Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Algemeen Tandarts

Tandarts
yoyo75

Senior Member

Topics: 7
13-01-2009 13:51
Hallo allemaal,

Ik moet binnenkort naar de tandarts om een oude vulling te vervangen. Nu heb ik gelezen dat het beter is om in de eerste 13 weken geen tandartsbehandeling te ondergaan. Ik heb sowieso al aangegeven geen verdoving te willen (hoeft niet echt bij boren, moet maar even doorbijten), maar ik lees nu dat amalgaam dat in vullingen gebruikt wordt heel gevaarlijk is omdat er kwik in zit. In sommige landen is het zelfs verboden amalgaam vullingen te plaatsen bij zwangere vrouwen.

Wie heeft er ook een gaatje laten vullen tijdens de zwangerschap?
kaatje85

Unregistered

13-01-2009 14:15
Ha meis,

Ik zat dus met dezelfde vraag als jij en ik moet morgen naar de tandarts.
Nu heb ik even gezocht bij google en kwam het volgende bericht tegen, zal de link plaatsen, ik schrok ervan!

http://www.amalgaam.be/pdf/VIOW1amalgBas.pdf

Liefs, Karin
kaatje85

Unregistered

13-01-2009 14:19
Kan tandheelkundig amalgaam zonder gevaar worden gebruikt bij vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven ?
Zeer, zeer kleine hoeveelheden kwik komen vrij uit vullingen en passeren de placenta zonder enig gevaar voor het embryo of de foetus. De voorzichtigheid gebiedt echter om tijdens die periode het aanbrengen en vooral het verwijderen van amalgaam uit te stellen, om te vermijden dat ook maar de kleinste hoeveelheid kwik in het organisme van de foetus terecht komt. Zoals altijd in het biomedisch gebied hebben therapeutische middelen indicaties en contra-indicaties. Bij zwangere vrouwen doet men er goed aan het plaatsen van vullingen uit te stellen of tot het allernoodzakelijkste be-perken. Alternatieve materialen kunnen zo lang worden gebruikt. Dezelfde argumenten gelden voor vrouwen die borstvoeding geven.
yoyo75

Senior Member

13-01-2009 21:36
Dank je wel voor deze info! Ik ga hiermee naar de tandarts en om uitstel vragen. Ik hoop dat het niet veel uitmaakt. Ik zal het dan wel een jaar zo ongeveer moeten uitstellen, omdat ik ook nog borstvoeding wil geven, maar ik wil echt geen risico's lopen. Kwik is ontzettend giftig en een foetus ontzettend kwetsbaar.

Het gaat om een kies achterin; in het ergste geval, als het gaatje echt te groot wordt in een jaar tijd moet ie dan maar getrokken worden.

Ik heb de informatie uitgeprint en neem het mee; ik ben benieuwd wat de tandarts ervan zegt.
french

Posting Freak

Topics: 19
14-01-2009 14:22
Heb een gaatje laten vullen met 5 weken zwangerschap en ook een verdoving gehad toen.
Ik kon duidelijke info vinden over schadelijkheid voor het vruchtje.
Omdat het vruchtje nog van de eidooier leeft zeg maar. Het staat nog niet in verbinding met jou bloedbaan.
Maar als je het liever niet wil zou ik het niet zoen, wou alleen even zeggen dat ik het wel heb gedaan en dat alles goed is gegaan.
Alleen rontgenfoto raadde mijn tandarst af.
yoyo75

Senior Member

14-01-2009 15:09
Bedankt voor je reactie; dat is al iets meer geruststellend. Vanaf wanneer zou het niet meer kunnen dan? Die bloedband begint toch al redelijk snel?
kaatje85

Unregistered

14-01-2009 15:49
Volgens mij begint die bloedbaan pas laat, week of 16 a 17 volgens mij dat hij een echte eigen bloedbaan heeft!

Ik ga nu naar de tandarts en we kijken wat hij zegt!
french

Posting Freak

14-01-2009 16:00
Vanaf week 14 neemt de placenta de voeding volledig over van het dooierzakje.

Maar kan me bij mijn echo herinneren dat was met 9,5 week, dat de placenta en navelstreng nog in aanleg waren en dus nog geen functie hadden.
Sanel

Posting Freak

Topics: 39
14-01-2009 17:44
Wat ik weet en gelezen heb dat je best foto's kan laten maken mits je een bord of schort voor je buik hebt en dat de verdovingen tegenwoordig best kunnen. Wel even navragen wat voor verdoving ze gebruiken. De verdovingen van tegenwoordig zijn al een stuk beter. En anders zonder verdoving laten vullen doe ik ok altijd.
kaatje85

Unregistered

14-01-2009 19:05
Nou ik heb me zorgen om niets gemaakt want ik had geen gaatjes.
Ik moest foto's laten maken maar toen hij zag dat ik zwanger was wilde hij dit verschuiven naar de volgende keer.
Hij zei wel dat ik een tandvleesontsteking heb, dit moet ik goed in de gaten houden.
Tandvleesontsteking kan namelijk een vroeg geboorte opwekken.
Dus aan de flos en aan de mondwater, dus!
Verder zei hij ook dat de tandheelkundigheid tegenwoordig zo is dat ook zwangere vrouwen gewoon gebruik hiervan kunnen maken, toch had ik mijn gaatje niet laten vullen denk ik.
yoyo75

Senior Member

14-01-2009 19:30
He wat fijn dat je geen gaatjes had. Ik ga het vrijdag nog maar eens navragen bij de verloskundige en de tandarts. Het gaat bij mij om het verwijderen van een oude vulling en deze vervangen door een nieuwe. Misschien dat ik een amalgaam-vrije vulling mag, een noodvulling ofzo. Of misschien dat het nog wel uitgesteld kan worden.

Tandvleesontsteking kan inderdaad gevaarlijk zijn. Wat ook helpt is poetsen met Parodontax. Dat heeft wel een rare smaak als je het niet gewend bent, maar na 2 dagen ben je er wel aan gewend. En als je ontsteking op een plek hebt, waar het bloedt, of zelfs een kloppend gevoel heeft van ontsteking, dan kun je daar gewoon een klodder Parodontax op smeren 's avonds als je naar bed gaat, dat lost dan langzaam om en helpt echt; ik heb er jaren geleden last van gehad, en dit geprobeerd;de volgende dag had ik nergens last van. Sindsdien poets ik 's avonds altijd met parodontax, en flos ik 1 keer per dag, 's ochtends poets ik met gewone tandpasta, voor de frisse adem (dat krijg je nl niet echt met parodontax)
juffie79

Unregistered

09-03-2009 07:21
ik moet volgende week naar de tandarts voor controle. En daarna naar mondhygieniste.
Maar dat is dan geen probleem toch?
mdtje

Posting Freak

09-03-2009 10:14
Heeft even niks met gaatjes te maken, maar mijn tandarts heeft ooit tegen me gezegd dat als ik eens zwanger zou worden, ik meteen een afspraak moest maken (moet ik nog doen, trouwens). Dan wordt t tandvlees nog eens extra schoongemaakt, omdat dat een flinke tik kan krijgen van je zwangerschap, vanwege veranderingen in je immuunsysteem. Vroeger zeiden ze altijd: elke zwangerschap kost je een tand. Bij mijn moeder was dat bij mij ook echt zo, hihi. :oops:
Vickypreg

Posting Freak

Topics: 18
12-03-2009 10:27
Ik heb helemaal nergens last van gehad tijdens mijn zwangerschap. Ik denk dat het ook echt aan je gebit ligt, de een heeft nu eenmaal sneller iets dan de ander. Ik heb het in elk geval wel aangegeven dat ik zwanger was en alles was prima in orde!
french

Posting Freak

12-03-2009 11:17
Ik ben 5 weken terug voor halfjaarlijkse controle geweest, volgens de tandarts was er duidelijk wel schade aan mijn gebit. Ook omdat ik veel overgegeven heb in het begin van de zwangerschap. Maar op dat moment niks eraan gedaan bij de controle en een afspraak meegekregen voor 4 weken na de uitgerekende datum om foto's te maken en kijken wat de precieze schade is.

Maar 2 weken terug ineens erge kiespijn, dus weer heen. geen foto's gemaakt. Uiteindelijk vond de tandarts een gaatje onder een vulling die doorliep tot aan de wortel daarom erge kiespijn. Dus toen een verdoving en opnieuw laten vullen. Ik voel nog 2 andere gaatjes, met name met zoete dingen kan ik wel door de grond zakken soms. Maar na de bevalling volgt zo snel mogelijk dus een gehele behandeling aan gebit Cry
mdtje

Posting Freak

12-03-2009 13:57
Wat een narigheid met je gebit, French. Het zal wel per persoon verschillen en mijn moeder was ook nog uit de tijd dat ze als kind nooit haar tanden heeft gepoetst nog. En ze heeft altijd vanalles met haar gebit terwijl ik nog geen enkel gaatje heb gehad. Dus misschien zal het bij mij ook wel mee gaan vallen, maar voor de zekerheid heb ik nu voor over een paar weken een afspraak bij de mondhygiëniste staan.
Moontje

Unregistered

12-03-2009 14:01
Ik heb met 7.5 maanden zwangerschap een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan, kon geen kwaad zei de tandarts, hij heeft alleen geen foto's gemaakt dat is na de bevalling pas gebeurt.
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave