Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger worden Forum clubje zwanger worden Trage schildklier en zwanger worden

Trage schildklier en zwanger worden
Guest

Unregistered

30-04-2009 21:33
Hallo,

Ik gooi nog maar eens een onderwerpje in de groep Wink Ik heb al aantal jaren een traag werkende schildklier, en dat is allemaal goed op orde. Ik slik 112,5 mcg euthyrox en mijn waardes zijn goed, tussen 2 en 3 over algemeen en voel ik me goed bij.

Zijn er meiden die ervaring hebben met traag werkende schildklier en zwanger worden? Ik weet dat als het niet behandeld wordt, je meer kans hebt op miskraam, maar aangezien ik "goed ingesteld" ben, is dat risico niet zo aanwezig. Maar duurt het bijvoorbeeld langer om zwanger te worden?

Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes Paris
Guest

Unregistered

26-05-2009 10:44
Hoihoi,

Nog niet zoveel interesse voor dit onderwerp geloof ik, maar het houdt mezelf nog wel bezig. Ik heb een langer dan gemiddeld cyclus (varierend van 32 tot 37 dagen), dus mijn lichaam is in de eerste helft van de cyclus wat traag. Ben benieuwd of en wat voor rol de schildklier hier evt in speelt, toch ook een hormonen-kwestie. Maar ik ga op 8 juli voor de 1e keer naar de gynaecoloog, dus wellicht dat die er wat meer van weet. Wordt vervolgd.

Groetjes Paris
Monalisa

Posting Freak

Topics: 10
26-05-2009 13:30
succes ermee, ik denk wel dat het invloed kan hebben want na mijn pco constatering moest ik bloedonderzoeken doen en wilden ze ook mn schildklierwerking onderzoeken...die was gelukkig prima
tweelingmoeder32

Junior Member

Topics: 14
30-05-2009 23:10
Ik was zo wat aan het lezen omdat ik binnenkort ga stoppen met de pil.
IK heb al een tweeling van 7.
Vorig jaar bleek dat ik een traag werkende schildklier heb en slik ook eutyrox
Ik heb zelf ook geen idee of dat invloed heeft maar ik zou het je internist eens vragen, ga ik nu dus ook doen.
popje 2 in de maak

Senior Member

Topics: 3
31-05-2009 09:14
Ik heb zelf een tragere schildklier sinds mijn bevaling van de eerste. Erg frustrerend want de huisartsen zijn erg onwillend in de behandeling ervan. Mijn waardes zitten steeds boven de 4 voor TSH en aan de lage kant voor T4 (rond de 11). Volgens de huisartsen kwamen mijn klachten (vooral de onrust, chaotisch voelen en niets meer voor elkaar krijgen) allemaal te wijten aan het ontzwangeren en BV. Uiteindelijk moest ik eerst (een jaar na de bevalling) een aantal keer naar een psycholoog voor ik ze zover had dat ze me Thyrax voor gingen schrijven. Ruim anderhalf jaar na de bevalling vonden ze mijn waarden goed genoeg en stopten ze met de Thyrax. Ik had niet de energie om er tegenin te gaan en ben dus gestopt. Ik mocht wel weer een keer testen als ik weer zwanger was. Het duurde 10 maanden voor ik de tweede keer zwanger was (bij de eerste was de tweede maand raak) en ik liet mijn schildklierwaarden testen met ongeveer 2 maanden zwangerschap. Door allerlei miscommunicatie bleken mijn waarden TSH 5,1 en T4 11,5 te zijn. Dit is niet goed! Het eerste trimester is het belangrijk dat je waardes goed zijn (TSH liefst onder 2 en T4 rond de 20) en het liefst dat je zo stabiel mogelijk blijft. In die periode vind namelijk de basis plaats voor de ontwikkeling van je kindje en kan het latere leerstoornissen en achterstand opbouwen. Ik heb al deze informatie via internet (patientenverenigingen etc), misschien de moeite om na te kijken?

Neem dus contact op met je internist vóór je zwanger word en zorg dat je vaker test als je eenmaal zwanger bent. Je waardes veranderen namelijk sowieso door de zwangerschap. Ik heb met heel veel stampei Thyrax gekregen (laagste dosering) van de huisarts en mijn waardes zijn na een maand slikken iets verbeterd. Ik neem er nu genoegen mee omdat ik me weer veel beter voel (kan weer normaal met mijn oudste omgaan en wil niet meer bij mijn partner weg Wink). Maar ik baal er flink van dat ik niet serieus ben genomen. Ik hoop maar dat mijn kindje er geen last van heeft later.

Succes ermee!
Guest

Unregistered

31-05-2009 19:36
Bedankt voor jullie reacties. Zeer herkenbaar. Ik ga binnenkort weer bloedprikken, omdat ik op 8 juli mij eerste afspraak bij de gynaecoloog heb, en ik wil dan ook direct weten of mijn waarde goed is. In 2002 is bij mij trage schildklier ontdekt, en ik schommel nu al jaren rond een TSH van 2, laatste keer in oktober 2,35. Dus ik denk wel dat het goed zit. Zeker nu ik het verhaal van Popje lees.
Wat onzettend balen dat je zo weinig begrip hebt van je huisarts, de waardes die je noemt zijn inderdaad niet goed. Ik ben me de afgelopen jaren al vaak bewust van geweest dat ik mijn handen mag dichtknijpen met mijn huisarts, die pleit ook altijd voor een waarde van maximaal rond de 2.
Hoe lang moet je nog?

Groetjes Paris
Detje1980

Junior Member

Topics: 0
01-06-2009 22:04
Hoi Paris en natuurlijk ook alle anderen,

Ik loop inmiddels ook al bijna vijf jaar rond met een traagwerkende schildklier.
Wat ik er van weet is dat het niet meer problemen geeft met zwanger raken, maar als je eenmaal zwanger bent is het wel belangrijk dat je direct contact opneemt met de huisarts of behandelend arts. De eerste drie maanden heeft je kindje namelijk zelf geen schildklier en zal dus alle schildklierhormonen van de moeder nodig hebben. Hoogstwaarschijnlijk zal je medicatie dan aangepast moeten worden, want de kans dat je waardes kelderen is dus wel degelijk aanwezig.

Ik weet niet of ik op dit forum mag verwijzen naar andere fora.
Vanaf het moment dat ik de diagnose hypothereoidie kreeg, ben ik gaan surfen op het internet en daar kwam ik op het forum: http://www.hypoforum.com terecht. Ik heb hier heel veel informatie vergaard wat mijn ziekte betreft en ze hebben er zelfs een rubriek Zwangerschap. Misschien heb je er iets aan.

Groetjes,
Guest

Unregistered

02-06-2009 12:23
Hoi!

Ja, die site ken ik inderdaad, http://www.hypomaarniethappy.nl is de site waar het vandaan komt. Daar heb ik destijds ook veel info van gehaald. Ik zal daar nog eens even op kijken inderdaad, bedankt!

Groetjes!
tweelingmoeder32

Junior Member

Topics: 14
02-06-2009 15:23
ik heb vandaag contact gehad met de internist en die geeft aan dat ik zodra ik zwanger ben de medicatie op moet hogen, en daarna onder controle blijf (maar da's nu ook al dus geen verschil verder)
Druk gemaakt om niks.....

maar uh goede tip dat hypo forum, ga meteen ff snuffelen
Detje1980

Junior Member

Topics: 0
02-06-2009 19:58
Weet je wat het is? Op zo'n forum zitten ervaringsdeskundigen en daar leer je vaak veel meer van dan van welke internist of arts ook. Ik geloof zelfs dat het in de rubriek Zwangerschap best wel gezellig is.
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave