, maar zie t op t moment even allemaal niet meer zitten.

sorry als ik als een zeur klink hoor zit er ff doorheen Cry
bloemmie

Unregistered

30-10-2009 10:51
net de HA gebeld, maar ook die mag geen verklaring geven moet bij de bedrijfarts zijn. wordt er beetje moe van Cry
kleinepukkie

Unregistered

30-10-2009 10:55
dat kan ik me voorstellen....
en nog een keer een gesprek met je baas?
bloemmie

Unregistered

30-10-2009 11:02
ga die moeite niet meer doen, heb t nu al 2 keer aangegeven. En afgelopen maandag ook nog en krijg steeds alleen maar losse beloftes en smoesjes.
En hijs vandaag in een ander filiaal dus ik moet vandaag bij ons koopavond doen. En dan ben ik er ff 2 dagen vanaf. Maar zal straks nog eens het hoofdkantoor bellen en waarschijnlijk weer chagrijnig te woord worden gestaan en nog niks weten of opschieten.
Wantjes

Member

Topics: 4
30-10-2009 11:54
Je bent wel zwanger he, je lichaam werkt dan echt anders! Waar je normaal gesproken rustig over je grenzen heen kon gaan zonder grote consequenties, is dit nu toch wel echt even anders!
Als jij nu over je grenzen gaat, dan kun je met een paar weken mss helemaal niets meer van de pijn (is mij overkomen!), je bekken is week, er rust een hoop gewicht op, en het feit dat je nu al pijn hebt , betekent dat je lichaam aangeeft dat het zo niet goed gaat! En dat knapt met een beetje rust niet meer op, dan ben je al te ver.

Bovendien, als je echt te ver over je grenzen gaat, kan dit ook gevolgen voor je kindje hebben he, in de zin van dat je veel te vroeg kunt gaan bevallen of zo. Dus wat kunnen jou die collega's schelen, zou ik haast roepen. Ik zou zorgen dat ik zsm een afspraak met de bedrijfsarts/arbo arts kreeg. Sterkte!!
Sofia

Unregistered

30-10-2009 12:08
Inderdaad, ik zou echt niet aan je collega's denken op dit moment. Wie vind je nou belangrijker? Je kindje of je collega's? Je moet echt prioriteiten gaan stellen. Straks gaat het niet goed met je kindje en dat zul je jezelf nooit vergeven. En wat betreft het ouderschapsverlof, iedereen heeft daar wettelijk recht op (26 x je wekelijkse arbeidsduur aan verlof). Het kan wel verschillen per CAO in wat voor vorm je dit kunt opnemen, maar je hebt er recht op volgens de wet!
limburgs maedje

Senior Member

Topics: 3
30-10-2009 12:54
denken je collega's ook aan jou?? Als zij ziek zijn melden ze zich ook ziek denk ik en als ze vrij nodig hebben zullen ze ook vrij pakken waarschijnlijk zonder daarmee te denken wat ze andere collega's 'aandoen'. van de andere kant daar hebben ze recht op.. en jij ook!!

Uiteindelijk ben je degene die het los zal moeten gaan laten en voor jezelf zal moeten gaan kiezen. Is makkelijker gezegd dan gedaan (I know) maar als je uiteindelijk duidelijke grenzen stelt stellen mensen er minder vraagtekens bij en accepteren ze sneller een situatie. Nu blijf je toch gaan werken omdat je vind dat je dat voor andere moet doen (of niet kunt maken om niet te doen), maar zo werk je zelf heel hard mee aan die situatie. Je zegt dat je het niet kan volhouden, maar je gaat wel... zolang je toch blijft gaan blijven ze gebruik/misbruik van je maken. Jij zegt toch geen nee. En ja, je geeft wel aan waar je last van hebt, maar je blijft gaan... dus zal het wel meevallen toch? (niet dat ik zo denk ik he, maar sommige bazen of managers vaak wel)

Begrijp me niet verkeerd, ik onderschat je problemen niet, maar ik werk al een behoorlijke tijd in de commerciele wereld (met alleen maar mannen). En zolang je zelf geen grenzen stelt blijven ze doorgaan. Je denkt vaak dat ze jou over je grenzen trekken, maar uiteindelijk doe je er zelf aan mee. Zeg duidelijk nee, dit kan ik, dit wil ik, dit mag ik. Begin je die gesprekken met 'eigenlijk zou ik minder moeten...' dan wordt dat door vele vaak al uitgelegd dat er nog wel wat meer inzit dan dat je eigenlijk aangeeft en dat je onzeker bent (en dus te beinvloeden). Dus niet onzeker zijn. Bepaal voor jezelf waar je grenzen op dit moment liggen, geef het duidelijk en feitelijk aan, en houd je er vervolgens aan. Niet bij tegenwerking toch die 46uur gaan werken, maar volhouden op hetgeen je volgens contract of gezondheid nog aankan! Geef aan dat het niet is dat je niet wil werken, maar dat het gewoon te veel is.
Echt waar, stel je grenzen en houd je eraan. Anderen zullen het niet voor je doen! Je zult zien dat het tegensputteren hoogstwaarschijnlijk accepptatie gaat worden. En ook al is december een leuke maand.... hij moet wel leuk blijven!

Zorg ook dat je die bedrijfsarts/arboarts te spreken krijgt. Daar heb je recht op. Krijg je hem niet te pakken of werken ze je tegen, dan stuur je een officiele brief. Geef aan dat je je niet volledig ziek wilt melden vanwege de zwangerschap, dat je het werk daarvoor veel te leuk vind, maar dat de uren die je nu moet werken niet vol te houden zijn en op advies van VK ook medisch niet verantwoord zijn (tenminste, als zij dat wil bevestigen)

heel veel succes ermee!!! Kom voor jezelf op he!
limburgs maedje

Senior Member

30-10-2009 12:57
o ja,. En als je je grenzen stelt en uitlegt. Je eraan houden he. Ook al sputtert een baas tegen. Anders moet je je gewoon toch ziek melden. 4 of 6 weken dat maakt niets meer uit. jij en je kind zijn belangrijker!

nogmaals sterkte en succes!
limburgs maedje

Senior Member

30-10-2009 13:15
persoonlijke ervaring leert... maar ik ga ook nog wel eens de fout in :oops: maar herken het nu snel en kan daardoor ook beter ingrijpen. Maar het is niet altijd makkelijk. Heb gewoon geleerd dat als ik niet voor mezelf kan opkomen/ingrijpen.. andere het zeker ook niet voor me zullen doen.
Bambi80

Posting Freak

Topics: 34
30-10-2009 13:27
bloemmie schreef:Aangezien ik een beetje radeloos aan het worden ben, vraag ik maar even jullie (eventuele) ervaring wat betreft werk en zwangerschap en de (arbo)wet.

Om een heeeeel lang verhaal kort samen te vatten:

Ik werk in een speelgoedwinkel en ja de drukke tijden komen er weer aan.
Heel leuk natuurlijk allemaal, maar ook erg vermoeiend als je 30 weken zwanger bent!
Ik sta nu al de afgelopen paar weken over de 40 uur ingepland. Tot vandaag heb ik al 39 uur gewerkt en dan moet ik morgen nog koopavond werken waardoor ik deze week 46.5 uur werk.
Gisteren heb ik van 9-21 gewerkt!
Ik heb al bij mijn baas aangegeven dat ik eigenlijk maximaal 30 uur wil werken per week. het wordt nu eenmaal steeds zwaarder en vermoeiender zeker omdat ik heel de dag sta.Maar nog stteds werk ik rond de 38-46 uur per week!
Mijn baas zegt steeds hetzelfde, ik kan niks beloven, is nog zoveel te doen druk blablabla.
Dinsdag heb ik bij de vk om een verklaring gevraagd dat ik minder moet werken, maar de vk mag zo een verklaring niet geven. Moet de arbodienst en bedrijfsarts doen zodat ik niet in conflict kan komen met me baas. Sure..
Heb ik de arbodienst gebeld, die zeggen alleen de standaard dingen zoals extra pauze etc(zelf die heb ik niet geen tijd voor) moet ik de bedrijfarts voor hebben *zucht*
Ik het hoofdkantoor gebeld, maar natuurlijk is er nooit een bedrijfarts!!! werd ik met de secretaresse van de secretaresse doorverbonden(of wat haar functie is), was ze zwaar geiiriteerd en dat ik het eigenlijk met me baas moest oplossen :roll: ik had heel me moed al verzameld om te bellen, want vond het al lullig om t achter mijn baas zijn rug om te doen.
Maar ze zou het navragen en terug bellen. Ondertussen is het donderdag en ben ik nog steeds niet terug gebeld!
Wat moet ik hier nu toch mee? Ik word er een beetje hopeloos van, maar vooral uitgeput. Krijg steeds meer kwaaltjes. Me bilspier die zeer doet, zo nu en dan rugpijn, zere voeten en benen harde buiken etc.
Iemand enig idee wat de arbeidsinspectie in zo een geval doet of kan doen?

\
je zou eens kunnen kijken op de site van NVAB. Onderwerp Richtlijn werk en zwangerschap. Ik heb er zelf nog niet naar gekeken maar volgens een gynacoloog stonden daar dingen in over werk en zwangerschap waar je werkgever wel iets mee moet wettelijk gezien Maar wat associaal geregeld en wat weinig begrip voor jou situatie. Dit is echt teveel voor een zo ongeveer hoogzwangere.
Bambi80

Posting Freak

Topics: 34
30-10-2009 13:30
beste via google zoeken op richtlijn werk en zwangerschap.
Eva_697

Unregistered

30-10-2009 14:35
pfft belachelijk dat je extra uren draait omdat er dus zogenaamd teveel werk is, dan huurt ie maar haarfijn extra persooneel in. Je moet 100% aan jezelf denken, 30uur is meer dan zat en 46 uur is gewoonweg BELACHELIJK! voor jezelf opkomen, weiger de extra uren en meld je ziek o.i.d. En indd naar de dokter via die weg kun je wel een verklaring krijgen toch?

Liefs en succes ermee!
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave