Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Forum clubje zwanger zijn ouderschapsverlof

ouderschapsverlof
susieq12

Posting Freak

Topics: 6
14-04-2009 12:22
Hallo allemaal,

Ik ben het een en ander aan het uitzoeken over hoe ik het straks met mijn werk ga doen als de kleine er is, en nu vroeg ik me af of iemand van jullie weet hoe het zit met ouderschapsverlof ? Ik weet dat je recht hebt op 26 weken, maar ik dacht dat je ook een of andere vergoeding kon krijgen van de fiscus? Maar dat kan ik dan weer nergens vinden.

Iemand???
Susanna

Posting Freak

Topics: 28
14-04-2009 13:08
Hoeveel weken je ouderschapsverlof kunt krijgen kun je vinden op de website van de belastingdienst. De regels zijn met ingang van dit jaar aangepast, je kunt nu meer ouderschapsverlof krijgen. Stel je er niet teveel van voor, het betekend alleen dat je baas verplicht is om je vrij te geven. De uren die je niet werkt worden níét doorbetaald (tenzij je een hele lieve baas hebt, maar die zijn er praktisch niet).

Een andere manier is om het gespaarde saldo van de levensloopregeling in te zetten. Je moet dan al wel zo'n potje hebben opgebouwd. Je kunt dan (in overleg met je baas) extra vrij nemen en het geld van de levensloopregeling (wat je dus in het verleden zelf al gespaard hebt van je loon) kun je dan laten deblokkeren, zodat je daarvan kunt leven. Zie ook voor deze regeling de website van de belastingdienst.
susieq12

Posting Freak

14-04-2009 13:21
nou las ik over de ouderschapsverlof korting, (dacht dat het zo heet) en daar staat dat je 3,99 per uur kan krijgen van de belastingdienst!? Alleen niet wanneer je daar dan recht op hebt, pfff wat een gedoe.
vj

Posting Freak

Topics: 35
14-04-2009 14:20
dat van de belastingdienst weet ik ook niet.

Ik werk in de kinderopvang, daar krijg je 25% doorbetaald.
En mijn man die werkt voor de overheid en krijgt 75% doorbetaald.

en bij mijn man komt het neer op ongeveer 1 jaar lang 1 dag in de week.

Maar het eerste jaar gaat hij niet 5x8 uur werken maar 4x9 en dan 4 uurtjes thuis op zijn vrije dag. als de kleine slaapt of savonds. zo kan hij als de kleine 2 jaar is bijvoorbeeld en lekker aan de wandel is nog 1 dag ouderschapsverlof nemen.
dan blijven we wel het hoge salaris houden! wat we nu wel kunnen gebruiken!

ik neem geen ouderschapsverlof op.miss als we 2 kids hebben en dan 2 jaar lang ofzo.
popje 2 in de maak

Senior Member

Topics: 3
15-04-2009 08:37
De ouderschapsverlofkorting is een regeling waarbij je per opgenomen uur verlof recht heb op 3,99 (de helft van het minimumuurloon) belastingvrij inkomen.

Oftewel, stel je neemt in 2009 80 uur verlof op (=2 weken als je full time werkt). Dan is dus 80 x 3,99 = 319,20 van je inkomen belastingvrij. Dit wordt niet door je werkgever geregeld dus je zal aangifte moeten doen over 2009 en dan aan moeten geven dat je verlof opneemt (hoeveel uur etc). Het programma rekent dan voor je uit waar je recht op hebt. Het kan dus behoorlijk oplopen. Bovendien daalt je belastbaar inkomen, wat ook weer scheelt voor je recht op bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag.

Zie ook de site van Postbus 51 over ouderschapsverlof en de belastingdienst/ ministerie szw. Niet het toppunt van duidelijkheid, maar er is wel iets te vinden. Belangrijk is dat je goede afspraken met je werkgever over hoe en wanneer je je verlof opneemt. Mijn ervaring is dat de meeste HR afdelingen niet echt op de hoogte zijn (of willen zijn Wink) en dat je dus zelf de boel uit zal moeten zoeken en op papier moet zetten.

Denk er trouwens ook eens aan om eventueel het verlof te splitsen. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om aansluitend aan je zwangerschapverlof 1 a 2 maanden volledig verlof op te nemen en daarna één of meerdere dagen per week tot je verlof op is. Afhankelijk natuurlijk van je financiele ruimte en hoe je het af kan spreken met je werkgever. Die hoeft namelijk niet overal in mee te gaan.

Succes!
susieq12

Posting Freak

15-04-2009 08:39
Aaaah zie zoiets dacht ik al, dank je popje 2 in de maak!
vj

Posting Freak

16-04-2009 10:16
bedankt voor het melden! Wij wisten dit dus helemaal niet!
susieq12

Posting Freak

16-04-2009 10:21
ja leek me wel handig om er een topic van te maken.... Gister gehoord dat mijn werkgever de eerste 13 weken 50 % doorbetaald. Dat is CAO geregeld zo... mooi!
Janneke

Unregistered

16-04-2009 10:32
bij mij is het weer zo dat je de helft van de uren uitbetaald krijgt. stel ik ga 21 uur werken ipv 30 die ik nu werk. Dan krijg ik 4,5 uur gewoon uitbetaald en mis ik dus maar 4,5 uur per week inkomsten.
vj

Posting Freak

16-04-2009 11:00
ik zou 25% doorbetaald krijgen!
Maar mijn man krijgt 75% doorbetaald.
er zijn mensen die helemaal niets doorbetaald krijgen!

maar ziet er gunstig uit voor jullie!!
susieq12

Posting Freak

16-04-2009 11:07
Janneke schreef:bij mij is het weer zo dat je de helft van de uren uitbetaald krijgt. stel ik ga 21 uur werken ipv 30 die ik nu werk. Dan krijg ik 4,5 uur gewoon uitbetaald en mis ik dus maar 4,5 uur per week inkomsten.

Ja hier dus ook, ik ga 8 met verlof en krijg dan 4 uur uitbetaald, maar dan alleen de eerste 13 weken. Die andere dertien zullen via de fiscus lopen. Of zou je ook en van de fiscus en van je werkgever tegelijk kunnen krijgen ? hahaha geldwolf! :lol:
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave