Zwanger Worden .NU forum [Archief] Zwanger zijn Algemeen zwanger in de sauna

zwanger in de sauna
Liefke

Unregistered

13-05-2008 19:57
Ik ga nogal graag naar de sauna, nou heb ik laatst iemand horen zeggen dat het beter is om daar niet naar toe te gaan als je zwanger bent.
En nu ik het zo naga... ik heb nog niet vaak zwangeren in de sauna gezien.
Weet iemand of het wel / niet mag?
karin26

Posting Freak

Topics: 30
13-05-2008 20:03
volgens mij mag je pas vanaf 16 weken niet meer. Maar je moet maar voor de zekerheid de vk of je ha bellen...
Liefke

Unregistered

13-05-2008 20:08
Ow dan zou ik nog mooi een keer kunnen gaan, zou het wel missen als ik tot december niet zou mogen!

Maar idd kan het beter even navragen!
Syl

Posting Freak

Topics: 50
13-05-2008 21:56
De sauna is een uitstekende manier om te ontspannen. Je zweet - letterlijk - alle zorgen en onrust uit je lijf. Maar nu je zwanger bent zul je je waarschijnlijk afvragen of die hitte in de sauna wel geschikt is voor je ongeboren kindje. Wees gerust: ook als je zwanger bent, is saunabezoek geen probleem. Er zijn echter wel een paar kleine aandachtspuntjes.

Het belangrijkste bij saunabezoek tijdens de zwangerschap is eigenlijk: niet doen als je vóór je zwangerschap ook niet ging. De saunagang is in principe geen probleem, als je lichaam al gewend is aan de plotselinge temperatuurswisselingen en de grote hitte. Ben je nog nooit naar de sauna geweest, of in ieder geval niet regelmatig, dan is het niet zo handig om tijdens je zwangerschap uit te proberen of je het lekker vindt. Je eigen lichaam is immers niet gewend aan de temperatuursschommelingen, dus van je ongeboren kindje is het dan zeker teveel gevraagd. Ging je vóór je zwangerschap al regelmatig, dan kun je dit gewoon blijven doen. Na de eerste 14 weken tenminste...

De eerste 14 weken
Er is nog nooit onderzoek gedaan naar de invloed van de sauna bij vrouwen in de eerste drie maanden van een zwangerschap. Uit dierproeven is echter gebleken dat het misschien verstandiger is de eerste 14 weken de saunaronde maar over te slaan. Bij dieren, die tijdens de beginperiode van de dracht aan hoge temperaturen werden blootgesteld, zijn hogere percentages miskramen en aangeboren afwijkingen geconstateerd. Het is niet bewezen dat dit bij mensen ook het geval is, maar om mogelijke afwijkingen en miskramen te voorkomen, wordt geadviseerd om de eerste 14 weken het risico niet te nemen.

Daarna geen probleem
Na die eerste 14 weken kun je zonder bezwaren de sauna in. Saunabezoek is goed voor hart en bloedvaten en helpt je een teveel aan vocht uit te zweten. Alleen maar lekker dus! Natuurlijk is het niet goed te overdrijven. Zorg dat je niet te lang in de hitte blijft zitten en houd je eigen lichaam in de gaten. Voel je je minder lekker, duizelig of benauwd ga dan de sauna uit. Het zou kunnen dat jouw hartslag - en die vanje baby - iets versnelt door de warmte. Dit is in principe geen probleem. Luisteren naar je lijf zijn de sleutelwoorden voor saunabezoek tijdens je zwangerschap.

Dompel- en bubbelbad
Je kunt het saunabezoek tot het einde van je zwangerschap volhouden. De laatste vier à zes weken is het wel aan te raden niet meer in het bubbelbad te gaan en ook het dompelbad over te slaan. Dit heeft te maken met het feit dat je in die laatste weken al enige ontsluiting zou kunnen hebben en de kans op infectie hierdoor toeneemt. Neem dus liever een koude douche.

Tip
Meld bij sauna of kuuroord altijd even dat je in verwachting bent, zeker wanneer je naast de saunaronde ook andere behandelingen wilt ondergaan. Een algenpakking is bijvoorbeeld af te raden tijdens de zwangerschap en ook floaten is dan geen optie. Maar er zijn voldoende lekkere, ontspannende behandelingen die je wél kunt ondergaan. Sommige sauna’s en kuuroorden bieden zelfs complete zwangerschapsarrangementen aan.
Meepraten?

Bron: mama enzo
Liefke

Unregistered

13-05-2008 22:26
Nou perfect, het hele antwoord in 1 keer!!!!
Dank je wel Syl!!!
Lowiena

Unregistered

14-05-2008 15:00
Je moet ook niet langer dan 10 minuten in een sauna cabine of een bad met een (veel) hogere temperatuur dan lichaamstemperatuur nemen.
Starko

Unregistered

16-05-2008 20:05
Syl, ik zie je schrijven dat "floaten is dan geen optie" en ben benieuwd waarop is deze uitspraak gebaseerd!
Starko

Unregistered

16-05-2008 20:14
Ik heb het al gevonden. :-)
« Ouder topic | Nieuwer topic »

Zwanger Worden .NU

© Lenx Media 2005-2020

Informatie

Zwanger worden .Info

Zwangerschapstesten

Mat Care

Baby Zwanger Shop