Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Onderzoeken brief van verloskundigenpraktijk.

brief van verloskundigenpraktijk.
anoniempje

Unregistered

18-04-2009 12:35
Hallo dames,

Ik ben net zwanger en zit vol vragen. Hoop dat jullie jullie ideeen met mij willen delen om mij te helpen.
Ik kreeg vrijdag een brief van de verloskundigen praktijk over de intake die ik 5 mei heb.
Dit zijn voornamelijk vragen begreep ik die we moeten beantwoorden, geen echo ofzo.
Mijn vragen;

Ik moet beslissen over een nekplooimeting. Nu is mijn eerste reactie nee, dat hoef ik niet, wacht wel af. Maar wat is jullie idee daar over?

Verder veel vragen over ziekten/ aandoeningen in de familie, aantal dingen weten wij niet zeker of niet helemaal het fijne van. Onze ouders waarschijnlijk wel, maar die weten nu nog van niks. Wanneer vertellen jullie aan iemand dat je zwanger bent?? Ik zat aan de rest te denken na de eerste echo, maar mn ouders wel iets eerder. Wil het ook graag delen mocht het mis gaan en dan kunnen ze gelijk mee denken over familie vragen. Toch??

Verder heb ik de verkeerde vit pillen gehaald, heb die van puur mamma, maar die kan ik niet slikken zijn veel te groot, weet iemand of je die mag breken? staat niet in de bijsluiter heel doorslikken of zo.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groetjes bianca
Kinky

Unregistered

19-04-2009 08:31
Hoi anoniempje,

De intake was bij ons inderdaad een gesprek, waarin ze allerlei vragen stellen als: rook je, drink je, gebruik je wel eens drugs? heb je wel eens een nare sexuele ervaring gehad? Ben je allergisch? heb je ooit een bloedtransfusie gehad, heb je ooit een operatie gehad? Ook stelden ze een aantal vragen over de partner en erfelijke aandoeningen in de familie.

Bij mij hebben ze toen ook bloed afgenomen (bepalen bloedgroep; onderzoek naar antistoffen Hepatitis B, HIV, Lues ed.), bloeddruk gemeten en ijzer gehalte gecontroleerd.

De afspraak voor de echo volgt in principe een aantal weken later.

Wij hadden vooraf al besloten dat we wel een nekplooimeting wilden laten uitvoeren. Als je twijfelt kan je bij de VK een boekje hierover vragen. Als je voor jezelf al duidelijk hebt bepaald dat je het niet wil, zou ik het zeker niet doen.

Wij hebben het onze ouders al snel verteld (5 weken). Ik had hetzelfde idee als het mis gaat wil je dat ook graag met je familie kunnen delen.

Wat betreft die vitamine pillen, weet ik niet of je die mag breken. Ik zelf denk niet dat het echt een probleem is als je dat zou doen (maar ik ben natuurlijk geen arts).

Gr. en geniet van de zwangerschap.
brusje

Unregistered

19-04-2009 11:02
zitten er echt vragen bij die je neti weet te beantwoorden? meestal weet je toch wel of er ziekten ofzo in je familie voorkomen..

hier is de intake maar heb je ook meteen een cho..doen ze bij de praktijk zelf..vind ik wel fijn..ik mag over 9 dagen! Big Grin

idd meot je daarnabloed laten prikken op van alles..brr hou ik niet vanja..

ik wil ik ook graag navragen hoeveel kans ik heb op weer een vroeg geboorte.. (vorige met 35 weken) anders ga ik eerder stoppen met werken gezien mn zware werk..(verpleeghuiszorg)

en nekplooimeting..t is niet erg ingrijpend geloof ik dus ik denk dat ik t zou doen als ze t vragen..
Bloemetje83

Unregistered

19-04-2009 17:29
Ik ben ook na vijf weken voor het eerst naar de Vk geweest. Daarin zijn alleen vragen gesteld en heb ik een tas met informatie en spulletjes meegekregen. Volgende week mag ik voor de echo. Ze vroeg ook aan mij of ik na wilde denken over een eventuele screening op syndroom van down. Ik vind het heel lastig. Ik zou het wel willen weten denk ik, maar dan alleen de 'veilige' onderzoeken, dus echo en bloedonderzoek.

Bloedprikken ben ik ook niet zo'n fan van. Ik val vaak flauw daarbij, dus ik vertel meestal vantevoren al dat ik wil gaan liggen. Alhoewel ze nu hoop ik niet zo veel nodig hebben.

Wij hebben het onze ouders verteld bij 7 weken. Ik vond het heel fijn om het met ze te delen en inderdaad: als het mis gaat heb je ten minste ook steun aan ze. Een vriendin heb ik het ook verteld, die zie ik niet zo vaak en van het weekend was haar verjaardag. Ik wilde het graag in real life vertellen en niet over de telefoon.
Bij de rest van de familie en vriendinnen vertellen we het ook pas na de echo, dan weet je toch wat zekerder of het goed gaat en heb je al wat gezien.

Ik heb ook geen idee of je die pillen mag breken, maar het lijkt me geen probleem. In je buik gaan ze toch kapot denk ik dan...
anoniempje

Unregistered

20-04-2009 09:03
He hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Veel vragen heb ik he? haha. Doe dit ook niet elke dag :lol:
Wij gaan het onze ouders met 7 weken vertellen, hebben we gisteren besloten. Vlak voor het eerste intake gesprek.
Tuurlijk weet ik op de meeste vragen een antwoord, er zijn nogal wat dingen gebeurt in de familie rondom de geboorte van kinderen, weet ook overal wel wat van, maar soms niet helemaal oorzaak. Dat lijkt me wel belangrijk, weet wel namelijk dat dit onderzocht is.
Als wij de intake hebben ben ik ruim 7 weken zwanger, we krijgen volgens mij nog geen echo enz. Maar zouden ze het hartje dan al kunnen horen? Dat is eigenlijk nu mijn grote vraag, doet het hartje het.
Zo spannend!

Groetjes
mdtje

Posting Freak

Topics: 19
20-04-2009 09:10
Het hartje zouden ze met 7 weken nét op een echo moeten kunnen zien, die gaat namelijk aan het eind van week 6 kloppen. Maar horen... Tis wel ietsje verschillend, maar bij mij was het met 11 weken en 2 dagen niet te horen, terwijl we die avond onze spruit incl kloppend hartje wel op de echo konden zien. Maar bij iemand anders konden ze geloof ik in week 10 al wel horen. Maar week 7 betwijfel ik dus. Je zult nog wat langer geduld moeten hebben ben ik bang.
Vickypreg

Posting Freak

Topics: 18
20-04-2009 10:28
Het hartje horen doen ze meestal niet omdat het bijna niet te vinden is met doptone en ze je dan liever niet ongerust willen maken. Bovendien weten ze nog niet helemaal wat het effect is van en doptone op zo'n klein vruchtje (aldus mijn verloskundigen). Meestal heb je eerst een intake en de echo op een andere afspraak, maar dat wisselt per verloskundigen praktijk.

Pillen breken mag altijd volgens mij, behalve als het een capsule is (dan is het juist de bedoeling dat het pas in je maag of verder open gaat). Maar volgens mij zijn dit altijd gewone pillen.

Nekplooimeting, bij ons vroegen ze het ook en ze geven daarin aan dat je voor jezelf moet bekijken wat je zou doen als het resultaat niet goed zou zijn. Zou je de zwangerschap afbreken als er een verhoogde kans is op een aandoening of niet? Zo niet, dan hoef je ook de nekplooimeting niet te doen (tenzij je je echt heel druk maakt). Overigens is het een kansberekening en heb je de kans dat je je druk zit te maken om niets als de uitslag enigzins ongustig zou zijn.
anoniempje

Unregistered

20-04-2009 11:45
he hoi,

bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik heb ook altijd zo weinig geduld haha. Ik weet dat ik 5 mei alleen een intake heb en dus geen echo, dat zal wel een poosje later zijn. Maar ben zo benieuwd/ bang, wil heel graag weten of het goed is. maar ja, dat wil natuurlijk elke vrouw.
Moet gewoon geduldig afwachten.
Vind ervan genieten ook best lastig, ben bang voor een teleurstelling en denk dat ik mezelf op die manier bescherm ofzo. Dom want ik heb helemaal geen reden om te twijfelen of bang te zijn.

Ik weet nog niet of wij dat gaan doen die nekplooimeting, zal het met de intake bespreken met de verloskundige, maar ik denk dat ik mezelf alleen maar heel ongerust maak als de uitslag enigszins negatief is. En weghalen doen we toch niet, mocht het een kindje met down syndroom zijn.

pfff spannend allemaal hoor.

groetjes
brusje

Unregistered

20-04-2009 12:43
jammer dat je dan nog geen echo krijgt..hartje luisteren doen ze vaak dan nog neit hoor deden ze bij mijn vorige zwangerschap vanaf 12 weken!
anoniempje

Unregistered

20-04-2009 12:49
Is inderdaad jammer. Maar ja, ik moet gewoon wat meer vertrouwen krijgen dat het goed zit.
En nog een aantal weken geduld hebben. :lol:
Sanel

Posting Freak

Topics: 39
20-04-2009 14:09
De beslissing voor zon nekplooimeting maken is zeker moeilijk. Wij hebben het niet gedaan want onze vk vondt dat wij niet een verhoogd risico hadden. Ik kon gelukkig veel van mijn familie terug vragen over eventuele ziektes. Mijn schoonmoeder heeft een kindje gehad met 8 maanden wat niet goed was maar dat gaf zelfs geen risico voor ons. Omdat er nog 2 gezonde kinderen zijn geboren. Mijn moeder heeft een tweeling gekregen met 6 maanden en die hebben het niet overleeft. Ook dat gaf geen risico omdat er daarna nog 2 gezonde kinderen geboren zijn. Dus wij hebben gewacht tot de 20 wekenecho en daar was ook alles goed!!!!! Dus gewoon zoveel mogelijk info opvragen in je familie en dat neerleggen bij je vk en die zal je vast een advies geven.

Mijn intake had ik met 8 weken en de echo met 9,5 week. Het hartje heb ik helaas heel lang niet kunnen horen omdat mijn kleine meid heel diep lag. Zelf met 13 weken konden ze de hartslag niet vinden met de doptone. Ik heb daar later omdat ik me veel zorgen maakte een extra echo vor gehad in een speciaal centrum en daar hadden ze het hartje zo te pakken. Ik had het al wel zien kloppen hoor!!

Veel succes!!
anoniempje

Unregistered

20-04-2009 15:18
Ik denk ook niet dat wij dit gaan doen. Volgens mij hebben wij ook geen verhoogd risico. Niets in de familie en we zijn zelf nog jong 27 en 28. Garandeerd natuurlijk niks, maar dat doet die meting ook niet met 100%.
Wij lichten onze ouders in als ik 7 weken zwanger ben, net voor de intake en dan kunnen ook wij alles even goed navragen. Weet dat mn moeder een miskraam heeft gehad, maar ook 3 gezonde kinderen dus ik vermoed niet dat dit een extra risco is ofzo.
Maakten jullie ook zorgen tot en met de eerste echo of er wel een hartje zou kloppen?
Ik hoop dat ik de komende weken toch kan genieten ondanks die angst.
Irritant vind ik dat van mezelf want ik wil ook graag genieten. zowieso zijn de emoties een beetje op de hobbel geloof ik. haha

groetjes
Sanel

Posting Freak

Topics: 39
20-04-2009 15:23
Die angst is heel normaal hoor!!! Ik denk dat heel veel vrouwen dat hebben. Ik kan moeilijk tegen je zeggen dat je moet genieten want ik weet als geen ander dat het moeilijk is om er niet aan te denken. Maar wat ik wel tegen je wil zeggen dat stress niet goed is voor je kindje. Dus zit er niet teveel over in. Ik heb dat toen wel gedaan omdat ik het hartje nog niet gehoord had en mijn kindje schijnt dus in die tijd niet gegroeid te zijn. Aldus mijn vk dan he. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen.
Bloemetje83

Unregistered

21-04-2009 18:41
@ Anoniempje: Het klinkt zo bekend. Ik maak me ook druk. Aanstaande maandag heb ik de echo en ik hoop heel erg dat alles goed is. Als we dat daar gezien hebben kan ik wat meer genieten denk ik. Het is niet zo dat ik gestressed ben, blijf er rustig onder, maar soms denk ik wel: wat nou als er iets mis is... Je voelt nog niks en je ziet niks (behalve misselijkheid en moeheid), dus de drang naar bevestiging is heel groot.
Ik vraag me elke keer af hoe al die vrouwen die eerste weken doorstaan hebben Smile maar ook wij komen er wel overheen!
anoniempje

Unregistered

21-04-2009 19:01
Bloemetje83 schreef:@ Anoniempje: Het klinkt zo bekend. Ik maak me ook druk. Aanstaande maandag heb ik de echo en ik hoop heel erg dat alles goed is. Als we dat daar gezien hebben kan ik wat meer genieten denk ik. Het is niet zo dat ik gestressed ben, blijf er rustig onder, maar soms denk ik wel: wat nou als er iets mis is... Je voelt nog niks en je ziet niks (behalve misselijkheid en moeheid), dus de drang naar bevestiging is heel groot.
Ik vraag me elke keer af hoe al die vrouwen die eerste weken doorstaan hebben Smile maar ook wij komen er wel overheen!

Haha dankjewel, ik denk dat wij er ook wel overheen komen inderdaad.
Leuk dat jij al een datum weet van je echo. Ik wil ook zo graag die bevestiging.
Ben er wel wat gestressd van. Terwijl ik weet dat ik dat niet moet doen. :oops:
Maar ja gaat vanzelf

Heel veel succes maandag

groetjes
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop