Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Algemeen Wat kiezen jullie?

Wat kiezen jullie?
mama1988

Unregistered

11-01-2009 15:17
Gastouder
-Kleinschalige gezinssituatie.
-Je kind kan zich hechten aan de gastoudes(s).
-Bij ziekte kan het kind ook terecht.
-Sommige werkgevers betalen een deel van de kosten.
-Het dagrimte is vergelijkbaar met thuis.
-Overleg over de opvoeding is mogelijk.
-Later ophalen is bespreekbaar

Nadelen:
-De oppas is geen professional(vaak wel ervaren).
-Geen opvang bij ziekte gastouder.
-De kwaliteit van de opvang is onduidelijk.
-Je kunt verschil van mening krijgen over de opvoeding.
-Een slechte band tussen oppas en kind is lastig vast te stellen, maar wel schadelijk.

Kinderdagverblijf
-Professionele verzorging door goed opgeleide medewerksters.
-Er is altijd opvang.
-Sommige werkgevers betalen een deel mee aan de kosten.
-Je kunt de begeleiding makkelijk aanspreken als iets je niet bevalt.
-Je kind leert spelen en delen met andere kinderen.
-Als ouders heb je veel contact met andere ouders.
-Er wordt niet alleen oppast maar ook opgevoed.

Nadelen:
-Brengen en -vooral ook- halen op vaste tijden.
-Vatbare kinderen kunnen door besmetting veel ziek zijn.
-Is je kind ziek dan kan het niet naar het kdv.
-Je kind kan zich moeilijk hechten bij een groot personeelsverloop/veel tijdelijke krachten.

Oppas thuis/ Au pair
-Dit is maatwerk,het hele dagrimte wordt aan je kind aangepast.
-Je kind groeit thuis op in zijn eigen vertrouwde opgeving.
-Geen race tegen de klok, geen gesjaouw met je kind.

Nadelen:

-De oppas is niet professioneel.
-Er is geen toezicht.
-Als de oppas ziek is, is er geen opvang.
-Je kindje groeit op zonder andere kinderen om zich heen.

Waar zouden jullie voor kiezen?!
Of weet je het nog niet...

Ik ben heel benieuwd. Ik weet zelf ook nog niet precies wat we gaan kiezen.
amanda16

Posting Freak

Topics: 18
11-01-2009 15:58
Hoi Mama1988,

wij hebben gekozen voor een kdv.

Volgens mij krijg je niks meer via je werkgever vergoed maar dit gaat via de belastingdienst.
kaka888

Posting Freak

Topics: 3
11-01-2009 17:40
Hoi, Wij gaan voor 1 dag oma en 1 dag schoonoma. Mischien als het een jaar oud is naar kdv.
Met de oma's kan je een hoop bespreken en het is vertrouwd...
mama1988

Unregistered

11-01-2009 18:11
kaka888 schreef:Hoi, Wij gaan voor 1 dag oma en 1 dag schoonoma. Mischien als het een jaar oud is naar kdv.
Met de oma's kan je een hoop bespreken en het is vertrouwd...

Dat is waar!

Alleen mijn ouders wonen 135 km van ons vandaag, en schoonouders werken full - time.
Dus wij moeten wel een andere oplossing bedenken.
Tijger1

Unregistered

11-01-2009 18:20
wij hebben gekozen voor gastouder opvang.
onze reden is dat ik geen vaste dagen werk omdat ik in de zorg werk. bij een creche is dat lastiger om af te spreken.
en als de gastouder ziek is hebben wij mijn schoonoudrs altijd nog achter de hand, mocht dit nodig zijn.
kaatje85

Unregistered

11-01-2009 18:25
Ik ben zelf oppas, bij een meisje van 2 jaar thuis.
Ben er sinds ze 3 maanden is, nu ik zelf zwanger ben komt ze na de bevalling gewoon naar mij thuis en veranderd er niets.
Ik zelf hoef dus geen keuze te maken tussen de opties.
Weet ook niet wat ik zou kiezen.
Wat ik doe is echt heel erg leuk en die kleine blijft in zijn/haar omgeving en het ritme dat de kleine wilt wordt gebruikt.
Ik doe dit 2 1/2 dag per week, de rest is moeders thuis.
We hebben echt een super band, zowel met de kleine als met moeders, ze kan altijd op me vertrouwen en ik ook op haar!
Was even schrikken voor haar dat ik zwanger raakte want zij dacht dat ik zou stoppen met oppassen maar daar is totaal geen sprake van!
Ik blijf het gewoon doen, heerlijk!
mama1988

Unregistered

11-01-2009 18:32
ik weet echt niet wat we moeten kiezen..
en het is nog vroeg ben net zwanger dat weet ik alleen voor de kinderdagverblijven hiero in de buurt staat bijna een jaar wachttijd.. Confusedhock:
wendy_ede

Unregistered

11-01-2009 21:45
Ik ga dalijk ipv 5, 3 dagen werken in de week en heb kunnen regelen dat mijn moeder 2 keer in de week op past.
Vind het wel een fijn idee dat ze bij iemand is die je vertouwd Smile en voor die ene dag moeten we nog ff een oplossing zoeken.
mama1988

Unregistered

12-01-2009 17:13
Ja ik ga dadelijk ook minder naar school. Nu zit ik 5 dagen per week op school.
Volgend schooljaar dus begin september 2009 begint de opleiding met stage's
Ik moet 2 dgn stage lopen p.w. Daarnaast wil ik zowiezo 1 tot 2 dagen naar school.

Zat te denken dat misschien de ene week 4 dagen weg ben en de andere week 3 dagen..
Maar goed dat moet ik tegen die tijd maar bekijken of ik het wel red i.v.m de lesstof maar gelukkig doet onze
school alles via internet leren dus kan thuis ook aan de gang.
Mijn man neemt ouderschapsverlof op dat is 1 dag in de week een jaar lang. Dus dan moet ik nog voor 2 en misschien 3 dagen iets anders zien te regelen.

Nu had ik informatie boekjes aangevraagt van de opvangen hiero in de buurt.
Kun je keurig op de belasting dienst je toeslag uitreken.. Maar als ik het zo even snel bekijken
hebben wij geen recht op een toeslag omdat ik geen inkomen heb.. alleen studiefinacering dus daar wil ik
nog even achteraan bellen. Maar goed de schooltijden zijn niet vast.. regelt wisselen de tijden en als ik het
zo lees dan moet je wel voor een dag deel betalen bij een kdv. En bij gastouder gaat het per uur.
Maar gastouders en kdv de trarieven per uur zijn net zo hoog!! Dat snap ik niet,..

Dus wij zitten nog in te kijken..
Pip_87

Unregistered

12-01-2009 21:23
ik werk op een kdv en vind het niet helemaal waar wat je zegt dat kids zich niet hechten aan leiding en we proberen altijd vaste inval op de groep te zetten is wel zo fijn voor de kinderen als voor je zelf.

je moet gewoon is gaan kijken op een kdv en dan kijken wat je gevoel er van zegt, kijken kan geen kwaad maar misschien vind je het helemaal leuk en kan je, je erin vinden en is je keuze misschien wel snel gemaakt.

succes ermee!
lenny

Administrator

Topics: 668
12-01-2009 21:57
Goede vraag!

Ik heb er ook een poll van gemaakt op de voorpagina.

Maar vertel het inderdaad ook even in deze thread met reden erbij. Kunnen we lekker meelezen!

Link naar de poll:
http://www.zwangerworden.nu/welke_opvang
kaatje85

Unregistered

13-01-2009 09:31
mama1988 schreef:Maar goed de schooltijden zijn niet vast.. regelt wisselen de tijden en als ik het
zo lees dan moet je wel voor een dag deel betalen bij een kdv. En bij gastouder gaat het per uur.
Maar gastouders en kdv de trarieven per uur zijn net zo hoog!! Dat snap ik niet,..

Dus wij zitten nog in te kijken..

De tarieven voor een gastouder zijn idd iets hoger dan bij een oppas aan huis.
Ik zal niet zeggen wat ik reken maar het is een schijntje in vergelijk met een gastouder en een kdv!
Ik ben dan in augustus geen oppas aan huis meer maar een gastouder, en volgens mij gaat er qua bedrag niet veel veranderen.
mama1988

Unregistered

13-01-2009 10:08
Vanmorgen in de auto hebben wij het er nog over gehad. Ik heb gelezen dat je per dag deel moet betalen op het kdv. En dat is voor ons onzin omdat ik niet hele dagen weg ben, maar je hebt twee dag delen bijvo. van 9.00 toto 12.00 en 1.00 van 12.oo tot 18.00 Ik zal voor twee dag delen moeten betalen terwijl ik het misschien om 15.00 kom ophalen. Bij een gastouder of oppas kan ik per uur betalen dan is het uiteindelijk goedkoper voor ons..

pff wordt nog moeilijk
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop

Online zwangerschapstest

Lineaire weergave
Geneste weergave