Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Algemeen vraagjes over innestelling en voedsel

vraagjes over innestelling en voedsel
Janneke14

Posting Freak

Topics: 16
17-09-2007 18:36
Hai,

Even een twee vraagjes:
- wanneer het vruchtje zich gaat innestellen (of als het zich aan het innestellen is), zou je dit kunnen voelen? Ik heb nl last van buikkrampjes (laag onderin de buik), pijnlijke borsten en tepels, misselijkheid, draaierig / duizelig. Ik weet dat dit zou kunnen komen van een naderende menstruatie, maar kan het ook komen van een innestelling / zwangerschap?
- wat mag je wel / niet eten tijdens de zwangerschap? Ik weet dat je bv geen brie en filet american mag. Maar hoe zit het met vis, pate en fetakaas? Zijn er nog andere dingen die je niet mag eten?

Bedankt!

Janneke
Daantje84

Unregistered

06-04-2008 10:57
Hoi
deze vraag had ik ook haha heb hier wat over gevonden op internet laatst. hoop dat je er iets aan hebt. `t is echt een waslijst! en wat je zegt over krampjes en de andere dingen dat heb ik ook en ik ben nu 1 dag overtijd.... spannend!!!

Succes

Groetjes Danielle

Wel Niet Beperkt

Kaas:
Hollandse kaas (uit winkel) wel
Hollandse kaas van de boer (rauwe melk) niet
Brie (van gepasteuriseerde melk) wel
Camembert (idem als brie) wel
Feta wel
Roomkaas wel
Schimmelkaas wel
Kaas met vermelding “Au lait cru” niet

Vleeswaren:
Filet Americain niet
Leverkaas max 1 boterham pd
Berliner max 1 boterham pd
Lever niet
Bloedworst niet
Rookworst wel
Fricandeau wel
Rosbief niet

Vis:
Gerookte zalm niet
Zalm uit blik Wel
Verse zalm Wel
Garnalen Wel
Krab Wel
Kreeft Wel
Schol Wel
Makreel Wel
Haring Wel
Kabeljauw Wel
Tonijn Wel
Schelvis Wel

Vacuüm verpakte vis:
Het wordt afgeraden om vacuüm verpakte vis te eten, tenzij je het goed verhit voordat je het eet. In vacuüm verpakte vis is regelmatig een te hoge concentratie van de listeriabacterie aangetroffen. Deze bacterie kan een miskraam veroorzaken als de moeder vroeg in de zwangerschap besmet raakt.
Vacuüm verpakte vleeswaren:
Ook hierin wordt regelmatig de listeriabacterie aangetroffen, maar niet in de schadelijke concentratie. Vacuüm verpakte vleeswaren mogen dus wel gegeten worden, maar alleen als de houdbaarheidsdatum nog niet verstreken is. Listeria kan zich namelijk vermenigvuldigen, ook al wordt het voedsel goed koud bewaard en is het vacuüm verpakt. Hoe langer je de vleeswaren bewaart, hoe hoger de concentratie bacteriën kan worden. Eet dus geen verpakte vleeswaren die op of over de houdbaarheidsdatum zijn.
Vlees:
Al het vlees mag gegeten worden, mits het goed doorbakken is. De voorkeur gaat uit naar magere vleessoorten omdat vet veelal klachten geeft als maagzuur. Let vooral tijdens de barbecue goed op dat je vlees goed doorbakken is. Dik vlees kun je heel smakelijk eerst koken in de marinade waar je het vlees in hebt liggen, voordat het op de barbecue gelegd wordt.
De enige vleessoort die je niet mag eten is lever.

Kip:
Mag gewoon gegeten worden, alleen heel goed op hygiëne letten. Dus nooit etenswaren op een zelfde plank of bord leggen waar eerder rauwe kip gelegen heeft en kip moet (net als vlees) heel goed doorbakken zijn.

Eieren:
Alleen als ze gekookt of gebakken zijn, het eiwit en de dooier moeten gestold zijn. Dus geen rauwe eieren gebruiken, zoals bijvoorbeeld in sommige nagerechten (bavarois) zit.

Groenten en fruit:
Alle groenten mogen gegeten worden. Rauwe groenten moeten wel extra goed gewassen worden. Ga je uit eten, eet dan geen rauwe groenten omdat die in een restaurant meestal niet goed gewassen worden. Fruit liefst dun schillen, als je ongeschild eet eerst heel goed wassen.

Zoetstoffen:
Er doen veel fabeltjes de ronde dat je geen zoetstoffen zou mogen gebruiken, dit is absoluut niet waar. Tijdens de zwangerschap gelden dezelfde aanbevelingen als voor niet-zwangeren. Zoetstoffen zijn in het algemeen niet schadelijk, mits de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) niet overschreden wordt.
Aspartaam is de meest voorkomende zoetstof en mag gebruikt worden mits de ADI niet overschreven wordt. Cyclamaat vraagt extra aandacht omdat de ADI hiervan gemakkelijk overschreven wordt: maximaal 5 glazen frisdrank met cyclamaat per dag (waarnaast geen andere producten met cyclamaat gebruikt mogen worden) of maximaal 11 zoetjes met 40 mg cyclamaat en 4 mg sacharine per tablet.
Wat heb je nodig als je zwanger bent?
Als je zwanger bent, heb je dagelijks gemiddeld de volgende voedingsmiddelen nodig:
• 5 tot 7 bruine sneeën brood, dun belegd met halvarine en magere vleeswaren of kaas
• 2 ons groenten
• 2 stuks fruit
• 3 tot 4 aardappelen of pasta, ongeveer 75 gram vlees, bij voorkeur de magere soorten, of vleesvervanger. Probeer minimaal 2 keer per week vette vis te eten, dit is goed voor de ontwikkeling van de hersenen van de baby
• 1 eetlepel margarine of olie voor de bereiding van de warme maaltijd
• 2 tot 3 glazen melk of andere melkproducten
• totaal minimaal 2 liter vocht.
Anna82

Unregistered

06-04-2008 13:09
Even misschien een domme vraag maar wat is vette vis? Ik ben vegetarier en denk eraan om heel misschien als ik ooit zwanger word wel vis te eten. Vroeger hield ik helemaal niet van vis dus ik heb er ook echt geen verstand van...
Daantje84

Unregistered

07-04-2008 14:34
hoi

Onder vette vis word verstaan:

Haring, makreel, forel, sardientjes, zeewolf, zeeduivel en zalm zijn vette vissen. En die kun je in de laatste drie maanden van je zwangerschap het beste één of twee keer per week eten. Ze bevatten namelijk cervonzuur en dat is een belangrijke bouwsteen voor de hersenen en het netvlies. En juist aan het eind van de zwangerschap maken de hersenen van je kind nog een belangrijk groeiproces door.

je moet er van houden... :lol:

Groetjes Danielle
Anna82

Unregistered

07-04-2008 16:18
ok dank je! volgens mijn moeder was ik als klein kleutertje dol op gerookte zalm van de markt, maar als ik nu langs die viskraampjes loop moet ik er niet aan denken!
Daantje84

Unregistered

12-04-2008 10:32
Hoi Anne

wat ik heel erg lekker vind is kibbeling! haha maar volgens mij valt dit weer niet onder zoute vis?! Cry

succes!

Groetjes Danielle
Kiekeboe

Unregistered

12-04-2008 10:55
Hoi,

Ik had begrepen dat je ook geen biefstuk mag eten of wel als het goed doorbakken is?
Daantje84

Unregistered

13-04-2008 19:04
hoi

ik heb gehoord dat je absoluut geen rood vlees mag eten.

Groetjes Danielle
Anna82

Unregistered

14-04-2008 20:48
nou ik moet er eerlijk gezegd echt niet aan denken, wordt al misselijk als ik vis of vlees zie en ruik Tongue
Lowiena

Unregistered

15-04-2008 08:24
Inderdaad vlees goed doorbakken, dus ook de biefstuk. Rauw vlees kan besmet zijn met een parasiet die toxoplasmose kan veroorzaken. Kan voor een volwassene geen kwaad, maar voor de foetus wel.
Kun je ook oploppen slecht gewassen rauwe groente, met de kattenbak verschonen en tuinieren. Dus handschoenen aan als je daarmee bezig bent en nadien zowel handenwassen met handschoenen aan en daarna als ze uit zijn.

kijk eens op voedingscentrum.nl:
De parasiet toxoplasma gondii veroorzaakt de infectieziekte toxoplasmose. Na besmetting met de parasiet ontstaan soms vage klachten als moeheid, lusteloosheid, opgezwollen klieren, lichte koorts en huiduitslag. Meestal merkt u niets van een besmetting, maar iemand met een verminderde weerstand kan juist ergere klachten krijgen. Voor zwangere vrouwen kan toxoplasmose ernstige gevolgen hebben voor de baby. Deze gevolgen hangen onder meer af van de fase waarin de zwangerschap is. Vooral in de eerste maanden kan toxoplasmose dodelijk zijn voor de foetus. De ziekte kan ook leiden tot ernstige en blijvende schade aan het oog of de hersenen van de baby. Het is dus belangrijk toxoplasmose te voorkomen, zeker in de zwangerschap.
Daantje84

Unregistered

15-04-2008 19:41
Hoi

Wij hebben best een grote tuin en voor dat ik zwanger werd zat ik hier dus best veel in te wroeten. Wink maar toen kwam ik er achter dat ik zwanger was. bijna 5 weken. dus ik heb in die 5 weken geloof ik wel een paar keer in de tuin gezeten. nou was ik altijd direcht m`n handen en met een nagelborsteltje m`n nagels omdat ik t zand en aarde gewoon vies vind...

Maar kan dit ook al kwaad voor de baby??? heb wel last in m`n nek of dit nu een kliertje of spier is weet ik niet.. moet ik me zorgen maken? ps ga nu m`n 6e week in. (5 weken en 3 dagen.)

Nu ga ik iig niet meer de tuin in. aleen om te relaxen Tongue

groetjes Danielle
Lowiena

Unregistered

16-04-2008 07:46
Je moet het niet opeten zeg maar. Dus handen wassen na het tuinieren moet voldoende zijn. zeker als je zo lekker geborsteld hebt. Bij het tuinieren gaat het erom dat er katten vanjezelf of de omgeving in je tuin hun behoefte doen. Vooral jonge katten zijn dragers van de parasiet.
Je kunt dit ook bij je ha melden, die kan je dan testen als dat nodig is. Kan ook heel goed zijn dat je het ooit al een keer gehad hebt en dan kan het geloof ik ook geen kwaad meer als je weer besmet raakt (maar dit laatste weet ik niet zeker).
Er wordt gewoon geadviseerd dat als je zwanger wil worden om dan al de risico dingen te vermijden.

Succes en vooral niet te druk maken, gewoon even overleggen met de (assistente van de) ha of vk.
Daantje84

Unregistered

16-04-2008 18:22
oke prima dank je wel voor je reactie, nee dan hoef ik me denk ik ook geen zorgen te maken! Dank je wel!

Groetjes danielle
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave