Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Forum clubje zwanger zijn bv of fv?

bv of fv?
Sylverstertje

Posting Freak

Topics: 5
06-08-2009 16:04
na aanleiding van de discussie op het maart topic, heb ik maar even een nieuw topic opgestart, voordat we het hele maart topic over nemen.

De vraag is dus borstvoeding of flesvoeding?
finaly87

Posting Freak

Topics: 12
06-08-2009 16:05
mooi dat je hem hier hebt gemaakt.. was al op zoek! haha..
kunnen we/ze hier "eventueel" verder gaan.. zolang t niet uit de hand loopt Wink
xxx
Sylverstertje

Posting Freak

06-08-2009 16:14
ja, denk zal maar ff een topic aanmaken.

Ik denk niet dat het uit de hand hoeft te lopen hoor. Uiteindelijk snappen we elkaar wel, maar het is lastig om je mening over te brengen op een forum.

Wel leuk om te zien dat ik mijn standpunt nog helemaal niet heb gegeven en er toch al mensen vanuit gaan dat ik fles voeding ga geven omdat ik een argument tegen bv gaf.. haha

het is een discussie die ik al lang met veel mensen voer (alleen ik vraag ze dan wat zij willen en waarom) En als je dan vraagt waarom geen bv, dan krijg je redelijke argumenten terug (lukt niet, te pijnlijk, niet prettig), maar mensen die borstvoeding geven kijken altijd heel verbaasd als je zegt: waarom een fles voeding? Want iedereen gaat er blijkbaar vanuit dat je sowieso voor borstvoeding kiest, omdat flesvoeding slecht is voor het kind. (zeggen ze)

Ik vond het dus wel leuk om op het forum te lezen dat er ook meiden zijn die BV geven, maar de meiden die FV willen geven niet beoordelen. Da respecteer je elkaar toch?

Aan beide kanten respect, iedereen heeft zijn eigen argument om iets te doen, dus laat elkaar in hun waarde.
vj

Posting Freak

Topics: 35
06-08-2009 16:24
om over na te denken voor als je een prematuur baby krijgt. (vind ik anders dan een baby van 37 weken)

zelf wil ik bv geven omdat mij dat byzonder lijkt en ik astma en voedselallergie heb.
tis goedkoper, je hebt het altijd bij je en op temp. tot een maand of 9 zou ik het graag willen.
lukt het niet dan niet. dan gaan we over op de fles.

Door artsen geschreven:
"moeders van te vroeg geboren baby's maken automatisch speciaal samengestelde moedermelk. Het colostrum (1e melk) dat toch al byzonder van samenstelling is, bevat bij een prematuur geboorte nog meer eiwitten die de baby tegen infecties beschermen. Daarnaast bevat het meer stoffen die helpen het immuunssysteem en de spijsvertering te ondersteunen. ook de rijping van de longetjes wordt ondersteund door de aanwezigheid van bepaalde vetten. "

de prematuurbaby's hebben te weinig kracht om meteen al uit de borst te drinken. Dus krijgen ze uit een flesje of andere manieren. Maar daar wordt je goed in begeleid in het ziekenhuis.
Sylverstertje

Posting Freak

06-08-2009 16:27
Ik ken een meisje die heel graag bv wilde geven, maar dat kon ze niet (weet niet waarom, zo goed ken ik haar niet), ze keek echt heel verdrietig toen haar vriendin wel bv kon geven... Lijkt me echt verschrikkelijk als je het zo graag wilt.
Dus is wel goed dat je zegt: als het lukt. Wel een ding om rekening mee te houden, toch?
Sylverstertje

Posting Freak

06-08-2009 16:28
de prematuurbaby's hebben te weinig kracht om meteen al uit de borst te drinken. Dus krijgen ze uit een flesje of andere manieren.

dit snap ik niet zo? want baby's moeten borstvoeding hebben, maar ze kunnen het niet? Is er dan een keuze?
Free

Posting Freak

Topics: 2
06-08-2009 16:29
Ik zal hier mn reactie ook maar ffies plaatsen Wink Heb helaas een MK gehad, maar heb er natuurlijk al wel over na gedacht!!

Ik zou heel graag proberen om BV te geven.. maar mocht het om wat voor reden niet lukken dan gaan we over op FV!! Misschien veranderd mn mening ook nog wel tegen de tijd dat ik weer zwanger ben... We zullen zien!!

En verder heeft iedereen hier zn eigen mening, en het is goed deze te beschrijven. Maar probeer mensen niet te veranderen Wink (zal ook vast niet de bedoeling zijn, maar moest t ffies kwijt Wink )

Liefs mayella
Snow

Unregistered

06-08-2009 16:38
Sylverstertje schreef:de prematuurbaby's hebben te weinig kracht om meteen al uit de borst te drinken. Dus krijgen ze uit een flesje of andere manieren.

dit snap ik niet zo? want baby's moeten borstvoeding hebben, maar ze kunnen het niet? Is er dan een keuze?

Dan kun je kolven. Mijn zus haar kindje is geboren met 34 weken, maar was niet sterk genoeg om uit de borst te drinken. Toen heeft ze steeds melk afgekolvd en dat hebben ze haar eerst met vingervoeding gegeven en daarna uit een speciaal flesje. Toen ze sterker was, hebben ze haar aangelegd en kon ze uit de borst drinken. (helaas wilde ze dat niet.. ze moest er teveel moeite voor doen vergeleken met het flesje.. dus moest mijn zus er alsnog vanaf zien.)

snap je?

x
vj

Posting Freak

06-08-2009 16:40
Sylverstertje schreef:de prematuurbaby's hebben te weinig kracht om meteen al uit de borst te drinken. Dus krijgen ze uit een flesje of andere manieren.

dan wordt de melk eerst afgekolft, soms al met kolf en soms met de hand.
en krijgen de baby's de vettere melk.

en ik zeg niet dat baby's bv moeten hebben. maar dat prematuur babys die bijv geboren worden met 32 weken, bv veel beter is omdat je lichaam dan de bv zelf aanpast. zie mijn stukje.
Dat gaat alleen over prematuurbaby's.

verder ben ik van mening dat als je bij je baby die gewoon optijd geboren wordt kiest voor bv en het lukt niet, je er geen ramp van moet maken. je hebt het gebrobeerd.
en als je helemaal geen bv wil geven dan moet je het ook niet doen!!
tenzij je een veel te vroeg geboren baby hebt, misschien dat je er dan anders over denkt.
Sylverstertje

Posting Freak

06-08-2009 16:41
Ik denk dat je van te voren nog zoveel kan beslissen, maar dat je op het moment zelf pas echt beslist. toch bv omdat je het toch wilt proberen/voelen of toch fv omdat bv niet lukt..
Ik heb nu een keuze, maar ik ben nog niet eens zwanger, misschien dat ik er dan weer anders over denk...

thnx voor de uitleg regenboog... begreep er helemaal niets van hahaha, nu wel Big Grin
Ben ook nog echt een leek!
Sylverstertje

Posting Freak

06-08-2009 16:42
ja vj, ik denk idd dat je het eerst moet meemaken (hopelijk niet natuurlijk) om die beslissing te maken.
Sanel

Posting Freak

Topics: 39
06-08-2009 16:43
Dat klopt hoor dat je op het moment dat je kindje er is dan pas meestal beslis. Ik wilde eerst ook niet om verschillende redenen maar heb uiteindelijk gekozen om het wel te doen. Helaas is het bij mij niet gelukt om het langer dan 6 dagen te geven.
Snow

Unregistered

06-08-2009 16:46
Ik lees wel vaker dat mensen zeggen: dat kun je pas echt beslissen als je net bent bevallen etc..
alleen als je steeds hebt gezegd FV en je wilt het toch, is het wel lastig dat je geen cursus hebt gedaan.. of niet?
tuurlijk kan het dan hoor!!! want dan helpen ze je wel.. maar daar zat ik even over na te denken!

Ik ben iemand die in emotionele toestant (zoals vlak na de bevalling denk ik) opeens iets kan zeggen/beslissen waar ik
eerder (en later) niet achter sta..
Ik heb dan ook tegen mijn man gezegd dat als de Vk vraagt (of mijn moeder die erbij is) ' zal ik haar toch proberen aan te leggen?' en ik in de war ben en niet meer weet wat ik wil, mijn man zal zeggen dat ik ervoor heb gekozen geen BV te geven.
[mocht ik nou keihard JA IK WIL HET TOCH zeggen.. dan moet mijn man het natuurlijk niet tegenhouden!]
Snow

Unregistered

06-08-2009 16:46
Regenboog schreef:Ik lees wel vaker dat mensen zeggen: dat kun je pas echt beslissen als je net bent bevallen etc..
alleen als je steeds hebt gezegd FV en je wilt het toch, is het wel lastig dat je geen cursus hebt gedaan.. of niet?
tuurlijk kan het dan hoor!!! want dan helpen ze je wel.. maar daar zat ik even over na te denken!

Ik ben iemand die in emotionele toestant (zoals vlak na de bevalling denk ik) opeens iets kan zeggen/beslissen waar ik
eerder (en later) niet achter sta..
Ik heb dan ook tegen mijn man gezegd dat als de Vk vraagt (of mijn moeder die erbij is) ' zal ik haar toch proberen aan te leggen?' en ik in de war ben en niet meer weet wat ik wil, mijn man zal zeggen dat ik ervoor heb gekozen geen BV te geven.
[mocht ik nou keihard JA IK WIL HET TOCH zeggen.. dan moet mijn man het natuurlijk niet tegenhouden!]

emotionele toestant is natuurlijk toestand met een D .. :oops:
Sanel

Posting Freak

06-08-2009 16:53
Achteraf gezien had zon cursus wel lekker geweest. Alleen had het bij mij ook geen nut gehad want het lukte echt niet. De kv kreeg het ook niet voor elkaar.En reken maar dat we flink geprobeerd hebben. De kv kneep me op een gegeven moment helemaal fijn. En daarbij was me melk ook op in 1 borst en in die ander zat geen genoeg voeding in de melk en later gaf die borst ook nog maar heel weinig melk.
Tijger1

Unregistered

06-08-2009 17:03
ik heb wel een cursus gevolgd, en is inderdaad erg nuttig.

ik wilde oolk bv geven maar is helaas niet gelukt. er kwam niets op gang.
3 dagen lag om de 3 uur aan de kolf gehangen, ook 's nachts om de 3 uur gekolfd, maar het mocht niet helpen. heb daarna ook niet veel last van stuwing gehad. dus wij moesten de keuze maken om over te gaan op fv. vond het erg jammer, maar ben achteraf erg blij dat ik best snel die keuze heb gemaakt. ons kereltje was daarna gelijk veel rustiger, kreeg nu gewoon meer voeding in de fles aangeboden. toen we ook nog bezig waren om de bv op gang te krijgen kreeg hij veel minder fv aangeboden zodat hij ook nog moeite aan de borst ging doen.
amanda16

Posting Freak

Topics: 18
06-08-2009 17:04
Mijn hemel heb eerst ff in het maart 2010 topic gelezen. Gelukkig heeft iemand deze topic geopend!

Mijn eerste zoon is groot gebracht met alleen de fles. Ik wou absulut geen bv geven.
Xander heb ik 2,5 maand bv gegeven. Door ik een dubbele borstonsteking heb gehad. Ging de melk productie naar beneden en tot overmaat van ramp werd ik ongesteld je kan natuurlijk begrijpen dat het over was met de bv! Ik laat me kind niet verhongeren!!! Ik heb nu net genoeg voeding voor 1 x per dag (en een beetje). De rest krijgt hij flesvoeding.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik helemaal niks aan vond de bv. Ik merk aan me zelf dat de flesvoeding vind stinken. Meer moeders last van?

Voor en nadelen tja. Ik zou zeggen probeer bv te geven ja kan altijd stoppen wie weet gaat het super goed! Maar je MOET niks!! En zeker niet tegen je wil in doen.

Flesvoeding is een goed alternatief en de kids worden er ook groot mee niks mis mee.

En ik heb van alles gehad tepelkloven 4 x een ontsteking (laatste was echt goed mis) Gelukkig geen spruw (ff afkloppen). Ik heb ook vaak zat geroepen ik stop er mee!!! En het verschil in een band met je kind nee merk ik niet!

Xander is geboren via een keizersnede maar de bv kwam goed opgang.
popje 2 in de maak

Senior Member

Topics: 3
06-08-2009 17:15
Tja, die cursussen of voorlichtingsavonden vond ik niet veel voorstellen. Het meest heb ik gehad aan de kraamhulp. Wel is het handig om te weten wat voor houdingen er zijn en dat je zo snel mogelijk aan moet leggen na de bevalling (maar ja, da's met fv net zo!). Zorg ervoor dat je weet waar je terecht kan als je hulp nodig hebt na de bevalling (en wees niet te eigenwijs Wink)

O ja en zorg voor een paar pyama's met knoopjes voor als je echt bv wil gaan geven. Dan blijf je warm als je voed in het kraambed. Ik weet dat je er nu niet aan moet denken, maar je weet niet wat het weer doet als de kleine er is!
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 17:30
ik heb natuurlijk borstvoedingslessen gehad i.v.m. mn werk als kraamverzorgende.. en ik weet daar van en uit ervaringen dat borstvoeding ook veel te maken heeft met de geestelijke toestand van moeders..
vaak als het even tegenzit zien moeders het ook eigenlijk stiekem helemaal niet meer zitten, en ja dan wil de borstvoeding ook echt niet meer gaan lukken.. en de baby voelt dat ook en die wil niet meer goed happen, etc.. t is een wisselwerking.. maar geen voeding meer hebben is eigenlijk een fabel, want iedereen heeft voeding.. alleen bij de een heeft het wat meer tijd nodig om echt op gang te brengen.. en dus wat ik zei over hoe de moeder zich voelt.. als er maar iets avn stress in t hoofd zit, of t idee van t gaat toch niet meer lukken.. dan lukt t niet.. terwijl als je er echt 100% achter staat en het nog met zin doet, het wel degelijk weer goed kan komen..

Dan nog begrijp ik best dat moeders het zat zijn en dat geklooi met kolven enzo niet zien zitten als ze eenmaal bezig zijn met bv en dus stoppen en een fles doen.. want ja dat is idd een stuk makkelijker.. dan maakt t niet uit hoe je je voeld.. ik zie dat dan ook bij sommige kraamvrouwen.. dat ze idd proberen, en je ziet aan ze dat eigenlijk niet meer willen proberen (bv tepelkloof en dus pijn) dan zitten de vrouwen al verkrampt en de baby wil dan (daardoor) ook nog eens niet goed aanhappen, en dan branden de tranen achter de kraamvrouw dr ogen.. en ja, dan moet je maar beter stoppen idd.. akls je er niet 100% achter staat, laat het dan maar voor wat het is.. want je doet jezelf en de baby er dan geen goed mee..

dus dat is mn ervaring.. ik wil er wel helemaal voor gaan, en het shceelt natuurlijk dat ik weet hoe het verder in elkaar zit en ik ken de trucjes en dingen om het toch goed te laten lopen als het op t eerste gezicht niet wilt.. dat is natuurlijk mijn voordeel.. op zo een moment ken je dat als kraamverzorgende wel gaan vertellen, maar dat heeft dan geen nut meer.. ik heb er ook vrede mee als ik wel met de kolf aan de slag moet (en t geduld, ook heeeel belangrijk) en ik weet dat je tepelkloven krijgt (hoeft niet altijd, maar ik ga er maar vast van uit) maar ikw eet ook hoe je ze zo goed mogelijk kan voorkomen, hoe de baby goed aan moet happen, hoelang de baby aan de borst mag (max), hoevaak je moet voeden, wanneer je de baby het best aan kan leggen (voedingssignalen) hoe je een borstontsteking voorkomt, hoe je spruw voorkomt, hoe en wanneer je moet/kan kolven, en hoelang en hoe vaak, etc, etc.. En dan begrijp ik dat ik daar een "voordeel" in heb met moeders die dat niet weten en voor t eerst een kind aan de borst moeten leggen.. dan akn t allemala aardig stressvl zijn idd! Maar dan nog, het zit in onze genen Wink dus als je t wil kan je het heus wel, je wordt geholpen en je hebt idd verloskundige, kraamverzorgende en lactatiekundige die je hierbij kunnen en willen helpen..

Maar ook flesvoeding geef je niet zomaar, hoppakee, fles erin.. helaas wordt dat wel snel gedacht, zoals ik al in t andere topic zei.. en dat is jammer, want flesvoeding is ook speciaal contact, hechting bevorderen, de baby zn zuig en zoek refles benutten, band op bouwen met papa en mama, etc.. en dat wordt nog al vaak verkeerd gedaan.. dus ook daar is even oefening bij nodig..

nou aj voor en andelen van borst en fles voeding zijn verder wel bekend hier he, hopef ik me niet aan te wagen Wink
xxx
Tijger1

Unregistered

06-08-2009 17:50
finaly ben het er niet mee eens dat het een fabel is dat je geen voeding hebt.
bij mij kwam er echt niets uit.
ik zou ook stuwing krijgen toen ik stopte met kolven, maar heb ik ook niet gehad. de vk en kraamverzorgster hebben toen ook tegen mij gezegd dat ik echt niets had. dat er als ik wel door was gegaan ook niets was gekomen!
dus dat het een fabel is komt hier erg hard over, komt op mij over, dat ik te snel heb opgegeven. wat dus echt niet zo is!
ik wilde echt bv geven!
Sylverstertje

Posting Freak

06-08-2009 17:52
mooi duidelijk verhaal finaly!
Ik wist niet eens dat er cursussen waren hahah :oops:
Je weet er wel veel van Big Grin

Ik zie me in ieder geval al liggen zoals die vrouwen die het in hun hoofd niet meer willen.
Ik wordt al eng bij het idee dat er iemand aan zit (mijn man mag er ook niet aankomen).
Van irritant gevoel tot echt pijn (varieert per dag).
Ik moet er nu dus echt niet aan denken, maar misschien verander ik tegen die tijd wel...
je lichaam veranderd ook he...
Sylverstertje

Posting Freak

06-08-2009 17:53
ik hoop trouwens niet dat mijn kraamverzorger aandringt op het proberen van bv terwijl ik dat niet wil.
Kan je dat van te voren aangeven?
(hoor mij nou, ik ben niet eens zwanger)
Sonja165

Unregistered

06-08-2009 17:54
Ik geef lekker de fles. Ik heb bij mijn dochter de fles geprobeerd en ik vond het een hel, nu kan ik ook geen borstvoeding geven door mijn borstverkleining .. Ik vind het moet voor kind zoal moeder leuk zijn en dat is het lang niet altijd. Nee ik doe de fles wel Wink

Liefs
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 17:56
mn excuses antoinet, er zijn idd uitzonderingen.. had fabel ook tussen tekens gezet, want bedoel dat er te snel vaak wordt gezegd dat er geen voeding is, te makkelijk zeg maar, terwijl die er vaak wel is maar meer (pijn en..) moeite nodig is.. hoop dat ik t zo goed uitleg..
Sanel

Posting Freak

06-08-2009 17:57
@finaly
Je mag dan wel kraamverzorgende zijn maar elke vrouw is toch weer anders? Mijn kraamverzorgende heeft juist gezegd dat ik moest stoppen. Ik neem aan dat ze weet waar ze het over heeft. Reken maar dat ik het heel graag wilde en alles op alles heb gezet op door te gaan maar er bij mij gewoonweg niets uitkwam. Ik heb me suf zitten kolven. Tepelhoedjes geprobeerd. En tja dan begint je zin idd te zakken en dan kan ik begrijpen dat het allemaal wat minder wordt. Ik ben ook veel bloed verloren en de artsen hebben mijn verteld dat dat ook een reden kan zijn dat het niet gelukt is. Mijn weerstand was ook superlaag en dat allemaal bij elkaar heeft het bij mij de das om gedaan. Ik merk wel vaker dat de ene kraamverzorgende weer dit zegt en de andere dat. Ook betreft de flesvoeding. Dus mijn vraag is ook een beetje: krijgen jullie als kv's allemaal dezelfde cursus? Daar ben ik zo benieuwd naar.
Malou

Unregistered

06-08-2009 18:02
Wij hadden het tot voor een tijdje terug wel eens nonchalant over wel of niet borstvoeding gehad, maar nooit echt concreet.

Mijn zusje twijfelde bijvoorbeeld heel erg, tot aan de bevalling aan toe, die is ook niet zo fanaat er van dat er gepulk en geprutst word aan dr lijf om t maar zo te zeggen. En ze zou daar ook niet t geduld voor hebben als t niet echt zou willen lukken denk ik.
Maar ze kreeg een maand voor uitgerekende datum een te hoge bloeddruk, en daaropvolgend een zwangerschapsvergiftiging, en moest dus flesvoeding gaan geven omdat de medicatie van de bloeddruk anders via de melk bij mn nichtje terecht zou komen, en dat was ook niet de bedoeling.

Ze had van mij ook min of meer verwacht dat ik ook wel flessenvoeding zou gaan doen, maar daar hadden we nog niet echt over gepraat eigenlijk.

Toen we het er over kregen wist ik voor mezelf al dat ik borstvoeding wilde proberen, en vriendlief riep gelijk:
Borstvoeding is goed, dus doen we dat gewoon toch?

Toen ik opperde dat hij dus in principe als ik niet afkolf geen flesje kon geven, deerde hem niet, hij zag graag dat ik borstvoeding zou gaan geven, omdat dat het gezondst en natuurlijkst is.

Daar waren we het dus over eens Wink

Toch vind ik dat als iemand bewust kiest voor flessenvoeding, dit ook niet verkeerd is.
Ieder heeft zijn redenen er voor, en ook flessenvoeding heeft voordelen ten opzichte van borstvoeding.
Als je ergens bent en je kunt je niet afzonderen, en Uk heeft honger moet je als je borstvoeding geeft, en je hebt geen flesje omdat je niet kolft, met je blote melkfabriek gaan zitten. Nu kun je het wel afkleden, maar toch gaan mensen zitten kijken.
Dan is een flesje net zo makkelijk.

Alhoewel je ook net zo goed kunt afkolven in een flesje vanzelf.

Wat ik me wel af zat te vragen:

Normaal komt de borstvoeding pas op gang na de bevalling en word het gestimuleerd als je kleine na de geboorte word aangelegd.

Maar wat nu als je een keizersnee krijgt?
Komt het dan ook op gang? Ook als je bv eerder een keizersnee krijgt dan je uitgerekende datum?
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 18:07
nee hoor sanel, dat klopt gewoon.. zou ik ook hebben gedaan als ik je kraamverzorgende was.. en idd je had een medische reden (bloedverlies, etc) dus "logisch" dat het niet wilde lukken. Dat vergeet ik erbij te zeggen, er zijn idd ook medische redenen.. net als een borstverkleining (als de tepel los is geweest) dan wil het ook niet gaan.. dan moet je ook gewoon lekker een flesje geven.. niks mis mee!!

we krijgen dus de zelfde cursussen Wink nee, maar ik heb natuurlijk net vers mijn diploma en dus cursussen gehad, en je hebt ook wel mensen die langer in het vak zitten en dingen nog anders doen.. maar inprincipe zijn er ook bijscholingen die ze moeten volgen, dus t is toch echt de bedoeling dat we allemaal op 1 lijn zitten (maar eigenwijzen zijn er altijd Tongue , in elk vak toch?)

sanel, ik moet zeggen dat je eerste zin, waar je je stukje mee begint, beetje aanvallend overkomt.. ik probeer hier niks te zeggen omdat ik het zogenaamd beter weet.. ik wil gewoon wat dingen opduidelijken en helpen als dat kan en gewenst is.. :oops:

xxx
Sanel

Posting Freak

06-08-2009 18:10
Ja klopt dat die eerste zin niet echt jofel over kwam. Sorry daarvoor. Ik zat hem later terug te lezen en dacht... :oops: :oops: :oops:. Ik typ sneller dan ik denk. En ik praat ook sneller als ik denk. Ben nogal een flapuit. Ik zeg altijd meteen waar het op staat en dat kan weleens verkeerd uitlopen. Sorry Sorry!!!
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 18:11
hey malou, borstvoeding komt ook opgang na (eerdere) keizersnede.. soms kan het wat meer tijd nodig hebben, maar inprincipe is er weinig anders, want de productie komt idd opgang door de baby die aanhapt (of maar bij de tepel in de buurt komt, stimulatie) het is een wisselwerking.. door keizersnede wil het soms wat moeizamer verlopen doordat je pijn hebt en dus minder rust vind.. kan, hoeft helemaal niet..

maar eh,., je man kan gewoon flesjes geven hoor Wink idd dan wel wat afkolven, maar ach..

over dat op rot plaatsen voeden.. idd, lijkt mij ook niks.. maar denk dat ik daar bewust rekening mee zal houden.. zeker de eerste weken.. dat ik niet zomaar ergens heen gaan met t risico dat je baby gevoed wilt worden (er komt namelijk wel een regelmaat in dus je weet wel wanneer je kindje ongeveer komt)waar je basoluut niet wilt of kan voeden.. en als je ergens heen moet waar van je weet dat je kindje gevoed moet worden en je wil dat daar niet, kun je zelfs een flesje flesvoeding geven.. dus dat kan je dan mee nemen.. maar waarschijnlijk staan je borsten dan wel op knappen en wil je even kolven Wink.. ik moet ook nog maar zien hoe ik dat ga doen haha
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 18:13
oke sanel, maakt niet uit Wink dat "probleem" heb ik ook vaak hahha.. dat hou je toch met het type!! altijd anders dan gewone gesprekken..
Malou

Unregistered

06-08-2009 18:16
Ok, daar maakten we ons wat zorgen over namelijk.
Wat nu als de borstvoeding niet op gang komt?

Maar in principe gaat dat dus vrij automatisch in de meeste gevallen blijkt wel.

En inderdaad, afkolven is iets wat ik wel van plan ben, mocht het gaan lukken om borstvoeding te geven.
Wil dat mn mannetje ook lekker er van kan genieten om de kleine eens een flesje te geven, en voor als we weggaan is dat makkelijker, al zou ik er op visite bij vrienden of familie niet zo'n probleem mee hebben om daar gewoon borstvoeding te geven, maar meer als je naar een restaurantje zou gaan na een dagje weg ofzo, al is dat de eerste tijd nog niet aan de orde natuurlijk Wink
Tijger1

Unregistered

06-08-2009 18:23
finaly87 schreef:mn excuses antoinet, er zijn idd uitzonderingen.. had fabel ook tussen tekens gezet, want bedoel dat er te snel vaak wordt gezegd dat er geen voeding is, te makkelijk zeg maar, terwijl die er vaak wel is maar meer (pijn en..) moeite nodig is.. hoop dat ik t zo goed uitleg..

klopt het dat jij nu eigenlijk zegt dat je gewoon langer door moet gaan met kolven en aanleggen?
want als dat zo is, ben ik het nog niet helemaal met je eens. sorry hoor. bedoel het niet aanvallend naar jouw toe hoor. weet dat jij het goed bedoeld.
en ik ben echt wel blij dat ik het geprobeerd heb, en baalde ook behoorlijk dat het niet wilde lukken.
maar weet niet wat ik bij een tweede zou doen, of ik het dan weer zou proberen.

maar bij was er eigenlijk geen medische reden dat de voeding niet wilde komen. heb niet veel bloed verloren, heb alleen een zware bevalling gehad. maar daar had ik na de bevalling al heel snel geen last meer van.
dus bij mij is er geen reden waarom het niet op gang kwam. heb ook nog wel geprobeerd om met de hand nog wat kolf bewegingen te maken toen ik over was gegaan op de fles. maar ook toen kwam er niets, terwijl he toen heel even leek dat ik wat stuwing kreeg. maar dat was maar een halve dag het gevoel en toen was het weer weg. en er kwam ook toen niets na die kolf beweging
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 18:52
finaly87 schreef:mn excuses antoinet, er zijn idd uitzonderingen.. had fabel ook tussen tekens gezet, want bedoel dat er te snel vaak wordt gezegd dat er geen voeding is, te makkelijk zeg maar, terwijl die er vaak wel is maar meer (pijn en..) moeite nodig is.. hoop dat ik t zo goed uitleg..

uitzondring antoinet.. bij jou was de rest dus niet van toepassing, dat wat ik er achteraan heb gezet.. soms wil het idd echt niet lukken, wat je ook probeert.. maar ... <= en dan dus wat ik daar achter aan zei...
amanda16

Posting Freak

Topics: 18
06-08-2009 18:55
@ Malou,

bij een keizersnede verschilt het nog al. Ik heb een keizersnede gehad en behoorlijk veel bloed verloren (bijna 2.L.) Ook duurde het lang voor ik weer op de kraamafdeling bij Xander was. Maar de bv kwam zeer goed opgang ik had super veel melk. Hij kwam de eerste dagen niks te kort. Big Grin
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 19:00
kijk, dat is een mooie ervaring amanda 16 Wink
Malou

Unregistered

06-08-2009 19:22
Oke, wel grappig hoor hoe zo'n lichaam dan met zoiets omgaat he Big Grin

Nou ja, als het goed is weet ik vanaf dinsdag of ik keizersnee moet ondergaan, of dat ik gewoon ga bevallen, en maak me er maar niet te druk om.
Alles komt zoals t komt, en we zien t wel Wink
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 19:28
waar hangt dat vanaf dan malou?? 1e kindje??
xx
Tijger1

Unregistered

06-08-2009 19:37
finaly87 schreef:

uitzondring antoinet.. bij jou was de rest dus niet van toepassing, dat wat ik er achteraan heb gezet.. soms wil het idd echt niet lukken, wat je ook probeert.. maar ... <= en dan dus wat ik daar achter aan zei...

oke. duidelijk. en bedoelde het dus niet aanvallend naar jouw toe hoor
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 19:47
oke, ben blij dat t duidelijk is Wink
Malou

Unregistered

06-08-2009 20:10
finaly87 schreef:waar hangt dat vanaf dan malou?? 1e kindje??
xx

Het hangt van de ligging van mijn placenta af.
Uk is ons eerste kindje, en in eerste instantie zouden we gewoon thuis gaan bevallen.
Alleen bij de pretecho bleek dat mijn placenta erg laag lag.

Zou deze niet omhoog komen naar boven, dan loop ik het risico dat of de placenta te vroeg loslaat, of dat Uk en placenta er tegelijk uit gaan komen, en dat gaat niet.
Dus mocht dinsdag blijken dat de placenta te laag ligt dan moet ik zoiezo een keizersnee, vandaar Wink
finaly87

Posting Freak

06-08-2009 20:31
oke zo, nou hoop voor je dat ie goed is gaan liggen, die placenta.. of heb je niks op keizersnede tegen?? succes!! xx
Malou

Unregistered

06-08-2009 20:53
Ach ja, wat is er op tegen zijn, of juist niet.

Beiden heeft zn leuke en minder leuke dingen.

T enige waar ik bij de keizersnee tegen op zie is de ruggenprik (ben bang voor naalden :? ) en het feit dat je een beetje van de wereld ben zeg maar.

Heb t bij mn zusje gezien, en die was een beetje whoooeeeeeei :lol:
Ze kreeg wel alles mee, maar was ook ontzettend moe, en kreeg de helft maar mee.
Ja wel dat ze haar dochtertje gezien had en alles, maar daarna is alles een ver van je bed show omdat je zo moe bent vond ze, en ik ben iemand die graag wil weten hoe het zit, wie hoe wat enzo.

Ik zie wel hoe het komt. Als ik gewoon mag gaan bevallen gaan we daar voor, en moet ik een keizersnee dan gaan we daar voor, want het is zoals het is Wink Kan wel heel wat willen, denken of wat maar ook, maar t komt zoals t komt Wink
french

Posting Freak

Topics: 19
06-08-2009 21:01
Zo heb even heel wat pagina's gelezen, en ook dingen waar ik van begon te koken zoals de term egoistisch.
Maar goed zal me daar niet over uitwijden..

Mijn zoontje heb ik direct aangelegd naar de bevalling, maar er kwam geen melk op gang. Na 3dagen kolven kwam de voeding eindelijk mondjes maat op gang. Zoontje kreeg ondertussen kv. Nou was erg blij dat dat er was, wat had hij anders moeten hebben ??
Maar goed daarna liep het allemaal heel soepel. Hij pakte goed aan en dronk goed. Had er ook mooie regelmaat in.
Zoontje was heel tevreden. Geen last van kloven etc..
Maar na 2,5 week kreeg ik een klein bultje in mijn borst die in een week tijd zo groot als een golfbal was.
Dus verschillende bezoeken aan huisarts gebracht, die dacht aan borstontsteking. Heb van alles geprobeerd.
Kolven na de voeding, warme en koude afwassingen, borst masseren.
Maar mocht allemaal niet baten na 4 weken zat er amper voeding nog in mijn borst en zoontje was erg ontevreden.
Wat doe je dan ?? Nog een weekje aangemarteld met een zeer ontevreden en huilend kind.
Toen dus het besluit met veel pijn en moeite genomen, ben in 1,5 week overgestapt op de fv.

Ben later voor onderzoek naar ziekenhuis geweest voor die bult. Bleek er nog een paar te hebben. Zelfs van 1 bult een punctie gehad omdat het vermoeden van borstkanker er was. Maar gelukkig was alles goed en zijn de bulten leeg gehaald met een naald.
Zat allemaal bv in, verstopte klieren dus.

Las ook iets over ingetrokken tepels, ik heb dat ook aan 1 borst. Hierdoor pakte mijn zoontje moeizaam in het begin. Maar heb borstschelpen gehaald bij de lactatiekundige. Heeft mij heel erg geholpen. Deed ze een half uurtje voor het voeden voor en daardoor stond mijn tepel mooi naar buiten. Dus misschien een tip voor mensen die dit hebben en wel bv willen proberen/geven.

Ik heb dus beide kanten ervaren en ben heeeel blij dat er flesvoeding is, vond het zeer jammer dat ik moest stoppen met de bv. Maar heb het wel ervaren en dat vond ik ook heel mooi.
Maar het intieme contact is er nu ook zeker met fv !!
Malou

Unregistered

06-08-2009 21:16
Ik heb alles van de discussie even snel doorgelezen, en ga me daar verder niet in mengen, want ik vind dat een ieder de keuze moet maken die ze het beste acht voor haar kind Wink

Wel wil ik zeggen dat als er lange reacties ( en vind dat het ook bij korte reacties soms best makkelijk kan zijn) worden gepost het misschien aan te raden is voor álle forumdames om eens wat meer smilies te gebruiken en ook niet aan een stuk door achter elkaar aan te typen..

Schrijf met meer ruimte er tussen, en sla eens een regel over, zodat alles wat duidelijker en overzichtelijker word.

Ik ben zelf ook geneigd om berichten waarin je achter de punt gelijk een nieuwe zin krijgt, zonder ruimte tussen bepaalde stukjes, veel sneller en minder goed te lezen, dan een bericht waarbij er overzicht is, er ruimte is tussen de zinnen, en het gewoon duidelijker en "makkelijker"is om te lezen Wink

Want als ik zo ga typen, dat ik alles in een bericht achter elkaar door typ, zoals het volgende stukje met de nodige comma's, punten, uitroeptekens, aanhalingstekens, herhalingen, ideeën, bedoelingen, etc etc etc etc, en ik laat niet ergens even ruimte over om op adem te komen en een ander de kans daarmee te geven om het op zich in te laten werken en werkelijk te zien wat er geschreven is, in plaats van door te typen, zodat het een kolkende lettermassa is, waardoor je sneller gaat lezen, en dus dingen minder goed opslaat, en het anders overkomt doordat het bedoelt is, omdat je ook niet de tijd neemt het wel goed en duidelijk te lezen, omdat het gewoon allemaal op een geschreven woorden zijn, zeg maar Wink :lol:

Soms word het daardoor onoverzichtelijk wat iemand eigenlijk schrijft, waardoor je sneller er over heen leest, en dus dingen anders leest als dat ze er staan.

Ook het gebruik van smilies helpt mee aan het anders lezen, en opnemen van een geschreven bericht.

Nadeel van het forum hier is dat je niet de kans hebt je gepostte berichten te wijzigen, of te verwijderen mocht je een reactie niet helemaal zoals bedoeld hebben geplaatst, je met alle hormoontjes van dien soms misschien te fel reageert Wink en het niet zo bedoelt, en tegen de tijd dat je een bericht hebt geschreven om het te herstellen, een ander zwanger persoon er ook weer fel op na reageert, waardoor je al een verkeerde wisselwerking krijgt Wink

Dus probeer dan je berichten met ruimte tussen de regels te posten, gooi niet alle zinnen achter elkaar aan, en gebruik meer smilies in je berichten, en aanhalingstekens, comma's, of hoofdletters en dergelijke, zodat je daarmee aan kunt geven hoe je het ongeveer bedoelt. Big Grin

Daarvoor hebben we immers onze smilies, en op een forum zie je er geen gezicht bij, en hoor je er geen stem bij, en dat komt altijd anders over dan dat je echt met iemand praat.

Ik denk dat dat er ook al een heel stuk aan mee kan helpen dat mensen elkaar niet te snel verkeerd begrijpen en alles veel duidelijker word Big Grin.

Sjooooo Wink Uitgetikt Wink
french

Posting Freak

06-08-2009 21:19
Malou begrijp wat je bedoeltl, maar denk niet dat dat de discussies zal veranderen Big Grin
Malou

Unregistered

06-08-2009 21:27
Dat is de bedoeling ook niet. Een discussie is een discussie natuurlijk Wink maar het kan er wel aan meehelpen om een discussie wat meer te sturen en te laten zien hoe dingen bedoeld worden.

Sommige dingen worden geschreven, gewoon puur letters, en dan denk je: Ok? terwijl ze met een knipoog toch heel anders op je over komen en daardoor lees je het gelijk anders, of milder, hoe je t maar noemen wilt Wink.

En dit is wat ik altijd doe, en wat ik zelf wel belangrijk vind: Lees je bericht eerst een paar x goed voordat je hem verstuurd.

Je eerste reactie is altijd een patsboemreactie, vooral in een discussie, vooral als deze je persoonlijk raakt en dan ben je in eerste instantie geneigd om misschien feller te reageren dan dat je bedoelt.
En lees je je bericht voor t versturen nog 1 of 2 x dan kan je er ineens anders tegen aan kijken, je reactie nog wat aanpassen.
En op die manier, door middel van bijvoorbeeld smilies, of overzichtelijker schrijven op het forum, kun je "akkefietjes" en kwetsende woorden en dingen voorkomen.

Meningsverschillen houd je altijd, en dat mag en moet ook Wink maar je kunt wel proberen om dat als je een meningsverschil hebt, wel met bijvoorbeeld een lachsmilie of een knipoogsmilie aan te geven, dat je het goed bedoelt zeg maar.
french

Posting Freak

06-08-2009 21:35
Zoals ik al schreef ik begrijp je verhaal en zie smiley.
Dus ook goed lezen wat ik schrijf Wink .

Maar goed dit wordt weer een discussie apart en lijkt me niet nodig.
Malou

Unregistered

06-08-2009 21:45
Ik heb gelezen wat jij schreef Wink, dat je denkt dat toevoegen van smilies en overzichtelijker schrijven waarschijnlijk niet zal helpen Wink

Ik denk dat t misschien wel zou kunnen helpen, vandaar mijn wederreactie op jouw reactie haha, misschien helpt t niet altijd, maar ik vind het wel t proberen waard Wink

En nu idd weer terug op het BV EN FV, want anders moeten we hier ook nog weer een apart topic voor aanmaken :mrgreen: :lol: :lol: :lol:
bstipdonk

Unregistered

06-08-2009 21:56
ieder moet kiezen waar ie zich fijn bij voelt. Borstvoeding is beter, maar van de fles worden ze ook groot!
Ik heb ongeveer 6 weken bv gegeven. Het ging allemaal super goed. Maar had er gewoon geen fijn gevoel bij... Eerlijk gezegt had ik er gewoon een hekel aan.

Terwijl ik van te voren eigelijk van plan was tot de 6maanden te voeden. Dus je ziet dat het anders kan lopen.
Snow

Unregistered

06-08-2009 22:01
bstipdonk schreef:ieder moet kiezen waar ie zich fijn bij voelt. Borstvoeding is beter, maar van de fles worden ze ook groot!
Ik heb ongeveer 6 weken bv gegeven. Het ging allemaal super goed. Maar had er gewoon geen fijn gevoel bij... Eerlijk gezegt had ik er gewoon een hekel aan.

Terwijl ik van te voren eigelijk van plan was tot de 6maanden te voeden. Dus je ziet dat het anders kan lopen.

Borstvoeding IS beter, maar van de fles worden ze ook groot!

Sad ..

borsvoeding is niet per definitie beter.. en zeker niet als je je als moeder daar totaal niet prettig bij voelt..

ik houd meer van zinnen als: 'ieder moet kiezen waar ie zich fijn bij voelt. Borstvoeding is volgens mij beter ..
ofzo iets dergelijks..
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

06-08-2009 22:08
Ik volg de discussie aardig, maar wat mij ontzettend opvalt is dat juist de voorstanders van borstvoeding hier vréselijk op hun woorden moeten passen en niet andersom...
french

Posting Freak

06-08-2009 22:12
Malou schreef:Ik heb gelezen wat jij schreef Wink, dat je denkt dat toevoegen van smilies en overzichtelijker schrijven waarschijnlijk niet zal helpen Wink

Ik denk dat t misschien wel zou kunnen helpen, vandaar mijn wederreactie op jouw reactie haha, misschien helpt t niet altijd, maar ik vind het wel t proberen waard Wink

En nu idd weer terug op het BV EN FV, want anders moeten we hier ook nog weer een apart topic voor aanmaken :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Nee dat schrijf ik niet dat smileys en overzichterlijker schrijven niet zal helpen.
Ik bedoel dat de dicussie zal blijven bestaan tussen bv en fv. Ongeacht hoe geschreven wordt, dat blijft gewoon een eeuwig durende discussie. Raken we nooit over uitgesproken..
Maar dat ik je begrijp dat je je verhaal meer kan sturen met smileys en overzichterlijker schrijven.

Hoop dat je het begrijpt wat ik bedoel Wink
french

Posting Freak

06-08-2009 22:14
Suus-wil-mama-worden... schreef:Ik volg de discussie aardig, maar wat mij ontzettend opvalt is dat juist de voorstanders van borstvoeding hier vréselijk op hun woorden moeten passen en niet andersom...

Misschien omdat er door sommige wat "kwetstende" opmerkingen zijn gemaakt.
Voelde mezelf ook wel aangevallen omdat ik geen bv geef namelijk.
De voorstanders van Fv lijken zich meer te moeten verdedigen vind ik.
Uitleggen waarom je fv geeft etc..
Snow

Unregistered

06-08-2009 22:20
french schreef:
Suus-wil-mama-worden... schreef:Ik volg de discussie aardig, maar wat mij ontzettend opvalt is dat juist de voorstanders van borstvoeding hier vréselijk op hun woorden moeten passen en niet andersom...

Misschien omdat er door sommige wat "kwetstende" opmerkingen zijn gemaakt.
Voelde mezelf ook wel aangevallen omdat ik geen bv geef namelijk.
De voorstanders van Fv lijken zich meer te moeten verdedigen vind ik.
Uitleggen waarom je fv geeft etc..

ja zo voel ik het ook. Als ik tegen mensen in mijn omgeving zeg: 'Ik ga BV geven zeggen ze: oke!'
Zeg ik: 'Ik ga flesvoeding geven' is het gelijk: 'waarom?'

en ik kan echt niet goed tegen mensen zoals bstipdonk die alleen maar zeggen: 'borstvoeding IS beter, maar met de fles worden ze ook groot'. Daarmee zeg je dus dat FV slechter is..

ik hoor graag van mensen waarom ze er wel en niet voor kiezen.. dat is veel zinniger denk ik..

x
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

06-08-2009 22:25
Ik begrijp dat er opmerkingen zijn gemaakt die als kwetsend zijn ervaren en dat is jammer, maar dat zou niet moeten hoeven betekenen dat iedereen die een positieve uitspraak doet over het geven van bv hier nu op eierschalen moet lopen...

De reactie van Regenboog op Bstipdonk vind ik persoonlijk erg ver gaan...

Iedereen weet dat in borstvoeding bepaalde (anti)stoffen zitten die tot op heden helaas nog niet in flesvoeding verwerkt konden worden.
Dus is bv beter qua voedingsstoffen voor je kind.. ja.
Maar er zijn zoveel (al dan niet medische) redenen om je kind geen bv te geven.
Is persoonlijk en ook ok!
De één kan het niet, de ander wilt het niet... prima!

Maar er hoeft nou ook weer gestruikeld te worden over zo'n uitspraak van bstipdonk...
Snow

Unregistered

06-08-2009 22:31
suus:
zo bedoelde ik het ook abslouut niet. Maar ik vind dat ik wel mag zeggen dat ik het jammer vind dat iemand even neerzet dat het beter is.. en er verder niks over zegt. Over die anti-stoffen, dat kan zo zijn.. maar dat die stoffen heel goed voor je zijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Sommige onderzoeken tonen namelijk aan dat de kids helemaal geen belang hebben bij die antistoffen.. en dat de moedermelk helemaal niet beschermt tegen allergieeen zoals altijd wordt beweerd..

Nouja.. ik denk dat je daar nooit uit gaat komen.. maar ik ben zo benieuwd waarom mensen er wel en niet voor kiezen!

x
Sylverstertje

Posting Freak

06-08-2009 23:39
Regenboog schreef:ja zo voel ik het ook. Als ik tegen mensen in mijn omgeving zeg: 'Ik ga BV geven zeggen ze: oke!'

x

dit probeerde ik in het hele verhaal op het maart forum dus ook te zeggen hahaha. Maar jij zegt het kort en bondig (waarom kan ik dat nou niet?? Wink)

En de rede waarom regenboog op de zin lette: borstvoeding IS beter, is (denk ik) omdat er in het maart forum werd gezegd dat borstvoeding beter is, dus mensen die FV geven egoistisch zijn, omdat ze niet het beste willen voor hun kind.
Gelukkig waren erg veel mensen het hier niet mee eens (ook mensen die bv geven). En door zo'n uitspraak ga je wel op die woorden letten...

sorry dat ik voor jou spreek regenboog, ik hoop dat ik het een beetje goed heb?
Volgens mij delen wij namelijk wel redelijk dezelfde mening?
Snow

Unregistered

07-08-2009 04:09
Sylverstertje schreef:
Regenboog schreef:ja zo voel ik het ook. Als ik tegen mensen in mijn omgeving zeg: 'Ik ga BV geven zeggen ze: oke!'

x

En de rede waarom regenboog op de zin lette: borstvoeding IS beter, is (denk ik) omdat er in het maart forum werd gezegd dat borstvoeding beter is, dus mensen die FV geven egoistisch zijn, omdat ze niet het beste willen voor hun kind.
Gelukkig waren erg veel mensen het hier niet mee eens (ook mensen die bv geven). En door zo'n uitspraak ga je wel op die woorden letten...

sorry dat ik voor jou spreek regenboog, ik hoop dat ik het een beetje goed heb?
Volgens mij delen wij namelijk wel redelijk dezelfde mening?

klopt wel zo'n beetje idd Big Grin ! Ik vind het hetzelfde als: 'Jezus bestaat!' .. ik ben zo benieuwd 'waarom' mensen dat geloven.. wat ze er persoonlijk uithalen etc...

x
Malou

Unregistered

07-08-2009 09:48
Zo Jamilah, dat klinkt inderdaad niet echt prettig Sad

Dikke duim dat je het toch zo doorzet voor je mannetje, moet je ook lichamelijk en geestelijk maar kunnen, zeker als je ook nog lichamelijke klachten zoals reuma hebt. :|
Hoop voor je dat er toch wat verbetering in komt, en dat je wel op tijd over gaat als het echt neit meer lukt.
Niet boven je eigen kunnen he!

En wat je schrijft over je moeder, doet me aan mezelf denken.
Laatst hadden we visite, zegt die vrouw: Zo zeg, 5 maand zwanger en nu al borsten waarmee je haast een vierling moet kunnen voeden.

Toen zat ik me te bedenken, ja ze zijn wel groot, maar nu ook maar hopen dat er idd wat uitkomt, dat is ook altijd nog weer afwachten. Tijd zal t leren Wink

Meid, sterkte en succes met het BVoeden, vind het echt super zoals je met de situatie omgaat!
jorike

Unregistered

07-08-2009 09:57
Hallo dames,
even los van de mening die ik zelf heb over het geven van borstvoeding, kan ik iedereen aanraden naar een lactatiecursus te gaan. Ik ben zelf toen ik zwanger was ook geweest en heb daar heel veel informatie gekregen. Het zijn geen bijeenkomsten om je over te halen borstvoeding te geven, maar om je een reeël beeld te geven van hoe het kan zijn om borstvoeding te geven.
Ze gaan er diep op in, beginnend met een dwarsdoorsnede van de borst en hoe het er vanbinnen allemaal uit ziet en wat er verandert als je zwanger bent. Dan krijg je te zien wat de goede manier van aanleggen is (nooit geweten dat verkeerd aanleggen al die pijnlijke kloofjes veroorzaakt!) met plaatjes en een filmpje. Ook krijg je alle voordelen van het geven van borstvoeding. Let wel, ze kraken het geven van flesvoeding niet af!!
Er zijn 2 hormonen nodig om het geven van borstvoeding zo soepel mogelijk te laten verlopen, prolactine (voor de melkproductie) en oxytocine om het toeschietreflex op aanraking van de baby mogelijk te maken. Die laatste wordt het beste geproduceerd als je positief en zonder stress aan het geven van borstvoeding begint. Daarom zeggen ze ook wel: je moet ervan uitgaan dat je borstvoeding geven gewoon DOET in plaats van PROBEERT. Zo ben je minder met je hoofd bezig met het idee: 'Straks lukt het niet..'.
Ik hoop dat ik jullie heb overtuigd die cursus te gaan doen, het is heel leerzaam, niet duur en je kan zo beter een mening vormen over het wel of niet willen geven van borstvoeding.
En nog 2 leuke feitjes over het geven van bv:
1) Je verbrand 500 caloriën per dag extra Wink
2) Je baarmoeder krimpt sneller, waardoor het nabloeden sneller stopt en je buik sneller slinkt.

Ik zelf geef nog steeds bv. Nooit verwacht het zo lang te doen, zeker doordat het ook bij mij niet van een leien dakje ging (ontsteking, tepel kloven ), maar ik ben blij dat ik het nog steeds doe want niets troost mijn meisje beter dan even aan de borst.
finaly87

Posting Freak

07-08-2009 10:10
hey jorike.. mooi stukje dat je hebt getypt, zo is het wel..
maar je kan beter zeggen, voor de vrouwen die overwegen om borstvoeding te gaan geven, dan is het verstandig om zo een cursus te gaan doen.. niet perse iedereen. (anders krijg je weer aanvallen van de fv'rs Wink of niet dan!? Wink)

iedereen moet hier op zn woorden letten.. Confusedhock: wel jammer, maar ach zo is t nou eenmaal..
idd door de foute opmerkingen die al geplaatst zijn (vooral maart-forum)
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

07-08-2009 10:14
Sylverstertje schreef:En de rede waarom regenboog op de zin lette: borstvoeding IS beter, is (denk ik) omdat er in het maart forum werd gezegd dat borstvoeding beter is, dus mensen die FV geven egoistisch zijn, omdat ze niet het beste willen voor hun kind.

Maar die uitspraak over dat het egoïstisch zou zijn is dus niet hier gedaan, maar in het maartforum, door een ander persoon.
Kun je dus niet Bstipdonk op aanvallen...
Zo werk je een nieuwe, felle discussie alleen maar op de hand.

Hoe ik er zelf over denk;
Ik wil ontzettend graag borstvoeding geven en zal dit dan dan ook op alle mogelijke manieren proberen.

Waarom?
Ten eerste kijk ik er helemaal niet tegenop, sterker nog ik verheug mij hier juist op!
Ik wordt voor de 1e keer mama en kijk onwijs uit naar het intieme contact dat ik met mijn kindje zal hebben als hij / zij
straks aan mijn borst ligt.
Het lijkt mij ontzettend mooi om mijn kindje straks op deze manier te kunnen voeden.
Alle praktische en financiële redenen zelfs nog daargelaten.
Het liefste zou ik dit wel 6 maanden willen volhouden en heb reeds geïnformeerd in hoeverre ik verzekerd ben voor een lactatiedeskundige wanneer ik tegen moeilijkheden zou aanlopen (kan lang aan gelukkig).
Buiten dat ik nooit helemaal tevreden ben geweest met mijn (erg kleine en puntige) borsten, heb ik gelukkig nooit iets vervelends of medische aandoening / ingreep gehad in het verleden wat maakt dat borstvoeding mij op voorhand tegenstaat.

MAAR.... om borstvoeding te kunnen geven mag ik bepaalde medicijnen die ik nodig heb niet gebruiken....
En dit zou nog weleens een kink in de kabel met zich mee kunnen brengen.
Ik wil me zolang mogelijk van dit medicijn onthouden, maar als ik hier in het kader van mijn eigen gezondheid toch weer mee moet beginnen, is de grens gesteld. Dan ga ik over op flesvoeding omdat borstvoeding domweg niet meer veilig zou zijn.
Maar nogmaals ik hoop en verwacht dat ik dit moment lang zal kunnen uitstellen.

Uiteraard zijn dit de ideeën die ik er op voorhand op nahoudt.
Ik ben nog nooit bevallen, heb nog nooit een hectische en emotionele kraamperiode meegemaakt en kan dus niet met 100% zekerheid zeggen hoe alles straks aanvoelt (maar dat geldt voor een hoop dames hier).
De enige afspraak die ik met mezelf heb gemaakt is dat ik op alle momenten mijn gevoel blijf volgen en dus niets moet en geen strakomlijnde plannen voor alles kan hebben tot ver in de toekomst. Alle opties blijven op die manier open!
Ik blijf op alle momenten bij mezelf en mijn gevoel.
Snow

Unregistered

07-08-2009 10:21
Ik ben hier weg.

Ik vind het jammer, want vind het een leuk onderwerp, maar als ik zo erg op mijn woorden en zinnen
moet letten omdat ik zogenaamd iemand aanval, vind ik het niet prettig meer.
Sowieso vind ik het jammer dat iemand anders mij daarop aanspreekt, en niet in dit geval
bstipdonk zelf.

Ook het feit dat sylverstertje een poging doet om uit te leggen wat ik bedoel (wat ik overigens lief vind!)
en ik via die weg wordt aangesproken dat ik dus bstipdonk aanval omdat het eventueel met dat
echoisme zu hebben te maken vind ik erg vervelend. (ik heb namelijk zelf nergens gezegd dat ik het daarmee
associeerde.)

Veel plezier met verder discussieren!
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

07-08-2009 10:31
@ Jamilah,
Wij zitten wat dat betreft in hetzelfde pakket en ik zou ook al ontzettend trots zijn wanneer ik het al 3 maanden heb volgehouden! Maar je hebt gelijk. Er is een grens en die weet je zelf het allerbest.
Ik wilde dus wel een borstvoedingscursus volgen, maar het kraambureau in onze regio is daar recentelijk mee gestopt omdat het teveel geld kostte.. erg jammer.
Wel ben ik gisteren voor een voorlichtingsavond in het ziekenhuis geweest en heb me voor zover mogelijk laten voorlichten.
Verder kan ik me, buiten info lezen, niet nog verder laten voorlichten en kan ik alleen na de geboorte hulp verwachten van ziekenhuis, kraamverzorging en eventueel lactatiedeskundige.
Maar ben supergemotiveerd en dat is denk ik ook zeer belangrijk om het te laten lukken.
finaly87

Posting Freak

07-08-2009 10:46
hey hey, suus, ik heb de zelfde mooie ideeen bij het borstvoeden.. heb dan niet te maken met mediactie enzo.. maar ik vind het ook gewoon een heel mooi moment, het idee alleen al dat je kindje groeit door alleen maar jouw lichaam... maar ja ik weet ook dat t niet bij iedereen zo gaat en kan. Lijkt me wel erg als je het zo graag wilt, en het kan of lukt niet..

regenboog, niet weg gaan! ook jij hoort hier gewoon tussen, mag je meningen geven en reageren op anderen.. doen we allemaal!
idd worden dingen snel verkeerd opgevat met type, heel stom! maar goed, t is zo..
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

07-08-2009 10:49
Dank je wel! En voor jou hoop ik dat je het nog zo lang vol kunt houden als je wilt.
Een persoonlijke vraag....
Had je ook gevoelige borsten voor je zwanger werd? Of kwam het enkel door de spruw?
Ik vraag me af of dat er ook mee te maken kan hebben.
Heb zelf nooit gevoelige borsten gehad (kon zelfs in gebeten worden zeg maar :oops: ) en zelfs nu zijn ze niet echt gevoelig.
Kan natuurlijk nog veranderen maar vraag me af of dat er iets mee te maken kan hebben...
Tijger1

Unregistered

07-08-2009 10:52
suus wil mama worden sommige lactatie deskundigen geven zelf ook de cursus.
ik heb ook bij zo iemand een cursus gevolgt, en vond het heel leerzaam. mijn vriend is ook meegeweest en die vond het zelfs ook een leuke leerzame cursus.
maar helaas heb ik er niets aan gehad in de praktijk

regenboog ik kan mij jouw gevoel heel goed voorstellen.
maar blijf hier gezellig mee kletsen.
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

07-08-2009 10:58
Hey antionet,

Jammer dat je er niets aan gehad hebt omdat het niet lukte!
Je kunt nog zoveel voorbereiden en mooie ideeën hebben, maar als het om wat voor reden dan ook niet lukt, heb je er natuurlijk helemaal niets aan. Zo kan het bij mij natuurlijk ook lopen... als hoop ik van niet.
Ik heb gisteravond inderdaad een naam gekregen van een plaatselijke lactatiedeskundige en ga haar benaderen.
Heb alleen vernomen dat zij alleen postnatale hulp verleent, maar wie weet zit er toch ook wel een cursus vooraf in...
Zou ik erg prettig vinden! En ja, of ik mijn vriendje meeneem... laat ik denk ik ff van hem afhangen.
Ik betrek hem zoveel mogelijk bij alles en gisteren is hij ook mee geweest. Kijken of ie wil... Wink
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

07-08-2009 11:01
jamilah79 schreef:Mijn tepels waren altijd al wel wat gevoelig maar de bv was in het begin echt totaal geen probleem, mijn tepels deden ook geen pijn. Na de spruw zijn ze pijnlijk gebleven. Maar ben nog steeds dapper genoeg om het mannetje paar keer per dag aan te leggen. De pijn trekt nl na een aantal minuten wel langzaam weg. Moet daarna wel direct mijn tepels in de bepantene zetten.

Ik heb de Bepantene en klovenzalf hier ook al in huis gehaald!
Ga nog even opzoeken wat spruw precies is (haha, weet ik nog niet behalve dat het dus pijnlijk is en in het mondje van je kindje kan zitten).
Tijger1

Unregistered

07-08-2009 11:05
suus kom je toevallig uit de buurt van deventer? daar zat de vrouw van wie ik de cursus heb gehad. en toevallig werkt ze er ook nog bij in het ziekenhuis op de kraamafdeling. dus heb haar ook nog aan mijn bed gehad toen het niet lukte

sommige thuiszorg instelling geven ook een borstvoedingscursus.
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

07-08-2009 11:12
jamilah79 schreef:Spruw is een candida (schimmelinfectie). Dit neemt je kindje al mee vanuit het geboortekanaal. Door het zuigen aan de tepels geeft je kindje het weer door aan jouw borsten die daardoor ook besmet zijn en aangezien je tepels net als et mondje van je kindje vochtig is en daar schimmels goed gedijen kan dit zeer langdurig aan houden en zeer pijnlijk zijn ook. Ik had weinig symptomen maar wel ontzettend veel pijnklachten. Ik kreeg een zalf voor mijn borsten en de kleine dus een gel voor zijn mondje. Hebben ruim 3 weken moeten smeren eer we schimmelvrij waren. Erg vervelend dus en je kunt er niks tegen doen om het tegen te gaan..

Oei, klinkt niet best inderdaad.... En je kunt het dus ook helemaal niet voorkomen!
Nou hopen dat mij dat bespaart blijft en zo niet... smeren!
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

07-08-2009 11:14
antoinet schreef:suus kom je toevallig uit de buurt van deventer? daar zat de vrouw van wie ik de cursus heb gehad. en toevallig werkt ze er ook nog bij in het ziekenhuis op de kraamafdeling. dus heb haar ook nog aan mijn bed gehad toen het niet lukte

sommige thuiszorg instelling geven ook een borstvoedingscursus.

Nee, helaas!
Ik woon in Enkhuizen (kop van Noord Holland) dus Deventer gaat em niet worden... :lol:
Als het hier in de buurt wel lukt is het mooi meegenomen en anders... is het pech.
Dan gaan we na de geboorte ons best doen.
Storm1987

Unregistered

07-08-2009 11:48
Ik heb altijd geroepen, voor mij geen borstvoeding!! Ik was ook diegene die de discussie tot stand bracht in het maart 2010 topic :oops:

Ik dacht echt dat ik zeker wist dat ik flesvoeding wil gaan geven. Tot ik andermans argumenten en ervaringen las, en de enorm goede tip kreeg om eens op http://www.borstvoeding.com te gaan kijken. Dit heb ik gedaan. De afgelopen dagen is het niet meer uit mijn hoofd verdwenen.

Nu denk ik dat ik toch redelijk overstag ben, en dit heeft te maken met een droom die ik gehad heb. Ik droomde dat ons kindje geboren was, en ik hem borstvoeding gaf.... het was zo intens, ik voelde zoveel liefde en geborgheid en het voelde zo natuurlijk.... :oops: zo stom hoeveel invloed een droom kan hebben op een mens.

Helemaal zeker ben ik nog niet, ik heb gelukkig nog ruim 7 maanden de tijd om tot een definitief besluit te komen. Maar de optie borstvoeding staat nu definitief open. Ik ga me de komende maanden richten op de voors en tegens en ben van plan iets van een informatieavond bij te gaan wonen.

Deze discussie is dus absoluut niet nutteloos geweest Smile
Suus-wil-mama-worden...

Unregistered

07-08-2009 11:53
Storm1987 schreef: Ik heb altijd geroepen, voor mij geen borstvoeding!! Ik was ook diegene die de discussie tot stand bracht in het maart 2010 topic :oops:

Ik dacht echt dat ik zeker wist dat ik flesvoeding wil gaan geven. Tot ik andermans argumenten en ervaringen las, en de enorm goede tip kreeg om eens op http://www.borstvoeding.com te gaan kijken. Dit heb ik gedaan. De afgelopen dagen is het niet meer uit mijn hoofd verdwenen.

Nu denk ik dat ik toch redelijk overstag ben, en dit heeft te maken met een droom die ik gehad heb. Ik droomde dat ons kindje geboren was, en ik hem borstvoeding gaf.... het was zo intens, ik voelde zoveel liefde en geborgheid en het voelde zo natuurlijk.... :oops: zo stom hoeveel invloed een droom kan hebben op een mens.

Helemaal zeker ben ik nog niet, ik heb gelukkig nog ruim 7 maanden de tijd om tot een definitief besluit te komen. Maar de optie borstvoeding staat nu definitief open. Ik ga me de komende maanden richten op de voors en tegens en ben van plan iets van een informatieavond bij te gaan wonen.

Deze discussie is dus absoluut niet nutteloos geweest Smile

Ik vind het dus echt ontzettend leuk om dit te lezen!
finaly87

Posting Freak

07-08-2009 12:04
spruw kan je wel zoveel mogelijk proberen te voorkomen, namelijk door zo hygienisch mogelijk te zijn, dus handen wassen voor en na elke voeding.. en vooral niemand zijn/haar vinger in t mondje van je baby laten doen.. zelf of je man kan wel, maar dan wel met echt schone handen.. dat zijn in elk geval de basis puntjes waarmee je het zoveel mogelijk kan proberen te voorkomen, want lang (!!) niet iedereen krijgt spruw.. heb nu van de 40 gezinnen 1 kraamvrouw met spruw gehad.. maar dan nog, sommige zijn er wat gevoeliger voor dan de ander.. dus hygiene zegt niet altijd wat..

als t goed is wordt er overal wel een borstvoedingscursus gegeven.. moet je even goed uitzoeken.. ik zeg altijd, als t je 1e ervaring is en je in t ziekenhuis bevalt is t echt een aanrader om zo een cursus te nemen. in het ziekenhuyis zijn ze lang niet allemaal goed op de hoogte van het eerste aanleggen (sommige natuurlijk wel).. vaak wordt bv verklooit door dat een kraamvrouw in t ziekenhuis is bevallen of een nachtje (of meer) heeft moeten blijven.. heel zonde.. is dan handig als je zelf al t een en ander weet.. als je gewoon verder thuis bent dan helpt de kraamverzorgende je er wel mee, dus een cursus is niet noodzakelijk, tenzij je t gewoon leuk en handig vind om te doen Smile
french

Posting Freak

07-08-2009 12:16
[quote="finaly87"]spruw kan je wel zoveel mogelijk proberen te voorkomen, namelijk door zo hygienisch mogelijk te zijn, dus handen wassen voor en na elke voeding.. en vooral niemand zijn/haar vinger in t mondje van je baby laten doen.. zelf of je man kan wel, maar dan wel met echt schone handen.. dat zijn in elk geval de basis puntjes waarmee je het zoveel mogelijk kan proberen te voorkomen, want lang (!!) niet iedereen krijgt spruw.. heb nu van de 40 gezinnen 1 kraamvrouw met spruw gehad.. maar dan nog, sommige zijn er wat gevoeliger voor dan de ander.. dus hygiene zegt niet altijd wat..

quote]

Hier ben ik het ook niet mee eens. Die bacterie heeft bijna elke vrouw in het geboortekanaal zitten en je baby loopt het dus al tijdens de bevalling. Dus met handen wassen voorkom je dat echt niet.
De ene baby is er vatbaarder voor dan de andere. Spruw loopt de baby op door de moeder met de bevalling dus en niet doordat je je handen niet was bijv. ! Dus je knut het niet voorkomen lijkt me !
finaly87

Posting Freak

07-08-2009 12:17
ja dta zeg ik, de een is er gevoeliger voor dan de ander.. wel balen idd als je spruw hebt gehad.. mijn moeder had er ook regelmatig last van bij mij,mn zusjes en broert.. alle 4 dus! ook erg gevoelig ervoor.. en er was wel eens familie die heel snel een vinger in mondje deden.. en dan komt t helemaal snel..
Dat is zoiezo iets waar je goed op moet leten, want visite denkt vaak gewoon dat recht te hebben merk ik, en douwen gewoon hoppa vinger erin.. terwijl dat best achterlijk is natuurlijk.. dat horen hun niet te doen..
ook altijd goed opletten bij broertjes en zusjes van de baby.. die zien t van mama en doen zelf ook vieze vingers erin.. met speentje trouwens ook opletten en goed uitkoken enzo.. na t vallen meteen omwassen.. en niet zelf eerst in je mond doen voor je t bij de kleine doet.. je mond is een en al bacterie.. kortom: allemaal tips om zo hygienisch mogelijk te zijn..
maar tepelkloven komen vaker voor dan spruw Wink
finaly87

Posting Freak

07-08-2009 12:19
"Spruw bevind zich vaak op de huid van volwassenen. Daardoor kunnen moeders tijdens het zogen, of verschonen van de luier de spruw overdragen naar het kind. Daarbij verspreidt de schimmel zich in de mond, het nestelt in het maag-darmkanaal, en verspreidt zich rond de anus en schaamstreek."

hygiene kan dus wel veel voorkomen..
finaly87

Posting Freak

07-08-2009 12:23
veel = dus niet altijd.. :roll:
vj

Posting Freak

07-08-2009 12:37
Het boek borstvoeding van Mary broekhuijsen en stefan kleintjes is echt een aanrader.

lees ook de recensies op http://www.bol.com en op http://www.borstvoedingboek.nl

Een vriendin van ons in lactatiekundige in het ziekenhuis en heeft een goede opleiding in België gedaan. die adviseerde dit boek.

je leest zelfs in de recensies dat mensen na 7 weken weer de bv hebben op kunnen pakken.
of mensen die zeggen, nu weet ik wat er mogelijk mis is gegaan met bv geven en waarom het dus niet lukte. (zeker weten doe je nooit!)
Cyn

Unregistered

07-08-2009 12:39
Leuk om deze discussie te lezen. Graag wil ik er wel op reageren.
Ikzelf heb tijdens mijn hele zwangerschap vastgehouden aan de gedachte borstvoeding te gaan geven, in elk geval te gaan proberen. Dit omdat iedereen zo hard roept dat het beter is voor het kindje. Ben daarvoor naar informatieavonden geweest en alles. Ik wist al wel zeker dat ik ermee wilde stoppen aan het einde van mijn verlof. Dus een maand of drie en daarna overstappen op de fles.

Een paar weken voor de bevalling ben ik hierop teruggekomen. Met name omdat ik het niet zag zitten constant bezig te zijn met voeden, afvragen of ze wel genoeg binnenkrijgen, te voeden waar anderen bij zijn, kolven als je weg wil zonder kind en dus mezelf de deur niet meer uit zag komen. Ik ben daarbij ook niet iemand met veel geduld en zag het dus in werkelijkheid helemaal niet zitten. Mijn kleine meisje is inmiddels vijf weken oud, krijgt vanaf het begin de fles en is enorm tevreden. (Ze slaapt zelfs al door snachts vanaf de tweede week!) Ik heb totaal geen spijt van deze beslissing omdat ik vind dat je moet doen wat jouw gevoel je ingeeft.

Als JIJ je prettig voelt, dan doet je kind dat ook. Voel jij je niet prettig bij het geven van borstvoeding dan voelt je kind dat en daar wordt het niet gelukkiger van. Beter een moeder die zich goed voelt met flesvoeding als een moeder die zich rot voelt met borstvoeding. Want dan is flesvoeding dus juist beter! Komt er dus op neer dat het per situatie, per moeder en per kind verschillend is welke soort voeding beter is. En geloof me, de keuze die jij als moeder maakt, is de juiste!
Storm1987

Unregistered

07-08-2009 12:42
Cyn, ik vind dat je dit prachtig verwoord hebt!
Cyn

Unregistered

07-08-2009 12:52
@ Storm
Dank je. Ik heb het al een tijdje gehad met de "veroordelingen" van veel mensen als je aangeeft dat je flesvoeding geeft of wil gaan geven. Ik hoop dat dit de mensen gaat helpen die bewust voor flesvoeding willen kiezen. Je hoeft je dus niet schuldig te voelen, je moet je schuldig voelen tegenover je kind en jezelf als je iets gaat doen waar je niet achter staat.
Sanel

Posting Freak

07-08-2009 12:58
Regenboog schreef:Ik ben hier weg.

Ik vind het jammer, want vind het een leuk onderwerp, maar als ik zo erg op mijn woorden en zinnen
moet letten omdat ik zogenaamd iemand aanval, vind ik het niet prettig meer.
Sowieso vind ik het jammer dat iemand anders mij daarop aanspreekt, en niet in dit geval
bstipdonk zelf.

Ook het feit dat sylverstertje een poging doet om uit te leggen wat ik bedoel (wat ik overigens lief vind!)
en ik via die weg wordt aangesproken dat ik dus bstipdonk aanval omdat het eventueel met dat
echoisme zu hebben te maken vind ik erg vervelend. (ik heb namelijk zelf nergens gezegd dat ik het daarmee
associeerde.)

Veel plezier met verder discussieren!

Gewoon lekker blijven hoor!!! Ik vindt ook dat mensen hun bewering beter moet onderbouwen. Als iemand tegen mij zegt dat bv beter is dan laat diegene mijn bloed ook koken want je zeg daar eigenlijk mee dat fv slechter voor je is. Fv is toch niet op de markt gebracht omdat het slechter is voor je baby? Tegenwoordig is fv al bijna zover dat het gezond is voor je baby. Het heeft natuurlijk niet alle stoffen zoals in bv. Mijn dochter doet het werkelijk super op fv en voor geen goud dat ik het wil ruilen voor bv. Ze ligt altijd onder de fles naar me te lachen en dat is me meer waard dan het geklooi met bv alleen maar omdat het beter ZOU zijn.
Sofia

Unregistered

07-08-2009 13:06
Hoi allemaal,

Ik wil wel proberen borstvoeding te gaan geven denk ik. Ik moet wel zeggen dat het me niet een hele fijne bezigheid lijkt (ontzettend pijnlijk, ik heb normaal gesproken al gevoelige borsten/tepels), maar ik wil het gewoon proberen omdat het nou eenmaal de beste voeding schijnt te zijn. Maar ik heb me wel voorgenomen dat als het niet lukt of te pijnlijk is, ik ermee stop en flesvoeding ga geven. Maar dan heb ik het geprobeerd.

Ik vind dat iedereen dit voor zichzelf moet weten. Wat voor voeding iemand geeft, moet zij helemaal zelf bepalen. Ik snap mensen niet die mensen beoordelen om wat voor voeding ze aan hun kind geven. Het is toch hun kind en hun lichaam?

Groetjes, Sofia
Mieke25

Posting Freak

07-08-2009 13:26
Zelf wil ik ook proberen om borstvoeding te geven. Tijdens mijn laatste jaar opleiding heb ik zelfs een eindwerk gemaakt over de fabeltjes bij borstvoeding. Dat was zo leuk en interessant dat ik dat eerst wil proberen. Maar er is zeker niets mis met flessenvoeding, ieder zijn keuze. Zelf ben ik groot gebracht met karnemelk en er is niks mis met mij hoor Big Grin
vj

Posting Freak

07-08-2009 13:38
mijn man is groot gebracht met brood vanaf 3 weken (dacht geweekt met water) omdat ie echt geen melk binnen hield. en hij is heel gezond!

Bv proberen is natuurlijk super. Maar probeer je niet schuldig te voelen als het niet lukt of niet fijn vind. Dat hoor ik zo vaak van ouders op mijn werk.
Tessa1981

Unregistered

07-08-2009 14:58
Zoooooooooooooow 3 kwartier verder en ik heb alles gelezen Big Grin

Ik wil ook borstvoeding geven, heb nu zulke memmen dat ik mn ukje er wel eens aan wil hebben Wink Nee gekheid.

Eigenlijk heb ik maar 1 reden om borstvoeding te willen geven en dat is dat het me gewoon een GEWELDIGE ervaring lijkt.... Of beter of slechter is geen idee, geloof ik niet zo in. Ik ben ook gezond groot geworden met fv en zo een hoop met mij.

Ik wil alleen wel zo snel mogelijk als kan ook gaan kolven zodat mn vriend ook bijv 2 voedingen per dag kan geven. Dat vind ik wel heel erg belangrijk.

Zo hebben we ook al bij de vk aangegeven dat als ik om wat voor reden dan ook na de bevalling Uk niet op mn blote buik/borst kan krijgen dat Tim dat dan overneemt.

Ik ga alleen zodra ik weer aan het werk ga over op flesvoeding. Mn vriend was het daar eigenlijk totaal niet mee eens maar ik heb gezegd dat ik niet op mn werk ga kolven. Heb ik gewoon geen trek in. Maar goed, ook dat kan natuurlijk nog veranderen.

En wat betreft die discussie hier: WAT EEN SPRINGENDE HORMOONTJES HIER :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar begrijp het wel hoor, laten we hier elkaar vooral in waarde laten. Iedereen wil het beste voor zn kind en een kind heeft er geen flikker aan als moeders niet op en top geluk voelt.
kleinepukkie

Unregistered

07-08-2009 15:54
ik riep altijd heel hard dat ik geen BV wilde gaan geven. Maar nu ik zwanger ben kom ik daar toch langzaam van terug. vind het wel een mooi idee dat ik met mijn lijf mijn kindje kan voeden.
Ik kan niet goed uitleggen waar de omslag vandaan komt.

Heb me alleen wel voorgenomen dat ik niet koste wat kost BV wil geven.
Als ik hier bijv. het verhaal van Jamihla lees dan denk ik meisje petje af en diep respect dat
je zo ver gaat ... maar ik geloof niet dat ik dat zou kunnen.

zo en zo zou ik op zien tegen het kolven. Heb er wel regelmatig bijgezeten dat mijn vriendinnetje nog kolfte maar ik vond haar altijd net een melk koe. (ook hier weer respect voor de dames die het wel kunnen en doen maar ik zou daar diep ongelukkig van worden) Mijn keus zou dan ook zijn stoppen met BV als ik weer aan het werk zou gaan.

dat is zoals ik er nu over denk maar ik heb al vaker gehoord en gelezen dat je pas werkelijk weet wat je wil als je kindje er is.... een gelukkige mama en kindje is vele malen belangrijker dan perse het een of perse het ander. Ieder moet doen waar zij zich gelukkig mee voelt.
Storm1987

Unregistered

07-08-2009 15:59
Mijn keus zou ook zijn te stoppen wanneer ik weer aan het werk zou gaan.
Maar alles kan nog veranderen.... nu ben ik al zover dat je optie borstvoeding openstaat, vorige week voelde ik nog een enorme afkeer Wink Al krijgt het kindje maar een maand borstvoeding, dan pakken ze die anti stofen in ieder geval niet meer af.
Storm1987

Unregistered

07-08-2009 16:02
Misschien ik een rare hoor, maar ik vind borstvoeding écht voor kleine babytjes. Wanneer het kind een jaar is, horen ze in mijn ogen niet meer aan de borst. Zo'n compleet mensje, met tandjes en die al vast voedsel eet, nog aan de borst, nee daar heb ik een raar gevoel bij. Vind het ook geen gezicht.

Toch schijnt het nog te gebeuren. Zag ooit een documentaire op tv van een vrouw die zelfs haar 9 jarige dochtertje nog 1x per dag uit de borst liet drinken...
vj

Posting Freak

07-08-2009 16:32
zelf zou ik, mocht het lukken wel tot hun 1e jaar (9 maanden) borstvoeding geven.
Maar dan 2 op een dag, 1 smorgens en 1 savonds ofzo.

en of ik ze dan aan de borst aanleg of kolf en een flesje geef, geen idee.
Dat zie ik dan wel weer.

En misschien ben ik er na 6 maanden wel klaar mee. De tijd zal het leren.
Sofia

Unregistered

07-08-2009 17:18
@ Storm: Haha, ik heb dat gevoel stiekem ook een beetje! Mijn schoonzus haar jongste zoontje is 1 jaar en 4 maanden en ze geeft hem nog steeds af en toe de borst, ik vind het een vreselijk gezicht! Zou het zelf niet doen. Maar het schijnt wel goed te zijn. Ik wil borstvoeding geven (als het lukt en ik het volhoud) totdat ik weer ga werken, ik ga ook echt niet kolven op het werk hoor, zo'n gedoe.
finaly87

Posting Freak

07-08-2009 18:42
hey hey.. ben t idd ook met cyn eens.. sowieso vind ik dat iemand die fles wilt geven en niks voor borst voelt het ook gewoon niet moet doen.. omdat het idd een gevoelskwestie is en een baby niks heeft aan een moeder die het helemaal niet leuk vind, vaakt zit de voeding enzo dan ook tegen dus werkt toch niet. fles is dan ook prima..

het proberen kan altijd, maar alleen als je er echt voor wilt gaan heeft het echt nut om het te gaan doen.. want moeders die er niet echt voor willen gaan en bijv moeten kolven of een tepelkloof krijgen zijn er dan al gauw klaar mee! Het mooiste is natuurlijk als je er niet helemaal voor bent en toch eerste dga even aanlegt en t gaat lekker dat ze dan lekker door kunnen gaan.. maar er hoeft maar iets anders te gaan en ze willen dan toch de fles gaan geven (uit ervaringen dan)

Sowieso vind ik als je pijn hebt en/of moet kolven en dat wil je eigenlijk helemaal niet, dan moet je gewoon lekker stoppen en een flesje doen.. als je hier ook ervaringen hoort van vrouwen die veel pijn en moeite hebben gehad om toch maar een week of 3 te voeden.. zonde! veroorzaakt veel stress enzo, voor jou niet leuk, voor baby niet leuk, voor de mensen om je heen (partner, kids) niet leuk.... gewoon hoppa, een flesje.. wil het niet, dan wil het niet! Ik ben daar zoiezo heel makkelijk in, ook in mn werk..
finaly87

Posting Freak

07-08-2009 18:45
ik zelf wil tot ongeveer 6 maanden voeding gaan geven.. kijk, gaat het nou allemaal soepeltjes en goed, dan misschien nog wle 1 of 2 maanden langer.. maar dan wordt het alleen sochtends en savonds, want dan gata de kleine toch aan de groente en fruit.. Gewoon zolang geven als dat een baby melk-voeding nodig heeft. niet dat ik ineens over wil stappen op fles, dat vind ik dan zonde (als t niet hoeft) maar dus gewoon wanneer hij klaar is voor de groente en fruit.. en gewone melk kan krijgen.. lukt het niet, dan stop ik eerder en krijgt hij wel flesvoeding.. moet ook maar zien hoe ik wil kolven in de dagen dat ik in een kraamgezin zit! haha..
NoaM

Posting Freak

07-08-2009 19:10
Goh als we klaar zijn met deze discussie kunnen we misschien gaan discussieren en met ons vingertje naar mensen gaan wijzen die straks alleen Olvarit willen geven... Wink
finaly87

Posting Freak

07-08-2009 19:14
hahaha vind je t stil zonder discussie da"n? Wink
NoaM

Posting Freak

07-08-2009 19:17
Nee wilde ook nog ff wat inbrengen Wink
jorike

Unregistered

07-08-2009 19:38
Halloooo..
even inhaken over grote kinderen aan de borst Wink
Mijn dochter is bijna 11 maanden en heeft 3 tanden. Ik had nooit verwacht het zo lang vol te houden! Maar doe het toch...
Kleine kinderen hebben behoefte aan melk en vanaf dat ze 1 jaar zijn is 300 cc per dag aan melkproduct voldoende. Ik heb mijn dochter alleen nog echt life aan de borst als ze heel erg overstuur is of niet kan slapen of soms gewoon even lekker voor het knuffelen, maar verder kolf ik en krijgt ze uit de fles. Dit omdat ik met alles wat ze verder nog eet en drinkt een beetje in de gaten wilde houden hoeveel melk ze nou precies binnen krijgt. Mijn melk vindt ze heerlijk, ze groeit er prima op en alle andere eventuele voordelen zijn mooi meegenomen. Daarbij vind ik opvolgmelk te duur en is het nog te vroeg om op gewone melk over te stappen.
Van de tanden voel ik nix trouwens!
En voor de dames die twijfelen en denken dat bv geven pijn doet: als je je kleintje goed aanlegt, hoort het geen pijn te doen! Tuurlijk is het even wennen en moeten je tepels iets verharden, maar echtpijn mag het niet doen!!!
Nogmaals voor alle twijfelaars, openminded flesvoeding-voorstanders en alle bv-voorstanders zonder ervaring, kijk even naar zo 'n cursus! Dan kan je in ieder geval goed voorgelicht bewust flesvoeding geven en mocht je toch kiezen voor bv, dan heb je alvast wat dingen die je kunnen helpen na de bevalling!

Succes ladies!
Tijger1

Unregistered

07-08-2009 19:51
NoaM schreef:Goh als we klaar zijn met deze discussie kunnen we misschien gaan discussieren en met ons vingertje naar mensen gaan wijzen die straks alleen Olvarit willen geven... Wink

??????????? is er discussie is het niet goed is er geen discussie is het nog niet goed.
nu wordt er gewoon met elkaar over gepraat. en geen verwijten meer naar elkaar.
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Pagina's (2): 1 2 Volgende »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave