Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Forum clubje zwanger zijn Wie wil dit even doorlezen en mij helpen!?

Wie wil dit even doorlezen en mij helpen!?
finaly87

Posting Freak

Topics: 12
25-02-2009 11:42
Zwangere, niet zwangere en bevallen vrouwen hier...
Ik heb jullie even nodig.. dus als ik jullie even mag "gebruiken" voor het volgende.. graag
Het gaat hierom..
Ik doe de kraam opleiding (zoals sommige van jullie al weten) en ik sluit de opleiding af met een werkstuk. Dit moet over een interesant onderwerp gaan die met de kraamtijd te maken (kan) hebben..
Nou ben ik op het volgende gekomen:
baby zindelijkheidscommunicatie... in de kraam.
De uitleg vertel ik hier onder.. wat ik nu dus van jullie vraag is even een paar minuutjes om dit te lezen en aan het end een paar vragen te beantwoorden (?). Hier wat lees plezier:

Wat is baby zindelijkheidscommunicatie?
Baby zindelijkheidscommunicatie (BZC) klinkt heel nieuw. Maar dit is het totaal niet. De bzc is al een eeuwenoude methode die al door 3 kwart van de wereldbevolking wordt toegepast.
Zindelijkheidscommunicatie is simpel weg de communicatie tussen ouder/opvoeder en baby om de baby zindelijk te houden.
De ideale tijd om met deze methode te starten is vanaf de geboorte tot het moment waarop het kindje mobiel wordt (ongeveer 6 maanden). Door de techniek hier en daar aan te passen kun je ook met een meer mobiele en oudere baby nog beginnen. Het is de kunst om de baby te leren kennen door middel van observatie om er zo achter te komen wanneer hij zijn behoefte moet doen. Dit geeft de baby namelijk al direct op verschillende manier aan. Kunst is om hier op te reageren en deze signalen niet te negeren. Baby’s zijn al veel slimmer en ontvankelijker dan dat wij denken. Wij denken ten onrechte dat een baby niet door heeft wanneer hij zijn behoefte moet doen en laten hem zichzelf bevuilen. Wij negeren zijn signalen. Wij leren de baby zijn luier te beschouwen als een wc en zijn natte luier te negeren.
En dat terwijl een gezonde baby al vanaf dag een na de geboorte wel degelijk bewust is van zijn lichaamsfuncties. Doordat wij ze leren luiers te gebruiken, moeten we ze dit later weer afleren. Dit kan een verwarrende en traumatische ervaring zijn voor het kind. Een baby doet z’n best om met jou te communiceren. Maar als je dit dan negeert en niet luistert stopt deze communicatie en geleidelijk aan verliest hij het contact met zijn ontlastingsfunctie. Hem wordt geleerd dat het niet uitmaakt en dat jij wilt dat hij zijn luier gebruikt als wc.

Hoe werkt het?
Als je de baby nauwkeurig observeert ontdek je heel snel wanneer hij moet. Vaak na het voeden, met vaste tussenpozen na de voedingen en na het wakker worden. Probeer te ontdekken welke signalen de baby afgeeft en reageer hier op door ontlasting van de baby boven een bakje of potje op te vangen. Namelijk door middel van gezichtsuitdrukkingen, geluidjes, veranderend humeur, wriemelen of ineens heel stil zijn, geeft de baby signalen af. Het verschilt per baby wat hij voor signalen afgeeft. Als je hier consequent mee bezig gaat vind er al snel een speciale band tussen ouder en kind plaats. Er ontstaat een intieme communicatie tussen baby en ouder. Wanneer jij met de baby in de houding staat boven het potje en in combinatie met een bepaald aangeleerd geluid (bijvoorbeeld sssst) zal de baby zijn behoefte (plas of poep) doen. Geleidelijk aan zal de baby zelf aan geven wanneer hij moet en kun je hierop reageren door boven de wc of een wastafel te gaan staan. Of zelfs in de buitenlucht.
Hoe meer een baby deze methode beoefent, hoe meer hij zijn sluitspieren leert gebruiken en controleren. Dat is in tegenstelling met de aanname dat kinderen pas hun sluitspier leren beheersen vanaf het 2e jaar. Al heel snel hoeft de baby minder vaak te plassen en is hij s`avonds en s`nachts vaker droog. Baby’s kunnen hun ontlasting echt wel ophouden.
De babyzindelijkheidstraining kan door iedereen gedaan worden. Ouders, aanstaande ouders, grootouders, oppassers en iedereen die geïnteresseerd zijn om liefdevol en geduldig met een baby samen te werken om zo op een rustige en plezierige manier de baby te leren op het potje te gaan. Babyzindelijkheidstraining kan het best worden gegeven door:
-een ouder die tenminste 1 of 2 jaar voor de baby zorgt
-een werkende ouder samen met een familielid, oppasser of vriend
-ouders die parttime bzc kunnen doen op vaste tijden zoals s`ochtends en s`avonds.
Wel heb je als ouder veel tijd, toewijding en geduld nodig. Als ze niet aan deze eisen kunnen voldoen en hier geen hulp bij kunnen krijgen, dan is deze methode niks voor deze ouders. Maar als deze methode ze juist heel zinnig lijkt en ze er een goed gevoel over hebben kunnen ouders het gewoon proberen. Lukt het niet, kunnen ze altijd weer over stappen op fulltime luiergebruik.

Poeh dat was ff wat he??
Nu even de vragen:
-Wat vind je van de bzc?
-Is dit iets wat je zelf toe zou willen passen met jullie baby?
-zo nee? waarom niet?
-zo ja? zou je er wat aan hebben om hier in de kraamtijd al mee geholpen en begeleid te worden?
-zou je het op prijs stellen om hier al van de verloskundige informatie over te krijgen zodat je kan kijken of dit iets voor je/jullie is en je een weloverwogen beslissing kunt maken om hier dan in de kraamtijd mee te beginnen??

Als je eventueel nog aanvullende antwoorden voor me hebt dan hoor ik die graag!
Hoop dat jullie dit niet vervelend vonden, het is een lap tekst maar dan weet je wel waar ik het over heb..
Alvast bedankt!!
Liefs, Sharon
susieq12

Posting Freak

Topics: 6
25-02-2009 12:02
-Wat vind je van de bzc?
zoals ik het lees kost het veel tijd en energie, het lijkt me een mooie methode voor als je een thuis mama bent, maar zelfs dan. Ik bedoel als je een dagje weg gaat is het niet handig, bijvoorbeeld een dagje dierentuin, je hangt daar je kindje niet even boven een potje als het aangeeft te moeten. Dus zou ik toch gauw terug grijpen naar de luiers.

-zo nee? waarom niet?
aangezien ik naast mijn baan ook nog in de zaak van mijn man werk lijkt me dit een onmogelijke opgave, bovendien gaat ons kindje naar het kdv en lijkt me dat het daar met zo'n kleintje ook niet haalbaar is.

-zo ja? zou je er wat aan hebben om hier in de kraamtijd al mee geholpen en begeleid te worden?
als mensen hier voor kiezen lijkt me dit wel handig ja

-zou je het op prijs stellen om hier al van de verloskundige informatie over te krijgen zodat je kan kijken of dit iets voor je/jullie is en je een weloverwogen beslissing kunt maken om hier dan in de kraamtijd mee te beginnen??
zolang de vk hier onzijdig over is lijkt me dit prettig, ik zou niet het gevoel willen hebben dat zij hier helemaal voor is en ik dit dus moet gaan doen.
finaly87

Posting Freak

25-02-2009 12:52
thanx susieq!! hopelijk krijg ik meer reacties Wink
het si trouwens nooit de bedoeling, zowel voor kraam als voor vk niet, om dingen op te dringen.. dat mag niet.. je moet t gaan zien als de keuze borst of fles.. potje, geen potje.. gewoon info en zelf beslissen zeg maar..
liefs!
Janneke14

Posting Freak

Topics: 16
25-02-2009 13:10
Wat vind je van de bzc?
De methode klinkt op zich goed, alleen kost het volgens mij heel veel tijd en energie. Het lijkt me moeilijk om dit consequent vol te houden, bv als je een dagje ergens heen gaat, als je boodschappen aan het doen bent enz. Als je werkt lijkt het me helemaal niet haalbaar. Ik denk niet dat je van een KDV/gastouder/oppas kan vragen dit consequent te doen.

Is dit iets wat je zelf toe zou willen passen met jullie baby?
-zo nee? waarom niet?
Nee, ik zou dit niet consequent vol kunnen houden. Ik ga 3 dagen per week werken, onze dochter gaat 2 dagen naar het KDV.
Als je kiest om deze methode toe te passen lijkt me dat zeker zinvol!

zou je het op prijs stellen om hier al van de verloskundige informatie over te krijgen zodat je kan kijken of dit iets voor je/jullie is en je een weloverwogen beslissing kunt maken om hier dan in de kraamtijd mee te beginnen??
Ja, dat zou ik wel op prijs stellen. Dan kunnen de a.s. ouders zich hierin gaan verdiepen en van daaruit de keuze maken of ze het willen toepassen of niet.
susieq12

Posting Freak

25-02-2009 16:40
finaly87 schreef:thanx susieq!! hopelijk krijg ik meer reacties Wink
het si trouwens nooit de bedoeling, zowel voor kraam als voor vk niet, om dingen op te dringen.. dat mag niet.. je moet t gaan zien als de keuze borst of fles.. potje, geen potje.. gewoon info en zelf beslissen zeg maar..
liefs!

nee weet ik hoor, maar je hoort ook wel over de borstvoedings mensen die dringen je dat dus echt op!
finaly87

Posting Freak

25-02-2009 19:40
ja dat klopt ja.. heel vervelend.. gebeurt nog vaak.. vooral kraamverzorgende van de oude stempel.. maar t blijft eigen keuze.. ik promoot ook borstvoeding hoor Smile maar als t niet wil dna wil t niet.. als je er niet achter staat lukt t zoiezo niet dus..
Hopeklijk krijg ik nog wat meer reacties op t topic!!!
Liefs
Tijger1

Unregistered

25-02-2009 19:51
hier in de buurt werken ze met kraamzorg van naviva en die dringen borstvoeding heel erg op. je mag nog geen flesje in huis hebben als je wil gaan proberen om borstvoeding te gaan geven. als ik dat hoor gaan bij mij de stekels erg overeind staan. ik bepaal zelf wat er in mijn huis wordt gehaald en wat ik doe!
susieq12

Posting Freak

25-02-2009 19:59
naviva woonde jij niet in de buurt van apeldoorn? ben benieuwd of hun hier ook zijn. naja wachten af...

ps nu staat je topic weer bovenaan!
Janneke14

Posting Freak

Topics: 16
25-02-2009 20:00
@Antoinet, ik heb kraamzorg van Naviva gehad en de borstvoeding werd mij absoluut niet opgedrongen. Niet door de kraamverzorgende en ook niet door de mw van de intake.
Wat jammer dat je een minder goede ervaring hebt....
Tijger1

Unregistered

25-02-2009 20:05
bij onze buren werd de mw van de intake boos toen ze zag dat er flesjes al in huis waren.
en bij mensen verderop in de straat mochten ze niet afbouwen met de borstvoeding van de kraamverzorgende terwijl het niet goed ging met de borstvoeding.
wacht het wel af. wiil heel graag borstvoeding geven, maar mocht het niet gaan lukken dan ga ik snel over op de fles. maar hoop natuurlijk dat de bortvoeding gewoon wil lukken, des noods met kolfen

susieq wij vallen onder deventer met de kraamzorg, wonen in een dorpje tegen deventer. ik heb mijn verloskundige praktijk ook in deventer zitten
ikkewil

Unregistered

25-02-2009 20:15
-Wat vind je van de bzc?
ik vind het een mooi stuk wat je geschreven hebt, en het is duidelijk, maar wat ik ervan vind... tsja, moeilijk. Ik denk dat het inderdaad voor de communicatie heel erg fijn kan zijn, maar ook voor de baby's billetjes....

zoals de anderen ook al zeiden is het denk ik lastig om altijd te doen, maar als je vaste momenten thuis bent, dan kan dat uiteraard wel. 's avonds bijvoorbeeld, het zal tijd kosten, maar uiteindelijk denk ik dat je het ook prettig vind dat je snel van de luiers af bent.

ik zou het wel interessant vinden om in de kraamtijd te horen te krijgen en eventueel begeleid te worden, wat ik zeg, het zal misschien niet altijd haalbaar zijn, je moet je baby dan de hele dag in de gaten houden, terwijl een peuter van 2 zelf kan zeggen dat hij moet plassen. maar het lijkt me goed voor de baby's billetjes als ik dit alleen al 's avonds zou toepassen

zie ook antwoord hierboven.

nou finaly, eigenlijk ben ik best wel positief, maar het is moeilijk. Wel een leuk onderwerp trouwens.
ik hoop dat ik je hiermee beetje verder geholpen heb.

Liefs Wilma
Tijger1

Unregistered

25-02-2009 20:38
Janneke14 schreef:@Antoinet, ik heb kraamzorg van Naviva gehad en de borstvoeding werd mij absoluut niet opgedrongen. Niet door de kraamverzorgende en ook niet door de mw van de intake.
Wat jammer dat je een minder goede ervaring hebt....

ben wel blij om dit ook te lezen. hoop dat ik gewoon een hele fijne kraamverzorgende tref en een fijn iemand met de intake
Lindy

Unregistered

25-02-2009 21:49
Finally ik sluit me aan bij de antwoorden van de andere meiden. Ik zou er zelf niet voor kiezen omdat ik naast het moederschap zou willen werken en het me dan niet te combineren lijkt. Mijn moeder heeft bij ons bewust katoenen luiers gebruikt omdat de pampers enzo eigenlijk te comfortabel zijn en dus niet vervelend genoeg voor een baby. Wij waren ook vrij snel zindelijk, tsja zo'n natte lap op je kont lijkt mij ook niet fijn.. Wink

Wel heel interessant trouwens, wist niet dat het kon. Als ik het zou overwegen zou ik het wel eerder in de zwangerschap willen weten en me er dan vast in verdiepen, als het kindje er eenmaal is dan is alles al nieuw en dan is dit wel veel erbij nog. Maar als je er dan voor gekozen hebt is het wel fijn als de thuiszorg je erbij helpt...

Ik las laatst ook iets over gebarentaal met babies, ook heel interessant, je schiijnt dus al veel sneller als dat je kindje kan praten te kunnen communiceren mbv handgebaren...

Succes met het uitvoeren van je onderzoek en ik hoop dat je iets aan mijn antwoorden hebt gehad.
X juud
anje

Unregistered

26-02-2009 12:09
-Wat vind je van de bzc?
Ik vind het een erg mooie theorie. Eigenlijk is het een heel natuurlijk proces. Vroeger waren er nog geen luiers en zullen ze dit ook deze manier gedaan hebben, maar omdat wij nu te druk zijn met van alles en nog wat vangen wij de signalen niet meer op. Denk dat het uiteindelijk voor het kindje en de ouders prettiger is op deze manier. Iets weer afleren is natuurlijk ook niet altijd even makkelijk.

Ik zou het graag willen toepassen, omdat dit voor je kindje een stuk prettiger is lijkt me en later hoef je ze niet meer zindelijk te maken. Ik weet alleen niet of het mogelijk is als je kindje een paar dagen naar opvang gaat. Maar ik ga zeker proberen mijn kindje te observeren om de signalen op te vangen.
-zo nee? waarom niet?
de reden waarom het niet zou werken, zou zijn dat het niet te combineren is met mijn werk en de opvang de ideeën niet onderschrijft
Ja lijkt me heel nuttig en zinvol, maar natuurlijk alleen als de ouders open staan voor deze methode, anders heeft het geen zin.
Ik vind wel dat de informatie aangeboden moet worden en wat een ieder daar mee doet, is aan zich zelf.

Ik hoop dat je er wat mee kan zo. Ik bedenk me nu dat ik mijn vriendin nog zou vragen of ik haar email adres mag geven aan jou, omdat haar zoontje van anderhalf zijn ontlasting al op het potje doet. Zal ik nog even voor je doen, was het vergeten :oops:

Ik heb ergens ook gelezen dat er een aantal boeken over zijn, jij hebt daar vast de titels wel van voor mij. Ik wil me er toch wat meer in gaan verdiepen. Big Grin
Vickypreg

Posting Freak

Topics: 18
26-02-2009 12:29
-Wat vind je van de bzc?
Het klinkt op zich logisch, wij gebruiken natuurlijk voor het gemak de luiers om alles in op te vangen. Maar kinderen kunnen het op zich heel sneel aanleren het anders te doen als je hier tijd in steekt. Mijn nichtje van 1 jaar doet alles al op het potje als je haar erop zet. Dit doet ze al vanaf dat ze goed kan zitten (9 maanden).

Nee, het kost mij te veel tijd en heb totaal geen probleem met die luiers. Ik wil het wel proberen vanaf dat hij kan zitten, dus rond de 9 maanden.

Van mij zou het niet hoeven maar anderen weten er misschien niets vanaf en willen het wel proberen. Dus liever iets meer info dan te weinig.
Destiny83

Unregistered

26-02-2009 13:12
-Wat vind je van de bzc?
Leuk bedacht. Denk dat ik het heel raar zou vinden, als mijn kind van een paar maanden ineens een soort van zindelijk is. Dit lijkt me ook voor het kind een heel onnatuurlijk iets. Hij kan niet praten of zichzelf verplaatsen, maar wel aangeven dat ie 'moet'. Lijkt me alleen maar frustrerend. Zeker als je eens een dagje weg bent en je dus niet even ergens boven een potje kan gaan staan en ssst kan zeggen. Erg verwarrend voor de baby.

Nee

-zo nee? waarom niet?
Dit is niet echt haalbaar met 1 dag papa, 1 dag mama, 1 dag oma en 2 dagen kdv.

nvt

Ja, erover lezen kan geen kwaad.
finaly87

Posting Freak

26-02-2009 20:08
Hey anje
het boek die Nederlands is heet: je baby op het potje van Laurie Boucke..
Verder zijn er heel wat Amerikaanse boeken en dvd's te verkrijgen..

bedankt voor alle reacties tot nu toe Smile Leuk om de verschillende meningen te lezen..
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave